Aihe: Opeth
1 2 3 4 5 6 7 8 9122 123 124 125 126
marke-
23.04.2008 05:25:34
Jotenkin meikästä tuntuu, että jätkästä maistuu kaikki nykymetalli tuolle samalle.
Kiitos sinun ja Larpparin luonne-analyysistä.

Ei muuten maistu.

Opeth on ihan "jee jee."
Rakkaus
ANtTIKRISTUS
23.04.2008 06:40:34 (muokattu 23.04.2008 06:44:11)
Kiitos sinun ja Larpparin luonne-analyysistä.

Luonne? Noh, ole hyvä.

Ei muuten maistu.

Sitten mulla on ollut väärä mielikuva, muttei se muuta sitä et mä (ja oletettavasti moni muukin) alunperin oon saanut sen. Nojoo, vitunko väliä toisten mielikuvilla...

e: Pointti siis oli, että miksi rääkätä korviaan jos tietää mitä tuleman pitää. Mutta ei sillä enää ole väliä.
KTR
23.04.2008 08:51:33 (muokattu 23.04.2008 08:52:39)
No ei ollut odotukset kovin korkealla, mutta kyllä toi Lotus Eater yllätti ihan positiivisesti. Ei se nyt tajuntaa räjäyttänyt, mutta ihan hyviä osia siellä ja miehistönvaihdokset ilmeisesti ovat olleet ihan hyvä asia. Vähän kyllä ärsyttää se, että yhteen biisiin pitää änkeä kaikki maailman ideat. Itse näen asian vähän niin, että tuossakin biisissä olisi ollut ainekset varmaan kahteen erittäin hyvään biisiin mutta onkin tehty yksi vähemmän hyvä. Jos Opeth vähän suoraviivaistasi biisejään, niin vois toimii mulle paljon paremmin.

Niin ja kyse ei ole siitä, että Opeth tekisi "vaikeaa" musiikkia, vaan vittumaista kuunnella kun joka sekunti vaihtuu biisin osa.
kartmaan
23.04.2008 09:34:11
No ei ollut odotukset kovin korkealla, mutta kyllä toi Lotus Eater yllätti ihan positiivisesti. Ei se nyt tajuntaa räjäyttänyt, mutta ihan hyviä osia siellä ja miehistönvaihdokset ilmeisesti ovat olleet ihan hyvä asia. Vähän kyllä ärsyttää se, että yhteen biisiin pitää änkeä kaikki maailman ideat. Itse näen asian vähän niin, että tuossakin biisissä olisi ollut ainekset varmaan kahteen erittäin hyvään biisiin mutta onkin tehty yksi vähemmän hyvä. Jos Opeth vähän suoraviivaistasi biisejään, niin vois toimii mulle paljon paremmin.

Niin ja kyse ei ole siitä, että Opeth tekisi "vaikeaa" musiikkia, vaan vittumaista kuunnella kun joka sekunti vaihtuu biisin osa.

Komppaan. Tuntuu että toi kikkailu on tärkeämpää, ku eheä kokonaisuus. Toki tätähän moni fani varmasti haluaakin.. Jostain kuuden minuutin kohdalta alkanut häröily oli kyllä piristävän erilainen.
_Juzzi_
23.04.2008 09:54:57
Ohhoh, Lotus Eater upposi kyllä meikäläiselle ja hyvin! :)
lethus1
23.04.2008 10:52:07 (muokattu 23.04.2008 12:17:52)
OK. Lotus Eatersia tullu kuuneltua melko ripiitillä päivä. Jumalauta, jää pikkasen päähän. Nyt voi sanoa jo että jumankauta miten kova styge. Hämmentävä mutta helvetin hyvä, vaikka aluksi vähn pelotti ja kuulosti sekavalta. Huh! Otan että sen Heir Apparentin kuulee levyn soundeilla (jotka ainakin siis LotusEaterin perusteella on törkeän hyvät). Liveklippi on niin mauuuukas.

Edit: Katoin youtubesta live-heir apparentin. EI jumalauta, nyt rupee mulla itse-hype kasvamaan taas pikkuhiljaa aika rankasti. Ihmettelinkin jo että miksei meikä oo ihan pähkinöinä venaamassa. Nyt oon.

Edit:Se humppaurkurffi on muuten aivan saatanan hyvä. Kunno Mr. Bungle tms. fiba. Ja jep, fanilasit ON päässä, miksei olisi ? Biisi paranee joka kuuntelulla, ei perkele. Muutama Mikael -maneeri skidisti ärsyttää laulumelodioissa ,mutta ehkä mä pärjään... Soundeista vielä sen verran, että rummut kuullostaa aivan saatanan hyvältä. Urku/Hammond/whatever matot tuo mainiosti tummaa murinaa tuonne taustalle. Lopetushämyily toimii AIVAN tajuttoman hienosti. Jättää ihme värinän pääkoppaan. Loistava eikä TODELLAKAAN turha - päinvastoin.

Vielä loppufiilistelyn jälkimainingeissa: Imo. Opethilla on ollut aina (miinus kaks ekaa levyä) aika pitkälti sama tai vähintäänkin saman luontoinen kitarasoundi. Ei IHAN mene jakeluun perussärö-huutelut, mutta.... moi.
Vompatti: http://www.elisanet.fi/thebandsear/Destination_single.MP3
marke-
23.04.2008 11:55:46
Sitten mulla on ollut väärä mielikuva, muttei se muuta sitä et mä (ja oletettavasti moni muukin) alunperin oon saanut sen. Nojoo, vitunko väliä toisten mielikuvilla...
Enemmän se johtuu ehkä vaikkapa mainitsemiesi bändien suvantoilusta, kun mun asenteesta. Mä taas koen, että hieman turhaa faniutumista on useammin havaittavissa. Esim. vaikka Devinin levyt, jotka hehkutetaan maasta kattoon jo kansikuvan perusteella. (Ziltoid oli muuten perkeleen kova poikkeus, ja ainakin pidin siitä aika pirusti.)

Devinit, Opeth, Tool, Meshuggah jne. näitä bändejä hehkutetaan täällä mnetissä vähän liikaa ne kliseiset "fanilasit" silmillä. Oikeasti jokainen noista bändeistä statuksensa ansaitsee, ja ansaitsisi vähän enemmänkin, mutta kannattaisi aina muistella, että millä levytyksillä ja jutuilla ne statukset on ansaittu..

Täällä olisi varmaan jotain FNM:än Album of the Yeariakin hehkutettu Parhaana Kiekkona Ikinä ja "luonnollisena kehityksenä" aikanaan. On se ny kivaa, että uus levy innostaa ja näin, mutta joku raja.

Miltä joku Lotus Eater kuullostaisi, ilman Åkerfeldtin trademarkattua ääntä, tunnistettavia Opeth riffejä ja niin pois päin? Siltä miltä se mun korviin kuullostaa nytkin; muoviselta ja liimaillulta modernilta progemetallilta. Opeth on juuri siksi niin hyvä, että se osasi uudistua tyylikkäästi ihan helvetin pitkän ajanjakson - nyt se ei enään siihen pysty kuin keinotekoisesti (Damnation oli poikkeuksena helvetin kova.). Joku urkuhumppariffi on uudistusta? Ton Porcelain Heartin pelikin pelattiin jo Fair Judgementissa aikanaan..

e: Pointti siis oli, että miksi rääkätä korviaan jos tietää mitä tuleman pitää. Mutta ei sillä enää ole väliä.
En mä rääkkää korviani tahallaan. Kuuntelen uusia Opethin biisejä siitä syystä, että pidän bändin aikaisemmasta tavarasta aika vitusti. Mä en vaan käsitä, että jos hyvä bändi tekee paskaa kamaa paskoilla saundeilla, niin sitä pitäisi automaattisesti ylistää? Nuo kappaleet kun on jumalauta ihan kökköjä.

Jos et usko, niin kaiva se Morningrise/MAYH hyllystä ja soita vierekkäin noiden uusien biisien kanssa. Arvaa kumpi kalpenee, Karma vai Lotus Eater? Jos vieläkin Lotus Eater toimii (vaikka sitten omana biisinään, irti kontekstista) niin eikai siinä mitään. Rock and roll ja tukka heilumaan.

Lähinnä mua vitutti hyvän bändin laaduton tavara, eikä niinkään se, että joku siitä pitää. Mä en vaan näe noissa biiseissä kovin paljoa hyvää, kun on niin paljon muutakin mielenkiintoista kuunneltavaa. Opeth on hieno bändi, mutta ei se paskasta kaviaaria tee edelleenkään, vaikka kakan pyörittelisi pienen pieniksi palloiksi ja värjäisi mustaksi.

Lopetan vammaisen luentoni nykymetlestä ja opetista tähä. Moi.
Rakkaus
carnation
23.04.2008 12:23:38 (muokattu 23.04.2008 12:24:09)
Miltä joku Lotus Eater kuullostaisi, ilman Åkerfeldtin trademarkattua ääntä, tunnistettavia Opeth riffejä ja niin pois päin?

Ja niin pois päin? Jos Lotus Eaterista otettaisiin kaikki sellainen pois, mikä tekee sen biisin, niin se kuulostaisi varmaan ihan eri bändiltä ja biisiltä. Miltä Tom Waitsin musa kuulostaisi ilman Waitsin trademarkattua ääntä ja tunnistettavia kolinoita? Pointti oli?

Mutta muuten kyllä olen osittain samaa mieltä noista muutamasta kirjoituksestasi koskien nyky-Opethia ja "fanilaseja". Eipä nuo kolme uutta Opeth-biisiä nyt erityisen mullistavilta kuulostaneet, saisivat aavistuksen virtaviivaistaa kappaleitaan. Eihän ne nyt mitään paskaa ollut kuitenkaan. Joku tuossa aiemmin sanoikin, että miksi ihmeessä samaan kappaleeseen täytyy tunkea kaikki ideat. On sitä örinää, irtonaisen kuuloisia progekohtia ja sitten näitä suht kliseisiä tunnelmakitarointeja, joissa ei aina ole mitään mieleenjäävää melodiaakaan tms.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
pehko
23.04.2008 12:31:55

et ole tainnut ikinä kuunella orkesteria nimeltä Dream Theater. HOHO!
"From this far away, it kind of looks like rain."
marke-
23.04.2008 14:05:56 (muokattu 23.04.2008 14:06:31)
Ja niin pois päin? Jos Lotus Eaterista otettaisiin kaikki sellainen pois, mikä tekee sen biisin, niin se kuulostaisi varmaan ihan eri bändiltä ja biisiltä. Miltä Tom Waitsin musa kuulostaisi ilman Waitsin trademarkattua ääntä ja tunnistettavia kolinoita? Pointti oli?

Sanoin päin vittua mitä tarkoitin. Eli tarkoitin seuraavaa; jos Åkerfeldtin ääni olisi sellainen samanlainen kuin se on nytkin, mutta ei se olisikaan TUNNETTU, niin biisi ehkä kuullostaisi erilaiselta monien korvaan.

Eli samat elementit samanlaisina, mutta ilman mainetta. Opeth leima kun tuntuu monille olevan se "varmasti hyvää" takuu, ja niin se pitkään toki olikin. Nyt vaan ei.
Rakkaus
KTR
23.04.2008 14:47:48
et ole tainnut ikinä kuunella orkesteria nimeltä Dream Theater. HOHO!

No onhan sitä tullut joskus kuunneltua. Ja kaiken maailman velhoprogetkin ym. vaikeudet. Dream Theater on vaan niin selkeästi sellaista menoa, ettei siinä jaksa erikseen ärsyttää biisien poukkoilu. Eipä sitä nyt muutenkaan sitten jaksa kauheesti kuunnella.
Opeth alkoi mulle tökkimään siinä jossain BlackWater Parkin jälkeen. Kyse on siitä kai, että ne vanhemmat levyt nyt vaan on erilaisia. Ihan erilaista tunnelmaa ja soundimaailmaa. Nämä 70-luvun vintageprogeuskottavuus-jutut, mellotroni ja hammond-soundit ovat sinänsä ihan jees, mutta ovat ihan eri maailmasta kuin vaikka MAYH:n metsäblackmetaltunnelmamössö-hommat.
Turhaa kikkailua, kliinisyyttä ja Opeth plays Opeth-fiilistä pois niin ois jees. Kyllä mua ärsyttää jollain oudolla tavalla Opeth-superfanitkin, jotka käyttävät aina bändistä puhuessaan kaikki tietämänsä superlatiivit ja ylisanat.Nilliti nilliti. Mielipiteitä silti vaan. Ihan mainiotahan se on, jos jotkut saa fiiliksiä tosta uudemmastakin kamasta.
ANtTIKRISTUS
23.04.2008 15:45:59
Enemmän se johtuu ehkä vaikkapa mainitsemiesi bändien suvantoilusta...

No nyt sait taottua asian niin, että meikä vanhana amiksenakin ymmärtää. Joskus sanoit, että asenne on sulle yks tärkeimpiä (ellei tärkein) asioita musassa ja mä lähinnä käsitin, että tässä tapauksessa se asenne kiilas itse musiikin edelle.

Noista piiseistä en vielä osaa enempi sanoa. Ihan ok kuulosta, mutta niin oli Ghost Reveriesikin, johon aluksi petyin pahasti. Noh, en kuitenkaan luovuttanut ja ajan ja kärsivällisyyden myötä sekin lopulta näytti kyntensä.
W4R
23.04.2008 19:14:44
,|,,
cerulean
23.04.2008 20:10:52
Ootteko muuten huomannut, että toi Porcelain Heartin yks riffi (se mikä lähtee aina sen sisään feidaavan liidikuvion jälkeen) on melkein täysin sama riffi kuin mitä Grand Conjurationissa on. No, kai sitä itseltäänkin voi pölliä. Ihan hyvä biisi muuten.
After Ruth left me, Ive been ruthless
ManuMäkinen
23.04.2008 21:15:55
Ja lotus eaterissa siinä 5 min maissa oleva tunteilukitara on kans jostain muusta opethin biisistä, en saa vaan millään päähäni mistä...
http://www.mikseri.net/artists/?id=69846 ^pskoja pianokokeiluja. mutta käykää ja kommentoikaa ihmeessä^
gorgonoidi
23.04.2008 22:48:42 (muokattu 23.04.2008 22:50:41)

Jos et usko, niin kaiva se Morningrise/MAYH hyllystä ja soita vierekkäin noiden uusien biisien kanssa. Arvaa kumpi kalpenee, Karma vai Lotus Eater?

Komppailin kirjoitustasi tähän asti. Etkö sinä tajua, että jengi diggaa eri jutuista? Mikä sua vaivaa?
Muuten oli hyvä kirjoitus ja olen kanssasi samaa mieltä monessa asiassa, mutta mistä tämä idioottimainen "minä tiedän mikä on parempaa"-veto tuli?
Ainiin, sähän provoat... ja edellisen postauksen piti olla mun viimeinen. No tää on!

ps. modet, kiirettä siellä!

Edit: Ja luonteesta sen verran, että en mä siitä väitä tietäväni mitään. Varmasti oot ihan hieno mies, Tehän sen päätätte mikä on hyvää ja mikä ei. Meikä ei vaan tajua sitä. Itse olen moukka.
phf
23.04.2008 23:06:36 (muokattu 23.04.2008 23:07:03)
Ei hitto toi riffi joka alkaa noin 5.45 kohalla Lotus eaterissa alko naurattaa! :D Ihan mahtava!!!!
Scream bloody gore
gorgonoidi
23.04.2008 23:43:29

Eiks sun pitäny lopettaa tänne postaaminen?

No nyt kai pitäisi viimeistään lopettaa.
Deino
23.04.2008 23:45:33 (muokattu 23.04.2008 23:46:34)

No nyt kai pitäisi viimeistään lopettaa.

Kerro vielä, miksi ihmeessä aiot lopettaa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)