Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kontrabasso
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
badcompany
15.04.2008 00:06:19 (muokattu 15.04.2008 00:08:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

on alkanut himottaa mielessä kyseisen soittimen hankinta ja halu oppia soittamaan isoa soitinta,mutta kuinka nopeasti oppii soittamaan kontrabassoa(ei virtuoosiksi kai).itsellä pohjalla sello ja viulunsoittoa!.
 
Heikki L.
15.04.2008 00:14:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

on alkanut himottaa mielessä kyseisen soittimen hankinta ja halu oppia soittamaan isoa soitinta,mutta kuinka nopeasti oppii soittamaan kontrabassoa(ei virtuoosiksi kai).itsellä pohjalla sello ja viulunsoittoa!.
 
Nopeesti sitä perusteet oppii. Jos sulla on vielä pohjalla viulun ja sellon virkkausta, niin ei siinä kauaa pitäis mennä. 1kk-6v :)
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Zommy
15.04.2008 16:31:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaseen musiikkiin kontabasso soveltuu?
 
Teijo K.
15.04.2008 17:31:35 (muokattu 15.04.2008 17:32:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaseen musiikkiin kontabasso soveltuu?
 
Poppiin, rokkiin, klassiseen, hiphoppiin, bluegrassiin, kantriin, jatsiin, rokkapiliin, etnoon, kansanmusaan, bluesiin...
hollstro
15.04.2008 20:23:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaseen musiikkiin kontabasso soveltuu?
 
Kaikkeen oikeasti hyvään musaan se käy. Norjaa örisevälle kirkonpolttajametallibändille se ei käy.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
basisssiiisisti
15.04.2008 20:55:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sehä oliskin jännäbändi semmone
:D
 
-Ibanez Sound Gear-
Jorbagha
15.04.2008 20:58:12 (muokattu 15.04.2008 20:59:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kontran soittamisessa on kaksi juttua jotka aiheuttavat päänvaivaa vielä monien vuosienkin jälkeen.
 
Ensimmäinen on intonaatio eli vire. Tästä varmaankin on ketjun aloittajalla viulua ja selloa soittaneena kokemusta, joten ei siitä sen enempää.
 
Toinen on soittimen fyysisyys. Kontra ei ole soittimista kepeimpiä soittaa tai kantaa. Tämä kannattaa ottaa huomioon aloittaessa harrastusta. Heti alkuun kannattaa opetella oikeanlaiset ja luonnolliset käsien asennot. Rakkuloita näppäilykäden sormenpäissä ei voi välttää, mutta ne paranevat ja sormien nahka paksuuntuu ajan myötä. Erilaiset jännitystilat hertioissa, kyynärvarsissa ja ranteissa saattavat taas vuosien mittaan pilata kaiken, mikäli ne jättää huomiotta rutiinia hakiessaan. Itselläni ja kollegoillani tavattuja ammattitauteja ovat esim. niska -ja hartiakivut, jännetuppitulehdukset, jopa välilevyn pullistumat. Pahimmillaan moiset joutuu hoitamaan kuntoon leikkauksella.
 
Eli jos soittaminen sattuu, niin pidä heti tauko ja paikallista syy kivulle (usein muualla kuin missä kipu tuntuu, siksi Mobilat ei ole muusikon lääke). Jos bändikaverit urputtavat aloittelijan kyvyttömyydestä niin käske kokeilla itse läskibasson soittamista edes viiden minuutin ajan. Viikon verran parantuvat sormirakkulat herättelevät monet tietäväiset unestaan. Ja muista yrittää olla mahdollisimman rentona soittaessasi.
 
Jep.
 
Oonpa aika körny.
Zommy
15.04.2008 21:35:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Poppiin, rokkiin, klassiseen, hiphoppiin, bluegrassiin, kantriin, jatsiin, rokkapiliin, etnoon, kansanmusaan, bluesiin...
 
Oho, aika monenlaista musaa!
 
Pirkka
15.04.2008 22:07:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin Jorbaghalle plussan. Asiaa puhuu.
 
JudeJude
25.04.2008 14:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rakkuloita näppäilykäden sormenpäissä ei voi välttää, mutta ne paranevat ja sormien nahka paksuuntuu ajan myötä.
 
Jännää, minen muista että olisi koskaan tullut rakkuloita. Sormenpäät vaan muuttuu mustaksi jos on liian likaiset kielet. Mun bassoa kokeilevat ei-basistit sitten valittavat että tulee heti niitä rakkuloita. En varmaan soita tarpeeksi...
 
Shuffle and Boogie
25.04.2008 23:32:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tulipas tilattua thomannilta konttis eiköhän se ole reilu viikon pääst himas,oon muuten haaveilu konttiksesta jo 80 luvun alku puolelta saakka ja ohan sitä joskus aikoja sit soiteltua/kokeiltua
 
Too Much Monkey Business
mr.bungle
26.04.2008 13:29:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkeen oikeasti hyvään musaan se käy. Norjaa örisevälle kirkonpolttajametallibändille se ei käy.
 
Odotapa vain, tarkoitus olis vetää lähiaikoina jousella soitettua kontraa kera hirmuisen blastbeatin ja örinän, ja saada touhu groovaamaan.
 
bassolla hanuriin
basisssiiisisti
26.04.2008 13:38:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnea yritykselle vaan:D voi olla mielenkiintosta kuultavaa kyllä:D
 
-Ibanez Sound Gear-
vjvesa
27.04.2008 17:43:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös täälläpäin ilmenee kiinnostusta kyseiseen soittimeen. Ihan ensimmäiseksi tarvitsisi varmaankin hankkia itse soitin. Löytyykö keltään kokemusta tai mielipiteitä noista Thomannin halvimmista kontrista(esim. http://www.thomann.de/fi/thomann_kontrabass_111.htm)? Olisi myös kiva lukea kokeneempien juttuja yleisistä soittimeen ja sen soittamiseen littyvistä ns. mitä-on-hyvä-tietää -asioista.
 
Drink or Die
Massey
28.04.2008 17:42:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto on sähkökontrabasso, esim.
http://www.thomann.de/fi/ns_design_wav_4_bass.htm
 
Helpommin kuljetettavissa, eikä vie paljoa tilaa. Otelautamerkinnät helpottavat huomattavasti jos ei ole aiempaa kokemusta nauhattomista.
 
badcompany
30.04.2008 10:24:19 (muokattu 30.04.2008 10:30:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko muuten kellään tietoa missä voisi ottaa näin aikuisena tunteja/opiskella kontraa(pääkaupunkiseudulla) että pääsisi perusteihin kiinni?.kyllä varmaan jotenkin pääsisi itseopiskelulla kiinni/opetusdvd kattomalla,mutta varmaan opettaja olisi paras vaihtoehto.
 
JukkaPena
30.04.2008 11:13:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähköbasso ja kontrabasso on aika hyvä pari. Ne on jotenkin sopivan etäällä toisistaan. Yleensä jos ei kiinnosta treenaa sähköbassoo niin kontraan löytyy edes jonkinlaista motivaatiota ja päin vastoin. Noista kahdesta soittimesta mun mielestä kontra vaatii enemmän omistautumista. Kuten tässä on tullu esille niin kontrabasso on aika fyysinen soitin ja oman soittotekniikan ylläpitäminen säännöllisellä harjoittelulla on olennainen asia. Mutta säännöllistä soittamista vaatii myös itse soitin, koska se soi huomattavasti paremmin esimerkiksi sillo ku sitä soitetaan päivittäin. Itselleni sähköbasso on puolestaan ollu semmonen, että sitä voi melkein soitella sillo ku huvittaa. Pitkien taukojen jälkeen pientä taantumusta tapahtuu tekniikassa, mut soitin itse pysyy ennallaan ja sen taantumuksenki saa nopeesti kiinni. Kontralla mulle pitemmiltä tauoilta paluu on ollu tuskaista oman tekniikan palauttamisen ja soittimen auki soittamisen kannalta. Ois melkein parempi, että soittas edes 20 minuuttia päivässä sen sijaan ettei soittas ollenkaan.
 
Kontrabasson soitto tukee aika hyvin sähköbassoa, koska tekniikkaan joutuu kontras kiinnittää niin paljo enemmän huomiota. Sähköbasson soitto rajautuu pääasiassa sormiin ja käsivarsiin, mut kontral etenkin jousella koko kroppa auttaa sitä soitinta soimaan. Jo aikasemmin mainitun intonaation kannalta kontralla joutuu kiinnittää paljo huomiota, millasia sormituksia käyttää, sillä se helpottaa intonaation säilyttämistä. Koska kontran kielet on raskaammat kuin sähköbassolla, niin etenkin vasemmalla kädellä joutuu kiinnittää alussa paljo huomiota, että sormet on pyöreinä, että saadaan varmasti riittävä voima kielen painamiseen otelautaa vasten. Semmosina päivinä ku treenaa molempia soittimia, niin sähköbasson soittaminen on helpottunu huomattavasti, kun treenaa ensin kontralla. Ite oon big band-keikoil soitellu molempia bassoja ja parin kontrabiisin jälkeen funkit on lähteny sähköbassolla todella lennokkaasti, sillä jälkimmäisellä ei oo ollu mitään soittoteknisiä vaikeuksia.
 
Sit vastailen oman kantani mukaan noihin yleisimpiin kysymyksiin.
 
Kuinka nopeesti oppii soittamaan kontraa?
Itelläni oli kontraa aloittaessa pohjalla kaksi vuotta sähköbassoa. Toi kaks vuotta takas sen, että tiesin, mistä kohtaa ja missä järjestyksessä otelaudalla sävelet on. Nyt vajaan viiden vuoden kuluttua kontrabasson soiton aloittamisesta ja vajaan 7 vuoden kuluttua sähköbasson soiton aloittamisesta voisin sanoo, et mulla on jonkin sortin perusteet opetella itsenäisesti esim. jazz-standardeja ja kehittää tekniikkaa.
 
Kannattaako ostaa Thomannin kontrabassoja?
Mulla ei ikävä kyllä ole noista Thomannin kontrabassoista, mutta kun ne on uusia, niin niitä ei ole vielä soitettu "auki". Auki soittaminen tarkottaa mulle sitä, että kun sitä soitinta on soitettu jonkin aikaa niin äänet syttyy helpommin ja se soi ehkä hivenen kovempaa. Se miten pitkään bassoo on soitettava, että se "aukeaa" riippuu pitkälti siitä soittimesta. Oon kuullu ton kestävän jopa 5 vuotta jostain käsittämättömästä syystä. Jos ostaa jonkun saman hintaisen (500-1500 eur) maksavan käytetyn niin väittäsin, että saa paremman. Käytettyjen suhteen joutuu ehkä joskus käyttämään rahaa sitten sen soittimen trimmaamiseen. Ton hintaluokan soittimia voi löytyy esim. ammattiin opiskelevilta basisteilta.
 
Keneltä saa opetusta?
Kaupungit, joissa on musiikkioppilaitoksia, on myös opetusta. Tunteja voi kysellä musiikkiopistosta, musiikin ammattiopiskelijoilta ja ammattilaisilta. Sitte on erilaisia kesäkursseja, jonne yleensä tulee joku ammattibasisti (esim. Ape Anttila) opettamaan basisteja. Kontraa jos lähtee jousella soittamaan niin silloin kannattaa olla tarkkana, että opettajalla on kokemusta, koska itselleni on ainakin korostunut ergonomian merkitys siihen liittyen.
 
Ranskalainen vai saksalainen jousi?
Tästä ei vielä puhuttu, mutta tää on aika suosittu hiekkalaatikkoaihe. Itse oon soittanu molemmilla jousilla ja soitan tällä hetkellä ranskalaisella sen takia, että mun opettaja soittaa semmosella ja se helpotti siten opettamista. Jotkut sanoo et ranskalaisel ois helpompi soittaa nopeempia juttuja ja toiset sanoo et saksalaisel saa enemmän poweria mataliin ääniin. Ite oon sitä mieltä, et toi on treenaamisesta kiinni.
 
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
badcompany
30.04.2008 11:36:58 (muokattu 30.04.2008 11:38:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähköbasso ja kontrabasso on aika hyvä pari. Ne on jotenkin sopivan etäällä toisistaan. Yleensä jos ei kiinnosta treenaa sähköbassoo niin kontraan löytyy edes jonkinlaista motivaatiota ja päin vastoin. Noista kahdesta soittimesta mun mielestä kontra vaatii enemmän omistautumista. Kuten tässä on tullu esille niin kontrabasso on aika fyysinen soitin ja oman soittotekniikan ylläpitäminen säännöllisellä harjoittelulla on olennainen asia. Mutta säännöllistä soittamista vaatii myös itse soitin, koska se soi huomattavasti paremmin esimerkiksi sillo ku sitä soitetaan päivittäin. Itselleni sähköbasso on puolestaan ollu semmonen, että sitä voi melkein soitella sillo ku huvittaa. Pitkien taukojen jälkeen pientä taantumusta tapahtuu tekniikassa, mut soitin itse pysyy ennallaan ja sen taantumuksenki saa nopeesti kiinni. Kontralla mulle pitemmiltä tauoilta paluu on ollu tuskaista oman tekniikan palauttamisen ja soittimen auki soittamisen kannalta. Ois melkein parempi, että soittas edes 20 minuuttia päivässä sen sijaan ettei soittas ollenkaan.
 
Kontrabasson soitto tukee aika hyvin sähköbassoa, koska tekniikkaan joutuu kontras kiinnittää niin paljo enemmän huomiota. Sähköbasson soitto rajautuu pääasiassa sormiin ja käsivarsiin, mut kontral etenkin jousella koko kroppa auttaa sitä soitinta soimaan. Jo aikasemmin mainitun intonaation kannalta kontralla joutuu kiinnittää paljo huomiota, millasia sormituksia käyttää, sillä se helpottaa intonaation säilyttämistä. Koska kontran kielet on raskaammat kuin sähköbassolla, niin etenkin vasemmalla kädellä joutuu kiinnittää alussa paljo huomiota, että sormet on pyöreinä, että saadaan varmasti riittävä voima kielen painamiseen otelautaa vasten. Semmosina päivinä ku treenaa molempia soittimia, niin sähköbasson soittaminen on helpottunu huomattavasti, kun treenaa ensin kontralla. Ite oon big band-keikoil soitellu molempia bassoja ja parin kontrabiisin jälkeen funkit on lähteny sähköbassolla todella lennokkaasti, sillä jälkimmäisellä ei oo ollu mitään soittoteknisiä vaikeuksia.
 
Sit vastailen oman kantani mukaan noihin yleisimpiin kysymyksiin.
 
Itelläni oli kontraa aloittaessa pohjalla kaksi vuotta sähköbassoa. Toi kaks vuotta takas sen, että tiesin, mistä kohtaa ja missä järjestyksessä otelaudalla sävelet on. Nyt vajaan viiden vuoden kuluttua kontrabasson soiton aloittamisesta ja vajaan 7 vuoden kuluttua sähköbasson soiton aloittamisesta voisin sanoo, et mulla on jonkin sortin perusteet opetella itsenäisesti esim. jazz-standardeja ja kehittää tekniikkaa.
 
Mulla ei ikävä kyllä ole noista Thomannin kontrabassoista, mutta kun ne on uusia, niin niitä ei ole vielä soitettu "auki". Auki soittaminen tarkottaa mulle sitä, että kun sitä soitinta on soitettu jonkin aikaa niin äänet syttyy helpommin ja se soi ehkä hivenen kovempaa. Se miten pitkään bassoo on soitettava, että se "aukeaa" riippuu pitkälti siitä soittimesta. Oon kuullu ton kestävän jopa 5 vuotta jostain käsittämättömästä syystä. Jos ostaa jonkun saman hintaisen (500-1500 eur) maksavan käytetyn niin väittäsin, että saa paremman. Käytettyjen suhteen joutuu ehkä joskus käyttämään rahaa sitten sen soittimen trimmaamiseen. Ton hintaluokan soittimia voi löytyy esim. ammattiin opiskelevilta basisteilta.
 
Kaupungit, joissa on musiikkioppilaitoksia, on myös opetusta. Tunteja voi kysellä musiikkiopistosta, musiikin ammattiopiskelijoilta ja ammattilaisilta. Sitte on erilaisia kesäkursseja, jonne yleensä tulee joku ammattibasisti (esim. Ape Anttila) opettamaan basisteja. Kontraa jos lähtee jousella soittamaan niin silloin kannattaa olla tarkkana, että opettajalla on kokemusta, koska itselleni on ainakin korostunut ergonomian merkitys siihen liittyen.
 
Tästä ei vielä puhuttu, mutta tää on aika suosittu hiekkalaatikkoaihe. Itse oon soittanu molemmilla jousilla ja soitan tällä hetkellä ranskalaisella sen takia, että mun opettaja soittaa semmosella ja se helpotti siten opettamista. Jotkut sanoo et ranskalaisel ois helpompi soittaa nopeempia juttuja ja toiset sanoo et saksalaisel saa enemmän poweria mataliin ääniin. Ite oon sitä mieltä, et toi on treenaamisesta kiinni.

 
hyvä kirjoit.olen selaillut että löytyy 3/4 ja 4/4 kokoisia kontria?,onkos näillä eroa keskenään paitsi kokoero?.
 
miikka_the_basist
30.04.2008 12:17:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös täälläpäin ilmenee kiinnostusta kyseiseen soittimeen. Ihan ensimmäiseksi tarvitsisi varmaankin hankkia itse soitin. Löytyykö keltään kokemusta tai mielipiteitä noista Thomannin halvimmista kontrista(esim. http://www.thomann.de/fi/thomann_kontrabass_111.htm)? Olisi myös kiva lukea kokeneempien juttuja yleisistä soittimeen ja sen soittamiseen littyvistä ns. mitä-on-hyvä-tietää -asioista.
 
Itse tulin ostaneeksi tuon kyseisin 111-mallin muutamia vuosia sitten ja soitettavuus oli pettymys lievästi sanoen; kielet olivat todella korkealla peukaloasemassa ja kakkosasemassa oli myös ongelmia painaa kieliä otelautaan kun ne olivat niin julmetun korkealla ja sai oikeasti käyttää voimaa, että puhtaita ääniä tuli ulos. Tämä asia korjaantui sillä, että se pääsi kerran vahingossa kaatumaan ja lopputulos oli se, että kaula meni poikki. Kiikutin sen soitinkorjaajalle joka sitten korjasi sen.
 
Hakiessani sen korjaaja sanoi, että kaulassa ollut 6 cm pitkä tappi ei kestä sitä rasitusta johon se joutuu vaan sen täytyy olla pidempi ja ihmetteli kun se ei ollut napsahtanut poikki soitettaessa. Hän oli sitten laittanut 11 cm pyökkitapin ja kaulan jännitykset ovat nyt lähes oikein. Kielet ovat nyt matalemmalla ja soitettavuus on huomattavasti parempi kaikissa asemissa ja esimerkiksi kakkosasemassa minun ei enää tarvitse käyttää niin paljon voimaa, että saan puhtaita ääniä soitettua.
 
Lisäksi bodyn liimaukset eivät ainakaan omassa 111 kestäneet. Eräiden orkesteriharjoituksien puolivälissä ihmettelin kun yhtäkkiä bassosta ei meinaa saada ääntä ulos. Havaitsin harjoitusten jälkeen pussittaessani tuota epeliä, että takakannen liimaus oli pettänyt vasemmalta puolelta n. 30 cm. matkalta. Kiikutin sen taas soitinkorjaajalle ja nyt tuo kontra ei ole vielä tähänkään päivään mennessä revennyt liitoksistaan.
 
Hyvää tuossa on hinta ja siihen se sitten vähän jääkin ellei halua sijoittaa rahaa vielä siihen, että vaihdattaa sen kaulatapin ja se maksoi minulle sellaiset 200 euroa. Kannattaa mieluummin ehkä sijoittaa enemmän rahaa soittimen hankintaan ja ostaa kunnon perussoitin, jotta innostus kontransoittoon ei hyydy sen takia, että soitin on laadultaan huono.
 
Can't you see tears won't wash out the rage? Memories of the years that started the pain Memories... FALLEN YEARS that started the hate Paradise Lost - Unreachable
möyssy
30.04.2008 13:11:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On itseänikin alkanut kiinnostamaan tämä soitin enemmän. Paljonkos nuo halvimmat ''kunnon'' kontrat kustantaa?
 
''Vedä käteen.'' - Kondensaattori
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «