luke21011 29.04.2008 16:42:02 | |
---|
Olen yrittänyt lueskella vanhoja keskusteluja aiheesta ja jotain vinkkejä olen saanut. Tarvitsisin siis kotitreenaukseen, pieniin bänditreeneihin ja keikoille vahvistimen, jolla voi soittaa sekä hiljaa että kovaa. Tärkeää olisi hyvä puhdas ääni - säröt ym. otan pedaaleista mutta hyvä särö vahvistimessa olisi tietysti plussaa. Käytettyä vahvistinta olisin etsimässä ja hintahaarukka olisi 200 euron kieppeissä. Musiikkityylit vaihtelevat perusrockista vähän raskaampaan mutta myös harha-askelia kevyempään musiikkiin tulee tehtyä. Minulla oli Fender FM212R, jonka puhtaasta äänestä pidin. Tehoja oli vain ihan turhan liikaa. 30W olisivat kiinnostavia ja edullisia mutta ei välttämättä riitä tehot, jos ääntä tarvitsisi enemmän. Mallintavat ei oikein kiinnosta ja putkivehkeet taas tulevat liian kalliiksi. Muutamia vaihtoehtoja, joita olen miettinyt: Hughes & Kettner Edition Blue 60R Fender FM65R Marshall VS8080 Voitteko kertoa mielipiteitänne näistä tai muista vahvistimista, joilla tuntuu olevan hakemani ominaisuudet? Täältä maaseudulta kun ei oikein pääse isoon kylään laaja valikoimaa testaamaan. |
Wespa 29.04.2008 16:51:37 | |
---|
200 euroon saa käytettynä Laneyn LC15-kombon, hyväsoundinen ja säröäkin riittää liikaakin. 15-wattinen ja pirun äänekäs. Etsi vain sen verran uudempi malli että on varustettu lisäkaappiliitännällä ja jo valmiiksi hyvällä Celestionin elementillä.. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
PuNkKi 29.04.2008 17:10:19 (muokattu 29.04.2008 17:12:47) | |
---|
hups.. siis ei mitään :) Se mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti. |
Icy-Sun 29.04.2008 18:08:45 (muokattu 29.04.2008 18:15:23) | |
---|
200 euroon saa käytettynä Laneyn LC15-kombon, hyväsoundinen ja säröäkin riittää liikaakin. 15-wattinen ja pirun äänekäs. Etsi vain sen verran uudempi malli että on varustettu lisäkaappiliitännällä ja jo valmiiksi hyvällä Celestionin elementillä.. Oon itekki miettinyt tuota kotivahvistimeksi. Putkivehjekkin vielä ja noissa lanikoissa on vähän marsu-tyylinen soundi. Nuo Fenderit kuulostavat järkyttävältä minun korvaani. E: HK on muuten ihan kiva transistorivehas, mutta ei kuulunut kyllä mitenkään rumpujen läpi se, millä itse soitin. Ja alkaa resonoimaan tosi pahasti kun on käytössä suurilla voluumeilla. There ain't noway out tonight |
Oon itekki miettinyt tuota kotivahvistimeksi. Putkivehjekkin vielä ja noissa lanikoissa on vähän marsu-tyylinen soundi. Aloittajan omat ehdotukset kuulostavat hyvin pahalta minun korvaani. E: HK on muuten ihan kiva transistorivehas, mutta ei kuulunut kyllä mitenkään rumpujen läpi se, millä itse soitin. Ja alkaa resonoimaan tosi pahasti kun on käytössä suurilla voluumeilla. Tuossa LC15R mallissa on ilmeisesti Celestion-elementti mutta onko siinä lisäkaappiliitäntää? Tuossa olisi yksi... http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=233838 HK:ta ajatellen rummut ei ainakaan tässä vaiheessa ole ongelma, kun niiden kanssa ei tule soitettua. LC15:n kanssakin joutuu (kai) kaapin ostamaan, jos rummut tulevat mukaan. |
Icy-Sun 29.04.2008 18:22:50 (muokattu 29.04.2008 18:27:17) | |
---|
Se lisäkaappiliitäntä on LC15R mallissa. Pelkässä LC15 ei ole sitä. Varmasti lanikka on soundillisesti noista paras vaihtoehto. Ja isomman kaapin kanssa tuo toimii ihan normaalisti nuppina eli isolla kaapilla se tosiaan kuulostaa isolta. There ain't noway out tonight |
Ekku01 29.04.2008 18:34:47 | |
---|
Se lisäkaappiliitäntä on LC15R mallissa. Pelkässä LC15 ei ole sitä. Nykyinen malli taitaa olla LC15-110: http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=lc15-110 Olen ymmärtänyt, että tuo korvaisi edelliset LC15- ja LC15R-mallit, niinden pikkuhiljaa poistuessa markkinoilta. |
Kasperi Tervonen 29.04.2008 19:26:36 | |
---|
Tuon edition bluen omistaneena voisin sanoa, että siinä on aika mainiot cleanit ja rosot jotka toimivat hyvin varsinkin yksikelaisten mikkien kanssa. Pikkasen kuumemmilla humppareilla ja isommilla säröillä soundi tosin menee melko helposti vähän tukkoon/ruvelle jos pitää soittaa kovaa (varsinkin distortion-pedaalien kanssa), tuo kun on aika "herkkä" vahvistin. Jos et nyt kuitenkaan mitään älyttömiä jyräsäröjä tarvitse, niin uskaltaisin kyllä suositella tuota. Halvat trankut harvemmin kuulostavat ihanalta jos pitää soittaa kovalla volalla ja hi-gain soundilla yhtä aikaa. "the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde |
Wespa 29.04.2008 21:59:14 | |
---|
Se lisäkaappiliitäntä on LC15R mallissa. Pelkässä LC15 ei ole sitä. Kuten jo sanoin, uudemmissa yksilöissä kuten mun LC15:ssa on myös se lisäkaappiliitäntä. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
Jucciz 30.04.2008 00:02:55 | |
---|
Tuo Laneyn pikkuputkicombo on oikein mainio peli tuossa hintaluokassa. |
kimurantti1 30.04.2008 00:24:19 (muokattu 30.04.2008 00:33:07) | |
---|
Tuo Laneyn pikkuputkicombo on oikein mainio peli tuossa hintaluokassa. Mutta on pakko todeta, että ei siitä kyllä rumpalin kanssa saa enää aivan putipuhdasta soundia, ainakaan jos minkään sortin rokkia tai vastaavaa on tarkoitus soittaa. En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta 200 eurolla ei kyllä kummoista vahvistinta saa. En myöskään ymmärrä, miten transistorivahvistimessa voi olla liikaa tehoa. Aivan samalla tavalla se itse vahvistin toimii, soitti sitä hiljaa tai vähän lujempaa. Musta Fenderin Frontman on mainettaan parempi vahvistin. En mä itse sellaista ehkä ostaisi, mutta jos budjetti on tuo 200 euroa, niin siinä hintaluokassa se ajaa ihan asiansa, ja toisin kuin 15 wattisesta putkicombosta, siitä saa oikeasti puhdasta soundia bändivolumellakin, mikäli se puhtaan soundin puhtaus on oikeasti tärkeä juttu. Edit: Ai joo, rumpalia ei ole. No sitten ei mitään. Mutta pysyn kannassani. Sitten kun se rumpali tulee, niin 15 wattia on kyllä inasen liian vähän, ja aivan puhdasta puhdasta on vaikea saada, ellei rumpali sitten todella hiplaa niitä rumpuja. |
Wespa 30.04.2008 00:28:30 | |
---|
Mutta on pakko todeta, että ei siitä kyllä rumpalin kanssa saa enää aivan putipuhdasta soundia, ainakaan jos minkään sortin rokkia tai vastaavaa on tarkoitus soittaa. Kukas sitä nyt ihan putipuhdasta.. :) Mutta joo, ihan totta. Tosin riippuu paljon mikkienkin tehosta: Straton yksikelaisilla pysyy aika kovalle volalle asti suht puhtaana mutta EMG:n aktiiveilla menee taas hyvinkin äkkiä murolle. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
luke21011 30.04.2008 09:00:27 | |
---|
Kukas sitä nyt ihan putipuhdasta.. :) Mutta joo, ihan totta. Tosin riippuu paljon mikkienkin tehosta: Straton yksikelaisilla pysyy aika kovalle volalle asti suht puhtaana mutta EMG:n aktiiveilla menee taas hyvinkin äkkiä murolle. Straton kanssa tuo tulisikin soittoon, joten kuulostaa ihan hyvältä. Ymmärrän kyllä, että 200 euron budjetti on naurettava koviin vaatimuksiin nähden, kun täällä ovat jotkut erilaisia vahvistimia testanneet ja todenneet esim. ettei yksikään alle 2000 euron vahvistin ole miellyttänyt. Mutta nyt pitäisi saada sen verran hyvä vehje tällä pikku budjetilla, ettei sitä tarvitsisi heti vaihtaa. Haluaisin vielä muutaman jutun tietää, kun melko keltanokka olen näissä laitehommissa: 1. Ymmärsin näin (ymmärsinkö oikein?), että putkivahvistimessa esim. 15W tuottaa enemmän ääntä kuin 15W transistorivahvistimessa. En haluaisi aloittaa mitään väittelyä mutta voisiko joku vähän selittää tämän "faktan" taustoja? 2. Minkälaisen kaapin tuo 15W Laney tarvitsisi kaveriksi, jos rumpalin kanssa tarvitsisi soittaa? |
luke21011 30.04.2008 09:06:57 | |
---|
En myöskään ymmärrä, miten transistorivahvistimessa voi olla liikaa tehoa. Aivan samalla tavalla se itse vahvistin toimii, soitti sitä hiljaa tai vähän lujempaa. Kun soittelin tuolla FM:llä, niin volumea ei pystynyt laittamaan kuin korkeintaan 2 kohdalle ja mielellään siitäkin olisin vähän tiputtanut. Mutta siinä hiljaisessa päässä volume ikäänkuin hyppii eli se ei nouse tasaisesti. Ja tämä se aiheutti ongelmia. |
Zakk 30.04.2008 09:13:26 | |
---|
Marshall VS8080 Tätä voin omasta kokemuksesta suositella, hyvät rokkisäröt irtoaa, ja riittää volume ihan keikoillekkin, yllätävän hyvin irtoaa. Cleani ei ehkä paras mahdollinen mutta ihan ok. |
Wespa 30.04.2008 09:22:04 | |
---|
Haluaisin vielä muutaman jutun tietää, kun melko keltanokka olen näissä laitehommissa: 1. Ymmärsin näin (ymmärsinkö oikein?), että putkivahvistimessa esim. 15W tuottaa enemmän ääntä kuin 15W transistorivahvistimessa. Lähinnä se perustuu kahteen seikkaan. Putkivahvistimen soundi vain paranee mitä kovemmalla sitä soittaa (jos ja kun päätesärö ei haittaa), trankuissa taas vahvistimen äärirajoilla alkaa tulla huonon kuuloista päätteen säröytymistä. Toisekseen hyvä putkivahvistin leikkaa paljon perustrankkua paremmin bändistä läpi. Erotun paljon paremmin bändin soundista tuolla 15 watin Lanikalla kuin mitä erotuin koskaan 60 watin Line6 Flextone II:sella, joten pelkät watit eivät todellakaan kerro koko totuutta. :) 2. Minkälaisen kaapin tuo 15W Laney tarvitsisi kaveriksi, jos rumpalin kanssa tarvitsisi soittaa? 2x12 Celestionin V30:sillä on perusvarma valinta. Eli vaikka Framuksen 2x12 niinku mullakin on, toimii ja ei maksa mahdottomia. Mutta ilman lisäkaappiakin pärjää jos soitatte ilman tulppia. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
Tami 30.04.2008 10:41:43 | |
---|
Erotun paljon paremmin bändin soundista tuolla 15 watin Lanikalla kuin mitä erotuin koskaan 60 watin Line6 Flextone II:sella, joten pelkät watit eivät todellakaan kerro koko totuutta. :) Näin on, mutta kuitenkin toisaalta vaikka kitarakamoista puhutaan, niin pitää muistaa, että hyvään bändisoitantaan kuuluu tilan antaminen muille. Eli ei sen oman soiton tartte kokoajan olla "pinnassa" vaan silloin kun joku instrumentti tai laulu on pääosassa niin muut soittajat himmailevat / soittavat siten, että "leadi" kuuluu ja toimii. Isommilla keikoilla asiaan osallistuu tietysti myös miksaaja, mutta reenatessa tai köyhemmällä "Crew:lla" homma tapahtuu sillä omalla volapotikalla ja soundien valinnalla. Jos jokainen soittaja hankkii laitteet, jotka leikkaavat esiin pändin seasta paremmin kuin muiden, niin seurauksena on vaan sekamelska ja volyymin nousu => uudet laitteet => volyymin nousu => uudet laitteet => se voittaa kenellä tai kenen isällä on rahaa ostaa isoimmat vehkeet.. En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... |