absqua 22.04.2008 18:35:27 | |
---|
Ei kannata laittaa paperia tai mitään muuta pehmeää tavataa, ei satulan eikä tallan alle mutta esim joku ohut peltisuikale toimii. Vanhankansan alumiinisista Asperiiniputkiloista sai sopivia. Paras tietenkin uusia satula mutta hätätapauksessa ohut pellinsuikale toimii moitteettomasti. Olen jopa joskus laittanut suoraan satulauraankin kun on ollut ongelma yhden kielen kanssa. Mä olen käyttänyt kaljatölkin kyljestä repäistyä ohutta alumiinikaistaletta menestyksekkäästi liian syvien satulaurien tilapäisenä korjauksena. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
poppamies 22.04.2008 23:23:55 | |
---|
Mä olen käyttänyt kaljatölkin kyljestä repäistyä ohutta alumiinikaistaletta menestyksekkäästi liian syvien satulaurien tilapäisenä korjauksena. Niinpä! Meillä on kaksi hyvin samantapaista ratkaisua. Sinulle ennen, ja minulla jäkeen krapulan. G strings are for strippers! |
Mikä on teillä 17. nauhan yläosan ja kielen alaosan väliln korkeus? Entä 10, 7, 3 ja 1 nauhan? |
pekezu 29.04.2008 23:27:58 | |
---|
Mikä on teillä 17. nauhan yläosan ja kielen alaosan väliln korkeus? Entä 10, 7, 3 ja 1 nauhan? 17. nauhan kohdalla E-kieli on arviolta sellanen 2,5-3mm, riippuen vähän miten olen säätänyt. Sormilla soittava voi pitää periaatteessa vielä vähän alempanakin, plekulla en alemmaksi laittaisi. Tosin tatsista aikalailla kiinni. PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa |
Jusbas 30.04.2008 14:14:24 | |
---|
Mut entä muut korkeudet? Riittää vaiks 7. ja 1. nauhan? |
Sotamuumi 05.05.2008 17:36:17 | |
---|
Toivottavasti tulee oikeaan aiheeseen. Nyt on tosiaan ensimmäisen basson osto käsillä ja en ole vielä näissä asioissa varsinainen ekspertti. Tämmöistä olen ajatellut http://www.thomann.de/fi/ibanez_gsr200_pw.htm . Kysymys kuuluu, tarvitseeko minun siis ostaa tuon yhteydessä itselleni etuaste, kun tuossa näyttäisi olevan mikeissä käytetty aktiivielektroniikkaa? Ja jos on jotain hyvää sivua, jolla voisin bassotietojani kartuttaa, olisin kiitollinen jos kertoisitte :) |
pekezu 05.05.2008 18:12:38 | |
---|
Toivottavasti tulee oikeaan aiheeseen. Nyt on tosiaan ensimmäisen basson osto käsillä ja en ole vielä näissä asioissa varsinainen ekspertti. Tämmöistä olen ajatellut http://www.thomann.de/fi/ibanez_gsr200_pw.htm . Kysymys kuuluu, tarvitseeko minun siis ostaa tuon yhteydessä itselleni etuaste, kun tuossa näyttäisi olevan mikeissä käytetty aktiivielektroniikkaa? Ja jos on jotain hyvää sivua, jolla voisin bassotietojani kartuttaa, olisin kiitollinen jos kertoisitte :) Ei ehkä ole aivan oikeassa paikassa, mutta vastaan silti. Bassoon sun ei tarvi ostaa etuastetta. Siinä itsessään on sellainen "aloittelijatason" etuaste, eli yksinkertaisesti alapääboosteri. Etuastehan tarkoittaa lähinnä bassoissa itsessään sitä, että siellä on 9V paristo, joka pienentää(meniks oikein?) impedanssia signaalissa ja näinollen signaali ei kärsi pitkistäkään piuhoista. Yleensä on lisänä vielä jonkinsortin taajuuskorjainta, tuttavallisemmin equa. Helpoimmillaan se on juuri tuo bassoboosteri, tai sitten kaksialueinen tai jopa kolmealueinen. Hyvä sivu on mnetin keskustelupalsta ;) Haku- toiminnolla löytyy todella paljon tietoa. Onnea basistinuralle! PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa |
Sotamuumi 05.05.2008 19:25:10 | |
---|
Oi suuret kiitokset :) , siis asia on toisinsanoen niin, että tuon voi tuollaisenaan laittaa vahvistimeen kiinni ilman mitään ylimääräisiä härveleitä. Kiitos kaunis |
SJage 07.05.2008 07:22:01 | |
---|
Rock'n'Roll all nite, And party everyday |
J.Hollström 07.05.2008 08:02:27 | |
---|
|
umeet 07.05.2008 16:22:36 | |
---|
Kuinka usein vaihatta kielet? |
Teijo K. 07.05.2008 16:48:59 | |
---|
Kuinka usein vaihatta kielet? Joittenkin satunnaisten vuosien välein. |
pekezu 08.05.2008 18:49:19 | |
---|
Kuinka usein vaihatta kielet? Bassoon n. 2-3 kertaa vuodessa, selloon sitten kun katkeilee, suuhun toivottavasti ei ikinä ;) PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa |
pardy 08.05.2008 19:41:22 | |
---|
Kuinka usein vaihatta kielet? Aina kun edelliset kuulostaa paskalta. |
zuumi 10.05.2008 01:45:53 | |
---|
Mitäs tein väärin kun noita kielten korkeuksia räpelsin ja nyt A-kieli särisee inhasti, muut kielet kuulostavat normaalilta. A ei ainakaan vaikuttaisi olevan merkittävästi muita korkeammalla tahi matalammalla. |
poppamies 10.05.2008 08:12:43 | |
---|
Mitäs tein väärin kun noita kielten korkeuksia räpelsin ja nyt A-kieli särisee inhasti, muut kielet kuulostavat normaalilta. A ei ainakaan vaikuttaisi olevan merkittävästi muita korkeammalla tahi matalammalla. Säädit sen A-kielen liian matalalle. Nosta se pikkasen. Otelauta on kaareva ja tallalla säädöt pitää huomioida siinkin mielessä. G strings are for strippers! |
zuumi 10.05.2008 17:05:32 (muokattu 10.05.2008 17:12:16) | |
---|
Ei tunnu vaikuttavan mitenkään, kai sitten rikoin jotain. Säätö kumpaankaan suuntaan ei muuta särinää. Olisi tämänkin aiheen voinut jättää lukematta. |
muhva 10.05.2008 18:41:31 (muokattu 10.05.2008 18:42:37) | |
---|
Ei tunnu vaikuttavan mitenkään, kai sitten rikoin jotain. Säätö kumpaankaan suuntaan ei muuta särinää. Olisi tämänkin aiheen voinut jättää lukematta. Katso huviksesi alla oleva linkki, siinä on varsin hyvä ohjeistus kielten ja kaulan säädölle, se tosin on nauhattomalle, mutta sitä voi hyvin soveltaa nauhallisellekin, http://www.garywillis.com/pages/bass/bassmanual/setupmanual.html Kontrabasso on paradoksi - sillä on naisen ruumis ja miehen ääni |
zuumi 10.05.2008 18:55:31 | |
---|
Katsoin tuon jo ennen säätämistä. Pakko kai nyt viedä basso jonnekkin liikkeeseen, ei tuota särinää kestä, eikä se miksikään muutu vaikka kieltä nostaisin tai laskisin. |
poppamies 10.05.2008 20:23:00 | |
---|
Katsoin tuon jo ennen säätämistä. Pakko kai nyt viedä basso jonnekkin liikkeeseen, ei tuota särinää kestä, eikä se miksikään muutu vaikka kieltä nostaisin tai laskisin. Onko basso kenties Fendertyyppinen? Ei ole mitenkään harvinaista että nuo elefanttikorvanmalliset virittimet alkaa rämisemään. Siihen ei tietenkään mitkään säätötoimenpiteet auta. G strings are for strippers! |