Aihe: bluesin tahtilajiasiaa
1 2 3
R.Syke
01.05.2008 19:08:39
Asia selvä: Sun mielestä valssi. Miksi kohdeyleisö eli tanssijat ei koe sitä siten? Missä vika?
Pitääkö pistää tanssijat lisäkoulutukseen? Vai sinut?

Kolmimuunteisuus.
Rantsu
01.05.2008 19:18:28
Asia selvä: Sun mielestä valssi. Miksi kohdeyleisö eli tanssijat ei koe sitä siten? Missä vika?

Eihän 3/4 -tahtilaji vielä tee kappaleesta valssia.
Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa...
R.Syke
01.05.2008 19:27:56 (muokattu 01.05.2008 19:29:15)
Eihän 3/4 -tahtilaji vielä tee kappaleesta valssia.

Saattaa tehdä masurkankin :)

'Joulupukki, joulupukki' vrt. 'Joulupukin parempi krapula'
komppaaja
01.05.2008 19:45:31

Mitä v****a? Milloin olen sanonut sen olevan valssi.

Kannattaa sinun Baron mennä itse lisäkoulutukseen, kun tanssijat tuottavat noin suurta päänvaivaa yhden kappaleen takia.
R.Syke
01.05.2008 21:11:13

Kannattaa sinun Baron mennä itse lisäkoulutukseen, kun tanssijat tuottavat noin suurta päänvaivaa yhden kappaleen takia.

Baron - ilman muuta lisäkoulutukseen - Mnetin varoilla - ja lisää kolmijakoista ja -muunteista aamusoittoa ehottomasti. Tanssijoista viis.
baron
01.05.2008 22:09:19

Miksi sä vittuilet? Miksi et kerro miten tanssittava se on, jos kerran tiedät?
komppaaja
01.05.2008 23:40:04
Miksi sä vittuilet? Miksi et kerro miten tanssittava se on, jos kerran tiedät?

Hei, jos sulla on nuotti, mikä on 3/4, niin mitä ihmettelemistä siinä kappaleessa vielä on?

Eikä minua kiinnosta pätkääkään, miten tanssittava mikäkin kappale on.
baron
01.05.2008 23:44:54

Eikä minua kiinnosta pätkääkään, miten tanssittava mikäkin kappale on.

No miks sä sit puutut keskusteluun, jossa keskustellaan miten piisi pitäisi tanssia?
komppaaja
02.05.2008 00:02:09 (muokattu 02.05.2008 01:00:18)
Tuolla humppapuolella on keskusteltu onko "Delilah" valssi vai trioli. Osa tanssiyleisöstä tanssii sen valssina, osa ei.
Täällä pidetään pimpona, jos ei heti tiedä kummasta on kysymys.
No kertokaa mulle pimpolle kumpi Delilah on?

Kannattaa pitää tämän tasoiset kysymykset siellä humppapuolella.

Nuoteissa lukee selkeästi alussa 3/4. Tsiisus...
Rantsu
02.05.2008 09:21:21
Ai niin, tuolla edellä olikin oletus, että se on joko valssi tai trioli. Mut jos oletus onkin väärin, eli yhtälö ei ratkea? Mun mielestä se ei ole mikään tanssikappale; ne, jotka pystyy tanssii sen valssina, mut sehän ei taas ookaan tän palstan asioita...

Tuli vielä mieleen... Oon joskus vetänyt "Delilah"ia erään legendaarisen "vanhan liiton" viihdekapu/sovittajan kirjoittamasta arrista, ja tahtilaji oli siinä 6/8. Sattuu sitä paremmissakin piireissä...
Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa...
baron
02.05.2008 09:23:33 (muokattu 02.05.2008 09:25:14)

Kannattaa pitää tämän tasoiset kysymykset siellä humppapuolella.

Nuoteissa lukee selkeästi alussa 3/4. Tsiisus...

1. Ai että meillä on uusi mode joka määrää, mistä täällä saa keskustella ja tanssimusa on liian ala-arvoista tänne?

2. Voi olla tietysti yllättävää, mutta nuoteissa ei aina ole koko totuus. 2/2 kappale voi olla esim kirjoitettu 4/4, soinnut vähän sinnepäin, melodiassa virheitä ym.

3. Mun mielestä se on 6/8 kappale kuten Dr. Dominant kirjoitti.

Edit: Näköjään Rantsu edellä ehti olla samaa mieltä sillä aikaa kun ylläolevaa kirjoitin.
komppaaja
02.05.2008 09:52:38
1. Ai että meillä on uusi mode joka määrää, mistä täällä saa keskustella ja tanssimusa on liian ala-arvoista tänne?

2. Voi olla tietysti yllättävää, mutta nuoteissa ei aina ole koko totuus. 2/2 kappale voi olla esim kirjoitettu 4/4, soinnut vähän sinnepäin, melodiassa virheitä ym.

3. Mun mielestä se on 6/8 kappale kuten Dr. Dominant kirjoitti.

Edit: Näköjään Rantsu edellä ehti olla samaa mieltä sillä aikaa kun ylläolevaa kirjoitin.

1) En ole uusi mode, en määrää mistä saa keskustella ja vastasitko itse omaan kysymykseesi?

2) Huono säveltäjä tai huono kopisti

3) Vielä kerran Baron: Katso sitä nuottia ja kuuntele se kappale. Mieti tarkkaan mikä ero on 3/4 ja 6/8 tahtilajien välillä.
levesinet
02.05.2008 10:40:15 (muokattu 02.05.2008 11:39:27)
Kaverini hyödyntää kolmimuunteisuutta ja soittaa Delilah'n A-osan jonkinlaisena triolibluesina ja B-osan ehdottomasti valssina. Siis puoliksi ja vain puoliksi valssi, kaverini so(v)ittamana. Säestys muuttuu ja paljastaa eron. En tiedä, miten se kannattaisi ilmaista nuotteina tai miten A-osa pitäisi tanssia, jos B-osa on selvästi valssi. Joten ainakin minä ymmärrän hyvin Baronin kysymyksen.
baron
02.05.2008 10:50:21

3) Vielä kerran Baron: Katso sitä nuottia ja kuuntele se kappale. Mieti tarkkaan mikä ero on 3/4 ja 6/8 tahtilajien välillä.

http://www.youtube.com/watch?v=sI5LWwC-cE8

Mun mielestä jos tohon Tompan originaaliversioon laskee tahtia "yk-si ja kak-si ja" niin kaikki sattuu kohdalleen.
komppaaja
02.05.2008 11:37:09

Mun mielestä jos tohon Tompan originaaliversioon laskee tahtia "yk-si ja kak-si ja" niin kaikki sattuu kohdalleen.

Se on 3/4. Sille minä en mahda mitään että se ei mene sinulle kaaliin.
levesinet
02.05.2008 13:06:21

Ihan selvästi A-osassa dominanttiseptimisoinnun aikana (00:10-00:13) basso soittaa 12/8-kuviota. Voi sen tietty kirjoittaa 3/4-tahteinakin. ;D
Klezberg
02.05.2008 14:59:53

http://img390.imageshack.us/my.php?image=delilahpf8.jpg

End of discussion.

Asiaa mitenkään tuntematta kiinnitin noissa nuoteissa huomion siihen miten basso soittaa laulun aikana niin että vain joka toisessa tahdissa tulee painollinen ykkönen. Ei kai sitten ihme jos alkaa laskea kuuteen?
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
baron
02.05.2008 17:13:27 (muokattu 02.05.2008 21:51:05)

http://img390.imageshack.us/my.php?image=delilahpf8.jpg

End of discussion.

Jotkut luottaa nuotteihin, mutta kevyessä musassa on usein ekaksi piisi ja sitten joku laittaa sen lapuksi ja ne ei ihan aina oo yksi yhteen.

Piisin sointukierto sopii 6/8, piisin melodia sopii siihen. Originaaliesityksen sovituksen jousiobligaatot sopii. Nuotit on 3/4.
Jos on ristiriitaa piisin äänitteen ja nuottien välillä niin nuotit ratkaisee, eikö niin:-)

Mähän aloitin tän keskustelun kertomalla että mulla on 3/4 laput piisiin.
Mulla on myös joihinkin humppapiiseihin 4/4 laput vaikka ne oikeesti menee 2/2.

PS Tyypillinen keskustelussa puolustuskannalle joutuneen puolustusreaktio on mennä henkilökohtaisuuksiin kun argumentit loppuu. Mä en alennu sellaiseen.
sakvaka
03.05.2008 17:55:15
Pistetäänkö äänestys pystyyn jos ei ratkasua löydy? :)

Minä asetun ainakin 6/8:n puolelle, 12/8:n kautta tulis liian pitkiä tahteja.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)