Aihe: Ohjeet aloittelevalle bändille
1
op76
01.05.2008 14:19:38
Varmasti täältä löytyykin jo nämä kaikki asiat, mutta tieto on ripoteltuna sinne tänne, ja ketjuissa on niin paljon "roskaa", että niitä ei jaksa lukea läpi.

Eli onko suuresti haittaa, jos tekee esimerkiksi omakustanteen ilman teostoon tai gramexiin liittymistä? Ajattelin, että tällä tavoin bändin markkinointi internetissä ja muissa medioissa olisi helpompaa, kun saisi vapaasti levittää omaa musiikkiaan joka tuutissa.

Voiko sitten tehdä esimerkiksi toisen levyn, joka on teoston alainen, vai muuttuuko aiempikin tuotanto sen myötä teoston alaiseksi?

Paljonko on teoston tai gramexin kautta tuleva rojalti esimerksi radiosoitosta jne? Ihan sellanen suurinpiirtein arvio riittää? Onko jossain listaa josta asia selviää?

Onko teostoon tai gramexiin kuulumisesta muuta haittaa, kuin tuo markkinoinnin hankaloituminen (+tietty jäsenmaksut)?

Kannattaako perustaa RY, vai onko muita keinoja saada homma toimimaan fiksusti?

Olisi hyvä jos tästä saisi aikaiseksi sellaisen selkeän ketjun, eli välttäkää nollainformaatioviestejä, niin tästä voi olla jollekkin muullekin hyötyä.
op76
01.05.2008 20:56:35
Ja näin saatiin ensimmäinen nollainfoviesti ketjuun (ja itse asiassa tästä vielä toinenki). Jos tästä tulee bannia, niin siitä sitten vaan, se ei kyllä kaada mun maailmaa.

Mutta oikeesti. Missä suuruusluokassa tollaset rojaltit liikkuu per radiosoitto...kymppi vai kaks? Jos jollain on hyviä vinkkeleitä noihin mun esittämiin kysymyksiin, niin puhukoon nyt, tai vaietkoon iäksi. Turha se sitten on rykiä, ku on pas*at jo housuissa.
sormunen
01.05.2008 21:14:00
Missä suuruusluokassa tollaset rojaltit liikkuu per radiosoitto...kymppi vai kaks?

Riippuu radion tekemästä diilistä.
rintapek
01.05.2008 23:16:51

Ja näin saatiin ensimmäinen nollainfoviesti ketjuun ...

Ainakaan minä en nähnyt tuossa Sormusen postissa mitään nollainfoa.
Vastaus vain ei ole semmoinen, jonka haluaisit lukea.
One kind of music only - the good kind
Simo78
02.05.2008 08:21:43

Bändi ry:nä? Enpä näe tässä mitään järkeä. Yhtiön perustaminen sitten järkevää, jos jotain oikeita tuloja odotettavissa. Harrastustoiminnassa ei mun mielestä mitään järkeä perustella mitään yhtiöitä, tulot jää kuitenkin miinukselle=)
M.Paisley
02.05.2008 10:19:26

Eli onko suuresti haittaa, jos tekee esimerkiksi omakustanteen ilman teostoon tai gramexiin liittymistä? Ajattelin, että tällä tavoin bändin markkinointi internetissä ja muissa medioissa olisi helpompaa, kun saisi vapaasti levittää omaa musiikkiaan joka tuutissa.

Eipä siitä mitään suoranaista haittaa ole - uskoisin että n.90% demobändeistä tekee 1.demonsa kyseisellä tavalla. Näkisin kuitenkin, että ainakin Gramexiin kannattaa liittyä(ei maksa mitään, ei vaikeuta mitään) ja tuottajan(tassä tapauksessa bändi tai yksityishenkilö) velvollisuus on tehdä ääniteilmoitus Gramexiin.

Tässä hieman perustietoa Gramexin sivuilta: http://www.gramex.fi/?mid=150

Voiko sitten tehdä esimerkiksi toisen levyn, joka on teoston alainen, vai muuttuuko aiempikin tuotanto sen myötä teoston alaiseksi?

Jaa-a, riippuu diilistä, minkä teet.

Selitäppä Sormunen tälläiselle tietämättömälle tyhmälle hieman. Siis kenen kanssa voit tehdä tuollaisen diilin? Ja mitä vaihtoehtoja on.

Paljonko on teoston tai gramexin kautta tuleva rojalti esimerksi radiosoitosta jne? Ihan sellanen suurinpiirtein arvio riittää? Onko jossain listaa josta asia selviää?

Itse en ole ainakaan nähnyt mitään yksiselitteistä listaa. Gramex sanoo seuraavaa:
http://www.gramex.fi/index.php?mid=227

ja Teosto:
http://www.teosto.fi/fi/tilitykset.html

Kannattaa varmaankin soittaa molempiin tahoihin ja tiedustella asiaa, voit saada esimerkiksi jonkunlaista tilitysten tulojakaumaa, josta keskiarvotilitykset käyvät ilmi. Molemmissa instansseissa ovat todella ystävällisiä, joten rohkeasti luuria käteen.

Onko teostoon tai gramexiin kuulumisesta muuta haittaa, kuin tuo markkinoinnin hankaloituminen (+tietty jäsenmaksut)?

Jos musiikkisi on Teoston alaista, niin joudutte maksamaan tallennuskorvauksen, se tulee kyllä säveltäjille/sanoittajille/sovittajille takaisin, mutta saattaa muodostaa ikävän lisämenon julkaisuvaihheessa. Tästä linkistä löytyy korvauksen muodostumisesta: http://www.teosto.fi/fi/tallennuslupa.html

Tähän on sitten jo paljon vaikeampi vastata tietämättä tilannettanne. Ihan tapauskohtausta tämä, kannattaa lukaista täällä Muusikoiden.netissä käydyt aikaisemmat keskustelut aiheesta. Niistä saa jo melko hyvän käsityksen.
Circusfolk Making Faces ulkona 13.11, käy kuuntelemassa www.myspace.com/circusfolkband
Johnny Buzz
02.05.2008 11:31:50

Mutta oikeesti. Missä suuruusluokassa tollaset rojaltit liikkuu per radiosoitto...kymppi vai kaks? Jos jollain on hyviä vinkkeleitä noihin mun esittämiin kysymyksiin, niin puhukoon nyt, tai vaietkoon iäksi. Turha se sitten on rykiä, ku on pas*at jo housuissa.

Riippuu täysin radiokanavasta ja sen kuuntelijapotentiaalista. Paikalliselta kanavalta bändi saa huomattavasti alhaisemmat korvaukset kuin esim. valtakunnalliselta YleX:ltä. Jotain vajaa parikymppiä se muistaakseni on Ylen kanavilla per soittokerta.
www.soulstab.com www.myspace.com/soulstab
Soulstabin debyyttialbumi Primitive Communication kaupoissa 30.4. Levyjulkkarit 2.5. @ Texas Co., Helsinki.
sormunen
02.05.2008 13:57:22
Selitäppä Sormunen tälläiselle tietämättömälle tyhmälle hieman. Siis kenen kanssa voit tehdä tuollaisen diilin? Ja mitä vaihtoehtoja on.

Tekijänoikeusjärjestön kanssa. Olen henkkoht ollut tekemässä diiliä, jossa taideproggikseen mennyt musa ei ollut teostokorvausten alaista kamaa. Mutta pääsääntöisesti tietty asia menee niin, että kun tekee diilin, tekee diilin.

Alkuperäiselle kysyjälle vielä, että ei tässä suinkaan ole tarkoitus masentaa ketään. Ajan vain takaa sitä, että itse ne jutut on otettava selville je itse ne kaikki diilit on tehtävä ja pohdittava itse, mikä kannattaa ja mikä ei. Kun itse tekee ja itse vastaa asioista, niin silloin ei tartte kuunnella tällaisia sormusia.
M.Paisley
02.05.2008 22:18:45

Tekijänoikeusjärjestön kanssa. Olen henkkoht ollut tekemässä diiliä, jossa taideproggikseen mennyt musa ei ollut teostokorvausten alaista kamaa. Mutta pääsääntöisesti tietty asia menee niin, että kun tekee diilin, tekee diilin.

Kiitokset tarkennuksesta, olen joskus kuullut moisesta, mutta kovinkaan yleistä ei taida olla.

Riippuu täysin radiokanavasta ja sen kuuntelijapotentiaalista. Paikalliselta kanavalta bändi saa huomattavasti alhaisemmat korvaukset kuin esim. valtakunnalliselta YleX:ltä. Jotain vajaa parikymppiä se muistaakseni on Ylen kanavilla per soittokerta.

Puhutaanko nyt Teosto- vai Gramex-korvauksista? Onko tuo "vajaa parikymppiä" kokonaispotti vai esimerkiksi yhdelle soittajalle maksettava Gramex-korvaus?
Circusfolk Making Faces ulkona 13.11, käy kuuntelemassa www.myspace.com/circusfolkband
rintapek
02.05.2008 23:26:41

Tota... ny täytyy sanoa, että kysyjän taka- ajatus ei minulle valkene.

Niin teosto ko gramex on jokseenkin edunvalvontayhdistyksiä. niihin oman harkintansa mukaan lienee syytä kuulua, jos on etuja valvottavana.

Kylä mä muistan, ko jotkut koulukavereista solmi asiakassuhteen teostoon. Se ny vaan oli "coolia". Ikää 13 ja risat. Ikinä en ole niitäkään biisejä kuullut, ko heidän omilta demo- c- kaseteiltaan.

Sit, jos joskus tosissaan on etuja, mitä valvoa, tarkoittaa että musalla alkaa olla kaupallista potentiaalia, niin tuo asia, siis edunvalvonta, alkaa olla enemmän ajankohtaista.

Siihen asti mä ny suosittelen että, katsoo hieman mihin nimensä laittaa. Ja ehdottomasti vaatii, että sopimuksen loppuun tulee maininta, että riitatapaukset ratkaistaan Suomessa, Suomen lainsäädännön mukaan. Täällä ny kumminkin on melko hyvät pykälät siitä, että kohtuuttomat sopimukset ovat kohtuuttomia.
One kind of music only - the good kind
kivi
03.05.2008 08:32:08
Ainakaan minä en nähnyt tuossa Sormusen postissa mitään nollainfoa.
Vastaus vain ei ole semmoinen, jonka haluaisit lukea.

Samaa sanon minä. Sen sijaan ketjun otsikointi jo viittaa siihen, että kysyjän olisi syytä ensiksi karistaa silmälaput päästään ja ehkä tosiaan nöyryä lukemaan niitä hajanaisia ketjuja.

Ja ei, tämäkään ei ole nollainfoviesti. Luulojen pois ottaminen ei ole koskaan turhaa
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Johnny Buzz
03.05.2008 13:21:22 (muokattu 03.05.2008 13:21:44)

Puhutaanko nyt Teosto- vai Gramex-korvauksista? Onko tuo "vajaa parikymppiä" kokonaispotti vai esimerkiksi yhdelle soittajalle maksettava Gramex-korvaus?

Sorry, laitoin vähän epämääräisesti. Eli Teosto-korvauksesta oli kyse ja summa on siis kokonaiskorvaus siitä soitosta. Se sitten jaetaan sen mukaan kuin, mitä kyseisen kappaleen Teosto-ilmoituksessa lukee. Gramexit on sitten huomattavasti vähemmän.
www.soulstab.com www.myspace.com/soulstab
Soulstabin debyyttialbumi Primitive Communication kaupoissa 30.4. Levyjulkkarit 2.5. @ Texas Co., Helsinki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)