Kiviniemi 14.02.2005 12:48:25 | |
---|
En näe tarpeelliseksi vaihtaa plektraa pois. Tämä musiikki jota nyt pääosin bassolla soittelen, on sen verta nopsakkaa ettei ainakaan minun sormet enää pysyisi perässä eikä toisaalta ole aikaa eikä kärsivällisyyttä enää opetellakaan. Ja toiseksi, sormilla jos soittaisin niin silloinhan se soundi on hieman pehmeämpi mitä plektralla, eikä meillä ole enää pehmeämpiin bassosoundeihin varaa..=) Elämä on kurjaa ja juuri kun nostat päätäsi paskasta, vetää piru viikatteella |
HC-Audio 14.02.2005 14:14:46 | |
---|
Juu, tuon Brittiprogen 70-luvun lähes kaikki parhaat (miusta parhaat) käyttivät nimenomaan plektraa. Sanoppa muuta kato.. Käytiin kattoon Troija ja just ku posset tuli ulos hevosesta, takaa kuuluu naisääni: "Mää arvasin". |
Hullu basisti 14.02.2005 17:37:33 | |
---|
Taitaapi toimija hyvin myös flätejen kanssa.. Itse kyllä vetelen sormilla. Joo, mä vetelin plekulla flättien kanssa jonkun aikaa. vörkki ihan hyvin mun mielestä. Ei ollu niin kirkassointinen kuin roundwoundien kanssa ja löyty botneakin enämpi. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Zommy 23.04.2008 11:46:42 (muokattu 23.04.2008 11:46:52) | |
---|
Sinähän se _ihme_ mies olet. Olisko mahdollista saada väitteelle jonkinmoista todistetta? Tuo 190bpm-tempo tarkoittaa n. 12,5 1/16-nuottia sekuntiin... Mitäs ihmeellistä tuossa on? Monissa metallibiiseissä sahataan paljon nopeamminkin. |
Johannes_t 23.04.2008 12:20:47 | |
---|
Mitäs ihmeellistä tuossa on? Monissa metallibiiseissä sahataan paljon nopeamminkin. Onko nyt joku vanhojen ketjujen nosto-päivä? On se edelleenkin niin ihmeellistä, etten kenenkään toisen kaksi vuotta bassoa soittanutta ole moista temppua nähnyt tekevän. |
Zommy 23.04.2008 12:30:34 | |
---|
Onko nyt joku vanhojen ketjujen nosto-päivä? Tä? On se edelleenkin niin ihmeellistä, etten kenenkään toisen kaksi vuotta bassoa soittanutta ole moista temppua nähnyt tekevän. Kahdessa vuodessa ehtii oppimaan vaikka mitä, jos on ahkera treenaamaan. |
kosmonautti5000 23.04.2008 16:26:35 | |
---|
Kolinaräminäsoundissa pleku on ihan must. ei oikeestaan. etusormenkynsi hoitaa saman asian. bursti-nopeutta ei saa ikinä samalle tasolle sormin ku plekulla, mut kaikki slayerit yms. sahailu meiningit pystyy hoitamaan kynnellä jonka käyttö saattaa olla kyseenalaista ja kynnen kestävyys henkilöstä kiinni, mut onhan siinä paljon aidompi soittamisen tunne kun ei tarvi mitään omia ulokkeita kummempaa ottaa väliin sotkemaan. tilanne aikasama ku paljas vs. kumi. kumpastakin joutuu kokeilemaan ja jostain syystä siihen toiseen mieltyy enempi. töissä käydään harrastuksena ja harrastukset käy työstä... |
Rocco_Longfella 23.04.2008 16:30:22 | |
---|
paljas vs. kumi. kumpastakin joutuu kokeilemaan ja jostain syystä siihen toiseen mieltyy enempi. Joutuu? Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. |
kosmonautti5000 23.04.2008 21:30:09 | |
---|
Joutuu? totta tosiaan. tulee kokeiltua... töissä käydään harrastuksena ja harrastukset käy työstä... |
Tuli tässä plekulla soittamisesta mieleen että miten kummassa tämä kaveri vetää: http://youtube.com/watch?v=8zNweSkYNkk&fmt=18 Plekulla näyttää soittavan mutta välillä kuulostaa aivan kuin släppäilisi. Ei ehkä tuosta videosta parhaiten näy mitä tarkoitan, mutta ihan kuin vetäisi välillä plekulla ja välillä ilman. Hybridiplekutusta, heh. Soundi lähtee sormista... mutta hyvät vehkeet aina edesauttaa asiaa |
Siderocks 23.04.2008 22:34:49 | |
---|
Tuli tässä plekulla soittamisesta mieleen että miten kummassa tämä kaveri vetää: http://youtube.com/watch?v=8zNweSkYNkk&fmt=18 Plekulla näyttää soittavan mutta välillä kuulostaa aivan kuin släppäilisi. Ei ehkä tuosta videosta parhaiten näy mitä tarkoitan, mutta ihan kuin vetäisi välillä plekulla ja välillä ilman. Hybridiplekutusta, heh. Siisti tekniikka jannulla. Ollu tuosta röytämisestä polemiikkia nii tuossaha sitä ainaki yhellä tavalla löytys. Lyö noita kieliä nätisti plekulla. Eikä passaa unohtaa vasurin tekniikkaa tossa. http://www.mikseri.net/wintery |
Y3J 23.04.2008 23:00:19 | |
---|
Soundi lähtee sormista... mutta hyvät vehkeet aina edesauttaa asiaa |
-Cale 27.04.2008 20:59:04 | |
---|
Onko sormilla soittavilla basisteilla ollut alussa sitä ongelmaa että sormet joilla näppäilee menee rakoille? Varsinkin nopeammassa ja raskaammassa musiikissa? Itselläni on vähän tuota ongelmaa, vai teenkö jotain väärin? Näppäilen liian lujaa tms? Siksi suosin mieluummin plekua, saa napakamman saundin ja monet diggailemani basistit soittavat plekulla, mm. Wally Lowe ja Bob Daisley. |
kosmonautti5000 27.04.2008 21:09:05 | |
---|
Onko sormilla soittavilla basisteilla ollut alussa sitä ongelmaa että sormet joilla näppäilee menee rakoille? Varsinkin nopeammassa ja raskaammassa musiikissa? Itselläni on vähän tuota ongelmaa, vai teenkö jotain väärin? Näppäilen liian lujaa tms? Siksi suosin mieluummin plekua, saa napakamman saundin ja monet diggailemani basistit soittavat plekulla, mm. Wally Lowe ja Bob Daisley. kyl oli ja pahanlaatuinen. hellempiote alkuun ja kyl se siit :P kannattaa varoa kovia ylilöyntejä ku alottaa sormineen näppäilyn. jouduin ite pitää 2vk paussia et sain kädet taas kivuttomaan tilaan. ei tää varmaan kaikkia koske, mut oma kokemus on toi. töissä käydään harrastuksena ja harrastukset käy työstä... |
komposti 28.04.2008 00:16:40 (muokattu 28.04.2008 00:20:42) | |
---|
Pöh. Parempi soittaa vaan, vaikka vähän sattuiskin. Siitä ne sormenpäät kovettuu. Välillä on kyllä sormilla soittaessa samanlainen ääni kuin jos soittais plekulla. Se häiritsee, jos se tulee vain esim. nimettömästä sellaisesta. Sormesta. Itehän mie soitan sormilla lähinnä siitä syystä, etten osaa käännellä 60w behringerini nupikoita niin, että saisin plekuäänen erottuvaksi. Hyvä peli on muuten. Ostaisin uuden, jos olisi rahaa. muikkuja, perkele! |
aho 28.04.2008 15:47:55 (muokattu 28.04.2008 15:50:53) | |
---|
Soitan itse pääasiassa sormilla, mutta myös plektralla tarpeen vaatiessa. Tyylinmukaisuus ennenkaikkea, eli pyrin soittamaan kappaleen ehdoilla. Mikäli plekusoundi toimii jossain biisissä paremmin mielestäni, niin sitten soitan sillä. Minulla ei ole minkäänlaista kitaristitaustaa joten koen plektralla soiton varsin "vaikeaksi" verrattuna sormisoittoon. "Grooven" ylläpito rumpalin kanssa on minulle huomattavasti vaikempaa plektralla soitettaessa ja sen eteen olen pyrkinyt tekemään työtä, soitettiin sitten pelkkiä kahdeksasosia tai vaikkapa jotain "funk"-bassolinjoja. www.myspace.com/boristheconductor |
leksi-B 28.04.2008 16:26:48 | |
---|
Ja Orange + säröä -> nimenomaan röytäisysaundit! Kuulostaako Orange + särö nuin hyvälle?, täytyy päästä kyllä testaamaan. Mä soitan sekä plekulla, että sormilla, enimmäkseen kuitenki sormilla. Plekun soitto sujuu sen takia kohtuu hyvin, koska soittelen myös skittaa. Sormilla soitto tuntuu vaa jotenki paremmalta ja saa paremman "grooven", jos näin voi sanoo mun kohdallani. Särön kanssa plekulla soitto kuulostaa paremmalta, mun mielestä. "antaa ymmärtää, mutta ei ymmärrä antaa" |
Wadler 03.05.2008 01:55:51 | |
---|
Itse asiassa plekun soittaminen on omasta mielestäni kitaran soittamista varten. Mutta itse en osaa käyttää plekua ollenkaan. Käytän sormia mielummin, koska saa paremman kosketuksen bassosoittimeen. Plekun käyttö on minulle vaikeata, koska olen tottunut soittaa automaattisesti sormilla. Samalla voi pyös peukalon ja sormien kanssa soittaa samalla. Itse aloitin peukalolla, kunnes kokeilin sormin. Siinäkin jouduin harjoittelemaan paljon ja sormen soitto vaatii paljon harjoittelua kuten slap myös. |
Silenseux 09.11.2008 18:11:49 | |
---|
Soitan itse pääasiassa sormilla, mutta myös plektralla tarpeen vaatiessa. Tyylinmukaisuus ennenkaikkea, eli pyrin soittamaan kappaleen ehdoilla. Mikäli plekusoundi toimii jossain biisissä paremmin mielestäni, niin sitten soitan sillä. Minulla ei ole minkäänlaista kitaristitaustaa joten koen plektralla soiton varsin "vaikeaksi" verrattuna sormisoittoon. "Grooven" ylläpito rumpalin kanssa on minulle huomattavasti vaikempaa plektralla soitettaessa ja sen eteen olen pyrkinyt tekemään työtä, soitettiin sitten pelkkiä kahdeksasosia tai vaikkapa jotain "funk"-bassolinjoja. hyvä! just jotain tuollaista ajattelin itsekin sanoa, mutta kirjoitit niin hyvin ettei minun tarvitse. pleku mullakin vähän hakusessa, mutta treenauksessa parasta aikaa. ja siis "sormilla" soittotapojakin on niin monenlaisia. peukkua voi käyttää monin tavoin. sitten mun "perus" sormet eli etu-ja keskisormi. nimetönkään ei ole mahdoton tapaus tai sitten pelkästään yhdellä (esim etu-) sormella soittaminen. onhan niitä vaikka mitä.. James Jamerson on minusta erityisen HYVÄ. |
elais 09.11.2008 18:32:16 | |
---|
Aikoinaan vetelin bassoa vain sormilla, mutta sitten kun hankin peukkuplekun niin paluuta ei ole ollut. Muikea ja erottuva saundi. Sormilla lähtee kyllä samat hommat tarvittaessa. "Nothing is impossible. The word itself says I'm possible." |