Aihe: Lempi mikrofonisi?
1 2 3 4
Mikael
23.04.2008 13:49:59 (muokattu 23.04.2008 13:51:54)

Nämähän vaihtelee päivän ja tähtien asentojen mukaan : ) Mun tän hetken lempimikki on Telefunken KM54a. Se on vaan niiin hyvä oikeastaan mille tahansa akustiselle instrumentille. Pienikalvoinen, herttakuvioinen putkikonkka - todella lempeä yläkerta ja lämpöisen samettinen keskialue... Pitäis vaan saada tuo toinen noista kunnostettua niin olis vihdoin stereopari näitä.

tällaset siis:
http://muusikoiden.net/dyn/users/30998.jpg
Inhimillisyys on hyve.
Locrian
23.04.2008 14:09:14
itse olen ajatellut hommata moisen akustisen kitaran, miksei sähköisenkin nauhoittamiseen ja olen tähän asti elänyt siinä luulossa että toi 414 kävisi lauluunkin ihan passelisti. mutta jos se käy tummasoundisille instrumenteille, sen luulis käyvän tummaääniselle laulajallekin? se on kumminkin suht tyyris mikki, niin ei viitsis ostaa erikseen laululle jotain toista yhtä kallista, ainakaan viel.

Tällaiseenkin on joskus tullu kirjoiteltua. Kyllähän 414 sieppaa mitä vaan mutta edelleen oon sitä mieltä että aika kireä on saundi. Käy kuitenki akkariin helvetin hyvin, sähkikseen hyvin ja lauluun tapauskohtaisesti. Osta pois (se malli missä on suuntakuvioita neljä). Ei se nyt ikinä tuu sun huonoin mikki olemaan. Pistä kaupan päälle pop-filtteri.
Päätin ruveta kirjoittamaan blogia ku kesällä tapahtuu aika paljon. http://barska.blogspot.com/
Locrian
23.04.2008 14:09:37
Nämähän vaihtelee päivän ja tähtien asentojen mukaan : ) Mun tän hetken lempimikki on Telefunken KM54a. Se on vaan niiin hyvä oikeastaan mille tahansa akustiselle instrumentille. Pienikalvoinen, herttakuvioinen putkikonkka - todella lempeä yläkerta ja lämpöisen samettinen keskialue... Pitäis vaan saada tuo toinen noista kunnostettua niin olis vihdoin stereopari näitä.

tällaset siis:

Mistäs noi on löytyny?
Päätin ruveta kirjoittamaan blogia ku kesällä tapahtuu aika paljon. http://barska.blogspot.com/
Mikael
23.04.2008 15:08:22

Mistäs noi on löytyny?

M-Netin torilta : )
Toinen on siis vaan toistaiseksi ajokunnossa ja toisen - josta on kalvo rikki - sain tingattua kaupanpäälisiksi.
Inhimillisyys on hyve.
theguru_
23.04.2008 16:44:53
OffTopic: Kuule kun sä pyörit siellä hawajilla niin onko se äänitaivaan tyyppi täällä mnetissä myös?
Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus..
Mikael
23.04.2008 17:44:41

OffTopic: Kuule kun sä pyörit siellä hawajilla niin onko se äänitaivaan tyyppi täällä mnetissä myös?

Tähän en kyl osaa vastata. Oliskohan sillä joku nimimerkki ollut...?
Inhimillisyys on hyve.
anapena
24.04.2008 11:22:21

tällaset siis:

Juu, mullakin on erittäin lämpimät muistot tuollaisesta, sekä sitten vaihtuvakuvioisesta 56sesta...saatto ne vähän ehkäpä kohista, mutta se soundi oli sen väärtti! Tein joskus kirkkourkuäänitystä, jossa mulla oli, ihme kyllä, monenlaisia mikkejä valittavana. Ei ne nykymikit oikeen pärjänneet noille, ei lähellekkään.
Janie Jones
24.04.2008 11:33:27

Vähän OT, mutta sanokaas, meneekö tommonen AKG C4000B vanhetessaan miksikään? Eli kannattaako ostaa 10 vuotta käytettyä?

Olen joskus kuullut, että tää mikki on tehty eri tekniikalla kuin vanhemmat kondensaattorimikit ja että sillä ei alkuunsa saatu aikaan yhtä aikaa kestäviä mikkejä. Lieneekö huhupuhetta sitten.

Tulisi, jos tulisi, lähinnä lauluun ja akustiseen kitaraan. Etsin lämmintä, selkeää soundia ylikorostumattomilla ässillä. Putkimikkiin, edes käytettyyn, ei taida olla varaa tällä haavaa; Rode NT1a taas on tuntunut joskus pikkuisen kovalta ja kihiselvältä. Joku siltä väliltä siis. Suosituksia otetaan vastaan, ja jos on ylimääräisiä nurkissa, saa tarjota yksityisviestillä.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
samic
24.04.2008 11:42:16

1. Mikä on suosikki mikkisi?

T.bone rb500

2. Hintaluokka?

oliskohan jotain reilu 100e

3. Minkä tyyppinen se on? (Esim. dynaaminen, ribbon, suurikalvoinen konkka..)

ripponi

4. Suuntakuvio? (jos valittavissa mainitse vaikkapa useimmiten käyttämäsi)

8

5. Mihin käytät?

kitarassa,rummuissa,bassossa..kaikessa muussa paitsi laulussa
http://www.sn-audio.com
Mikael
24.04.2008 12:01:38 (muokattu 24.04.2008 12:07:57)

Vähän OT, mutta sanokaas, meneekö tommonen AKG C4000B vanhetessaan miksikään? Eli kannattaako ostaa 10 vuotta käytettyä?

Olen joskus kuullut, että tää mikki on tehty eri tekniikalla kuin vanhemmat kondensaattorimikit ja että sillä ei alkuunsa saatu aikaan yhtä aikaa kestäviä mikkejä. Lieneekö huhupuhetta sitten.

Tulisi, jos tulisi, lähinnä lauluun ja akustiseen kitaraan. Etsin lämmintä, selkeää soundia ylikorostumattomilla ässillä. Putkimikkiin, edes käytettyyn, ei taida olla varaa tällä haavaa; Rode NT1a taas on tuntunut joskus pikkuisen kovalta ja kihiselvältä. Joku siltä väliltä siis. Suosituksia otetaan vastaan, ja jos on ylimääräisiä nurkissa, saa tarjota yksityisviestillä.

Mulla on ollut pari C4000b-mikkejä n. kahdeksan vuotta ja ne ovat aina toimineet moitteetta (toimivat edelleen). Oon äänittänyt niillä kaikenlaista (laulua, rumpuja, akkareita, pianoa, sähkäreitä, bassaria, kontrabassoa, bassovahvistinta, mahdoliinia, vibrafonia, kuoroa, torvia...) ja aina hyvin tuloksin. Selvästi kivempi yläpää kuin missään Rodessa mitä on tullut itelle vastaan (NT1, NT1A, NT2, NTK) Köyhän miehen C414 : )
Inhimillisyys on hyve.
Locrian
26.04.2008 05:20:18
Tosta Samicin mainitsemasta RB500:sta täytyy sanoa että mainio sieppari hintaantsa nähden. Vetelin viime vuoden lopulla rumpuja talteen eräälle levylle ja noi oli blumleinina setin edessä ottamassa "pöhinää". Toimi ku hirvi! Sen jälkeen ostin itelleni noita pari ja niitä oon käyttänyt ihan overeina ja livenäkin esim. skebassa. Suosittelen.
KaljaMaha
26.04.2008 19:23:14 (muokattu 26.04.2008 21:58:45)
Näin ajat sitten erään U87:n puhdistuksen yhteydessä sen miten paljon kaiken maailman kakkaa siihen kalvoon tarttuu. Se poppisuoja suojaa muultakin kuin poksuilta...

Kasiseiskasta puheenollen äänitin tänään ekan kerran kyseisellä mikrofonilla. On se kyllä aika kiva mikki. Puhetta äänitin, en muuta. Toisena mikkinä oli AKG C3000 (vanhempi malli) joka on myös mun mielestä varsin toimiva. Voisin sanoa että puhesaundin selkeys oli enemmän kohdillaan AKG:llä, mutta neumannilla on miellyttävämpi saundi yleisesti.

edit: siis mun mielestä.
Et sillee...
Lenoldinho
26.04.2008 19:59:40

Rode M3

2. Hintaluokka?

100 - 150e.

Kondensaattori

Kardioidi

5. Mihin käytät?

Lauluun, akustiseen, vahvistimeen, akustisiin soittimiin, joskus jopa rummuissa (useimmiten virvelin kaverina).

6. Vapaata luonnehdintaa esimerkiksi soundista tai käytännön kokemuksia.

Ensimmäinen oikeasti toimiva halpa mikki, johon itse olen tormannyt. Toimii pienellä säätämisellä erittäin hyvin 5. kysymyksessä vastaamini soittimiin, muihin en ole kokeillut.
Paino on voimaa, ja ylipaino ylivoimaa.
Fletch
27.04.2008 00:19:55

Sennheiser MD441

2. Hintaluokka?

759 e t-kaupassa

Dynaaminen, 5-asentoinen bassoleikkuri ja yläpääboosti

Superhertta

5. Mihin käytät?

Tuntuu toimivan about kaikessa mahdollisessa vähintään tyydyttävästi. Fonissa ja kitaravahvistimessa yeah. Akkariinkin toimii ja miksei ivokaaliinkiin. Paljon hifimpi kuin vaikka 58. Tosin niin on moni muukin dynaaminen tänä päivänä.

6. Vapaata luonnehdintaa esimerkiksi soundista tai käytännön kokemuksia.

Joidenkin mielestä maailman paras dynaaminen mikki. En tiedä, hyvä se kyllä on. Ja kaunis ;)
Money good, Napster bad!
studiokekkonen
27.04.2008 01:35:48

Joidenkin mielestä maailman paras dynaaminen mikki. En tiedä, hyvä se kyllä on. Ja kaunis ;)

Mun mielestä aivan ehdottomasti maailman paras dynaaminen mikki.
KaljaMaha
27.04.2008 08:09:53
Onx MD 421 lähelläkään edellämainittua?
Et sillee...
kivi
27.04.2008 10:03:16
Onx MD 421 lähelläkään edellämainittua?

Joo ja ei.

Sennheiser MD421 on puhdas ja laajaskaalainen mutta normaaliherkkyinen dynaaminen, jos niin voi sanoa. Siinä on siis yhtä raskas kela-asetelma kuin vaikka Shuren mikeissä.

Sennheiser MD441 taas on ehkä maailman herkin dynaaminen mikki, jonka käytös on paljon lähempänä konkkamikkiä niin hyvässä, pahassa kuin särkymisalttiudessakin.

Eli ei.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
CarlosJones
27.04.2008 11:07:08
AudioTechnica 4047sv/sm.
studiokekkonen
27.04.2008 13:02:44

Sennheiser MD441 taas on ehkä maailman herkin dynaaminen mikki, jonka käytös on paljon lähempänä konkkamikkiä niin hyvässä, pahassa kuin särkymisalttiudessakin.

No ihan näin ei kyllä voi sanoa, 441 on toki herkempi kuin 421 tai 57 tai moni muu dynaaminen, mutta dynaaminen se on vaikka voissa paistaisi. Ihan ettei tuota käsitetä väärin...

Mainio mikki se kuitenkin on ja erilainen kuin 421. Suuntakuviokin on tiukempi ja samalla myös läheisyysefekti paljon voimakkaampi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)