Aihe: Uraltone Jr. 2.0 + 2x12 kaappi
1 2 3
marko.m
14.04.2008 22:12:01 (muokattu 14.04.2008 22:16:41)
No ensimmäiset komponentit on jo levyssä kiinni, mutta ei pääse oikein jatkamaan kun en ole vielä päässyt chassiksen reikiä porailemaan. Potikat kun pitää kiinnittää koteloon ennen juottamista. Ei siinä kauaa mene kun saa reiät porattua ja pääsee juottelemaan. Uraltonen koteloinnissa menee sitten kanssa hetki, mutta ei läheskään yhtä "kauan" kuin tuon kaapin kanssa.

Luulin että kaikki reiät on porattu valmiiksi mutta ilmoituksessahan lukikin: (valmiiksi porattuna putken kantojen, muuntajan ja verkkoliittimen reiät). No pitää myös varautua jonkinlaisen porakoneen hankkimiseen.

Kotelointia en ole vielä suunnitellut. Todennäköisesti jää koteloimatta ainakin aluksi. Myöhemmin vois hankkia erikseen jonkin hyvän kaiutinelementin ja tehdä kombomallinen vahvisitin. Kaappi löytyy nyt että sen läpi voi soitella.
tilujätkä
05.05.2008 21:14:13 (muokattu 05.05.2008 21:14:41)
Mulla on sellanen ongelma että noita sulakkeita on palanut n. 7 kappaletta ja pari kertaa on mennyt päälle asti mutta toisella käynnistyskerralla on palanut... Paketissa tuli mukana siis 500mA sulake niinkuin osalistassa lukeekin, mutta tuossa layoutissa lukee että 800mA. Kumpi näistä nyt sitten on se oikea? 500mA sulake kärvähtää samantien kun virrat laittaa päälle, vai onko mun kytkennässä jossain muualla sitten vikaa. Mitään erikoista en kyllä ole löytänyt vaikka todella moneen kertaan olen kaikki katsonut läpi.

Eli siis uraltonen omistajat: tuleeko verkkojohdon sulakepesään 800mA vai 500mA sulake?
jiiar8
05.05.2008 21:49:29
Piti mielenkiinnosta aukaista sulakepesät ja kahtella mitkä sulakkeet uralin kakkosessa: Molemmat 315 mA, eli joskus hommasin Wellerin juotos asemaan rasian noita ja niitä tullut käytettyä..... Uralin alkuperäiset tullut lainattua johonkin toiseen vahvistimeen, mutta jokunen kerta on soitettu noillakin eikä ole onkelmia esiintynyt olohuone voluumeilla. Eli jotain häikkää taitaa olla?
msormune
05.05.2008 22:02:02
Liittyen tuohon sulakeongelmaan... Voiskohan nuo eri tyyppiset pääteputket huikata eri verran virtaa kun lämpiävät?
tilujätkä
06.05.2008 16:57:56
Ongelma löytyi ja oli kyllä aika jännä, en osannut odottaa. Kun mastervolumeitten johdotukset tulee suojatulla johtimella, ja se vaippa pitää juottaa potikan selkään. Juottaessa sitä suojavaippaa olin tietenkin kuumentanut sitä vaippaakin, ja se oli kuumennut liikaa ja sulanut sisemmän kuparilangan eristeen läpi. Siitä oli oikosulku tullut. Nyt on ainakin toiminut ihan normaalisti tuolla 500mA sulakkeella.

Aloitin tänään koteloakin jo tekemään. Taka- ja etulevyt vielä kiinni ja sitten vahaus. Etulevyn saatan tehdä akryylistä ja siihen jotain jännää kuviota jonka saa ledeillä valaistua. Tulisi ainakin omaperäinen. Osaatteko sanoa, että riittääkö ihan aukot etu/takalevyssä "jäähdytykseksi" vai olisiko hyvä laittaa putken yläpuolelle joku ritilä ettei puu rupea palamaan? Putken ja katon välissä on noin 2cm tyhjää tilaa.
Fishfinger
23.05.2008 11:38:17
Varastan törkeästi nyt vähäsen tätä ketjua, ettei uuttakaan tarvisi avata:

Eli olen nyt päättänyt värkkäillä tuon Uraltone Jr:n itselleni, mutta mietintää aiheuttaa kaappi. Painin nyt 1x12" ja 2x12" kaapin välillä.

Kuinka suuri vaikutus näillä on äänenvoimakkuuden suhteen, 212:sellä soittelisi kai jo bändin kanssa, entä tuolla yhden elementin kaapilla?

Ja sitten noista tehonkestoista. Uraltonen sivuilla suositellaan yhdeksi elementiksi tuota Red Fangia: http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=5
Se olisi 30W, ja jos vahvistin putkista riippuen tuuttaisi 3,5-20W niin se ilmeisesti toimisi hyvin.

Mutta entäs jos laittaisin 2x12 kaappiin kaksi näitä: http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=265 ? Mentäisiinkö näiden kanssa pahasti metsään kun ne ovat molemmat 50W, yhdessä 100W?

Valaiskaa tyhmää, emmä tajua näistä juuri mittään..
Everything always works out
tilujätkä
24.05.2008 11:21:27
Varastan törkeästi nyt vähäsen tätä ketjua, ettei uuttakaan tarvisi avata:

Saat anteeksi ;)

Itse tekisin niin, että jos on epäilystä että kumpi on parempi, tekisin 1x12 kaapin hyvällä elementillä (tuo sun red fang). Jos ei meinaa möly riittää, säästää vähän ja ostaa toisenkin hyvän elementin kaveriksi, ja tekee joko toisen 1x12 kaapin kaveriksi, tai kokonaan uuden 2x12 kotelon elementeille. Itse tein suorilta ton 2x12 kun ostin elementit parina. Celestion greenbackeillä ja EL34 ja 6V6 pääteputkilla mölyä lähtee vähän liikaakin, mun soitto-olosuhteissa päätesäröä on turha lähteä yrittämään. Pää räjähtää ennen päätesäröä.
janis
25.05.2008 11:54:44

ite olen pärjännyt uralilla ja yhdellä 12 tuumaisella pänditouhuissa. uralissakin käyttänyt lähinnä vain yhtä pääteputkea.
Ku itte tekee, saa sellasta mitä tulee!
tilujätkä
25.05.2008 14:03:47 (muokattu 25.05.2008 14:12:31)
Kaivertelin tossa ajankuluksi nupin kotelon etulevyn valmiiksi: http://irc-galleria.net/view.php?nick=Uste^&image_id=82353959 Ihan hienoa jälkeä mun mielestä tuli. Tosi tyytyväinen, eka kerta kun kaivertelen yhtään mitään. Lisään "kiinteät" lamput tonne sivuille myöhemmin, sitten kun laitan etulevyn kiinni.

ite olen pärjännyt uralilla ja yhdellä 12 tuumaisella pänditouhuissa. uralissakin käyttänyt lähinnä vain yhtä pääteputkea.

Saako tuossakin tehon puolitettua, jos nyppää toisen päättärin poies? Jos saisi päätesäröä vähän hiljasemmalla volyyymillä?
futhermucker
25.05.2008 22:16:36
Saako tuossakin tehon puolitettua, jos nyppää toisen päättärin poies? Jos saisi päätesäröä vähän hiljasemmalla volyyymillä?

Öö.. Et vaan väännä sitä toista masteria yhtään auki. Ei tartte ottaa putkea irti.
"Puuhaaminen yksinomaan voimistelun parissa tuottaa miehiä, jotka ovat rajumpia kuin heidän kuuluisi olla, kun taas yksinomainen musiikin harrastaminen tekee heistä liian pehmeitä." -Platon
trunkki
27.05.2010 12:33:01
Nostetaas vähän.

Onko suurta eroa, jos tekee 2x12 sijasta 2x10:n? Tippuuko äänenpaineet radikaalisti vai ajaako nuo kympitkin asiansa bänditouhuissa, joissa sitä volaa kumminkin tarpeeksi paljon vaaditaan?
"..the chastisement of our peace was upon him; and with His stripes we are healed." Isaiah 53:5
Terry Pantheras
28.05.2010 12:36:04
trunkki: Nostetaas vähän.

Onko suurta eroa, jos tekee 2x12 sijasta 2x10:n? Tippuuko äänenpaineet radikaalisti vai ajaako nuo kympitkin asiansa bänditouhuissa, joissa sitä volaa kumminkin tarpeeksi paljon vaaditaan?

Eipä siinä kait muuta eroa ole kuin soundilliset, kunhan tehonkestot on kohdillaan. Kymppeissä on nopeampi ja kipakampi atakki; syttyy nopeammin ja ovat luonteeltaan kireämmät.

Noh, kohta joku tietty kertoo jotain täysin päinvastaista... ;)
MASTEROID ~~ HC-doomin Westlife ~~
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)