Aihe: Ongelmat melodian- ja rytmintoistotehtävissä 1 | |
---|---|
![]() 26.04.2008 11:51:54 | |
Otsikkohan ongelmani kertoo :p Tämän kevään pääsykokeet ryssin totaalisesti sen takia, etten jännityksessäni osannut melodian- ja rytmintoistotehtäviä. En ollut koskaan aiemmin harjoitellut vastaavia tehtäviä ja menin täysin lukkoon. Kun olin kuunnellut toistotehtävät, olin jo ehtinyt unohtaa, miten kuvio/rytmi menikään, enkä pystynyt toistamaan sitä kuin noin puolet oikein. Pääsykokeet olivat siis eilen ja lauluintoni on täysin kadonnut. Jos en pärjää musikaalisuustesteissä, joita en ole ennen tehnyt, tuntuu turhalta enää harrastaa klassista laulua. Harrastukseni on ollut viimeiset kaksi vuotta ammattiin tähtäävää ja tahtoisin lukion jälkeen hakea ammattiopintoihin. Olen koko ikäni luullut olevani musikaalinen ja todistetusti minulla on erittäin tarkka korva. Voiko sössiminen noissa tehtävissä johtua ylettömästä jännityksestä ja rutiinin puutteesta, eikä automaattisesti totaalisesta epämusikaalisuudesta? Lauluopettajani sanoi uskovansa rutiinin puutteeseen ja että näitä pitää harjoitella ensi vuotta varten. En missään nimessä tahtoisi lopettaa rakkainta harrastustani, mutta motivaatiota tuskin riittää enää, jos mahdollisuuteni tuleviin ammattiopintoihin ovat olemattomat. Nyt on kyllä kauhean suuri motivaatio harjoitella melodia- ja rytmitehtäviä. Laulututkintojeni arvosanat ovat erinomaisia kuten muukin saamani palaute: jos olen lahjakas laulaja, en tahtoisi heittää lahjojani hukkaan vain siksi, että minulla on ongelmia näissä tehtävissä. Haluaisin nyt kuitenkin herättää keskustelua ja kuulla, onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia! Ja pyydän anteeksi epäloogista kirjoitustani, ajatukset ovat vain vähän hajalla, masentaa todella. | |
![]() 26.04.2008 13:23:11 | |
En ollut koskaan aiemmin harjoitellut vastaavia tehtäviä ja menin täysin lukkoon - - - Voiko sössiminen noissa tehtävissä johtua ylettömästä jännityksestä ja rutiinin puutteesta, eikä automaattisesti totaalisesta epämusikaalisuudesta? Jos et ole koskaan tehnyt jotain asiaa, millä todennäköisyydellä ensimmäisellä yrittämällä heittää kehiin täydellisen suorituksen ja vielä raadin edessä? C'mon! Anna itelles VÄHÄN armoa, ihminen. Sitten kun toivut masennuksesta (vaikka se onkin tällä hetkellä musertava niin se menee ohi) niin teet itsellesi treeniaikataulun, ja pidät siitä kiinni. Kuuntelet joka päivä jonkun melodian ja rytminpätkän (vaikka biisistä jota et oo ennen kuullut) ja sitten toistat sen niin hyvin kuin muistat. Takaan, ettei jää melodian- ja rytmintoistosta kiinni ensi keväänä. Ottakaa vaikka osaksi laulutuntien ohjelmaa tommonen treeni. Pääsykokeet musa-alan laitoksiin on hassu juttu: Moni luulee, että pääsykokeissa on kyse musikaalisuudesta ja epämusikaalisuudesta. Suurin osa pääsykoetehtävistä näyttää raadille kuitenkin sen, kuinka paljon on jotain asiaa tehnyt ja treenannut (prima vista -soitto/laulu, melodian/rytmin toistaminen, diktaatit, yhteissoitto/laulu, vapaasäestys ulkomuistista, esiintyminen raadille, opetusnäytteet...) - soitto- ja laulutaidolla on loppujen lopuksi aika vähän tekemistä sen kanssa pääseekö musiikkialan ammattiopintoihin. Moni megalahjakkuus-ihmelapsi on jäänyt rannalle, kun ei ole osannut mitään muuta kun soittaa tai laulaa (kun ei ole viitsinyt niillä teoriatunneilla käydä). Ne on kuitenkin ammattiopintoja. Eipä ne lääkikseenkään ota jengiä huippulahjakkuuden perusteella, vaan sillä perusteella että sen lahjakkuuden ja suuntautuneisuuden lisäksi on esim. opeteltu kirjoittamaan. Voi olla että oon väärässä, mutta mulle ei oo ainakaan tullut vielä sellaisia vastaan, missä olisi kysymys pelkästään siitä, onko hakija lahjakas vai ei, vaan siitä, onko hakijalla tarpeeksi pohjataitoja ja siitä, onko hakija valmis tekemään töitä jotta joskus valmistuisi. Vihjatkaa toki jos jossain toisenlaisia tsydeemejä on. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 28.04.2008 14:18:32 | |
No, ainakin määrätietoinen melodian- ja rytmintoistotehtävien harjoittelu alkoi :) Masentaa vähän vieläkin, muttei enää niin paljoa, koska aluksi luulin, että olen sitten täysin epämusikaalinen. Kun nämä testit kuuluivat musikaalisuustestiin, ja luulin, että tällaiset tehtävät pitäisi osata täysin oikein luonnostaan, mikäli olisi musikaalinen. Huomenna tuskin jaksaa masentaa enää yhtään! Vakkarisäestäjäni, joka on ollut vuoden vaihdossa Sveitsissä, tulee huomenna Suomeen! Päästään reenailemaan, seuraava esiintyminen jo 8.5. :) | |
![]() 29.04.2008 09:23:18 | |
Aika osuva tämä aihe. Tiesitkös että monet laulajat useasti ovat koulujensa säveltapailu+teoria ryhmissä "apukoululaisia" Olen niin monet kerrat kuullut tuosta "laulajta ja rumpalit ei osaa solffaa.." Se on aine ja taito mitä voi harjoitella ihan loputtomiin.Jos suhtaudut niihin positiivisesti ja päätät oppia,opit myös. PIENIÄ palasia kerrallaa vaikeutuen pikkuhiljaa, Ota säveltapailun yksityistunteja ja käytä niiden läksyjen tekemiseen yhtä paljon aikaa kuin laulun harjoittelemiseen.(tai edes päivässä 15minuuttia) Vuodessa olet jo niin varma että pääsykoe tehtävät menevät helposti! Säveltapailu ja rytmin ymmärtäminen muutenkin on laulajalle hyvin tärkeä taito. Mitä nopeammin omaksut melodiat,mitä paremmin hahmotat muodot ja fraasit,sitä jäsennellymmältä se kuulostaa ja sen helpommin opit myös ulkoa. Tästä lähtien aina kun saat uuden laulun,älä lähde tavaamaan sitä pianon kanssa vaan osta äänirauta ja yritä ensin selvitä yksin. Tee sama myös rytmin kanssa! KUITENKIN: Säveltapailu ja teoria-aineet eivät takaa onnellisuutta eikä maailman rauhaa. Eivätkä myöskään välttämättä ole este pääsylle oppilaitokseen,ainakaan toiselle asteelle. Onnea matkaan,nauti siitä mitä JO OSAAT älä sure sitä mitä et osaa. | |
![]() 05.05.2008 19:19:52 | |
Aika osuva tämä aihe. Tiesitkös että monet laulajat useasti ovat koulujensa säveltapailu+teoria ryhmissä "apukoululaisia" Kuullostaa tutulta. Muistan vieläkin sen yhden laulajatytön meidän solfaryhmässä, ja sen kuinka paljon viimeiseltään alkoi itseäkin jännittää hänen vastausvuoron lähestyessä... terssi eiku kvintti eiku eiku:( Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)