Aihe: Teoriapalstan jelppikerho
1 2 3 4 522 23 24 25 26123 124 125 126 127
levesinet
24.04.2008 09:26:42
Jos mä vielä tarkistan:

1. Jos G-duurissa F:n edessä on b, niin se on Fes eikä F?
(En mä ole koskaan tuollaista nähnyt, mutta ihan periaatteessa?)
2. Ei ole mahdollista (?) että G-duurissa F:n edessä olisi tilapäinen #? Eli kun se on jo Fis, niin tuplakorotusmerkillä siitä tehdään Fisis?

1. Se on fes.
2. Muualla kuin etumerkinnässä (key signature) esiintyvä korotusmerkki # on voimassa korkeintaan tahdin loppuun asti. Tietenkin voi esiintyä tahti, jossa esimerkiksi ensin palautetaan G-duurin fis f:ksi ja sitten joudutaan korottamaan se (tavallaan tilapäisesti, lopputahdin ajaksi) #:lla takaisin fissiksi. Mutta joo, kun se on jo fis, niin kaksoiskorotusmerkillä x siitä tulee fisis.

Turkkilaisilla näkyy olevan vähän enemmän noita kromaattisia merkkejä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Makam
baron
24.04.2008 10:09:13

Turkkilaisilla näkyy olevan vähän enemmän noita kromaattisia merkkejä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Makam

Tuohan vaikutti mielenkiintoiselta. Heti kun opin tämän meidän musan teorian täydellisesti (eli en koskaan) alan opiskella turkkilaista.
komppaaja
24.04.2008 14:23:16 (muokattu 24.04.2008 14:31:12)
2. Ei ole mahdollista (?) että G-duurissa F:n edessä olisi tilapäinen #? Eli kun se on jo Fis, niin tuplakorotusmerkillä siitä tehdään Fisis?

2. Tietenkin on mahdollista -ja usein hyvinkin tarpeen, jotta varmistetaan oikean sävelen soittaminen.
komppaaja
24.04.2008 14:23:16 (muokattu 24.04.2008 14:23:34)
tuplaisku............................
Jaqqi1991
29.04.2008 20:32:42
Phrygian dominant asteikko

Fryyginen asteikko on b2, b3, b6, b7. Mitä tuolla dominantilla tarkoitetaan perässä?
We may be humans, but we're still animals
lxi
29.04.2008 21:33:23
Phrygian dominant asteikko

Fryyginen asteikko on b2, b3, b6, b7. Mitä tuolla dominantilla tarkoitetaan perässä?

Dominantti viittaa ensimmäiselle asteelle muodostuvaan dominanttiseptimisointuun eli 1-3-5-b7. "Phrygian dominant" on siis fryyginen (1 b2 b3 4 5 b6 b7) jossa kuitenkin on palautettu terssi, eli 1 b2 3 4 5 b6 b7.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
baron
29.04.2008 23:15:49 (muokattu 29.04.2008 23:19:00)

Dominantti viittaa ensimmäiselle asteelle muodostuvaan dominanttiseptimisointuun eli 1-3-5-b7. "Phrygian dominant" on siis fryyginen (1 b2 b3 4 5 b6 b7) jossa kuitenkin on palautettu terssi, eli 1 b2 3 4 5 b6 b7.

Mua on oikeesti haukuttu tälläkin palstalla tuon fryyginen dominantti termin käytöstä, joka on kuulemma harhaanjohtava kun fryyginen on mollisävytteinen.
Oikea termi on muka mixb2b6 eli miksolyydinen, jossa on b2 ja b6.
Kiva asteikko kun II-V-I mollissa.

Yksiselitteistä kun kutsuu sitä harmonisen mollin viidenneksi moodiksi, siitä ei pääse kukaan nipottamaan.
Martso
29.04.2008 23:22:51
Mua on oikeesti haukuttu tälläkin palstalla tuon fryyginen dominantti termin käytöstä, joka on kuulemma harhaanjohtava kun fryyginen on mollisävytteinen.
Oikea termi on muka mixb2b6 eli miksolyydinen, jossa on b2 ja b6.
Kiva asteikko kun II-V-I mollissa.

Yksiselitteistä kun kutsuu sitä harmonisen mollin viidenneksi moodiksi, siitä ei pääse kukaan nipottamaan.

Anna niiden hölmöjen soittaa vaan suutaan. Phrygian dominant on phrygian dominant joka tapauksessa. Jos se jolle kulle mollin tuo mieleen, niin sittehän soittaa mollia. Thats it.
baron
29.04.2008 23:27:01

Anna niiden hölmöjen soittaa vaan suutaan. Phrygian dominant on phrygian dominant joka tapauksessa. Jos se jolle kulle mollin tuo mieleen, niin sittehän soittaa mollia. Thats it.

No joo, mun maikka opetti mulle tuon fryyginen dominantti termin.
Voihan sitä kutsua epäselvyyden vuoksi vaikka "spanish phrygian" tai "phrygian major", miten vaan epäselvemmäksi saadaan.
Martso
29.04.2008 23:54:41
No joo, mun maikka opetti mulle tuon fryyginen dominantti termin.
Voihan sitä kutsua epäselvyyden vuoksi vaikka "spanish phrygian" tai "phrygian major", miten vaan epäselvemmäksi saadaan.

Major on ehkä kuitenki vähän huono, kun se tosiaan tuo tuon ison seiskan väkistenki mieleen. Dominant puolestaan pienen seiskan.
baron
30.04.2008 00:07:58

Major on ehkä kuitenki vähän huono, kun se tosiaan tuo tuon ison seiskan väkistenki mieleen. Dominant puolestaan pienen seiskan.

No joo mutta eihän se ulkomaan kielellä tarkoita kuin duuria. Nehän käyttää sitä kolmiota kun ne tarkoittaa maj7 sointua.

Mä tänään pähkäilin treeneissä kun mun lapuissa "Guarda Che Luna" (Hopeinen kuu) loppusointuna oli Dm9maj7. Eihän tollainen merkintä voi olla oikein? Sävelet D - F - A - C# - E.

Musta oikein olisi Dmmaj9. Dm9maj7 edellyttäisi että siinä olisi sekä C että C#?
Dr Dominant
30.04.2008 08:55:09

Mä tänään pähkäilin treeneissä kun mun lapuissa "Guarda Che Luna" (Hopeinen kuu) loppusointuna oli Dm9maj7. Eihän tollainen merkintä voi olla oikein? Sävelet D - F - A - C# - E.

Musta oikein olisi Dmmaj9. Dm9maj7 edellyttäisi että siinä olisi sekä C että C#?

Juu, kyllä mäkin tuota DmMaj9-merkintää käyttäisin. Ja mitä tulee asteikkojen nimiin niin hyvin suurelle osalle musiikin ilmiöistä on kehittynyt eri puolilla hieman toisistaan poikkeavia nimityksiä. Mikäli jollkulle nämä nimityset ovat elämän ja kuoleman asia, niin se ei sitten enää kerro mitään niistä musiikin ilmiöistä tai nimityksistä vaan enemmänkin siitä ihmisestä jolle ne ovat elämän ja kuoleman asia ;)
"Dr. Dominant, I presume?"
Jorbagha
30.04.2008 10:14:13 (muokattu 30.04.2008 10:15:36)
Tohtori puhuu asiaa!

Mutta tuosta "phrygian dominant"-kysymyksestä vielä: olen kyllä useamman kerran hymähdellyt mielessäni sitä seikkaa että tällä palstalla aina tasaisin väliajoin joku kysyy: "Mitä tarkoittaa 'fryyginen dominantti'? Tiedän mikä on fryyginen ja tiedän mikä on dominantti mut en tajuu...?"

Sitten seuraa tämän kaltainen keskustelu siitä miten tuo on harhaanjohtava nimi ja miten olisi parempi opetella käyttämään toista (sori Baron jos tunnet olosi haukutuksi...), vasta-argumenttina on yleensä tuo "aina se on ollut fryyginen dominantti, tyhmät ne vaan ei tajuu!"

Tuossahan sitten heräsi ajatus: miksi kukaan täällä ei kysele että mitä säveliä harmonisen mollin viidennen asteen moodiin kuuluu, tai miten mixo b2b6 muodostuu?

Siksi koska nämä ilmaisutavat sisältävät kaiken tarvittavan informaation. "Fryyginen dominantti" on terminä hämärä, sitä on pakko tarkentaa, vaikka sitten muusikoiden.netissä. Toisaalta, armoitetulla foorumillamme tuskin olisi minkäänlaista käytännön funktiota jollei musiikkitermistö sisältäisi tämänkaltaisia epäselvyyksiä. Joten jatkakaa kysymysten esittämistä, varsinkin täällä loistavalla jelppikerho-palstalla. Me huomionhakuiset pätijät annamme sitten enemmän tai vähemmän hyödyllisiä vastauksia elämän suuriin kysymyksiin, vaikka oikeasti kysymykset koskevatkin vain teoriaa.

Jahas, vappukin vielä.
Oonpa aika körny.
baron
30.04.2008 11:06:07 (muokattu 30.04.2008 11:09:55)

Jahas, vappukin vielä.

Hyvä vapun aloitus:-)
Hyvää vappua teoriapalstalaisille, jatketaan kinaa sitten krapulassa vapun jälkeen.
Nuages
30.04.2008 11:42:40 (muokattu 30.04.2008 11:43:05)
Täällähän on mukavaa teoriakeskustelua. Pitääpä alkaa seurailemaan. :)
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Jaqqi1991
30.04.2008 12:17:36 (muokattu 30.04.2008 12:17:55)
Tuo dominant tarkoittaa siis asteikossa, että asteikkoa muokataan niin, että se sisältää 1-3-5-b7 sävelet? Esim. lyydinen dominant on 1-2-3-#4-5-6-b7?
We may be humans, but we're still animals
baron
30.04.2008 12:20:45 (muokattu 30.04.2008 12:27:49)

Tuo dominant tarkoittaa siis asteikossa, että asteikkoa muokataan niin, että se sisältää 1-3-5-b7 sävelet? Esim. lyydinen dominant on 1-2-3-#4-5-6-b7?

Ei kai tuo 5 ole välttämätön. Se voi olla #5 tai b5.

Lyydinen dominantti on oikein. Se on melodisen mollin neljäs moodi. Mun mielestä sille on vakiintunut nimi "overtone" tai suomalaisittain yläsävelasteikko.
Kai sitten yksiselitteinen nimi olisi lydian b7?
komppaaja
30.04.2008 12:29:52
Ei kai tuo 5 ole välttämätön. Se voi olla #5 tai b5.

Lyydinen dominant on oikein. Se on melodisen mollin neljäs moodi. Mun mielestä sille on vakiintunut nimi "overtone" tai suomalaisittain yläsävelasteikko.
Kai sitten yksiselitteinen nimi olisi lydian b7?

Jos mukana on b5 niin dominanttisointu muuttuu symmetriseksi hävittäen tonaalisen painopisteensä.
baron
30.04.2008 12:35:39

Jos mukana on b5 niin dominanttisointu muuttuu symmetriseksi hävittäen tonaalisen painopisteensä.

Mikä sen funktio sitten on sointukierrossa

| Dm6/9 | Bb13b5 | A7#9#5 | Dm6/9 |

Tää esimerkki on elävästä elämästä eikä mun "säveltämä".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)