Aihe: Esikuvista 1 | |
---|---|
![]() 20.04.2008 23:29:13 (muokattu 20.04.2008 23:32:00) | |
Niin. Tässä rupesin pari vuotta sitten funtsimaan, että miks mulla on just tämmönen soundi, ja miks tein sen just tähän tyyliin. Oliko siihen joku tietty soittaja syyllinen? Oli aika avartavaa, tosin samalla myös pelottavaa, että meikäläisen esikuvat yhtä lukuun ottamatta viiltää tuolta amerikan dollarimusiikin kärkipäässä. En nyt kaikkia luettele, mutta pari tärkeintä. -Gerald Albright. Kaikista ehkä selkein vaikuttaja soundin saralta. (opettelin altissimot kuntoon, ja rupesin reenaamaan selkeää voimaa puhallukseen.) -Jukka Perko. (Kuuntelin kaanaanmaa-plättyä, ja yritin blokata soundillisesti koko levyn.) Tietenkin tässä on myös soiton opettajilla aika suuri osuus. No mutta kuitenkin. Kysyn nyt tässä, että onko teillä rakkaat kollegat (soittimeen katsomatta) ollut/on edelleen joku soundillinen esikuva ja miten se on vaikuttanut teidän soittoonne? edit. typoloita Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista 2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita | |
![]() 21.04.2008 00:22:59 | |
hmm.. Aika paha kysymys.. :) Minusta tuntuu että etsin vieläkin sitä omaa saundiani. Olen käynyt monellakin henkilöllä ykstunneilla ja aina kun on ollut mahdollista niin haastatellut eri fonisteja, ihan vain yksinkertaisella kysymyksellä mistä heidän mielestään saundi muodostuu ja miten se muodostuu.. Ja niiden avulla olen yrittänyt löytää oman saundini. Viime vuosi oli aika paha kolahdus omassa saundissa ja sen kuulee edelleen.. PvVmSK ja marssimusiikki.. Itsestä vieläkin tuntuu että jostain se marssi kuuluu, edelleen.. .. Mutta varsinaisia idoleita ei ole.. Tottakai sitä musiikia tulee kuunneltua ja voisin luetella tässä vaikka kuinka monta fonistia, mutta "saundi-idoleita" minulle ei ole tullut vastaan.. Ensinnäkin siksi että soitan ja kuuntelen musiikkia niin laajalla alueella että on pakko saundillisesti mukautua porukkaan.. Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä.. | |
![]() 21.04.2008 11:32:43 | |
Harry James on tuhdilla saundilla voimakas esikuva. Ylipäätään esikuvat löytyvät 40-luvulta. Big bandejä tuolta aikakaudelta tulee kuunneltua. Silloin oli soundia torvissa. Miten trumpetilla voi soittaa melodiaa, kun siinä on vain kolme näppäintä ? | |
![]() 21.04.2008 13:07:10 (muokattu 22.04.2008 17:53:35) | |
Yritän kuunella mahdollisimman paljon eri tyylisiä saksofonisteja. Kaikilta on jotain opittavaa. Viime aikoina paljon on levysoittimessa soinut Joe Henderson, Cannonball Adderley, ja Bob Berg. Jos on pakko kaksi tärkeintä mainita ne ovat tietenkin Bird ja Trane. | |
![]() 21.04.2008 13:34:25 | |
Mulla ei ole yhtä idolia yli muiden vielä, mutta oon paljon kuunnellut Garrettia, Kannonpallia ja Sanbornia altistien osalta ja luulen, että se kuuluu myös jonkun verran soitossa. Uskon, että kaikki musa, jota me kuunnellaan vaikuttaa meihin. Oon miettinyt, että jos kuuntelis pitkään ainoastaan ns "paskaa" musaa, vaikka jotain ö-luokan fonistia, niin tarttuisko se miten pahasti ja rupeisko lopulta itse soittamaan samalla tavalla. Toisaalta tässä vaiheessa on sitä jonkunlaista musiikillista estetiikkaa jo kerinnyt syntymään jonkun verran, mutta entä jos vauvasta asti kuunteluttaisi sontaa tai sitten päin vastoin noita jättiläisiä? Hmph. Feel free to blow | |
![]() 21.04.2008 21:51:01 | |
Mulla on eniten kyllä vaikuttanut Candy Dulfer, varmaan jo ihan naisesikuvana. pidän erittäin paljon hänen saundistaan ja tyylistään. Eli funkinpaa suuntaa ite tavoittelen, mutta oman saundin hakeminen on vielä täysin hakuteillä. "Leikki-ikä on koko ikä" | |
![]() 22.04.2008 02:10:49 | |
(opettelin altissimot kuntoon, ja rupesin reenaamaan selkeää voimaa puhallukseen.) Se on hienoa jos on altissimo hallussa...aika harvalla nimittäin on. Onneksi olkoon! Möllisty | |
![]() 28.02.2009 20:53:50 | |
Dana: Mulla on eniten kyllä vaikuttanut Candy Dulfer, varmaan jo ihan naisesikuvana. pidän erittäin paljon hänen saundistaan ja tyylistään. Eli funkinpaa suuntaa ite tavoittelen, mutta oman saundin hakeminen on vielä täysin hakuteillä. Hieno on Candy mutta menee lujaa ja korkealta. Aloitin viime kesänä(tenorilla) ja olen koko ikäni vain kuunnellut jazzia mielelläni, nyt kun lainasin sattumalta kirjan jossa on eri mestareista ja heidän tyyleistään ja jopa CD mukana (kirj. Dennis Taylor, Blues Saxophone: an in depth look at the style), niin Lester Young kuullosti kyllä lähimmältä. Auttoi hirveästi, kun sai kunnella ensin ja sitten soittaa perässä, suosittelen! | |
![]() 01.03.2009 15:30:29 | |
Laitanpa tännekin alueelle nämä löytämäni linkit, vaikka ovatkin aavistuksen off'ia. Tässä Giant Stepistä Coltranen jostain (alkuper.?) versiosta hienosti toteutettu erikoinen nuotinnusvideo Tuupissa. http://www.youtube.com/watch?v=2kotK9FNEYU Tässä fonirobottiversio MM350, kaamea soundi ... http://www.youtube.com/watch?v=Z7VJMGy3P4w&feature=related | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)