Aihe: 1x12 -kaapin alapäätä pienemmäksi
1
htm
15.04.2008 11:17:11

Rakentelin vanhasta Peaveyn combosta Uraltonelle kaapin. Kaappi on jonkin verran normi 112:ta isompi ja takaa melkeimpä kokonaan avoin. Soundia vaivaa "jytisevä" bassotoisto, elementistä riipumatta. Ilmeisesti tuo "oversized" -rakenne jättää bassotaajuuksille enemmän tilaa mellastaa. Kotelo on tuollaisenaan hyvin erikuuloinen, kuin chassiksen ollessa vielä kiinni. Ilmeisesti se jäykisti runkoa ja söi tilavuutta sisältä.

Millä tuota jymisevää bassoa saisi hillittyä ja kokonaissoundia tiukennettua. Pitäisikö kokeilla sulkea kaappia takaa osittain/kokonaan vai laittaa sisälle täytettä? Voisi myös kokeilla jäykistää kotelon rakennetta rimoilla tms? Oonkohan yhtään oikeilla jäljillä? Jotenkin tuntuu, että jos vetelsi kakkosnelosta pätkät kaikkiin seiniin, tulisi soundiin tiukkuutta lisää.
Crackis
24.04.2008 14:02:30 (muokattu 24.04.2008 14:03:32)
Millä tuota jymisevää bassoa saisi hillittyä ja kokonaissoundia tiukennettua.

Aivan oikeilla jäljillä olet. Takaa avonaiset combot tunnetusti ovat melko "isosoundisia". Millainen vanhan Peaveysi kotelo on? Kuten nykyisten combojen, jotka kestävät vaikka ydinsodan vaiko malliin vanhat Fenderit, joissa kotelo ja etenkin etulevy on ohut ja tarkoitettukin soimaan?

Noin pienessä kotelossa lähellä 20:ä milliä oleva materiaalipaksuus pitäisi riittää hyvinkin estämään itse kotelon liiallinen sointi, mutta better safe than sorry. Eli jonkinlaisen tukirimoituksen tuonne voisi kokeilla rakentaa. Monessa kaapinrakennusprojektissa on hyvät kuvat kaapin rungosta: Niistä saa erittäin hyvän mallin ns. apurungon rakennukseen combosi sisälle. Tällä apukehikolla siis saadaan vain itse kaapin resonointia vähennetyksi huomattavasti.

Mikäli combossasi on taas kelluva, ohut, "fender-mallinen" etulevy, kannattaa harkita koko levyn vaihtoa tukevampaan. Etulevy pitää vain muistaa kiinnittää mieluiten rimoja vasten ruuveilla, jotta saadaan taas kerran eliminoitua ylimääräinen resonointi kaapissasi.

Kahdella edellisellä tavalla siis saadaan varmistettua, ettei itse combosi kotelo soi "turhaan" ja aiheuta ylimääräistä jytinää soundiisi. Avonainen kaappi on kuitenkin aina avonainen ja yleensä ne tahtovat kuulostaa monen korvaan "kumisevilta". Jo kaapin takaosan osittainen sulkeminen vaikuttaa yllättävän paljon elementin käyttäytymiseen. Kannattaa siis kokeilla erikokoisilla taustalevyillä mikäli mahdollista. Taustalevyn kiinnittäminen vaatii myös rimoituksen tuekseen, eli 45x45 tai 30x30 rimoilla kaappisi tukeminen aivan ensimmäisenä ei pitäisi mennä aivan kokonaan hukkaan vaikka kuminaongelma poistuisikin jo pelkällä kaapin rakenteen tukemisella.

Löysin vielä kuvan, josta toivottavasti selviää millaista tukirimoitusta tarkoitin kaapin sisälle:
http://i9.photobucket.com/albums/a98/traatraa/kaappi/kaappi2.jpg
Shit happens when u party naked
htm
25.04.2008 12:17:40

Kiitoksia, hyvä että olin menossa oikeaan suuntaan.

Itse kotelo on aika paksua n. 30 mm levyä ja etulevy 15 mm. Mulla on nyt hiukan vähäbassoisempi elementti kiinni, eikä tuo itse kotelo sillä niin kauheasti resonoi.
Ihan jäykkää en ehkä haluakkaan, jotta tietty orgaanisuus säilyy. Lähinnä tuo kumina on se ongelma

Lähden nyt ensitöikseni kokeilemaan niiden takalevyjen kanssa.
Seba
26.04.2008 13:44:09

Fylliä sisään vaan 3/4 osaa ja suljetuksi tukit aukot, pitäisi sointi muuttua.

Kohta joku tulee kertomaan että olin jälleen väärässä :)
Antti1
26.04.2008 16:45:10
Periaatteessa ton pöntön täyttäminen lähes kokonaan villalla lisää alapääntoistoa. Ilmajousi kasvaa huomattavasti ja elementin näkemä tilavuus kasvaa. Huminaa ja kuminaa se sensijaan voi kyllä poistaa, että se voi auttaa ongelmaan.
Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/
Seba
26.04.2008 17:54:35

Jep kuminan estoon mä reseptiä tarjosinkin :) (joojoo)

Eikös tuo kaapin sulkeminen myös vaikuta alapään toistoon sitä vähentävästi?
kondensaattori
26.04.2008 18:15:08
Itsekin luulin joskus, että sulkeinen vähentää bassoja, mutta näin ei ole (palstalta sain tietää): avoimessa rakenteessa ääni kiertää takaa etupuolelle ja estää kajarin heilahtelua. Nyt ei ole omaa päättelyä, joten ette voi valittaa siitä, että keskenkasvuinen vajaamielinen paska yrittää esittää fiksua.
Seba
26.04.2008 18:44:01 (muokattu 26.04.2008 18:46:38)

Oolrait, en siis ihan ole sisäistänyt tuotakaan juttua, vaan olen ollut uskossa että reflexillä mennään huomattavasti alemmas kuin suljetulla.

Edittiä:
Nyt tarkemmin luettuna näinhän se edelleen näyttäisi olevan

Onko aiheen kaappi siis kokonaan tai osittain avoin eikä reflexi.

Lisää edittiä...
Pitäisi varmaan lukea näitä ennenkuin alkaa kirjoittelemaan..
Antti1
26.04.2008 18:47:57 (muokattu 26.04.2008 18:50:29)
Oolrait, en siis ihan ole sisäistänyt tuotakaan juttua, vaan olen ollut uskossa että reflexillä mennään huomattavasti alemmas kuin suljetulla.

No toi on vähän kaksipiippuinen juttu. Suljetulla kaapilla voi päästä teoreettisesti vasteessa alemmas, mutta monesti tasot ovat jo vaimenneet aikapäiviä ennen refleksikoppaa. Refleksikopalla voidaan virittää pönttö tiettyyn taajuuteen, johon asti se oikein suunniteltuna toistaa lujaa ja parhaimmassa tapauksessa melko suoraankin. Sen viritystaajuuden alapuolelta taas tasot tippuvat todella nopeasti, eikä siellä ole oikein mitään käyttökelpoista jäljellä. Jos sinne koittaa survoa esim. eq:lla korostamalla kovasti kamaa, niin voi saada kajarista kesähattuja liikeradan kontrollin pettämisen ja sitämyöten pohjaamisen, säröytymisen yms. takia.

EDIT: Tarkennanpa hieman vielä tuota säröytymistä. Tarkoitan siis vahvarilta tulevaa säröytymistä päätteen puolelta. Kun viritystaajuuden alapuolelta ei kuulu oikein mitään ja sitä nostaa eq:lla rajusti, niin voi päättäristä mehut loppua vaadittavia äänenpaineita repiessä ja elementti tykkää kyttyrää.
Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/
mhelin
27.04.2008 13:58:41
Bassorefleksillä saa johonkin rajaan asti (kuten edellä todettu) enemmän tehollista hyötyä, mutta jos varsinaisesti haluaa laajentaa toistoa alapäästä tarvitaan jonkinlainen transmissiolinjakotelo. Esim. jonkun 50-60Hz Fs olevan PA-elementin saa toistamaan "tapped horn" kotelossa 20-30 Hz asti. Tosin kotelo on kooltaan melkoinen, 30 Hz tapauksessa (jos ei laskostettu) n. 2.5 m pitkä, ja toimii lähinnä vain subbarina (elementti on asennettu kotelon sisään joten yläpään toisto on mitä on). Hyvät PA- tai kotiteatterisubbarit noista kyllä saisi (lisää juttua esim. täällä: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=97674). Ilmeisesti muillakin torvikaiuttimilla päästään periaatteessa alemmaksi kuin BR tai suljetulla kotelolla, mutta käytännössä koko kasvaa liikaa.
janis
27.04.2008 19:42:51

itellä oli sama ongelma uraltonen kanssa. kaappina marsun 2x12 takakansi auki ja vain toinen kaiutin käytössä ja silti liikaa bassoa.

ratkaisuksi tein basso ja treblesäädöt uralin tone-säätönamiskojen tilalle.
tuolta saa vinkkiä.
http://amps.zugster.net/articles/tone-stacks
Ku itte tekee, saa sellasta mitä tulee!
pjl
28.04.2008 13:27:33

itellä oli sama ongelma uraltonen kanssa. kaappina marsun 2x12 takakansi auki ja vain toinen kaiutin käytössä ja silti liikaa bassoa.

Tätä keskustelua sivusta olen hetkisen seurannut ja olen taipuvainen ajattelemaan että sieltä vahvarista pukkaa liikaa alarekisterä. En tiedä uraltonen kytkentää tarkemmin mutta arvaisin että ensimmäisen ja toisen vahvistinasteen välissä on konkka. Kun tämän konkan vaihtaa riittävän pieneksi niin uskoisin liian bassoisuuden helpottavan. Toisaalta jos tahtoo että etunen saa reilusti alarekisteriä (ja siten ehkä säröytyy eri tavalla) niin voi vaihtaa se viimeisen konkan ennen pääteputkia pienemmäksi.

Pekka
htm
28.04.2008 14:15:20

Jepjep

Lähtipä lapasesta tämäkin keskustelu.

Tuota vahvistimen modausta olen kyllä miettinyt myös, mutta sen aika tulee vasta, kun olen todennut, ettei skoben operoiminen riitä. Mulla on kotiskobena nimetön 8" pienessä kotelossa, ja se käyttäytyy ihan eri tavalla. (joojoo, eihän se alapäätä samalla tavalla tietenkään toista, mutta kuitenkin) Periaatteessa tuo soundin "paksuus" ei haittaa lainkaan, vaan nimenomaan tuo ylimääräinen kumina.

Kokeillaan tukirimoja ja irrotettavaa takalevyä nyt ensin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)