perttu.tuovinen 21.04.2008 22:24:40 | |
---|
Omistan yamahan dtxplorerit. Koulun kevätjuhlassa pitäisi soittaa, ja koulun rummut on mitä on, joten ajattelin soittaa omillani. Ongelma on vain äänentoistossa: kotona käytän tietokoneen kaiuttimia, mutta ne tuskin riittävät esiintymiseen.. joten mikä neuvoksi? Kunnalta löytyy PA-setti ja ties minkälaisia kaiuttimia.. Sanokaahan joku viisaampi, mikä on viisain ratkaisu. |
south_of_heaven 22.04.2008 01:24:18 | |
---|
PA-setti on se viisain. Guitars are like assholes; Everybody has one. |
perttu.tuovinen 22.04.2008 14:35:38 | |
---|
Vaan mites on bassoäänten laita? Tarvitseeko rummut oman subwooferin? |
Simbe 22.04.2008 15:17:48 (muokattu 22.04.2008 15:18:37) | |
---|
Vaan mites on bassoäänten laita? Tarvitseeko rummut oman subwooferin? Riippuu tilasta + siitä, miten muu bändi esiintyy tai mikitetään ja miten kovaa soitatte. Tuskin koulun kevätjuhlassa kannattaa niin kovaa luukuttaa, yleisö istuu kuitenkin hiiren hiljaa ja ne salit on yleensä hirveitä kaikumaan. Ajattele, mikä istuu kokonaisuuteen. Jos PA on järkätty huonosti, niin metsään menee. Itse ehdottaisin sinulle jotain riittävän tehokasta aktiivikaiutinta (ties minkälaisia kaiuttimia) tai sähkörumpu/kiipparivahvistinta lavalle setin taakse. Samalla saat siitä oman monitoroinnin ja muu bändikin kuulee rummut pistemäisenä änilähteenä ja totutusta suunnasta. Harjoitelkaa ainakin muutama kerta niiden sähkörumpujenkin kanssa. |
Käypä ne "kunnan laitteet" läpi ja kerro mitä siellä on. Tosa on parikin vaihtoehto- niksipirkkavinkkiä: Jos siellä on pelkät laulukaapit, niin tosa jammussa on oma equnsa. Bassarista ja lattiatomista bassotaajuudet pois, niin laulukaapeillakin pärjää. Mikserillä tuon tietty voi paremminkin hoitaa, saat bassarin ja lattiatomin käännettyä toiseen ulostuloon ja muut toiseen ja sitten mikserillä leikkaa kaikki alta 100Hz pois siitä bassarikanavasta. Ja edelleen laulukaapeilla pärjää, olettaen, että ne ovat edes kohtuulliset. Jos löytyypi asiallinen PA subbareineen päivineen, niin ilman muuta niillä. Asiallisten kamojen läpi soitettuna nuo jammut kuulostaa minust ihan kivalta. Tietokonekajarit ja kotistereokajarit kannattaa jättää kotiin. Kotisoittoonkin suosittelen mielummin luureja. One kind of music only - the good kind |
paice60 26.04.2008 17:38:09 | |
---|
Käypä ne "kunnan laitteet" läpi ja kerro mitä siellä on. Tosa on parikin vaihtoehto- niksipirkkavinkkiä: Jos siellä on pelkät laulukaapit, niin tosa jammussa on oma equnsa. Bassarista ja lattiatomista bassotaajuudet pois, niin laulukaapeillakin pärjää. Mikserillä tuon tietty voi paremminkin hoitaa, saat bassarin ja lattiatomin käännettyä toiseen ulostuloon ja muut toiseen ja sitten mikserillä leikkaa kaikki alta 100Hz pois siitä bassarikanavasta. Ja edelleen laulukaapeilla pärjää, olettaen, että ne ovat edes kohtuulliset. Jos löytyypi asiallinen PA subbareineen päivineen, niin ilman muuta niillä. Asiallisten kamojen läpi soitettuna nuo jammut kuulostaa minust ihan kivalta. Tietokonekajarit ja kotistereokajarit kannattaa jättää kotiin. Kotisoittoonkin suosittelen mielummin luureja. Mun mielestä sähkörummut vaatii ehdottomasti sen subbasen. Tulee parempi soundi eikä tertte luukuttaa kuitenkaan kovaa koska siinä tulee alapään pehmeys mukaan Jos pelkästään vetää laulukaapeilla ilman subbasta niin ohkaseksi jää eikä ole kiva vetää. Vittu näitä hommia. |
rintapek 26.04.2008 18:42:00 | |
---|
Mun mielestä sähkörummut vaatii ehdottomasti sen subbasen. Tulee parempi soundi eikä tertte luukuttaa kuitenkaan kovaa koska siinä tulee alapään pehmeys mukaan Jos pelkästään vetää laulukaapeilla ilman subbasta niin ohkaseksi jää eikä ole kiva vetää. Mä olen ihan samaa mieltä. Mut jos sitä ei ole, niin sit sitä ei ole. One kind of music only - the good kind |
perttu.tuovinen 30.04.2008 18:54:54 | |
---|
noh, en ole vielä katsellut kunnan kaiuttimia viime vanhojentanssien jälkeen. Mutta kotoa löytyisi myös isot (ja vanhat) n. 300W (isän mukaan) kaiuttimet. Pystyykö ne yhdistämään suoraan sähkörumpuihin ilman että menee mikään rikki? Kun ei ole varmaa, riittääkö kaiuttimet kunnalla (tiedän, köyhää) kun tarvitsee kaiuttimet myös 2 koskettimille, laululle yms yms... |
rintapek 01.05.2008 17:14:02 | |
---|
Mä viittan tuohon ensimmäiseen vastaukseeni. Kotistereot on syytä pitää siellä kotona. Niin, ja pelkillä kaiuttimilla et tee mitään, kyllä systeemissä täytyy olla vahvistin mukana. Ja kun siellä on muita soittimia ja lauluja, niin mikseri on se laite, jota siinä myös kaivataan. One kind of music only - the good kind |