Aihe: Basson säätö
1 2 3 4 515 16 17 18 1932 33 34 35 36
Paka88
28.03.2008 16:32:16
Semmosta tiedustelen itteäni viisaammilta, että miten sitä kaularautaa kannattaa säätää? Ei kovin paljon ilmeisesti kerrallaan mutta mites kannattaako kieliä pitää paikallaan kiristyksen/löysäämisen aikana. Tietty siinä joutuu aina pari kieltä irrottamaan mut entäs ne loput?
poppamies
28.03.2008 17:06:14 (muokattu 28.03.2008 17:07:07)

Semmosta tiedustelen itteäni viisaammilta, että miten sitä kaularautaa kannattaa säätää? Ei kovin paljon ilmeisesti kerrallaan mutta mites kannattaako kieliä pitää paikallaan kiristyksen/löysäämisen aikana. Tietty siinä joutuu aina pari kieltä irrottamaan mut entäs ne loput?

Noin varttikierros kerralla. Kielet saa olla paikalla. Voi auttaa kaulan "taipumusta" laittamalla kitara polvien väliin ja avustaaa kaularautaa taittamalla kaulaa lavasta haluttuun suuntaan.
G strings are for strippers!
pekezu
29.03.2008 12:16:11

Noin varttikierros kerralla.

Tämä siis on ilmeisesti sellainen suositeltu maksimi, mitä kerralla kannattaa säätää. Omat säädöt ovat olleet yleensä siinä maksimissaan 1/6 kierrosta kerralla. Eri asia tietty jos vaihtaa kielitystä ja kielien paksuutta ihan hurjasti. Tuossa warressa tosin nyt tuntuu olevan niin, että kaularautaa ei ihan hirveästi löysemmälle saa. Parissa bassossa aiemmin oli ongelmana, että normaalipaksuisilla kielillä dropped D vireessä piti kaularauta olla lähes kokonaan "irti", eli niin, ettei se vääntänyt ollenkaan kaulaa.

Kaularautaa säätäessä kannattaa sitten muistaa, ettei käytä mitään sekundatyökaluja. Oikea kuusiokolosetti (jos siis kuusiokololla säätyvä rauta) maksaa n.15e. Omani ovat juuri tuon hintaiset ja niissä on elinikäinen takuu. Halvoilla avaimilla tuhoaa vain kaularaudan kuusiokolon muodottomaksi.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
Teijo K.
29.03.2008 13:52:44

Tämä siis on ilmeisesti sellainen suositeltu maksimi, mitä kerralla kannattaa säätää. Omat säädöt ovat olleet yleensä siinä maksimissaan 1/6 kierrosta kerralla. Eri asia tietty jos vaihtaa kielitystä ja kielien paksuutta ihan hurjasti. Tuossa warressa tosin nyt tuntuu olevan niin, että kaularautaa ei ihan hirveästi löysemmälle saa. Parissa bassossa aiemmin oli ongelmana, että normaalipaksuisilla kielillä dropped D vireessä piti kaularauta olla lähes kokonaan "irti", eli niin, ettei se vääntänyt ollenkaan kaulaa.

Kaularautaa säätäessä kannattaa sitten muistaa, ettei käytä mitään sekundatyökaluja. Oikea kuusiokolosetti (jos siis kuusiokololla säätyvä rauta) maksaa n.15e. Omani ovat juuri tuon hintaiset ja niissä on elinikäinen takuu. Halvoilla avaimilla tuhoaa vain kaularaudan kuusiokolon muodottomaksi.

toi on semmonen idioottivarma ettei mene vahingossa tumpelommaltakaan kaula rikki bassosta säätäessä. Oon mä kääntänyt joissain pitempään säätmättä olleissa monta kierrostakin kerralla sitä ennen kuin on alkanut edes tuntumaan mitään vastusta siitä raudasta. Ja kaikenlainen taivuttelu yms. joskus rajumminkin ottein tullut niitten kanssa kanssa tutuksi. Mutta tolleen rauhassa pitkän ajan kuluessa väännellessä on turvallisempaa jos ei ole mitään tatsia siihen hommaan.
LaTe-_-
29.03.2008 21:25:27
Mulla ois pienoinen ongelma ton basson kanssa. Yhtäkkiä alkoi jotenkin rämisemään (jotain ihme surinaa kuuluu) tosta tallan kohalta. Eli, kun soitaa, niin kuuluu myös sellaista surinaa. Jotenkin se kieli taitaa täristä. Kun siihen painaa sormella, särinä loppuu. Bassona toimii Epiphone Les Paul (http://www.epiphone.com/default.asp?ProductID=265&CollectionID=12). Oon vähän aatellu, että tarkoittaako tuo, että olisi aika vaihtaa kielet?
BassHero
30.03.2008 15:38:31
Sain jouluna oman basson. Hb:n tosin, mutta se käy bassosta. Olen harjoitellut aika tosi paljon tuota viritystä; väännellyt ja kuunnellu, minkälaiseksi se kielen ääni muuttuu. Mutta tänä aamuna harjoittelin viritystä, ja laitoin sen mielestäni sopiviin sointuihin.. (vai miksi niitä nyt sanotaan)
Miten mä tiedän, koska kieli on sopivan matalalla/korkealla?
poppamies
30.03.2008 16:27:55

Sain jouluna oman basson. Hb:n tosin, mutta se käy bassosta. Olen harjoitellut aika tosi paljon tuota viritystä; väännellyt ja kuunnellu, minkälaiseksi se kielen ääni muuttuu. Mutta tänä aamuna harjoittelin viritystä, ja laitoin sen mielestäni sopiviin sointuihin.. (vai miksi niitä nyt sanotaan)

Taidat olla yx trolli....
BassHero
30.03.2008 18:37:54
Trolli? En..?
Atti
31.03.2008 00:30:41
mistä muuten tietää että kielet ovat tallassa oikealla korkeudella? En löydä tallasta säätömahdollisuuksia, joilla koko talla voidaan nostaa kerralla, vaan kaikki kielet tulee nostaa erikseen?
sivustolla http://www.garywillis.com/pages/bass/bassmanual/action3.html näkyy kuvassa keskimmäisten kielien olevan hieman korkeammalla, eli pelkästään sama korkeus kaikilla kielillä tallasta bodyyn ei riitä?
Hannu A
31.03.2008 08:16:14 (muokattu 31.03.2008 08:17:21)

mistä muuten tietää että kielet ovat tallassa oikealla korkeudella? En löydä tallasta säätömahdollisuuksia, joilla koko talla voidaan nostaa kerralla, vaan kaikki kielet tulee nostaa erikseen?
sivustolla http://www.garywillis.com/pages/bass/bassmanual/action3.html näkyy kuvassa keskimmäisten kielien olevan hieman korkeammalla, eli pelkästään sama korkeus kaikilla kielillä tallasta bodyyn ei riitä?

Sehän riippuu paitsi mikkien (ks. linkki) niin myös otelaudankin profiilista, onko suora vai kaareva. Sen mukaan sitten kielien säätö.
Basisti Jumalan armosta
Karlsson
31.03.2008 09:22:13
Sehän riippuu paitsi mikkien (ks. linkki) niin myös otelaudankin profiilista, onko suora vai kaareva. Sen mukaan sitten kielien säätö.

Tai oikeastaan otelaudan profiilin ja oman tatsimieltymyksen kanssa. Eli ihan pohjimmiltaan on hyvä tunnustella miltä se lopputulos omaan käteen vaikuttaa. Elikkäs omalla kohdallani nelosessa G-kieli on etäisyydeltään lähempänä otelautaa kuin E-kieli ja aika selvästi vielä. Jotkut voi tykätä tuosta suhteesta taas toisin päin jne...
Tykkään säätää asioita.
BassHero
04.04.2008 16:04:11
Paka88
09.04.2008 16:46:49
Noni, taas ongelmaa:

Vaihdoin kielet bassoon ja nyt H-kielen intonaatio on ihan perseellään.
Säätövara loppui jo kesken ja 12-nauhavälin H on vieläkin liian korkea: Mitä teen?
Otanko säätöruuvin ympärillä olevan jousen helevettiin ja saan siten ruuvattua tallapalaa enemmän taaksepäin?
pekezu
09.04.2008 17:44:36

Otanko säätöruuvin ympärillä olevan jousen helevettiin ja saan siten ruuvattua tallapalaa enemmän taaksepäin?

Tämä kuulemma on useilla auttanut. Tietysti sitä voi myös katkaista lyhemmäksi sitä jousta, alimman kielen tallapala kun on jokatapauksessa aika takana.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
poppamies
09.04.2008 19:39:37

Tämä kuulemma on useilla auttanut. Tietysti sitä voi myös katkaista lyhemmäksi sitä jousta, alimman kielen tallapala kun on jokatapauksessa aika takana.

Eihän sillä jousella ole mitään käytännön virkaa muuta kuin että talla siirtyy "automaattisesti" säädettäessä. Ota koko jousi pois. Silloin harvoin kun joutuu säätämään voi hyvin siirtää käsin.
UncleFester
15.04.2008 21:00:57
Noni, taas ongelmaa:

Vaihdoin kielet bassoon ja nyt H-kielen intonaatio on ihan perseellään.
Säätövara loppui jo kesken ja 12-nauhavälin H on vieläkin liian korkea: Mitä teen?

Mulla oli kerran sama juttu omassa viiskielisessä. Otin jousenkin pois ja säätövara loppui kesken. Kaularaudan säätö/kiel(t)en laskeminen tekee ihmeitä.
"Se mennee siittä pallojen kohalta."
poppamies
15.04.2008 22:48:32

Mulla oli kerran sama juttu omassa viiskielisessä. Otin jousenkin pois ja säätövara loppui kesken. Kaularaudan säätö/kiel(t)en laskeminen tekee ihmeitä.

No tottakai aksöni pitää ennen kaikkea olla kunnossa. Sehän on eka toimenpide. Sitten vasta aletaa sätään intonaatiota.
UncleFester
16.04.2008 12:11:18
No tottakai aksöni pitää ennen kaikkea olla kunnossa. Sehän on eka toimenpide. Sitten vasta aletaa sätään intonaatiota.

Jep kielten korkeudet ehottomasti kohilleen. Vaikka jotkut tykkää soittaa kielet korkealla niin raja se tulee siinäkin vastaan kun intonaatio näyttää sitten mitä sattuu.

Sitä ei itte silloin aikoinaan nuista äksöneistä summuista tajunnu mitään ja täälläkin varmaan joitain jotka samassa tilanteessa. Sitten sitä soitteli niillä asetuksilla mitä oli eikä tajunnu yhtään säätää.
"Se mennee siittä pallojen kohalta."
(tyhmä)
20.04.2008 17:05:55
omassa bassossani on satulassa on säätöruuvit.mutta voihan sitä laittaa vaikka paperin palan satulan alle yms... siis täh? Miten sinne alle?heh
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)