isojussi 15.04.2008 22:46:21 (muokattu 15.04.2008 22:47:12) | |
---|
...Ja väitätkö ihan pokkana, että ravintoloitsija ei tiedä kuinka paljon ravintolabändin työ maksaa niinä muutamana juhlapyhänä, jolloin korotuksia edes on odotettavissa? Heh - jos ei, niin montaa tilikautta ei oo uralla odotettavissa... Mutta mitäs korotuksia alan työehtosopimukset määrittää? Lainaus liksalistasta: "Orkesterin jäsen - päiväpalkka 107,06 - lauantaisin ja aattoina 127,09 Orkesterin yhdysmies - päiväpalkka 114,48 - lauantaisin ja aattoina 134,53" Työaikalain 33 pykälä: "Sunnuntaityö Sunnuntaina tai kirkollisena juhlapäivänä saa teettää työtä vain, jos sitä laatunsa vuoksi tehdään säännöllisesti mainittuina päivinä tai jos siitä on työsopimuksella sovittu taikka jos työntekijä antaa siihen erikseen suostumuksensa. Säännöllisenä työaikana tehdystä sunnuntaityöstä on maksettava 100 prosentilla korotettu palkka." Tähän 100%:n korotukseen viitataan myös muusikkojen liiton liksalistassa. Palkan maksaa aina työnantaja. Voisin melkein pistää luvun 100% että palkanmaksaja on ohjelmatoimisto, eikä ravintola tms. Tässä yhteydessä tietenkin juuri näin. Mä kun jaksan jauhaa työnteon etiikasta, kehotan silti miettimään, mistä se raha siihen palkanmaksuun tulee. Mutta se nyt ei oikeestaan liity aiheeseen - tai liittyy se toki niin, että mitä paremmin sen tiedostaa ja mitä enemmän sen asia eteen tekee työtä sitä varmemmin se näkyy positiivisesti tilinauhassa. Pitääkö tämä nyt TAAS ihan selkokielellä kirjoittaa: Ravintoloissa ja matkustaja-aluksilla työehdoista (palkkauksesta,työajoista jne.) työntekijäliitto ja työnantajaliitto ovat solmineet ravintolamuusikkoja koskevan työehtosopimuksen, joka meidän ravintolamuusikkojen onneksi on yleissitova. Joka taas tarkoittaa sitä, että se suojaa sekä liittoon kuulumattomien että liittoon kuuluvien oikeudet. Edelleen suojaa sekä työntekijä- ja työnantajapuolelia. Helvetin hyvin ja selkeesti sanottu. Näin minäkin haluaisin uskoa, mutta kerropas mulle, että jos ravintoloitsija Jölli Jortikka (nimi keksitty) ei pysty ihan täyttä hintaa hänelle maksamaan, tarjoaa keikkamyyjä Seppo Liimatainen (nimi keksitty) Äes-Viihteestä (nimi keksitty) hänelle Gregori Jaakkolan (nimi keksitty) yhtyettä, joka on solisti + trio, hintaan 350 Euroa kuluineen., niin millä lailla nämä osapuolet joutuvat edesvastuuseen? Niin moni alan esa väittää näin tapahtuvan, että pakkohan näin on oltava. Nyt ei pidä ymmärtää väärin - mä olen jo kauan sitten asian tiedostettuani pitänyt kiinni siitä, että tessiä ei sotketa. Se on musta mun moraalinen velvollisuuteni. Lainaanpa erään teatterinjohtajan, kun neuvottelin liidaamani bändin liksasta:"Liittykää sitten saatana siihen liittoonne". Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Syy miksi itse lopetin tanssikeikat muutama vuosi sitten, oli juuri tämä: Liksat eivät euro-, eivätkä markkamääräisesti ole kehittyneet mihinkään 20:een vuoteen. Siis normi vilttiketju-jokapaikan-duo-trio-kvartetti-kuviossa. Olisipa muusikoillakin jokin Paperiliiton tapainen instanssi hoitamassa näitä palkka-asioita! Mutta kun ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan, niin rivisoittaja joutuu elämään sitten Pyhällä Hengellä. No thank you! |
isojussi 15.04.2008 23:12:54 | |
---|
Mitä sä, aanipaja teit asian eteen? Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Lennu 15.04.2008 23:13:50 | |
---|
Mitä sä, aanipaja teit asian eteen? No lopetti, eikö se sanottu tuossa? "Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!"
- Sam Other |
isojussi 15.04.2008 23:14:41 | |
---|
No lopetti, eikö se sanottu tuossa? Hehe - ja hetikös keskiansiot nousikin... No joo - anteeksi. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Rantsu 15.04.2008 23:21:27 | |
---|
Mitä sä, aanipaja teit asian eteen? Etkös sä, Jussi, juuri tuolla todennut, että jos joku sulta pyytää viittäkymppiä keikkaliksaan lisää, niin vastaus on että ei? :) Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa... |
isojussi 15.04.2008 23:28:41 | |
---|
Etkös sä, Jussi, juuri tuolla todennut, että jos joku sulta pyytää viittäkymppiä keikkaliksaan lisää, niin vastaus on että ei? :) Ei se nyt ihan niin mennyt. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa |
Rantsu 15.04.2008 23:30:33 | |
---|
Ei se nyt ihan niin mennyt. Mut suurinpiirtein? Kerran meinasi olla hyvä meininki, mutta siitä on jo aikaa... |
Lennu 15.04.2008 23:31:49 | |
---|
Mut suurinpiirtein? No suurinpiirtein. Että palkkaneuvottelutilanteessa vastaukseksi voi tulla mitä vaan. "Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!"
- Sam Other |
aanipaja 15.04.2008 23:47:25 | |
---|
Hehhehh.....hienoja kommentteja, kiitos! No, onneksi omaa opiskelupohjaa on just sen verran, että voin opettaa jotenkin menestyksellä. Sitten on joitain muita taitoja, joita vähän pystyn tiliksi muuttamaan. Jo polttoainekustannukset ovat nousseet NIIN paljon, että jos vähänkään näitä soittajien todellisia kuluja otettaisiin huomioon palkoissa, olisi tilanne ihan toinen. Totean vain, että keikkaelämästä pidin kyllä, vaimo ei. |
baron 15.04.2008 23:51:35 | |
---|
Me ollaan jatkuvasti pikku hiljaa nostettu keikkaliksoja eikä keikat oo vähentyneet, ei tosin lisääntyneetkään, mutta meillä on meille sopivasti. |
Neljä Ruuvia 15.04.2008 23:57:20 | |
---|
Me ollaan jatkuvasti pikku hiljaa nostettu keikkaliksoja eikä keikat oo vähentyneet, ei tosin lisääntyneetkään, mutta meillä on meille sopivasti. Joo,mut kato Baron tää stadin skene on vähä eri.ku vaik Turuus.Tai ainakin toisille ja toisille viel vähä eri :-) |
baron 15.04.2008 23:59:37 | |
---|
Joo,mut kato Baron tää stadin skene on vähä eri.ku vaik Turuus.Tai ainakin toisille ja toisille viel vähä eri :-) No joo, mun keikkailualue on suunnilleen se mikä ikkunasta näkyy. |
aanipaja 16.04.2008 00:00:51 | |
---|
Joo, niinhän se pitääkin tehdä: Pitkän linjan kärsivällisenä työnä. Meillä oli varmaan niin laiska bändi, että nämä tärkeät asiat jäivät kunnolla hoitamatta. Joskus takavuosina oli sen verran menestystä, että liksat olivat kohdallaan pyytämättäkin, mutta sitten, kun tipahdettiin taas riviin, tuli arki vastaan. Jätkät soittaa vieläkin keikoilla ja mä sitten lauantai-iltaisin saunan jälkeen yritän niitä kännykällä saada kiinni ja kysellä kuulumisia.......a bit sad, is it? |
aanipaja 16.04.2008 00:07:14 | |
---|
Neljälle Ruuville sen verran, että "stadin skene" ei soittajalle kyllä kauheesti muuta merkitse, kuin että pitää helvetillisten arkielämän kustannusten takia tehdä vielä enempi sitä keikkaa, kuin nyt sitten vaikkapa jos olis Turuust. Kyllä mun keikat ainakin jakaantui aika tasan ympäri Suomenniemen jatkuvasti. |
Neljä Ruuvia 16.04.2008 00:26:48 | |
---|
Neljälle Ruuville sen verran, että "stadin skene" ei soittajalle kyllä kauheesti muuta merkitse, kuin että pitää helvetillisten arkielämän kustannusten takia tehdä vielä enempi sitä keikkaa, kuin nyt sitten vaikkapa jos olis Turuust. Kyllä mun keikat ainakin jakaantui aika tasan ympäri Suomenniemen jatkuvasti. No mun jakaantuu vieläkin. Me ollaan Barskan kanssa frendejä vaikka pelaillaan ehkä vähän eri hiekkalaatikoilla.Täs oli mukana vähän ironiaa vaikkakin ehkä vain vähän ja omaan käyttöön. |
aanipaja 16.04.2008 00:33:35 | |
---|
Jee, understood! Jätkät vaan (siis vanhat bändikaverit) kyselee jatkuvasti, että "eikö vielä yhtään sitten mukamas ole poltetta tien päälle". Ihme kyllä ei ole...ehkä olen tulossa/tullut vanhaksi. Onnekseni saan vielä tehdä aika paljon tilattuja arraustöitä. |
tope2 16.04.2008 13:02:37 (muokattu 16.04.2008 13:04:01) | |
---|
Ai ei ole muusikon perusliksat nousseet? Bullshit! Ekoja kertoja ku tutkailin asioita 90-luvun lopulla (oon siis alle kolmikymppinen) niin muistan että päiväpalkka oli arkena alle 500 markkaa. Niin jos se nykyään on yli sata ekua, niin apukoulun käyneenkin pitäis osata laskea että palkka on itse asiassa noussut ja aika hyvälläkin prosentilla! ;) Silloin ku mä aloitin, ni 700 markkaa keikasta käteen oli hyvä suorite, nykyään vastaava n. 120 euroa olis aika huono sellainen. Voi olla, että elämisen kustannukset ovat muutenkin nousseet eurojen tulon myötä. Kahvikuppi huoltoasemalla maksaa vanhaa rahaa kympin, ellei enemmän... mutta se on taas toinen asia. |
rintapek 16.04.2008 13:22:20 | |
---|
.. Kahvikuppi huoltoasemalla maksaa vanhaa rahaa kympin, ellei enemmän... mutta se on taas toinen asia. 90- luvun puolivälissä tästä kylältä myytiin omakotitaloja reiluun kolmeensataantuhanteen. Niin myydään nytkin, mut se on se toinen asia. Sorry offtopic. One kind of music only - the good kind |
v_m_kangas 16.04.2008 13:34:50 (muokattu 16.04.2008 13:48:31) | |
---|
Ai ei ole muusikon perusliksat nousseet? Bullshit! Ekoja kertoja ku tutkailin asioita 90-luvun lopulla (oon siis alle kolmikymppinen) niin muistan että päiväpalkka oli arkena alle 500 markkaa. Niin jos se nykyään on yli sata ekua, niin apukoulun käyneenkin pitäis osata laskea että palkka on itse asiassa noussut ja aika hyvälläkin prosentilla! ;) Silloin ku mä aloitin, ni 700 markkaa keikasta käteen oli hyvä suorite, nykyään vastaava n. 120 euroa olis aika huono sellainen. Voi olla, että elämisen kustannukset ovat muutenkin nousseet eurojen tulon myötä. Kahvikuppi huoltoasemalla maksaa vanhaa rahaa kympin, ellei enemmän... mutta se on taas toinen asia. Laskinpa tuossa huvikseen, että mun liksa päivätyössä on noussut vain 155% vuodesta 1994 (jos oikein laskin) Tuokin korotus on aivan liian vähän verrattuna esim kahvin ja sapuskan hintojen nousuun. Eipä noissa soittohommissa vastaavia korotuksia ole tullut. Eli jos markkoina trio sai about 4000mk, nyt pitäisi hinnan olla reilut 1700 euroa. Humppaa tai soita humppaa |