Aihe: Halpa foni sunnuntai-ilotteluun
1 2 3 4 5 6 7 810 11 12 13 14
Lumi85
13.04.2008 20:52:50
Eipä oo tullu tätäkään testailtua ennen. Pitääpäs vinguttaa lisää, mukavaa sunnuntaitekemistä, koira tosin ei välttämättä innostu näistä äänistä. Ehkä huonolla suukipalella voi olla merkitystä myös asiaan? Mulla kun on tässä se mukana tullut.. Uusi on harkinnassa, ei vaan tiedä mistä noita sais koitille, vai pitääkö sikaa säkissä.
Kiusa se on lyhytkin treeni.
Klezberg
13.04.2008 20:58:33

Pitää vielä lisätä ettei Mel Martin ole alkuperäinen tämän harjoituksen kehittäjä, mutta hän käytti tätä jossain tilanteessa...

Joo... tuosta kiinnostaisi lukea lisää. Tuossa minun G-jutussa oli kyse ihan aloittelijan jutusta, nuo kurkkuharjoitukset ovat kokeneemman soittajan juttuja.

No, tänään on mulla sitten soinut tenorifoni eikä klarinetti. Ihan hyvä niinkin.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Klezberg
13.04.2008 20:59:56

Eipä oo tullu tätäkään testailtua ennen. Pitääpäs vinguttaa lisää, mukavaa sunnuntaitekemistä, koira tosin ei välttämättä innostu näistä äänistä. Ehkä huonolla suukipalella voi olla merkitystä myös asiaan? Mulla kun on tässä se mukana tullut.. Uusi on harkinnassa, ei vaan tiedä mistä noita sais koitille, vai pitääkö sikaa säkissä.

Minkä mukana se tuli? Kokeilin kahdella, toinen Jupiterin, toinen Meyerin. Ja altossa vielä Yamahan.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Lumi85
13.04.2008 21:05:16 (muokattu 13.04.2008 21:05:36)
Centuryn mukana... Sen käytetyn. :) Täällä mä siirtelen lehteä ja kiristintä eessuntaassun ja vinkuu, tasaane ääni, mutta kauhia. Onkohan Meyer alottelijalle paha valinta?
popoing
13.04.2008 21:05:27
Joo... tuosta kiinnostaisi lukea lisää. Tuossa minun G-jutussa oli kyse ihan aloittelijan jutusta, nuo kurkkuharjoitukset ovat kokeneemman soittajan juttuja.

No, tänään on mulla sitten soinut tenorifoni eikä klarinetti. Ihan hyvä niinkin.

Juu, kurkkuharjoitukset on vähän kokeneemmille. Vaikka itse en mikään kokenut ole, on noista mullekin ollut jo hyötyä. Tunnin jos toisenkin sai puhallella suukappaleeseen, että sai kaikki äänet tulemaan puhtaasti.

http://www.melmartin.com/html_pages/edu.html
Tuolla on linkki videoon, missä se harjoitus on ollut. Nyt justiin ei ollut, mutta pistin linkin varalta jos se joskus palaa.

Mun mielestä Joe Allardin teoriat liittyvät tähän metodiin. Tuolla vähän juttua Joesta:
http://www.joeallard.org/pedagogy.html
Lumi85
13.04.2008 21:06:58
Centuryn mukana... Sen käytetyn. :) Täällä mä siirtelen lehteä ja kiristintä eessuntaassun ja vinkuu, tasaane ääni, mutta kauhia. Onkohan Meyer alottelijalle paha valinta?

muoks. Mulla siis alttofoni
popoing
13.04.2008 21:07:40

Koitappa muutaman illan puhallella. Alkuun se ääni on aika kauhea, mutta sitten kun ilman torvea on hyvä, on se myös torven kanssa uusissa sfääreissä =)
Lumi85
13.04.2008 21:09:37
Minä puhaltelen, huomenna naama lommolla. Vaikia tosin uskoa, että tuo tuosta muuttuisi, koirapilli. Katsotaan.
Klezberg
13.04.2008 21:12:28

muoks. Mulla siis alttofoni

Alttofonissa pitäisi tulla A, 880 Hz. Mutta voi sekin aika kauhealta vinkunalta kuulostaa, oletko katsonut viritysmittarilla.

Meyer on alttofoneille aika hyvä, toiset kyllä sanoo ettei aloittelijoille. Minä hankin sen aika pian kyllä, en tosin alkanut sitä heti käyttää jatkuvasti.
Klezberg
13.04.2008 21:18:26

http://www.melmartin.com/html_pages/edu.html
Tuolla on linkki videoon, missä se harjoitus on ollut. Nyt justiin ei ollut, mutta pistin linkin varalta jos se joskus palaa.

Tuolla oli video (http://www.ricoreeds.com/Resources/ … s/MelMartin_PlayingPosition_les.wvx) jossa käsiteltiin pelkän suukappaleen käyttöä, ensin otettiin se luonnostaan tuleva ääni (joka tuon mukaan on A:n paikkeilla) ja sitten siitä leukaa löysäämällä alaspäin, jopa oktaavin. Kurkusta ei ollut mainintaa.
popoing
13.04.2008 21:30:19
Tuolla oli video (http://www.ricoreeds.com/Resources/ … s/MelMartin_PlayingPosition_les.wvx) jossa käsiteltiin pelkän suukappaleen käyttöä, ensin otettiin se luonnostaan tuleva ääni (joka tuon mukaan on A:n paikkeilla) ja sitten siitä leukaa löysäämällä alaspäin, jopa oktaavin. Kurkusta ei ollut mainintaa.

Tuokin video näytti tutulta, mutta mun mielestä se oli se New Article - The Art of Tone Part1. Täytyy sanoa etten nyt ihan sata varma enää ole oliko se edes koko M Martin joka tuosta kurkkuhommasta puhui. Joe Allardilla vois koittaa seuraavaks ettiä, jos se ei tuo Tone-video ole.
popoing
13.04.2008 21:36:23 (muokattu 13.04.2008 21:36:34)
http://www.joeallard.org/stucol/Allard%20Legacy.pdf

Tuolla sivutiiin aihetta ja oli justiin ettei leukaa sais tiputtaa...
Klezberg
13.04.2008 21:40:58

http://www.joeallard.org/stucol/Allard%20Legacy.pdf

Tuolla sivutiiin aihetta ja oli justiin ettei leukaa sais tiputtaa...

Niinpä tuo sanoo, mutta ei tuollakaan kurkusta puhuta.
popoing
13.04.2008 21:48:16
Niinpä tuo sanoo, mutta ei tuollakaan kurkusta puhuta.

Jep, ei suostunu sanomaan sitä, vaikka sen voi rivien välistä lukea, kun ei tuossa taida oikeen muitakaan vaihtoehtoja olla.

Täytyy jatkaa kaivelemista (huomenna). Uskon että ollaan jäljillä.
Murgo
14.04.2008 08:20:31

Ok, eli se suukappaleella saatava ääni siis on "oikea" G eikä transponoitu. Pitääpä koettaa kun seuraavan kerran pääsee puhaltelemaan. Kotona ei kehtaa, yläkerran naapuri jo tuossa yhtenä päivänä alkoi koputtaa lattiaan kun tuota suukappaleen vinguttamista kokeilin.

Kehitystä kyllä tapahtuu, nyt alkaa jo kohtalaisella varmuudella soida oikea oktaavi ja saman nuotin soittaminen ylä- ja alaoktaavista vuorotellen alkaa myös onnistua. kaksi oktaavia duuriskaalaa menee myös jo yhdellä hengenvedolla :) Naama tosin vielä väsyy aika nopeasti, n. 15 minuutin puhaltelun jälkeen alkaa mennä hallitsemattomaksi ja täytyy pitää taukoa.

Mutta mielenkiintoinen tuo tieto että koko ääniala pitäisi tulla periaatteessa puhaltamalla suukappaleella vain yhtä säveltä. Minulla tosiaan oli vaikeuksia saada tarpeeksi korkea ääni kun tuota kokeilin, pitääpä paneutua tuohon suukappaletreeniin ja lehden säätämiseen. Ajattelin myös hommata muovilehden tai pari, saapahan yhden muuttujan pois yhtälöstä kun lehden kosteus, laatu, kunto jne. ei vaikuta, mikä näin alussa ei varmaankaan ole pahitteeksi.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Murgo
16.04.2008 16:32:32

No niin, nyt saan kohtalaisen helposti sen G:n suukappaleesta, tosin sen pitäminen tasaisena ei vielä oikein onnistu, välillä tulee Fis tai jopa Gis. Se on tosiaan melkoista vinkumista se ääni, sävyltään tosin lähempänä sorsa- kuin koirapilliä :) Tuolla puhallustavalla millä se G tulee suukappaleesta saan fonista lusikat ja jopa ylä Fis:nkin soimaan jotenkin, mutta alaoktaavi vaatii kyllä löysäämistä tai oikestaan kai juuri kurkun avaamista. Korkeat äänet alkoivat onnistua paremmin kun tajusin etteivät ne itse asiassa vaadi niinkään huulien tiukkaamista eivätkä kovempaa puhaltamista kuin juuri lähinnä ehkä kurkun asennon muuttamista tms.? Vaikea kuvailla.

Kielittäminen ei vielä oikein suju, etenkin alemmat äänet ovat hankalia kun tahtoo kurkku "sulkeutua" väkisin samalla kun yrittää kielittää.

Helpommin se kuitenkin soi joka päivä, samoin aika, jonka pystyy treenaamaan kerralla ennen kuin turpa väsyy ja ansatsi hajoaa lopullisesti, pitenee koko ajan.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Soulman63
16.04.2008 17:25:58
Uusi on harkinnassa, ei vaan tiedä mistä noita sais koitille, vai pitääkö sikaa säkissä.
Kysy Soitin Laineelta. Jos et pääse liikkeeseen itse kokeilemaan, voivat ehkä lähettää muutaman suukappaleen kokeiltavaksi; maksat vain sen minkä pidät. Toinen vaihtoehto talsia liikkeeseen ja testata.

Yamahan 5C, Mayerin viitonen-kuutonen bakeliittisena vois kokeilla. Laineen myyjät kyllä osaa suositellakin.

Tähän aioin laittaa loppukevennyksen, mutta olkoon..
Täysillä sisään ja paareilla ulos.
NeliX4
18.04.2008 14:33:17
Kysy Soitin Laineelta. Jos et pääse liikkeeseen itse kokeilemaan, voivat ehkä lähettää muutaman suukappaleen kokeiltavaksi; maksat vain sen minkä pidät. Toinen vaihtoehto talsia liikkeeseen ja testata.

Yamahan 5C, Mayerin viitonen-kuutonen bakeliittisena vois kokeilla. Laineen myyjät kyllä osaa suositellakin.
Komppaan, paitsi että noita Yamahan suukappaleita. Mayerin 6:lla jos oppii suoraan soittamaan, niin ei tarvi välttämättä koskaan enää vaihtaa. Klasarimiehille Vandorenin A 25 tai 27.
Lumi85
18.04.2008 15:27:10
Klasarimiehille Vandorenin A 25 tai 27.

Entäs naisille? Tosin fonisteissahan on munaa joka tapauksessa. Täytyypi kysellä sieltä, jos postittavat.

Tuun sitten ruikuttamaan uudestaan, kun uusi suuk ei tuotakaan yhtään sen parempaa soundia. Ei kellään muuten olis myydä jotakin sopivaa? Tuo meyer on juuri ollut mielessä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)