Aihe: Kitaran äänittäminen tietokoneella
1 2 3 4 513 14 15 16 1736 37 38 39 40
juuso a
25.03.2008 11:59:02 (muokattu 25.03.2008 12:03:59)

Ok.. Elikkä nyt on vaihtunut taas laitteisto ja oon tässä funtsinut miten saan pelittämään tuon homman parhaiten. Äänikortissa (EMU0404) on kaksi sisääntuloa isoilla plugeilla, kuten myös multiefektissä 2 ulostuloa (Boss ME-50). Kannattaakohan tohon ostaa mitään stereopiuhoja vai riittäisikö vain 2 instrumenttipiuhaa? Molemmissa siis Left & Right, eli ne 2 piuhaa varmaan kannattaa joka tapauksessa yhdistää? Vai kannattaisiko toi yhdistää Line/Phones liitännästä mieluummin?

Niin ja vahvistinta ei ole.. Meinasin nauhoitella Cubasella suoraan linjasta.
Grissom tietää kaiken
Marshallga
18.04.2008 14:09:26 (muokattu 18.04.2008 14:09:46)
Tätä on varmaan taidettu kysäistä jo aiemminkin, mutta en löytänyt vastaavia hakutuloksia. Kuinka onnistuisin liittämään Microcuben tietokoneen äänikorttiin? Äänikortti on integroituna Epox 9NPA+ Ultra emolevyssa, 7.1 kanavainen lähtö. Yksinkertaisesti siis, mitä kaikkia piuhoja tarvitsisin cuben ja tietokoneen välille?
Appura
21.04.2008 17:48:37
Olen koittanut kahlata kirjoituksia läpi, mutta turhaan... Voisiko joku kertoa, jotain hyvää ja mahdollisimman edullista tapaa/ohjelmaa nauhoitella kitaraa tietokoneelle ja lisäillä rumpukomppia jne. Mitään superhifitasoa äänen ei tarvi olla, mutta siedettävän kuuloista.. Olen koittanut lyödä kitaraa suoraan koneen Line in:iin ja nauhoitella Kristalilla, mutta ääni on todella tunkkainen, vahvistimen (Behringer gm108) kun laittaa väliin niin ei kuulu mitään. Tietokoneen äänikorttina on joku integroitu soundmax-kyhäys.

Pitäisi siis varmaan ostaa DI-boksi tai esim toneport. Näistä taas on vaikeaa valita, kun ei kummastakaan mitään tajua :) DI-bokseja näyttäisi saavan halvalla (kympistä ylöspäin), mutta halvin toneportti on yli 50e. Sinänsä houkuttaisi ostaa joku halpa DI-boksi, mutta ei viitsisi kuluttaa rahojaan mihinkään leluun.

Eli siis nauhoitella olisi tarkoitus ja lisäillä taustalle rumpukomppia jne... Ja opiskelijana tietenkin, mitä halvemmalla tästä pääsen niin parempi :)
HTMono
23.04.2008 13:59:43
Olen koittanut kahlata kirjoituksia läpi, mutta turhaan... Voisiko joku kertoa, jotain hyvää ja mahdollisimman edullista tapaa/ohjelmaa nauhoitella kitaraa tietokoneelle ja lisäillä rumpukomppia jne. Mitään superhifitasoa äänen ei tarvi olla, mutta siedettävän kuuloista.. Olen koittanut lyödä kitaraa suoraan koneen Line in:iin ja nauhoitella Kristalilla, mutta ääni on todella tunkkainen, vahvistimen (Behringer gm108) kun laittaa väliin niin ei kuulu mitään. Tietokoneen äänikorttina on joku integroitu soundmax-kyhäys.

Pitäisi siis varmaan ostaa DI-boksi tai esim toneport. Näistä taas on vaikeaa valita, kun ei kummastakaan mitään tajua :) DI-bokseja näyttäisi saavan halvalla (kympistä ylöspäin), mutta halvin toneportti on yli 50e. Sinänsä houkuttaisi ostaa joku halpa DI-boksi, mutta ei viitsisi kuluttaa rahojaan mihinkään leluun.

Eli siis nauhoitella olisi tarkoitus ja lisäillä taustalle rumpukomppia jne... Ja opiskelijana tietenkin, mitä halvemmalla tästä pääsen niin parempi :)

Tilanteessasi suosittelisin ehkä kuitenkin edullisen ulkoisen äänikortin ostoa, esimerkiksi tämä mainitsemasi Toneport. Myöhempääkin käyttöä varten oikein toimiva, jos enemmän nauhoittelusta innostut.

Rumputaustoihin on täällä neuvottu useasti, haku kyllä kertonee paljon. Rumpukoneet vaan yleensä ovat vst-instrumentteja joita Kristal ei (tietääkseni?) tue, joten ohjelman joutuisit vaihtamaan esim ilmaiseen Reaperiin. Toki yksinäänkin toimivia rumpukoneita löytyy kunhan etsii. Esim googleen hakusanoilla "free stand-alone drum machine" luulisi tuovan tulosta.
Palatakseen takaisin laboratorioon erään pilkun kautta Ohnn huomasi olevansa kokonaan pilkkujen peittämä. Jokainen pilkuista osoittautui päteväksi siirtolaitteeksi ajassa ja avaruudessa.
mhelin
23.04.2008 18:09:58 (muokattu 23.04.2008 18:17:53)
Äänikortin - oli se ulkoinen (USB/Firewire) tai sisäinen (PCI/PCIe) tai integroitu mallintavaan vahvistinsimulaattoriin (yleensä näkyy USB-laitteena tietokoneessa) - on oltava full-duplex eli molempiin suuntiin samanaikaisesti toistava jotta hommasta ylipäänsä tulisi mitään (siis että äänitettävä digitaalinen data olisi talletettu prosentin tuhannesosalleen samalla näytteenottotaajuudella kuin se kuulokkeisiin tm. kuunteluun tuleva metronomi tai rumpuraita tai muuta taustat).

Jos kitaraa äänittää DI:llä tai millä tahansa suoraan kitarapiuhalla sähkökitarasta niin tuloimpedanssin on oltava 1 Mohm (megaohmia) tai enemmän.

Jos taas haluaa käyttää konkkamikkiä kitarakaapin tai akustisen kitaran mikittämiseen tarvitaan mikkietunen (erillinen tai integroitu "äänikorttiin") jossa on phantom-syöttö.

Muita vaatimuksia ei oikeastaan ole. Kitaravahvistimen emulaattori voi toimia myös softalla koneessa, ilmaisiakin plugareita löytyy. Aika pitkälle pärjää esim. jollain E-Mu Trakker Pre ( http://www.thomann.de/fi/emu_trakker_pre.htm ja http://www.emu.com/products/product … &product=17511&nav=features ) tyyppisellä laitteella jonka mukana tulee melkein kaikki softa mitä tarvitaan (valitettavasti tuota tuotetta ei taida vielä hyvin löytyä on sen verran uusi). Stealthplug on halpa (89E Thomannilla eikä varmaan muuallakaan kovin kallis) sähkökitaralle ja bassolle tarkoitettu interface jonka mukana tulee suht. hyvä emulaattorisofta (http://www.thomann.de/fi/ik_multimedia_stealthplug.htm ja
http://www.stealthplug.com/ ). Onhan noita, kannattaa itse vertailla noihin vaatimuksiin ja keskenään softabundlet ja speksit. Joitain PCI-kortteja löytyy joissa on myös mikkitulo ja jopa phantom (ESI:llä muistaakseni joku halpakin, tämä taisi olla se http://www.thomann.de/fi/esi_u46_se.htm ) .

VST ja VSTi -tuki sekvensserissä on myös ehdoton vaatimus, ilmaisia plugareita löytyy varmaan netistä monta sataa, eivätkä ne kaikki ole ihan huonoja. Esim. rummut voi äänittää (tai paremminkin toistaa) esim. tällä ilmaisella plugarilla:
http://www.native-instruments.com/index.php?id=koreplayer

Mukana tulevat sähkö- ja akustiset rumpusetit kuulostavat aika kivoilta ainakin omaan korvaan.
Tohtori Tonus
23.04.2008 22:57:06 (muokattu 23.04.2008 23:07:16)
Tätä on varmaan taidettu kysäistä jo aiemminkin, mutta en löytänyt vastaavia hakutuloksia. Kuinka onnistuisin liittämään Microcuben tietokoneen äänikorttiin? Äänikortti on integroituna Epox 9NPA+ Ultra emolevyssa, 7.1 kanavainen lähtö. Yksinkertaisesti siis, mitä kaikkia piuhoja tarvitsisin cuben ja tietokoneen välille?

Ei kait siihen muuta tarvitse, kuin piuha Cuben "Rec out/phones"-reiästä äänikortin "line in"-reikään, eli siihen siniseen (yleensä eri tulot ja lähdöt ovat värikoodattuja). Vaihtoehtoisesti voit käyttää myös "mic"-reikää (vaaleanpunainen) äänikortista, jos line in ei jostain syystä toimi (itselläni on tällainen tilanne, ja kyllähän tuo Vamppi aivan siltä kuulostaa mitä pitääkin). Cuben lähdössä näyttäisi olevan reikä isolle plugille, mutta perus-integroiduissa äänikorteissa on yleensä ne pienemmät, joten tarvinnet sellaisen adapteripalikan siihen väliin. Joko iso->pieni tai pieni->iso, kumpi vaan, riippuen onko piuhassasi pienet vai isot plugit.

E: Rautalangasta ihan vaan varmuuden vuoksi :)
"Minustaki autojen moottorit on tosi siistejä. Turbo DeeÄx kun on pellin alla niin pääsee että BROROORROROOM!1" -Disposable
Johann Onn
24.04.2008 16:33:42
...mitä tarkoittaa, kun Edirol UA25:n tuotekuvauksessa lukee, että "not full duplex at 96kHz"?

Sitä että katsotaan valmistajan sivuilta ne, tarkemmat tiedot. http://www.roland.com/products/en/UA-25/specs.html

Muistaakseni 1994, mun SB16:sta mainostettiin vielä tolla "uudella" ominaisuudella. Siitä vaan tuli niin yleinen juttu, että sen erikseen mainitseminen, kävi jossain vaiheessa vähän turhaksi.

Se, onko noissa suoramonitorointi vai ei, on se ominaisuus joka vielä mainitaan. Ainakin siis niin kauan, kunnes se löytyy jokaisesta vehkeessä.
Valdemart
24.04.2008 21:11:50

Sitä että katsotaan valmistajan sivuilta ne, tarkemmat tiedot.

Arvaa tajusinko vieläkään. No tajusin, mutta olin tajunnut sen jo aikasemmin. Eli suoramonitorointi ei toimi, kun on 96kHz, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Mikä siinä 96kHz on se hyvä asia, miksi sitä kannattaisi käyttää, jos äänikortti ei silloin ole suoramonitoroitu?
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Johann Onn
24.04.2008 21:36:08
"DIGITAL IN SWITCH = OFF: Full duplex (except for 96 kHz setting)"

Noinhan siellä lukee. Koskee siis vain (ainakin ton lauseen mukaan) digitaalista sisääntuloa.
mhelin
25.04.2008 10:26:00
"DIGITAL IN SWITCH = OFF: Full duplex (except for 96 kHz setting)"

Noinhan siellä lukee. Koskee siis vain (ainakin ton lauseen mukaan) digitaalista sisääntuloa.

Niin ilmeisesti. Jotkut hitaammat eli USB 1.1 laitteet eivät kykene isoimmilla näytteenottotaajuuksilla samanaikaiseen toistoon ja äänitykseen (=full-duplex). Samoin äänitys ja toisto ei ole aina synkassa jos käytetään digitaalista tuloa (tällöin tarvittaisiin näytteenottotaajuuden muunnin). Mutta kaikista USB-laitteista esim. USB-mikeistä ei löydy ulostuloa ollenkaan joten ne eivät voi olla full-duplexeja. Eli full-duplex vaatimus tarkoittaa sitä että sekä ulostulo että sisäänmeno löytyvät, toimivat samanaikaisesti ja ovat synkassa.
Samppakamu
27.04.2008 23:43:03
En ole ihan varma pyörinkö oikealla alueella kysymykseni kanssa, mutta menkööt.

Tarkoitus olisi ruveta äänittämään omia kappaleita vähän enemmän tosissaan. Tällä hetkellä olen kitaroita äänittämässä mikittämällä Framuksen 2x12" kaappia, jonka päällä kököttää Valveking-putkinuppi. Äänityskamppeina toimii M-Audio Audiophile 2496 äänikortti, Behringer UB802 mikseri ja Behringer B1 konkkamikki. Tällä keinolla olen saanut ihan jees saundia mielestäni aikaiseksi, mutta olen laadun takia skeptinen. Johtuu siis Behringereiden määrästä signaaliketjussa. Budjetti on kuitenkin pieni, joten parempaa mikseriä ja mikkiä on hankala lähteä ostamaan, mutta jos tämä olisi paras vaihtoehto niin suositelkaapa millaista settiä lähtisin päivittämään!
Toinen vaihtoehto olisi myydä Valveking, Framus ja Behringerin mikseri, ja ostaa Pod X3, jolla voisin äänitellä kitarat, laulut ja bassot. Päihittäisikö tämä yhdistelmä tuota Valvekingin mikittämistä esim. Shuren SM57:lla?

Vertailuna on ytimekkäästi: Huonotasoinen putkinuppi vs. Ihan hyvä digitaalimonitoimivempain.

(Mikäli solkkaukseni on sekavaa, pistän sen kellonajan piikkiin)
"Kun työntää sormen lanteeseen niin sen pitää kimmota sieltä kanssa"
jerem1a
07.05.2008 18:22:08
Pystynkö näillä nauhottelemaan kitaraa ja bassoa koneelle?

Mulla on Behringerin V-Amp 2, E-MU midi interface, Creativen Sound blaster äänikortti ja ohjelmana toimii Mixcraft 4?

Yritin vaikka mitä tehdä että olisi tullu signaali koneelle, mutten ainakaan vielä oo saanu sitä aikaan.
These go to eleven
otto.le
11.05.2008 12:34:01
Minulla on ongelma Kristal-ohjelman kanssa.
En pysty nauhoittamaan enkä käyttämään efektejä. Miten tuon live inin saa toimimaan, kun pistän input 1 päälle niin alkaa kuulua semmoista säröä (ei kitaran)
gh n
22.05.2008 16:20:59
Tällaista ongelmaa: Mulla on Alesiksen IO2 usb-äänikortti. Muuten ihan toimiva ja kiva peli, mutta hyviä kitara soundeja on tosi vaikeaa saada. Äänestä tulee rupinen tai sähköinen. Kannattaisiko hankkia jotain kitaran ja äänikortin välille? Tällähetkellä pistän suoraan piuhalla korttiin ja koneelle. Lopputulos vaan ei oikein miellytä :/

Ohjelmana on ihan Cubace Le, mutta sen ei siihen pitäis vaikuttaa.
..Päärynäjuoma on parasta huumetta..
Wintteri
27.05.2008 22:32:55 (muokattu 27.05.2008 23:02:23)
Miten saan ton latenssin pois? Kristal on ohjelmana.

Plus sitten ei toimi esim. toi simulanalog pluginit, ei ne vaan näy siellä kristalissa :/
peeewt
17.06.2008 01:44:58
Onnistuuko basson äänittäminen pelkän basson, piuhan ja ohjelman avulla? Onko bassolle edes mitään ohjelmia?
Black Thrash Attack!
jonn
09.07.2008 19:21:29
öö... En tiiä onko tuolla ollu jollain muulla samanlaista ongelmaa. En ainakaan löytänyt. NO mäkun oon koittanut jotain juttuja äänittää tietokoneella. Eli mulla on tommonen AKG C5900 mikrofoni, Alton pieni mikseri, tietokone ja tietenkin kitara ja kitaravahvistin. Ongelmana on että, kun särökitaraa äänittää, niin kuulostaa kuin olisi jokin phaser-effekti päällä, vaikka ei ole. Cleania äänittäessä ei ole samaa ongelmaa. Olen koittanut laittaa kitaran suoraan säröpedaalin läpi tietokoneeseen sekä vahvistimeen ja äänittänyt mikrofonilla. Silti siihen säröön tulee jokin ihmeen efekti. Eikä bassoa äänittäessäkään ole ongelmia. Osaako joku auttaa?
Nilkki-6
19.07.2008 14:35:05
En ainakaan nähny et joku ois kysyny ni kysytään sitte. Voi olla että ois lukenu alotuspostissa mutta olen ehkä liian väsynyt tajuamaan.

Haluaisin siis äänittää kitaran soittoa koneelle ja pistää rumpukomppeja taakse. Rumpukomppi ohjelmana olen käyttänyt hydrogenia. Miten saiasin äänitettyä kitaran koneelle. Vahvistimena on Fenderin g-dec, siitä lähtee kyllä mid out reikä eli pitäskö vetäsätä siitä koneesee, sit joku ohjelma mil sais äänitettyy ja mahdollisesti väännettyy jotai efekteijä. Vai kannattasko ostaa joku boksi toho kitara ja tietokone välii ja äänittä sen avul, ja siihenki joku efekti ohjelma?
ReBeat
19.07.2008 15:51:59 (muokattu 19.07.2008 15:52:49)

siitä lähtee kyllä mid out reikä eli pitäskö vetäsätä siitä koneesee

No ei. Midissä ei kulje ääni vaan data. Headphones outista vedät johdon äänikortin line inniin. Siinä kulkee ääni eli g-deckin soundit efekteineen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)