Aihe: Mätöin 12AX7
1 2
dbasteroid
19.04.2008 17:38:18

Voit olla varma, etten putkiani, kuten muitakaan kitarakamoja, hommaa yleisöä varten. :) Hyvät kamat tuo itelle parempaa soittofiilistä, jonka sitten puolestaan yleisökin saattaa jo huomata, jos eivät korvillaan sattuisikaan huomaamaan.

Juuri näin!
Gulo
19.04.2008 19:12:29
No niin. Kiitos kaikile vinkeistä, kokeilen mitä saan Lankun kans aikaseksi, mutta kyllähän se vaihto taitaa olla tosiasia.

Itellä on nämä putkihommat jääneet aika pitkälti pimentoon, helpommalla pääsis ku palais trankkujen ihmemaahan. :D
I am the bringer of seed, I will bring eternity - I am what this world needs, I am CHAOS BREED!
Vasu
19.04.2008 21:28:19
Johonkin mättö-saundeihin Telefunkenin ECC83? Autoremonttiin käsin ommeltu silkkipuku? http://www.tubedepot.com/nos-12ax7-telesp.html
Eikös se "ihan paska" putki säröydy parhaiten?
Ihan oikeesti: Mitä parempi putki sitä puhtaampi saundisempi se on ja Telefunken ECC83 on paras ja sopii parhaiten Hifi vahvistimiin. Pistäisin kyllä mielusti Telefunkenin ECC83 omaan 5E3 Deluxeen jos olis niitä.
Jucciz
19.04.2008 21:41:08 (muokattu 19.04.2008 21:44:26)
Johonkin mättö-saundeihin Telefunkenin ECC83? Autoremonttiin käsin ommeltu silkkipuku? http://www.tubedepot.com/nos-12ax7-telesp.html
Eikös se "ihan paska" putki säröydy parhaiten?
Ihan oikeesti: Mitä parempi putki sitä puhtaampi saundisempi se on ja Telefunken ECC83 on paras ja sopii parhaiten Hifi vahvistimiin. Pistäisin kyllä mielusti Telefunkenin ECC83 omaan 5E3 Deluxeen jos olis niitä.

Telefunken säröytyy ihan siinä missä Tung-Sol:kin, soundi on vaan erilainen. Kyllä noita hifi-puolellakin monet suosii, mutta eihän se millään tapaa muuta siitä tosiasiaa, että tuon tason putket tuottavat äärettömän hyvää soundia myös kitaravahvistimissa - siksipä niitä suosinkin. Autoremonttivertauksesi siis vähän ontuu tältä osin.

Telefunken ECC83 on mitä mainioin putki särön tuottamiseen, kuten noista Budda-pätkistäkin voit todeta. Toisaalta, jos halutaan mainiota clean-soundia, myös silloin samainen putki hoitaa asian erinomaisesti. Särön määrähän riippuu ennen kaikkea vahvistimen kytkennästä ja siitä miten kovalla se on: putki voidaan ohjata ruvelle tai pitää puhtaana, ihan miten vain. Varmasti tämän vahvistinrakentelijana tiedätkin, tosin. :)

Yksi erityissyy siihen, miksi tykkään Telefunkeneista on se, että niiden kohinan määrä on esimerkillisen pieni: vaikka väännän Buddan särökanavan täysille (vahvistusta on todella paljon!), ei vahvistimesta tule ulos juuri lainkaan ylimääräistä kohinaa tai häiriöääniä. Telefunkenit tarjoavat todella hyvän "hyötysuhteen" tässä mielessä: gainia on varastossa todella paljon, ja se saadaan ulos ilman häiriöitä. Tämä on varmaankin yksi syy siihen, miksi hifi-puolella näitä putkia suositaan. Minusta se on vaan samalla erittäin hyvä syy käyttää niitä kitaravahvistimissa, joissa halutaan säröä, vaan ei häiriöitä.
Varjo1
20.04.2008 11:10:27
No ny mää senverran kiinnostuin noista Telefunkkeneista et kerroppas mistä niitä oikeen saa?
En ole hullu, mutta pidän lentävistä eläimistä.
VFK
20.04.2008 19:23:50
Eli kun tuota jenkkityylistä botnesaundia haetaan, 12AX7 taitaa olla aika selviö. Lähinnä kysymys onkin siitä, kenen valmistamat putket kannattaa hommata?

Uraltoneltahan näitä löytyy Electro Harmonixin, Shuguangin (taitaa olla poissa laskuista?), SovTekin, Svetlanan ja Tung Solin tekeminä. Voisiko joku enemmän värkännyt neuvoa, millä näistä päästään parhaaseen lopputulokseen?

Styrkkana toimii Laneyn AOR, ja jollei putkilla päästä haluttuun lopputulokseen, se myös pian vaihtuu.

Auttakaa immeiset.

Noita Shuguangeja ei kannata hinnan vuoksi jättää pois laskuista. Samat putket uudelleenleimattuina(TAD, Groove Tubes, Ruby Tubes)maksavat huomattavasti enemmän, mutta ovat siis ihan samoja putkia. Metallia soitettaessa ne ovat usein yksi parhaista vaihtoehdoista. Mulla on tällä hetkellä myös noi TAD Premiumit ja olen erittäin tyytyväinen.

Tung Solit on mun makuun aivan liian pyöreäsoundiset ja itse en niitä asentaisi vahvistimeen josta yritetään saada mättösoundia. Gainia tulee paljon, mutta soundi ei ole omillaan metallissa. Toisaalta jos se haluttu soundi on sellainen pyöreähkö, löysähkö metallisoundi, niin Tung Sol on avain onneen.
So many assholes... So few bullets.
Stone
20.04.2008 21:07:24

aloittaisin kokeilemalla 2 JJ ja 1 Tungsol-yhdistelmällä.
Jytyä kannattaa ennemmin etsiä pääteasteesta jos säröt on muuten ok.

Mätöstä en tiedä, mutta itse hain oikein törkeästi "kränkättyä" bluesrock soundia Fender blues juniorista ja lääke löytyi juuri ym. ohjeistuksesta. V1 tungsol ja V2 sekä V3 JJ ecc83s. Eri vahvistin, mutta jotain voinee päätellä?
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
Twinkle
20.04.2008 21:33:46

Kai se vaan menee niin, että jos haluaa hyvän ja halvan, on ostettava molemmat. Onhan nuo ikävän arvokkaita, mutta toisaalta: hyvä etuasteputki kestää sen 30-40 vuotta kovaa käyttöä, joten eipä se pitkällä aikavälillä niin kalliiksi tule. Vahvistimet voivat vaihtua, mutta hyvät putket siirretään aina vanhasta koneesta uuteen.

Tuolta kantilta voi olla niin, mutta onhan nuo siltikin hieman arvokkaita... valtaosalle jo pelkästään 150 dollarin tuubin kokeileminen on ajatuksena ihan poissuljettu, oli se sitten kuinka arvostettu juttu hyvänsä.

Kyl minä kaikkea kokeilisin, mutta se on jälleen se tyypillinen homma ettei se mahdollisesti saavutettu, epävarma soundietu ole hinnan arvoinen.
Shredator
20.04.2008 22:26:06

Tung Solit on mun makuun aivan liian pyöreäsoundiset ja itse en niitä asentaisi vahvistimeen josta yritetään saada mättösoundia. Gainia tulee paljon, mutta soundi ei ole omillaan metallissa. Toisaalta jos se haluttu soundi on sellainen pyöreähkö, löysähkö metallisoundi, niin Tung Sol on avain onneen.

Toimii ainakin hyvin Mesan Mark-sarjan vahvareissa...
Progemetallia: http://www.myspace.com/dominantchain
Jucciz
20.04.2008 22:47:54 (muokattu 20.04.2008 22:52:32)
Kyl minä kaikkea kokeilisin, mutta se on jälleen se tyypillinen homma ettei se mahdollisesti saavutettu, epävarma soundietu ole hinnan arvoinen.

Itsekin olin vähän epäilevä, kunnes ekaa kertaa testasin kunnon putkia. Vähän sama Sheptonen mikeissä, hyvässä vahvistimessa, Les Paulissa, Telecasterissa tai Stratocasterissa. Nyt ei vaan ole paluuta entiseen. :)

Hyvän soundin hintaa ei mielestäni voi edes määritellä. En osaa sanoa numeroina, kuinka monta kertaa paremmalta Telefunken kuulostaa kuin vaikkapa Tung-Sol, mutta asialla ei sinänsä olekaan mitään väliä: kun on vihdoin löytänyt hyvältä soundaavan tuotteen ja on vielä kyennyt maksamaan sen, ei sitä enää mieti tässä vaiheessa sijoittamaansa summaa - nyt vaan nauttii vastineesta. Joku voisi sanoa, että "rahaahan se vain on". Soundi on mulle rahaa tärkeämpi juttu, vaikka ensiksi mainittu valitettavasti taitaa yleensä hieman vaatia jälkimmäistä.

Ennemmin laitan 100-150 euroa hyvään etuasteputkeen - jollakulla menee sama raha kuukaudessa vaikkapa tupakkiin. Tai pariin baarireissuun. Itse koen saavani enempi vastinetta pistäessäni rahat johonkin pidempiaikaisempaan ja kestävämpään.

Valintojen maailma.
s8na
21.04.2008 11:16:05

Mätöstä en tiedä, mutta itse hain oikein törkeästi "kränkättyä" bluesrock soundia Fender blues juniorista ja lääke löytyi juuri ym. ohjeistuksesta. V1 tungsol ja V2 sekä V3 JJ ecc83s. Eri vahvistin, mutta jotain voinee päätellä?

Vaihtelin putkia tuossa jokuaika sitten Laneyn Pro Tubeen ja päädyin Electro Harmonics V1 ja JJecc83s V2 ja V3. Rajauksena tässä testissä oli että minulla ei ollut kuin noita kahta putkea. Eihän se vahvistin siitä toiseksi muuttunut mutta tuo vaihtis oli mielestäni äänellisesti mukavin. Halusin itse saada tuota Laneytä vähän pehmeämmäksi, koska soittelen rokimpaa tavaraa. Elektro Harmoniksit joita oli koko pakka, olivat aika kireän kirkkaat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)