Aihe: Ynkän kitara..
1 2 3 4 5
Janne19691
19.04.2008 21:37:09

Tässä olikin kyse otelautakäden tekniikasta.

Kertokaa mulle mikä ero siinä on otelautakädelle että jos mä pyydän teitä soittamaan esim. 3. kieleltä d säveltä että miten te soitatte sen agressiivisesti tai kevyesti ;)
Rule #1: There are no rules.
bfoc
19.04.2008 21:38:59
Vielä pakko jatkaa vähän Off Topicia: Kuulostaako sulla esim. pull off:in suomennos "nauhan nyhtäisy" luontevalta ;)...

Niin no lähinnä noita osia ajattelin. Poikien kanssa keskustellaan vaan noista soittopeleistä, ei soittamisesta ja sen takia nuo sweepit ja muut hienoudet ei tule mieleen.

Mitään tappingia ja pull-offeja muutenkaan käytä. Erikoisuudentavoittelua ja hienostelua ovat ne, sanoisi Kettunen. Jonkin verran venyttelen kieliä soittaessa, mutta sehän on kelpo suomennos se.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
ranttis
19.04.2008 21:39:59
Kertokaa mulle mikä ero siinä on otelautakädelle että jos mä pyydän teitä soittamaan esim. 3. kieleltä d säveltä että miten te soitatte sen agressiivisesti tai kevyesti ;)

jos soittaa kevyesti, niin kieli ei välttämättä osu otelautaan saakka, mutta jos sitä painaa kovaa, niin sitten osuu otelautaan.
niinpä...
bfoc
19.04.2008 21:40:07

Kysymys on siitä painaako sen kielen kiinni otelautaan vai pyrkiikö runnomaan sen otelaudan läpi kaulapuuhun asti.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Janne19691
19.04.2008 21:42:38

Mun käsityksen mukaan jos kielen painaa otelautaan kiinni niin nuotti tosiaan menee epävireeseen.
ranttis
19.04.2008 21:44:03
Mun käsityksen mukaan jos kielen painaa otelautaan kiinni niin nuotti tosiaan menee epävireeseen.

riippu nauhojen koosta. jos on pienet nauhat ni ei välttämättä mee, mut jos on isot nauhat, niinku esim. Les Paulissa, niin varmaan menee.
niinpä...
Janne19691
19.04.2008 21:48:45

riippu nauhojen koosta. jos on pienet nauhat ni ei välttämättä mee, mut jos on isot nauhat, niinku esim. Les Paulissa, niin varmaan menee.

Se mitä mä ajoin takaa tässä on se että agressiivisuus tms. soitettaessa lähtee mun mielestä nimenomaan pikkauskädestä, siellä se dynamiikka on.
Jucciz
19.04.2008 21:51:09
Se mitä mä ajoin takaa tässä on se että agressiivisuus tms. soitettaessa lähtee mun mielestä nimenomaan pikkauskädestä, siellä se dynamiikka on.

Näin on.

Eikä Les Paulissa nyt niin isot nauhat ole. Kerran soitin jumbonauhaista kitaraa ja voi hyvä hirvitys millainen tatsi siinä oli. Sormenpäät olisivat olleet verillä muutaman minuutin jälkeen aggressiivisemmassa soitossa ja puhtaasti vireiset soinnut olivat lähtökohtaisestikin täysi mahdottomuus.
Jucciz
19.04.2008 21:52:04
Tähän löyhästi liittyen: Mikäs on järkevä suomennos headstockille?

lapa

Sehän se.
Krice
19.04.2008 23:30:24

No eihän tuo nyt mikään mahdoton hinta ole.

Ei olekaan, mutta artistimalleissa on kyllä ylihintaa ominaisuuksiin nähden ja Fenkuissa yleensäkin..
Krice
19.04.2008 23:33:29

Kysymys on siitä painaako sen kielen kiinni otelautaan vai pyrkiikö runnomaan sen otelaudan läpi kaulapuuhun asti.

Kyse on siitä miten paljon kieltä pitää painaa nauhaan, että siitä kuuluu ääni. Sen enempää ei tarvita voimaa, joka säästää energiaa ja mahdollistaa nopeamman tiluttamisen. Tiluttamisessahan on kyse ekonomisesta soittotavasta.
MadMatt
19.04.2008 23:52:59

Ei olekaan, mutta artistimalleissa on kyllä ylihintaa ominaisuuksiin nähden ja Fenkuissa yleensäkin..

Artistimallit ovat pidemmälle rakennettu ja viimeistelty tietyn tyyppistä soittajaa silmälläpitäen. Varsinkin jos maestro itse on osallistunut tuote kehittelyyn niin lopputulos on varmasti parempi soittajalle kuin yhdenkoon sukkahousut.
Nothin' but the blues
bfoc
20.04.2008 00:33:15
Kyse on siitä miten paljon kieltä pitää painaa nauhaan, että siitä kuuluu ääni. Sen enempää ei tarvita voimaa, joka säästää energiaa ja mahdollistaa nopeamman tiluttamisen. Tiluttamisessahan on kyse ekonomisesta soittotavasta.

Nimenomaan. Yritin tässä höpistä sitä, mitä pidän kevyenä vs agressiivisena soittotapana siellä kaulalla oelvalla kädellä. Huiluäänet - varsin kevyitä, rystyset valkoisena - aika agressiivista.

Äänihän kuuluu ihan kevyellä painamisella, eikä kolemn tunnin soiton jälkeen ole kämmenet krampissa.
Kimmo72
20.04.2008 02:09:07
Tommonen ynkkästrato on kyl gasittanu jo vuosikaudet. Joskus vielä se hommaan :)
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
inflames
20.04.2008 11:20:34
Tuolta muuten löytyy hyvä lähikuva tosta otelaudasta, jos jotain kiinnostaa:
http://cachepe.zzounds.com/media/qu … ba06065edcdbd58d97685b4c56eb59f.jpg

Ynkkä on äijä!
torant
20.04.2008 12:15:24
Palataas taas aiheeseen. Onko kellään kokemuksia noista mikeistä? Siis tarkoitan, että onko joku ostanut omaansa sellaiset?
VIPMetal
20.04.2008 12:22:41

Itellä oli tommonen scalloped otelauta Richie Blackmore-stratossa, jonka omistin vuosia sitten. Hommasin sen Ynkkä-kuumeen ollessa korkeimmillaan ja kyllähän sillä nuo Yngwien temput onnistu. Sormet kun ei osu otelautaan, niin ei tuu semmosta "hikinen otelauta"-oloa, joka joskus saattaa tulla eteen, kun on rasvaiset kielet/otelaulta/sormet. =) Alkoi kuopat kuitenkin tökkimään siinä vaiheessa, kun teki mieli harrastaa useamman sormen tapping-osastoa, komppisoittamisesta puhumattakaan. Onko se huonompi/parempi, sen joutuu jokainen itse päättää. Jos rahat ois riittäneet useampaan kitaraan aikoinaan, niin en olis myyny sitä (hyvät soundit lähti...)

Tosta luuttu-hommasta sen verran, että veikkaan, et Ynkkä innokkaana Blackmore-fanina otti ton scalloped-homman suoraan Richieltä, vaikka keksikin kitaralehtiin tuon koskettavan luuttu-tarinan...
Minä lennän, polskin ja uin. Sanon sulle kvaak, ystävälle kvaak, kvaak sanon teille kaikille.
pipo
20.04.2008 12:37:39
Tuolta muuten löytyy hyvä lähikuva tosta otelaudasta, jos jotain kiinnostaa:
http://cachepe.zzounds.com/media/qu … ba06065edcdbd58d97685b4c56eb59f.jpg

Ynkkä on äijä!

Hassut railot noissa nauhoissa
duc
20.04.2008 12:41:14
Hassut railot noissa nauhoissa

Eikös ne ole vaan haijastumia. Vähän ilkeän näköiset nauhojen päät näyttävät olevan tuossa kuvassa. Siinäkin yksilössä mitä ite testasin raapivat nauhanpäät vähän sormia, tosin se oli japsimalli. Hyvän kuuloiset mikit kylläkin siinä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)