Aihe: Apuja pintakäsittelyyn.
1
Bodomir
28.04.2008 21:18:12 (muokattu 28.04.2008 21:18:59)
Morjens!
Nyt pitäisi saada vähän viisaamman apuja:
Käytössä on maaliruisku 2dl yläsäiliöllä & 0,5mm suuttimella. Kompressorin letkupaineena n. 3,5-4,0 bar. Käytössä autotarvikeliikkeestä ostettu 2-komponentti akryylilakka (tarkkaa merkkiä en tähän hätään muista..) 2:1 suuhteella kovetinaineeseen. Maaleina samasta liikkestä ostetut automaalauksessa käytettävät vesiohenteiset 2-komponenttimaalit.

Ongelma:
Vanhasta kitarasta hioin kuluneen maalipinnan pois, ja tarkoituksena saada uusi, siisti ja kiiltävä pinta. Väri tulisi olemaan musta. Kitara on vanha Jacksonin lankku, leppärunko. Ongelmaksi on muodostunut pohjalakkaus. En jostain syystä saa millään pinnasta tarpeeksi siistiä, että sitä voisi alkaa maalaamaan. Olen jo pariin otteeseen joutunut hiomaan pohjalakat ja maalin pois, kun puun syyt ja hiomajäljet näkyy todella selvästi kun vetäisee mustan maalin päälle. Jostain threadistä luin, että puuta hiottaessa lopulliseksi hiomapaperin gritiksi riittää 320. Viimeisimmällä kerralla hion koko matkan aina 1500 grittiin asti, ja siltikään en saanut pohjalakkausta tasaiseksi ja siistiksi. Ruiskon viskositeettiä on tullut ruuvailtua unissanikin jo, mutta pintaa jää joko liian ohkaiseksi (?) tai sitten alkaa muodostumaan ns."appelsiinipinta" ( joka johtuu liian suuresta viskositeetistä, eikö? )
Jos tähän joku kertoo ratkaisun, ja pelastaa allekirjoittaneen yöunet, niin olen valmis kyllä kaljupääkahvit tarjoamaan. :) Iso kiitos jo etukäteen!
Antti1
28.04.2008 21:43:23 (muokattu 28.04.2008 21:45:18)
Tee ihan kunnon reilu kerros vaan pohjalle ja annat kuivua. Sitten VÄLIHIOT tuon virityksen vaikka sillä 320 paperilla. Otat ensin mahdollisimman paljon isommalla ja kovemmalla hiomaklossilla (ei missään nimessä puhki asti, mutta pyrit oikaisemaan pintaa), sitten hiot hiomasientä apuna käyttäen (sekin oikaisee vielä vähän) niin paljon, ettei näy enää juurikaan kiiltäviä pisteitä. Sen jälkeen vielä tarpeeksi hienolla karhunkielellä käyt kaikki kiiltävät paikat läpi. VARO HIOMASTA PUHKI!

Mitä taas tulee tuohon viskositeettiin ja appelsiinipintaan, niin ei se ihan pelkästään siitä johdu. Työstön nopeus, lakan määrä, paine, keilan leveys, etäisyys ja kaikki muukin vaikuttavat yhdessä lopputulokseen. Pitäisi nähdä se sun työprosessi, että osaa bongata virheet.

Mitä taas tulee ite laitteisiin, niin oletko varma tosta 0,5 suuttimesta? Ettei ole 1,5, se selittäisi vähän tota huonoa pintaa? Jokatapauksessa mä laskisin paineet siihen 2,5-3 bar kohdille ja koittaisin tehdä vähän runsaammalla lakalla, sekä leveämmällä keilalla tuota pohjaa. Onhan sulla vedenerotin käytössä ja tarpeeksi suurella säiliöllä varustettu kompura, että on ylipäätään mahdollista onnistua hyvässä pinnassa? Myös maalaustilan perusteellinen putsaaminen pölystä kannattaa tehdä joka kerta ihan huolellisesti, vaikuttaa huomattavan paljon.

Nämä neuvot mulle on antanut ihan kädestäpitäen opettamalla eräs henkilö, joka mm. pintakäsittelee Ruokankaan kitaroita.

EDIT: Niin ja pieni tarkennus, ruiskussa ei ole viskositeettia. Se tarkoittaa lakan juoksevuutta. Olethan muistanut ohentaa sen lakan ruiskulle sopivaksi? Ja kai kaikki ruiskun perussäädöt on hanskassa?
Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/
jarmos
28.04.2008 21:49:08
Morjens!
Nyt pitäisi saada vähän viisaamman apuja:
Käytössä on maaliruisku 2dl yläsäiliöllä & 0,5mm suuttimella. Kompressorin letkupaineena n. 3,5-4,0 bar. Käytössä autotarvikeliikkeestä ostettu 2-komponentti akryylilakka (tarkkaa merkkiä en tähän hätään muista..) 2:1 suuhteella kovetinaineeseen. Maaleina samasta liikkestä ostetut automaalauksessa käytettävät vesiohenteiset 2-komponenttimaalit.

Ongelma:
Vanhasta kitarasta hioin kuluneen maalipinnan pois, ja tarkoituksena saada uusi, siisti ja kiiltävä pinta. Väri tulisi olemaan musta. Kitara on vanha Jacksonin lankku, leppärunko. Ongelmaksi on muodostunut pohjalakkaus. En jostain syystä saa millään pinnasta tarpeeksi siistiä, että sitä voisi alkaa maalaamaan. Olen jo pariin otteeseen joutunut hiomaan pohjalakat ja maalin pois, kun puun syyt ja hiomajäljet näkyy todella selvästi kun vetäisee mustan maalin päälle. Jostain threadistä luin, että puuta hiottaessa lopulliseksi hiomapaperin gritiksi riittää 320. Viimeisimmällä kerralla hion koko matkan aina 1500 grittiin asti, ja siltikään en saanut pohjalakkausta tasaiseksi ja siistiksi. Ruiskon viskositeettiä on tullut ruuvailtua unissanikin jo, mutta pintaa jää joko liian ohkaiseksi (?) tai sitten alkaa muodostumaan ns."appelsiinipinta" ( joka johtuu liian suuresta viskositeetistä, eikö? )
Jos tähän joku kertoo ratkaisun, ja pelastaa allekirjoittaneen yöunet, niin olen valmis kyllä kaljupääkahvit tarjoamaan. :) Iso kiitos jo etukäteen!

ihan äkikseltään omiin asetuksiin verrattuna tuossa ruiskussa, niin suutin 1,0 mm ja letkupaine 2,5 bar. Sitte voisit tuota ruiskukittiä kokeilla, saa aika hyvin puun syyt näkymättömiin, ruiskukittiä on aerosolipulloissa valmiina, esim Pintaväri helsingissä myy sitä..
muut vastailkoo jatkoa....
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Bodomir
28.04.2008 21:57:00 (muokattu 28.04.2008 21:58:56)
Mitä taas tulee ite laitteisiin, niin oletko varma tosta 0,5 suuttimesta? Ettei ole 1,5, se selittäisi vähän tota huonoa pintaa? Jokatapauksessa mä laskisin paineet siihen 2,5-3 bar kohdille ja koittaisin tehdä vähän runsaammalla lakalla, sekä leveämmällä keilalla tuota pohjaa. Onhan sulla vedenerotin käytössä ja tarpeeksi suurella säiliöllä varustettu kompura, että on ylipäätään mahdollista onnistua hyvässä pinnassa? Myös maalaustilan perusteellinen putsaaminen pölystä kannattaa tehdä joka kerta ihan huolellisesti, vaikuttaa huomattavan paljon.
Kiitti vastauksesta! Tuosta suuttimen koosta olen varma, kysessä on tollanen ns.miniruisku. Harmi kun en muista tarkkaa mallia, että olisin linkin heittänyt. Myyjä kylläkin antoi pienen varauksen, että voi olla että joutuu vaihtamaan isomman suuttimen siihen, tarvittaessa ostan sen. Mutta pudotampa noita paineita vähän, jos tulisi helpotusta. Vedenerotin on välissä, ja kompuran säiliö on riittävä. Maalaustila on hyvä, peltiseppänä tein vartavasten tuohon hommaan täysin ilmastoidun maalauskaapin suodattimilla. Pölyn kanssa ei ole ollut ongelmia.

EDIT: Niin ja pieni tarkennus, ruiskussa ei ole viskositeettia. Se tarkoittaa lakan juoksevuutta. Olethan muistanut ohentaa sen lakan ruiskulle sopivaksi? Ja kai kaikki ruiskun perussäädöt on hanskassa?
Joo, hyvin oikaistu. Meni allekirjoittaneellakin jo termit sekaisin. Ruiskun säädöt on hanskassa, ainoa vain tosiaan tämä mistä olikin jo aiemmin puhetta. Eli se ruuvi, mikä säätää tavaran määrää, joka tulee suuttimesta. Ei ole oikein millään löytynyt sopivaa asetusta. Mutta jos siitä lähdetään, että vedetään kunnon kerros aluksi pohjalle, niin silloinhan sitä tavaraa saa tulla aika runsaasti!

Pitäisikö toi ensimmäinen kerros vetää raakaa lakkaa, ja hyvän hionnan jälkeen ohennettua tavaraa? Jostain threadistä olin niin lukevinani...

EDIT: jarmos, äkkiseltään tuntuisi että vaikuttaa jo soundiinkin jos koko kitaran pyhkäisee kitillä? :)
Antti1
28.04.2008 22:00:57
Pitäisikö toi ensimmäinen kerros vetää raakaa lakkaa, ja hyvän hionnan jälkeen ohennettua tavaraa? Jostain threadistä olin niin lukevinani...

No se niin riippuu siitä käytetystä aineesta ja paksuudesta. Mä kuitenkin lähtisin siitä, että samaa ainetta, kuin pintaankin.

Teet vaan siihen malliin, että kaikki paikat läpi --> pölykuivaksi --> uusi kierros --> pölykuivaksi --> uusi kerros --> pitempi kuivuminen. Älä tee kerralla liian paksuja kerroksia siis, mutta hiontojen väliin kuitenkin enempi tavaraa pintaan.

Mitäköhän muuta mä vielä unohdan mainita... No, ehkä tulee mieleen myöhemmin.
Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/
Bodomir
28.04.2008 22:07:26
Hehe, ok kiitti! Uskon, että tolla pääsee taas ainakin jonkulaiseen lopputulokseen. Jos jollakin muulla tulee vielä lisättävää aiheeseen niin antaa tulla vaan.
darkus
28.04.2008 22:16:03
En tiedä auttaako mitään ja miten haluat pohjalakan laitella mutta ite oon aina laittanu pohjalakat hienolla pensselillä + hionta tasaseksi.
Be the delivls own, Lucifer`s my name!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)