Aihe: Levy yhtiöiden yhteydenotto
1 2
pekkepetelius
01.04.2008 17:35:15 (muokattu 01.04.2008 17:36:23)
Jos lähettää demon johonki lafkaan niin kuinka kauan siinä kestää, että he ottavat yhteyttä jos he ovat artistista kiinnostuneita? Kuukausi, viikkoja? Kenelläkään kokemuksia? Kuinka usein he kuuntelevat demoja ja millä periaatteella?
Johnny Buzz
01.04.2008 17:59:18

Jos lähettää demon johonki lafkaan niin kuinka kauan siinä kestää, että he ottavat yhteyttä jos he ovat artistista kiinnostuneita? Kuukausi, viikkoja? Kenelläkään kokemuksia? Kuinka usein he kuuntelevat demoja ja millä periaatteella?

Riippuu ihan siitä ovatko kiinnostuneita materiaalistanne. Suurimmasta osasta lafkoista et kuule yhtään mitään koskaan, jos ne eivät ole kiinnostuneita musastanne. Joissakin lafkoissa ei juuri demoja edes kuunnella, vaan ne menevät suoraan roskiin. Tarjontaa on tällä hetkellä niin paljon, että tarvitaan myös aika paljon onnea matkaan, että diili irtoaa. Suhteet toki auttaa, kun Suomen musapiirit on niin äärimmäisen pienet. Joka tapauksessa pitkään odotukseen voit varautua, vaikka materiaalista kiinnostuttaisiinkin.
www.soulstab.com www.myspace.com/soulstab
Soulstabin debyyttialbumi Primitive Communication kaupoissa 30.4. Levyjulkkarit 2.5. @ Texas Co., Helsinki.
Ukko
01.04.2008 21:11:09

Taitavat olla enempi kiinnostuneita bändeistä joilla on jo vakiintunut kannattajajoukko. Eli mars baanalle vaan jos sopparia haluat.
Otetaas taas.
Simo78
02.04.2008 00:02:11

On kokemuksia, että ei tarvitse kauheesti odotella vastauksia=). Meille on muutama valmispohja vastaus tullut--> uusimpia tuotoksia ei olla mun tietääkseni edes lähetelty levy-yhtiöihin...
Vilhelmus
02.04.2008 11:03:00

Jos lafka on oikeasti kiinnostunut, niin yhteydenotossa tuskin menee kovinkaan kauaa.
Eli 99%:ssa tapauksissa kestää kauan tai ei tule mitään.
Jäätävä mänkkinen.
kivi
02.04.2008 12:24:45

Demoja kuunnellaan päivittäin, mutta kuten muutkin tässä ovat todenneet, yhteydenotto tulee siinä vaiheessa kun he ovat kiinnostuneita, ja se kiinnostus vaatii muutakin kuin demon.

Esimerkiksi:

-Joku nimekäs yhtiön "oma" artisti suosittelee tutustumaan bändiin.
-Kaikissa musiikkilehdissä puhutaan bändistä
-Bändi soittaa loppuunmyydyille saleille vaikka levyäkään ei ole tullut ulos.
-Yhtiö "keksii" bändin itse.
ja sitten se ehkä tavallisin: -Bändi tulee vastaan niin paljon, että järjestää ja maksaa itse kaikki levyntekemiseen liittyvät riskit ja kulut ja levy-yhtiö toimii vain "leimasimena" tukkumyynnin järjestämisessä ja promootiokanavana.
:-(

Monet levymogulit kertovat, etteivät ole koskaan pitkänkään uransa aikana sainanneet yhtään bändiä levyltä, mutta että sellainen toki on mahdollista. Se onkin mahdollista, mutta ensin yhtiön edustajan on nähtävä bändiltä keikka, jonka pitää olla sekä unohtumaton, mielellään loppuunmyyty, että yhtyeelle tyypillinen ("näitähän nää aina on, loppuunmyytyjä"). Eikä siihen yhtiön edustajan paikalle saamiseen muuten riitä vapaalippu tai nimi listassa, pitää myös saada se keikalle meno houkuttelevammaksi kuin muut vaihtoehtoiset iltaohjelmat.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Nelikielipiru
02.04.2008 14:09:36

Demoja kuunnellaan päivittäin, mutta kuten muutkin tässä ovat todenneet, yhteydenotto tulee siinä vaiheessa kun he ovat kiinnostuneita, ja se kiinnostus vaatii muutakin kuin demon.

Esimerkiksi:

-Joku nimekäs yhtiön "oma" artisti suosittelee tutustumaan bändiin.
-Kaikissa musiikkilehdissä puhutaan bändistä
-Bändi soittaa loppuunmyydyille saleille vaikka levyäkään ei ole tullut ulos.
-Yhtiö "keksii" bändin itse.
ja sitten se ehkä tavallisin: -Bändi tulee vastaan niin paljon, että järjestää ja maksaa itse kaikki levyntekemiseen liittyvät riskit ja kulut ja levy-yhtiö toimii vain "leimasimena" tukkumyynnin järjestämisessä ja promootiokanavana.
:-(

Monet levymogulit kertovat, etteivät ole koskaan pitkänkään uransa aikana sainanneet yhtään bändiä levyltä, mutta että sellainen toki on mahdollista. Se onkin mahdollista, mutta ensin yhtiön edustajan on nähtävä bändiltä keikka, jonka pitää olla sekä unohtumaton, mielellään loppuunmyyty, että yhtyeelle tyypillinen ("näitähän nää aina on, loppuunmyytyjä"). Eikä siihen yhtiön edustajan paikalle saamiseen muuten riitä vapaalippu tai nimi listassa, pitää myös saada se keikalle meno houkuttelevammaksi kuin muut vaihtoehtoiset iltaohjelmat.

Jälleen kerran on totuus Kiveen hakattu. =)
Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara.
pekkepetelius
02.04.2008 14:24:53
Mielenkiintoista tekstiä. Lisää vain ja kiitoksia :)
Johnny Buzz
28.04.2008 08:27:25

Mutta entä jos on artisti eikä bändi? Artistina ilman levydiilii tuskin kierrellään keikkoja muuten kun että ku soitellaan akustista ja lauletaan trubaduurina ja se tuskin niinkään herättää kiinnostusta. Semmoselle aika pitkälti ainoo tapa esitellä itseään on demot

Mikäs estää artistia kasaamasta ympärilleen bändiä ja tekemästä näin keikkaa?
www.soulstab.com www.myspace.com/soulstab
Soulstabin debyyttialbumi Primitive Communication kaupoissa 30.4. Levyjulkkarit 2.5. @ Texas Co., Helsinki.
Torniojaws
28.04.2008 08:53:40

Mikäs estää artistia kasaamasta ympärilleen bändiä ja tekemästä näin keikkaa?

"Mutta silloinhan se on bändi" :D
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Janus
28.04.2008 19:39:12
Mutta entä jos on artisti eikä bändi? Artistina ilman levydiilii tuskin kierrellään keikkoja muuten kun että ku soitellaan akustista ja lauletaan trubaduurina ja se tuskin niinkään herättää kiinnostusta. Semmoselle aika pitkälti ainoo tapa esitellä itseään on demot

Nii-in. Jos miettii Suomen sooloartistikenttää, niin suurin osahan noista on pullahtanut pinnalle erilaisista skaboista (Idols, Popstars, Tangomarkkinat, Tie tähtiin, Kiitoradalla tms.) tai entisistä bändeistään. Välillä myös ansioituneet biisinkirjoittajat, jotka ovat lähinnä tehneet matskua muille artisteille ja bändeille, osoittavat kiinnostavuutensa kirjoittamansa materiaalin ansiosta ja saavuttavat itsekin "artististatuksen" - esim. Chisu.

Myös niin saattaa käydä, että levy-yhtiö kiinnostuu (demon/keikan perusteella) demobändin solistista, varsinkin jos tämä kirjoittaa suurimman osan yhtyeen materiaalista, ja signaisi tämän sooloartistidiilillä koko bändin sijasta.
kivi
28.04.2008 21:40:03

Eipä hätää. Ei niitä sopimuksia muutenkaan enää nykyään kirjoiteta koko bändin kanssa kuin poikkeustapauksissa, vaan tavallisemmin valitaan se bändin vahvin lenkki, joka saattaa olla solisti tai vielä useammin saattaa olla biisinkirjoittaja jos bändissä on vahva biisinikkari.

Näin siksikin, että jos se bändi hajoaa heti 5 levyn sopimuksen solmimisen jälkeen, ei tarvitse nähdä vaivaa antaakseen sille basistille tai rumpalille edes mahdollisuutta tehdä viittä soololevyä.

Kyllä suurin osa "bändeistä" joita näet on ihan vain artisteja, joilla on palkattu tukijoukko mukana.
:-D
Se toimii ihan hyvin niin kauan kuin soittajille pystyy maksamaan palkkaa. Mutta on se niinkin, että artistin taustabändi ei kauaa soita, jos rahan tulo tyrehtyy.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Vilhelmus
29.04.2008 10:01:09

Eipä hätää. Ei niitä sopimuksia muutenkaan enää nykyään kirjoiteta koko bändin kanssa kuin poikkeustapauksissa, vaan tavallisemmin valitaan se bändin vahvin lenkki, joka saattaa olla solisti tai vielä useammin saattaa olla biisinkirjoittaja jos bändissä on vahva biisinikkari.

Näin siksikin, että jos se bändi hajoaa heti 5 levyn sopimuksen solmimisen jälkeen, ei tarvitse nähdä vaivaa antaakseen sille basistille tai rumpalille edes mahdollisuutta tehdä viittä soololevyä.

Kyllä suurin osa "bändeistä" joita näet on ihan vain artisteja, joilla on palkattu tukijoukko mukana.
:-D
Se toimii ihan hyvin niin kauan kuin soittajille pystyy maksamaan palkkaa. Mutta on se niinkin, että artistin taustabändi ei kauaa soita, jos rahan tulo tyrehtyy.

Mistäköhän tästä saisi jotain todistetta? Ei ainakaan meikäläisen tutummalla alueella, eli rock- ja metallimusiikin parissa tunnu pätevän.
Jäätävä mänkkinen.
kivi
29.04.2008 18:13:53
Mistäköhän tästä saisi jotain todistetta? Ei ainakaan meikäläisen tutummalla alueella, eli rock- ja metallimusiikin parissa tunnu pätevän.

No, enhän mä ole kaikkien bändien sopimuksia nähnyt, mutta näin mä olen kuullut aika monelta taholta, ja tietysti omatkin kokemukset on sellaisia, ettei se sota yhtä miestä kaipaa - paitsi jos se yksi kirjoittaa biisit ja muutenkin liidaa. Ei mulla itselläni oo koskaan tainnut olla "koko bändiä" koskevia sopimuksia, vaikka tietenkin (!) oon niihin suhtautunut että bändi on bändi ja kaikilla riittää sananvaltaa niin kauan kuin bändissä on.

Toinen juttu on se, ettei sitä välttämättä bändissä tiedosteta, ettei sopparissa olekaan kaikkien nimiä ja allekirjoituksia. Puhutaan, että "meidän bändillä on sopimus", mutta jos vaikka basisti lähtee, ei tarvitse kuin etsiä uusi bassonsoittaja ja homma jatkuu kuten ennenkin, eikä sillä pois lähteneellä enää mitään sopparia ole.

Ei noita tiedä ennen kuin tulee se varsinainen tilanne vastaan. Ja aina on silloinkin mahdollista lyödä "reilukortti" pöytään ja seistä tai kaatua yhdessä.
(Handsome Dick Manitoba)
Ukko
29.04.2008 18:38:32

HIM, Nightwist, Rasmus, Motorhead, Metallica.................?
Otetaas taas.
Pieni rumpalipoika
03.05.2008 13:51:23 (muokattu 03.05.2008 13:53:42)

Tää särähti munkin korvaan aika pahasti, ja koska en kaikkia maailman soppareita ole lukenut, pidättäydyin kommentoimasta ennen kuin hankin hieman taustatietoa.

Eli Kivi. Älä viitti puhua paskaa. Säkin tiedät niin helvetin monesta asiasta niin helvetin paljon, että miksi pitää vielä kommentoida asiaa, josta ei selvästi ole mitään käsitystä.

Edit. Tää saattaa tuntua vittuilulta, vaikkei se sellaiseksi ole tarkoitettukaan. Mutta, sä viittaat usein näihin sun sopimuksiin, mut mäkin tunnen sut aika pitkältä ajalta, enkä tiedä sulla mitään merkittäviä sopimuksia olleen. Jos niitä on ollut 10 tai 20 vuotta sitten, niin okei. Mutta ei niillä ole mitään tekemistä nykypäivän kanssa.
Rummut nurin ja nussimaan!
gravehill
05.05.2008 13:50:29

Omien kokemusteni valossa Kivi puhui tuossa yllä ihan täyttä asiaa. En minä ainakaan siitä mitään huomautettavaa löytänyt...
http://www.chaosresearch.de
pimp
05.05.2008 14:37:59
koska en kaikkia maailman soppareita ole lukenut, pidättäydyin kommentoimasta ennen kuin hankin hieman taustatietoa..

Kaikki maailman sopparit solmitaan yleensä yksittäin kaikkien bändin jäsenten ja levy-yhtiön välillä, koska bändit harvemmin on juridisia henkilöitä. Levy-yhtiöllä ei välttämättä vaan ole juuri mitään velvoitteita artistin suuntaan, ainakaan sellaisia, joista se ei voisi luistaa.
kivi
05.05.2008 15:18:18 (muokattu 05.05.2008 15:40:44)

Eli Kivi. Älä viitti puhua paskaa. Säkin tiedät niin helvetin monesta asiasta niin helvetin paljon, että miksi pitää vielä kommentoida asiaa, josta ei selvästi ole mitään käsitystä.

Ikävä jos ajattelet noin. Mulla kuitenkin on käsitys, ja aika vahvakin.

Edit. Tää saattaa tuntua vittuilulta, vaikkei se sellaiseksi ole tarkoitettukaan. Mutta, sä viittaat usein näihin sun sopimuksiin, mut mäkin tunnen sut aika pitkältä ajalta, enkä tiedä sulla mitään merkittäviä sopimuksia olleen. Jos niitä on ollut 10 tai 20 vuotta sitten, niin okei. Mutta ei niillä ole mitään tekemistä nykypäivän kanssa.

Edit: Lauri, toi ei vain tunnu vittuilulta vaan on sitä. Sä olet tavannut mut ehkä 3 kertaa joista kahdella olit päissäsi kuin ankka, ja mä olen kerran tarjonnut sulle tuopin.

Mut on tuossa perää, ei mulla ole mitään isoja soppareita. Siitä, mitä mä teen, sä et kuitenkaan tiedä kuin murto-osan. Mutta mä teenkin asioita enimmäkseen vain omaksi huvikseni. Mulla ei kuitenkaan oo mitään tarvetta puhua paskaa, tai korostaa itseäni: mä osaan sanoa jos en tiedä.
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)