JAM 18.04.2008 14:28:49 | |
---|
Mulla on valmistumassa pähkinäinen sähkökitaran body, joka olisi tarkoitus öljytä Liberon-öljyllä ja lopuksi vielä vahata samanmerkkisellä antiikkivahalla. Onko kokemuksia tällaisesta pintakäsittelystä pähkinäpuuhun? Oletteko filleröineet pähkinää? Valmistin aiemmin hondurasmahongista kitaran, jota en filleröinyt ja suoritin samanlaisen pintakäsittelyn. Ainakin siinä tulos oli hyvä, vaikka mahonki imee pintakäsittelyaineita aika mukavasti. Saapi kertoilla myös muita kokemuksia pähkinäpuun pintakäsittelystä ja lakkauksesta. Mahtaako sopia mikään petsi noin tummaan puuhun? |
Pähkinästä on paljonkin kokemusta huonekalujen merkeissä. Mä en tykkää ollenkaan esimerkiksi juuri Liberonin antiikkivahalla käsitellystä pähkinästä. Siitä tulee jotenkin kovin mitättömän ja jollain tapaa likaisen näköinen pinta. Sensijaan mä käyttäisin pelkästään Rustin's Danish Oilia, tai kiiltävyyttä haettaessa Rustin's Teak Oilia. Noita useampia kerroksia lätkimällä pääsee mukavampiin tuloksiin. Jos sä sitä petsata haluat, niin laimeahko punertava petsi toimii ihan hienosti, mikäli puu sattuu olemaan vähän harmahtavaa. Sellaiseen mukavan ruskeaan pähkinään mä en laittaisi mitään. Jos petsaamaan päädyt, niin mä suosittelen lakkaamista ja ilman lakkaamista kannattaa (kuten muutenkin mun mielestä) välttää viimeiseen saakka vesipetsejä. Kaikenkaikkiaan mun mielestä pähkinä on yksi niistä puulajeista, joka tarvii jollain tapaa edes hieman kiiltävän, tai ainakin heijastavan pinnan (puolihimmeä huonekalulakka tms.) näyttääkseen mahdollisimman hyvältä. Jos lakkaaminen ei ole vaihtoehto, niin kääntyisin noihin mainitsemiini kovettuviin öljyihin. Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/ |
MPU 18.04.2008 16:29:53 | |
---|
Mulla on tuo omakuvan loimupähkinäinen basso edennyt pintakäsittelyn osalta niin, että hioin kannen 320, 600 ja 800 vesihiomapaperilla käyttäen Liberonin öljyä hiomanesteenä. Lopuksi kiillotin pinnan 0000 teräsvillalla ja vahasin sen Liberonin Black Bison-vahalla. Todella hienon näköinen pinta tuli. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
JAM 18.04.2008 20:56:40 (muokattu 18.04.2008 21:39:24) | |
---|
Ok.. kiitos vinkeistä. Liberon öljyllä sain todella kiiltävän ja hyvän pinnan mahonkiin(4-5kerrosta +vaha), mutta voi tosiaan olla ettei sovi ihan yhtä hyvin pähkinään. Danish Oil on ainakin helpommin levitettävää öljyä. Miten muuten tuon filleröinnin laita, oletteko käyttäneet pähkinään? |
Antti1 18.04.2008 21:25:55 (muokattu 18.04.2008 21:26:59) | |
---|
Miten muuten tuon filleröinnin laita, oletteko käyttäneet pähkinään? Ei mun mielestä tartte, edes lakatessa. Jos käytät Danish Oilia, niin se toimii itsessään jo fillerinä, lukee myös purkin käyttöohjeissa. Mä lähtisin ite vakaasti siihen suuntaan. EDIT: Erityisesti tuon Danish Oilin kanssa kannattaa sitten suosiolla antaa sen värkin kuivua jopa vähän yli niiden annettujen aikojen. Muuten jää kovin kovin helposti tahmeaksi pitkäksi aikaa, kun pinta kuivuu ja sisältä on märkää edelleen. Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/ |
pirkko liimanaama 18.04.2008 23:14:48 | |
---|
Mulla on tuo omakuvan loimupähkinäinen basso edennyt pintakäsittelyn osalta niin, että hioin kannen 320, 600 ja 800 vesihiomapaperilla käyttäen Liberonin öljyä hiomanesteenä. Lopuksi kiillotin pinnan 0000 teräsvillalla ja vahasin sen Liberonin Black Bison-vahalla. Todella hienon näköinen pinta tuli. Marko Mistä tuollaisia talloja saa? |