Aihe: Kehittyminen soittajana
1 2 3
Guitarist_93
14.04.2008 19:42:23
elikkäs olen yli 3 vuotta soittanut ja osaan bodomia ja vastaavaa ja haluaisin ehdotuksia biiseistä joiden avulla kehittyä (tekniikka yms) taitavammat kertoilkaa.
kiits
qweik
14.04.2008 20:00:07
Kerro vähän lisää mitä osaat jo, meinaan mitkä tekniikat sujuu
Krice
14.04.2008 20:03:08

Yngwie Johann Malmsteen - Blitzkrieg.
biibob
14.04.2008 22:04:14
Jukka Tolonen - Django
Mike Stern - Chromazone
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Jucciz
14.04.2008 22:23:37
Laita meille ääninäyte vaikkapa nyt sitten siitä kun vedät Bodomia. Tämän jälkeen on helpompi suositella, minkälaista juttua sun kannattais jatkossa soittaa ja mihin asioihin tulisi kiinnittää huomiota.
Volcom
14.04.2008 22:41:30
Laita meille ääninäyte vaikkapa nyt sitten siitä kun vedät Bodomia. Tämän jälkeen on helpompi suositella, minkälaista juttua sun kannattais jatkossa soittaa ja mihin asioihin tulisi kiinnittää huomiota.

Luulen, että jos Bodomit menee yms., niin ei tarvi kiinnittää mihinkään huomiota! Ehkä hän voisi alkaa meille vinkkejä, miten saisimme samanlaisen kehitystahdin? Tarviiko se jo "aineita"?
Jucciz
14.04.2008 22:43:23

No se tässä onkin vähän päällimmäisenä: jos "osaan bodomia" 3 vuoden soittelun jälkeen, tarkoittaako se, että tiedän miten Bodomin biisit menee vai sitä, että oikeasti tekniikka riittää soittamaan biisit niinkuin ne Bodomin levyilläkin soitetaan?

Musta nimittäin tuntuu siltä, että Laihon Alexi ei osannut kolmen kitaransoittovuoden jälkeen soittaa Bodomia, vaikka mies on käsittääkseni ollut ainakin jossain vaiheessa todella intohimoinen ja ahkera treenaaja.
blackorwhite
15.04.2008 09:14:20 (muokattu 15.04.2008 09:14:40)
No se tässä onkin vähän päällimmäisenä: jos "osaan bodomia" 3 vuoden soittelun jälkeen, tarkoittaako se, että tiedän miten Bodomin biisit menee vai sitä, että oikeasti tekniikka riittää soittamaan biisit niinkuin ne Bodomin levyilläkin soitetaan?

Musta nimittäin tuntuu siltä, että Laihon Alexi ei osannut kolmen kitaransoittovuoden jälkeen soittaa Bodomia, vaikka mies on käsittääkseni ollut ainakin jossain vaiheessa todella intohimoinen ja ahkera treenaaja.

http://www.youtube.com/user/kaksoistiluttaja

Tuon jo yhteen postiin laitoinkin, mutta siihen ei taidettu ottaa kommenttia. Voiko tuo olla mahollista? Kaveri on soittanu kuulemma vuoden ja neljä kuukautta.

Edit: hieman off-topic
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
Apricot
15.04.2008 11:31:55
http://www.youtube.com/user/kaksoistiluttaja

Tuon jo yhteen postiin laitoinkin, mutta siihen ei taidettu ottaa kommenttia. Voiko tuo olla mahollista? Kaveri on soittanu kuulemma vuoden ja neljä kuukautta.

Ei tuosta näytteestä saa mitään selvää. Mutta ainahan sitä voi levyn päälle kaahailla.
Guitarist_93
15.04.2008 15:34:13
voin laittaa ääninäytettä kunhan saan nauhoitusvehkeet toimimaan eli ihan piakkoin. osaan mm. sweep pickingiä, teoriaa , perusjutut , skaaloja , otteista soittamista yms.
laitan piakkoin sen ääninäytteen käykää välillä katsomassa onko näytettä jo tullut 8)
Karrang
15.04.2008 17:09:31
Musta kannattais opetella aika monipuolisesti eli näppäilyä, säestämistä, ehkä omien biisien tekoa, perus riffittelyä, sooloilua jne. Ja mää ainakin arvostan ihan helkutisti tyyppejä jotka pystyy säestään samaan aikaan kun laulaa. Tuntuu että se on tällähetkellä mulle täydellinen mahdottomuus mutta eihän tässä oo kun vasta kun 8kk soitettu...

Souintujen opetteleminen ulkoa ja nuottien luku on kanssa kova juttu, ainakin musta. Ei sitten tiedä teistä hevareista.
Joees
15.04.2008 17:43:25
Komppaamaan aivan helvetin hyvin.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
sagge
15.04.2008 20:21:29
Sehän riippuu ihan biisistäkin että mitä boodomia osaa soittaa =) . Boodomin soitto kun vaan on niin suhteellinen käsite niinku Ynkan soitto.
Teh Masa
15.04.2008 21:16:40 (muokattu 15.04.2008 22:12:04)
Miltei kaikkeahan voi soittaa, kun vaan aikansa reenaa..

Sä siis et halua kehittyä musiikillisesti? Tossa vaiheessa viimeistään kannattaa lopettaa se tekniikkarunkkaus ja jättää se sitten sinne myöhemmäs, koska silloin huomaa ettei sitä halua enää tehdä.

Parasta nyt olis ehkä laajentaa tietämystä musiikista kuuntelemalla sitä. Siis ei Children of Bodomia vaan ihan mitä vaan. Jos ei kiinnosta niin selvä. Menetetty tapaus. Jos taas kiinnostaa niin tämä teksti jatkuu tässä näin.
Sillä, että kuuntelee musiikkia ajatuksella, oli se musiikki mitä vaan, voi kehittää sitä tekniikkarunkkauksen lomassa syrjään jäänyttä korvaa. Kun kuuntelee tarpeeksi kaikkea, alkaa ymmärrys kasvaa, ja huomaa missä vaan biisissä jotkut hyvät oivallukset tai törkeät mokat, ja voi ottaa niistä oppia ja tää yhdistettynä jokaisen omaan "makuun" tai "tyylitajuun" luo sitä persoonallisuutta siihen soittoon.

Pelkkä kuuntelukaan ei sit riitä. Kun sä kuulet hyvän biisin, joita varmasti on muillakin kuin tällä "CoB" -orkesterilla, sä hommaat sen nuotit, tai mikä parempi vedät sen korvakuulolta. Jos jaksaa nähdä vaivaa niin se jos mikä kehittää sun tietämystä otelautaan (huom!, tietämystä!) ja auttaa ehkä ymmärtämään jutut muutenkin kuin tekniikkana.

Mä voisin lisätä tähän keskusteluni erään nimettömän tahon kanssa.

Minä: Moi!
Hän: Moro vaan!
Minä: Mites sulla menee? Sähän soitat kitaraa?
Hän: Joo, niin teen.

(Tähän väliin jostain syystä varustekeskustelu)

Hän: Joo hei. Mä kuulin sen sun yhen biisin tossa vähän aika sitten.
Minä: Piditsä siitä?
Hän: No olihan se ihan kiva, mut vähän simppeli.
Minä: No simppeli simppeli. Mun mielestä se on niin että "keep it simple".
Hän: No joo mut eihän siinä ollut edes mitään (selkeetä) riffiä, vaan jotain sointukulkuja. Sit te soititte sen ihan liian suurella määrällä soittimia.
Minä: Siis senhän mä sovitin niin, koska mun mielestä sen saundin täyty olla sellanen. Mites sää? Teetsä biisejä?
Hän: No siis onhan mulla pari Guitar Pro -tekelettä, mutta ei mulla sillain..
Minä: No miksei? Sähän olet jo ihan hyvän aikaa soittanu ja varmasti osaisit tehdä biisejä?
Hän: No kun en mä osaa tehdä hyviä riffejä niinku A. Laiho
Minä: Jahas..

(Keskustelu jatkui muille uomille)

Eli et sä voi tehdä musiikkia tai olla mielikuvituksellinen, jos sä vaan nopeusrunkkaat, tekniikkarunkkaat, runkkaat, RUNKKAAT!

Nyt sä mietit, että toi jätkähän yrittää vaan päteä ja estää mua tulemasta ultimate kitarasankariksi, kun se on vähän kade.

En sori vaan ole.

Sit saatte mun rispektit kun teette oman, simppelin ja hyvän biisin.

Vaikka siis mun rispektithän on ihan yks ja sama.

Edit: Siistin ärtymyksen aiheuttamat asiattomuudet. Pari jäi, korostaa pointtia.
sepisti
15.04.2008 21:26:54 (muokattu 15.04.2008 21:30:25)
Mitä on otteista soittaminen???

Sointujen opetteleminen ulkoa ja nuottien luku on kanssa kova juttu, ainakin musta. Ei sitten tiedä teistä hevareista.

Ei sointuja tarvi opetella ulkoa. Kannattaa opetella, miten niitä muodostetaan:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Jucciz
15.04.2008 22:59:09 (muokattu 15.04.2008 23:00:57)
No joo.. Kuka osaa ottaa kitaran käteen ja muodostaa G#sus4dimi13major7päläpäläpläpläplp.... niin ja vielä bassona F.

Tommosta sointua ei ole olemassakaan, mutta kyllä osaava soittaja pystyy "taikomaan" kitarastaan vaikeankin näköisiä sointuja. Ei siinä pitäisi olla mitään kummallista. Ei kai se niin mene, että "isot soinnut" on vain kosketinsoittajien kauraa. :)

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että jos oikeasti haluaa kehittyä soittajana, kannattaa tutustua eri tyyleihin monipuolisesti sen sijaan, että kuluttaa kovin paljon aikaa minkään yksittäisen tyylin (tai hyvänen aika, yksittäisen bändin) kahlaamiseen. Pelkkää Bodomia kuuntelemalla tulee taatusti aivan uskomttoman tylsäksi ja puuduttavaksi kitaristiksi. Jopa "monipuolisesti pelkkää heviä kuuntelemalla" ei varmasti synny mitään kovin mielenkiintoista.

Lisäksi musiikki on paljon muutakin kuin sooloja ja riffejä: nimenomaan tehokkaat ja toimivat sointukierrot kannattaa opetella niin, että ne osaa unissaankin - niistä kun on käytännössä kaikki hyvät biisit tehty (olipa niiden levytetyissä versioissa sitten säröä enemmän tai vähemmän). Moodit, sointuasteet ynnä muut ihan peruskaurat kannattaisi opetella ihan ensimmäisten asioiden joukossa ennen ensimmäistäkään tekniikkatreeniä tai Metallican riffiä.

Tekniikan treenaamiseen voi keskittyä sitten, kun musiikin (Huom! Ei kitaransoiton, vaan musiikin) perusasiat on HYVIN hanskassa, jos edes silloinkaan: yleensä monipuolisesti musiikkia soittamalla tekniikka kyllä kehittyy "vahingossa" eikä tarvitse kiusata itseään (ja naapureitaan) 1-2-3-4 -treeneillä.

Musiikki kannattaisi jo mahdollisimman nuorella iällä hahmottaa kokonaisuutena eikä pelkkinä palasina. Mitä kokonaisvaltaisempi näkemys, sitä enemmän musiikista saa irti.
Louhimo
15.04.2008 23:24:46

...
Lisäksi musiikki on paljon muutakin kuin sooloja ja riffejä: nimenomaan tehokkaat ja toimivat sointukierrot kannattaa opetella niin, että ne osaa unissaankin - niistä kun on käytännössä kaikki hyvät biisit tehty (olipa niiden levytetyissä versioissa sitten säröä enemmän tai vähemmän). Moodit, sointuasteet ynnä muut ihan peruskaurat kannattaisi opetella ihan ensimmäisten asioiden joukossa ennen ensimmäistäkään tekniikkatreeniä tai Metallican riffiä.
...

Mutta suurin osa nuoremmista aloittelijoista (itseni mukaanlukien) ei ole ikinä kuullutkaan sanaa moodi, sointuasteista yms. sitten puhumattakaan. Kun minä ensimmäisen kerran otin kitaran käteeni, otin sen sen takia että halusin päästä jammailemaan sellaisen musiikin mukana, mitä muutenkin vapaa-ajalla kuuntelen ja luottavaisin mielin lähdin vääntämään sitä Enter Sandmania riffiä :) Tuskin tässä nyt Michael Romeoksi tähdätään kys. herran paikalle, mutta helkutin hauskaa on ollut ja tulee varmasti vielä olemaankin! Ja kun ei soolot yms. taivu, treenataan sitä soolon vaatimaa tekniikkaa niin kauan että se menee edes välttävästi jonka jälkeen senkin voi soittaa taas siinä alkuperäisen biisin mukana :)
Jos ja kun musiikkimieltymykset myöhemmin sitten vaihtuvat, opetellaan silloin niitä sointukiertoja yms., niistä kun on sitten varmasti apua jonkun humpan tai vastaavan soittamisessa, toisin kun näissäCoB:n sahauksissa. Tuskinpa on olemassa mitään sääntöä tai valmista kaavaa jonka mukaan "musiikki pitää oppia", ja jos olisi, eikö maailmasta tulisi aika tylsä paikka kun kaikki kulkevat tasan sen saman kaavan mukaan ja opettelevat tietyn verran jokaista osa-aluetta :)
Olikohan tästäkään tekstistä taas hyötyä kenellekkään, sainpahan oman mielipiteeni esiin...
Vauhti korjaa virheet!
biibob
15.04.2008 23:31:25

Jos ja kun musiikkimieltymykset myöhemmin sitten vaihtuvat, opetellaan silloin niitä sointukiertoja yms., niistä kun on sitten varmasti apua jonkun humpan tai vastaavan soittamisessa

Jotenkin laittoi tää lause vain hymyilyttämään... Nimenomaan olet aivan oikeilla jäljillä... Humppa on juuri se yksi ja ainut juttu, johon niistä "sointukierroista yms." on mitään hyötyä. Vai mitenkäs se olikaan?
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Louhimo
15.04.2008 23:32:24 (muokattu 15.04.2008 23:40:54)

Jotenkin laittoi tää lause vain hymyilyttämään... Nimenomaan olet aivan oikeilla jäljillä... Humppa on juuri se yksi ja ainut juttu, johon niistä "sointukierroista yms." on mitään hyötyä. Vai mitenkäs se olikaan?

Olen vain musikaalisesti rajoittunut, annathan anteeksi! Mutta jossain CoB:ssa niitä ei taida hirveästi löytyä, ainakaan niissä mitä olen kuunnellut :)
Vauhti korjaa virheet!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)