Aihe: 6x10" vs. 2 x 4x10"
1 2 3
Meegs86
21.04.2008 12:33:35

Nyt on tämmöinen dilemma, että täytyisi valita joko 6x10" 4ohm tai 2kpl 4x10" 8ohm skobeja. Budjetti on mietitty ( 1000e ), rahat siihen löytyy ja sopiva merkkikin on löytynyt suuren pohdinnan jälkeen. Enää on yksi kysymys: käyttääkö yhtä 6x10"-kaappia vai kahta 4x10"-kaappia ja mitkä näiden lopulliset suurimmat erot ja hyödyt/haitat ovat. 8x10" ei ole tällä hetkellä vaihtoehto, siispä älkäämme edes mainitko sitä uudelleen. Myöskään 15"-kaapit eivät kiinnosta, kuten eivät 2x15"-kaapitkaan.

Merkiksi ja malliksi olen valinnut Warwickin WCA-sarjan pillillä varustetut kaapit, WCA-611 tai 2kpl WCA-411, koska budjetti ei riitä SWR:ään (niitä ei vain yksinkertaisesti liiku käytettynä ollenkaan Suomessa), Marshallin MB-sarjan kaapeista ei löydy kokemuksia keltään ja Eden Nemesis-sarja tuntuu olevan myöskin tuntematon useimmille. Muita vaihtoehtoja ei oikein ole ollut mielessä.

Molemmissa konfiguraatioissa on hyvät ja huonot puolensa:

6x10"

+ Edullisempi ratkaisu
+ kompaktimpi
+ riittää useimmissa soittopaikoissa
- minunlaiseni ripuliranteen vaikea roudata yksin tuota portaissa
- autoonpakkauksessa ei variaatioita
- tarvitsee alleen korokkeen

2kpl 4x10"

+ pari elementtiä enemmän (tuntuu kai äänenpaineessa jotenkin)
+ korkeampi (ja näyttävämpi) pino, ei tarvitse koroketta alle
+ autoonpakkauksessa voi varioida kaappien asentoja
+ kaapit voi kantaa ripuliranteilla portaissakin
- selvästi kalliimpi hinta
- vie pakkausvariaatiosta huolimatta enemmän tilavuusyksiköitä autossa ( kuulostaapa tyhmältä lauseelta)
- kahden samanlaisen kaapin haalimisessa voi kestää aikaa, yleensä kaupoissa vain yksi kutakin hyllyssä ( eli kahdesta kaupasta = 2x postikulut )

Kertokaahan basistit mietteitänne ja kokemuksianne, kumpi parempi? Lisää hyviä/huonoja puolia kummastakin?
"One step forward, two steps back..."
absqua
21.04.2008 12:35:15
Oma ratkaisuni asiaan olisi joko 2x4x10", syistä jotka tuolla jo luettelit, tai sitten 4x10 + 2x10 ikäänkuin välimallin ratkaisuna.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Keny
21.04.2008 12:39:24
Täältä myös 4x10 ja 2x10 ellei 6x10 tule.Ite painin melkein saman asian kanssa taas kerran.Möin hölmönä pois 6x10 ja kaduttaa ja nykyään siis 4x10+2x10.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
PnukBassist
21.04.2008 13:17:41

3x2x10"? 5-7x1x12"? Muhauhahahahuaha!!!

Ei vaan, jos pätäkkää riittää niin 2x4x10". Voipi ottaa vaikka vaan toisen pienemmälle keikalle, tai sitten molemmat. Mahtuu autoon helpommin ja on iisimpi kantaa&roudata. Lisäksi jos haluaa niin voi laittaa toisen lootan reenikselle ja toisen kotiin. Tai sitten yksi loota per treenis. Tai sitten pitää kummatkin kotona. Tai sitten jotain muuta. Niillähän voi tehdä vaikka mitä!
Well, I woke up Sunday morning With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
Jooba
21.04.2008 13:57:41
Ehdottomasti kaksi 410 kaappia, se näyttää paremmalta ;) No jos ihan tosissaan puhutaan niin edellä onkin jo päällimmäiset syyt. Keikalle voi valita meneekö pienellä stackillä vai isolla ja toisen kaapin voi jättää kotia ja toisen treenikselle.

Kuljetuksesta sen verran, että ei niitä hirveästi voi modailla, se on oltava kaapin aina joko elementit alas- tai ylöspäin tai muuten ne menee rikki (kokemusta on.) Elementin joku sisäinen juttu ei kestä kuin tietyn suuntaista värähtelyä. Viisaammat valaiskoon jos tarvetta on selittää tarkemmin.
rijopu
21.04.2008 14:26:07
budjetti ei riitä SWR:ään (niitä ei vain yksinkertaisesti liiku käytettynä ollenkaan Suomessa)

Mä keräsin SWR:n WorkingPro 1x15" ja kaksi 2x10" kaappia 800€ yhteishinnalla. Mainio ja todella muuntautumiskykyinen setti. Toria kyttäämällä ja ajan kanssa tommonen onnistuu.
Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää... kalamies#14 >-)))> Haista basso!: Antitrendi Cityman
Meegs86
21.04.2008 14:32:38

Toria kyttäämällä ja ajan kanssa tommonen onnistuu.

Joo ei. Oon toria kytänny tässä kuukausia, eikä SWR:n 4x10" tai 6x10" ole vain näkynyt (paitsi se yksi Goljat SR mikä myydään vain pakettina nupin kanssa). Nyt alkaa olla mitta täysi torin seurailua, kun sinne ei koskaan ilmesty mitään mulle tarpeellista. Ja pakko olisi pikkuhiljaa hommata joku oikea kaappi, joten tilaushommiksi menee. Ehkäpä se on sitten 2kpl Warren 4x10" skobeja. Niitäkään ei muuten torilla liiku (siis noita 411-malleja).
Niskamies
21.04.2008 14:48:16
Warren 6x10" oli kyllä hyväsoundinen komero. Tykkäsin kovasti siitä, mutta se on järkyttävän kokoinen kaappi. Suurella vaivalla sain sen yksin kammettua auton takapenkille ja siihen sen käyttöinto päättyikin.

Suosittelen itekin siis 4x10 kaappien hankkimista.

Se on kyllä hyväsaundinen kaappi. Itse tosin roudasin sen treenikämpille, ja siellä se on pysynyt. Keikoille lähtee EBS Neo 2x12".
Meegs86
21.04.2008 17:04:06

Onko nuo kokemusten hyväsaundiset Warren komerot olleet saksalaista vai kaukoidän työtä?
Mikko.R
21.04.2008 17:15:27
Onko nuo kokemusten hyväsaundiset Warren komerot olleet saksalaista vai kaukoidän työtä?

Mulla on tuollainen 411pro 4x10 kaappi keikkakäytössä. Kyseinen malli on uudempaa kaukoidän tuotantoa ja enkä mitään eroa huomannut vastaavaan saksalaisvalmisteiseen kun testasin. Itse lisäisin 2x10 kaapin tolle omalleni kaveriksi.
Mikko.R
21.04.2008 17:15:27 (muokattu 21.04.2008 17:46:15)
Virhe! Liian lyhyt tai tyhjä kirjoitus! Hups...tuli kaksi kertaa vahingossa.
pekezu
21.04.2008 18:55:08

Itse valkkaisin myös tuon kaksi 4x10" kaappia. Sikäli kun jokapaikassa ei vältsiin tarvitsisi kuin yhden kaapin, voi tuolla variaatiolla senkin toteuttaa.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
Blackstone
21.04.2008 19:14:36
Moisen pähkäilyn jälkeen päädyin 4x10 ja 1x15 ratkaisuun. Soi muuten 5-kielinen kivasti tuon 15" ansiosta. Ja tosiaan voi tilanteen mukaan ottaa joko molemmat mukaan keikoille tai vain toisen.
jvakeva
21.04.2008 19:51:53

jos swr:n kaappia halajat, niin multa löytyisi ihan kelposetti joka paikkaan.
Bassoneuvos
Teijo K.
21.04.2008 20:26:47

Ootsie tää?

"Joo ei. Oon toria kytänny tässä kuukausia, eikä SWR:n 4x10" tai 6x10" ole vain näkynyt (paitsi se yksi Goljat SR mikä myydään vain pakettina nupin kanssa)."
Meegs86
21.04.2008 20:42:08

Joo, mutta en tarvitse koko settiä, kun se samainen SWR 750x multa löytyy jo. Ainoastaan se kaappi kiinnostaisi, ja oon siitä joskus pikaviestilläkin kyselly.
Seba
22.04.2008 18:22:05

Eihän tuo swr maksa uutenakaan kuin satkun päälle budjetin?
Jos sitä tekee mieli niin miksi tyytyä välimallin ratkaisuihin?

Jos ei Ampegin SVT 610 HLF kelpaa joka jää alle sen tonninkin vielä?
Meegs86
22.04.2008 18:41:44 (muokattu 22.04.2008 18:42:15)

Eihän tuo swr maksa uutenakaan kuin satkun päälle budjetin?
Jos sitä tekee mieli niin miksi tyytyä välimallin ratkaisuihin?

Jos ei Ampegin SVT 610 HLF kelpaa joka jää alle sen tonninkin vielä?

Ei sitä kuitenkaan hirveän mielellään maksa enemmän kuin vähemmän, ja kommenttien perusteella alan olla vakuuttunut Warren WCA-611:sen hyvyydestä. Moni täälläkin kehunut hyväsaundiseksi. Hintakin on edullinen.

Ampeg ei tule kuuloonkaan, kaikki Ampeg-kokemukseni ovat huonoja. Ei yhtään mun saundi, liian tumppua ja muhjua. En tarvi konkkaa, leimaa, vintagee enkä sisäkuivia :) Klangia ja kihinää pitää olla!
Basismi
22.04.2008 19:21:44
Ampeg ei tule kuuloonkaan, kaikki Ampeg-kokemukseni ovat huonoja. Ei yhtään mun saundi, liian tumppua ja muhjua. En tarvi konkkaa, leimaa, vintagee enkä sisäkuivia :) Klangia ja kihinää pitää olla!

Nuorisossa on sittenkin tulevaisuus!
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)