Aihe: Huuliharppu Em biisiin?
1
keminen
27.04.2008 09:05:25
Jaa..mitkäs harput sopii molli biiseihin? Nyt ei leikkaa meikäläisellä. Ostin E harpun ja eihän se natsaa kun biisi on mollivetoinen. Valaiskaa tässä asiassa tietämätöntä??
kivi
27.04.2008 10:14:51
Jaa..mitkäs harput sopii molli biiseihin? Nyt ei leikkaa meikäläisellä. Ostin E harpun ja eihän se natsaa kun biisi on mollivetoinen. Valaiskaa tässä asiassa tietämätöntä??

G-duuri ja E-molli sisältääpi samat nuotit. Molliin pääset kun aloitat sisään- eikä ulospäin siitä vähän vasemmalle keskeltä (en oo koskaan kovin teoreettisesti tutkinut mitä teen kun harppua soitan).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
baron
27.04.2008 10:15:24

Transponoi C#-molliin.
kivi
27.04.2008 10:16:46
Transponoi C#-molliin.

Tuolla tavalla tietty sais nykyisen harpun toimimaan
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
JäsenP
28.04.2008 18:23:30
Jos puhutaan diatonisesta harpusta, niin D harpulla pitäisi onnistua. Imaisemalla 1. tai 4. reiästä, saat e-sävelen. Tätä "positiota" (asemaa?) käytti usein mm. George Smith.
JäsenP
29.04.2008 13:37:24
Yhdellä harpulla voi kuitenkin taklata neljä sävellajia

http://www.youtube.com/watch?v=aCbDxn5a3xI
kivi
29.04.2008 18:56:57
http://www.youtube.com/watch?v=aCbDxn5a3xI

Ja hah.
:-D

Tais mennä niin että Herra Rubiini soitti kyllä ulos sävellajista useamman kerran. Ihan sama moka kuin Steve Vailla siinä Crossroadsin blues-kaksintaistelussa, missä ne kirkkosävellajit punkes väkisin esiin. Jos pitää soittaa bluesia ja se ei ole bluesia, se ei oo oikein. Sinänsä näppärä veto, eikä asia mua muuten haittaa, mä oon viimeinen ihminen sanomaan että musassa vois olla vääriä nuotteja - paitsi sitten just tällaisissa tapauksissa joissa lainalaisuudet asetetaan tempun juoneksi.

Soitapa Ukko-Nooa 12 eri sävellajista samalla harpulla.
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)