Aihe: Soittokunnasta
1
pietaryrtti
19.03.2008 12:52:21
Rumpaleilla on soittokunnasta melko pitkähkö keskustelu, mutta sieltä ei pahemmin puhaltajalle vertaistukea heru, joten päätinkin ihmetellä aihetta täällä.

Elikkäs onko Lahteen tänä keväänä pyrkiviä tai menneiden vuosien jannuja mailla halmeilla? Mimmonen soittohistoria takana, millä soittemella /soittimilla koetatte onneanne ja mitä biisejä on tarkoituksena vetää?

Itse pyrin huilulla ja aattelin vetästä huvikseni myös saksofonilla jotain ja oon ihan hukassa biisivalintojen suhteen. Millasta siellä kannattais soittaa ja mikä on prima vistan taso?
Cliffies
19.03.2008 13:30:20
Elikkäs onko Lahteen tänä keväänä pyrkiviä tai menneiden vuosien jannuja mailla halmeilla? Mimmonen soittohistoria takana, millä soittemella /soittimilla koetatte onneanne ja mitä biisejä on tarkoituksena vetää?

Itse pyrin huilulla ja aattelin vetästä huvikseni myös saksofonilla jotain ja oon ihan hukassa biisivalintojen suhteen. Millasta siellä kannattais soittaa ja mikä on prima vistan taso?

Soita jotain mitä hyvin osaat. Kun mää joskus hain niin soitin jonkun biisin mitä silloin olin veivannut, ei mikään paha ollut se. Kakkossoitin on plussaa. Mulla oli käkkyrässä prima vistana joku marssi armeijan marssikirjasta (se valkoinen), joten ei mitään ylipahaa.
Konsertti, mikä ihana tekosyy oluenjuonnille...
PerttuN
20.03.2008 19:16:20
Joo, 14.4 olisi tarkoistus olla mukana koe-soitoissa. Saksofonialla ajattelin jotain Bachin tai Handelin viulu sonaateista nopeita osia. Vielä vähän auki.
Varmaan hyvä olisi joku etydi tai biisi joka toimii ilman säestystä, koska säestystähän ei siellä ole.
Onnea vaan hakuihin!
Kaikki hyvä musiikki on hyvää
sax_O Fonisti
23.03.2008 21:19:38 (muokattu 24.03.2008 16:46:55)
Joo, 14.4 olisi tarkoistus olla mukana koe-soitoissa. Saksofonialla ajattelin jotain Bachin tai Handelin viulu sonaateista nopeita osia. Vielä vähän auki.
Varmaan hyvä olisi joku etydi tai biisi joka toimii ilman säestystä, koska säestystähän ei siellä ole.
Onnea vaan hakuihin!

Sun kannattaa möys tarjota jatsia, voit päästä showbändiin. Ellet sitten välttämättä haluu konskiin. Eikä ne biisit paljoo ratkase, ne kattoo vaan että osaatko vai etkö osaa ja sitten heittää primavistan, se on paljon tärkeempi niille. Kyllä sä sinne pääset, mäkin pääsin :)
sax_O Fonisti
23.03.2008 21:31:29

Palvelen saapumiserässä 1/08 Lahden muskarissa. 1. alttofoni konserttisoittokunnassa. En aio yleistää, kerron omasta saapumiserästäni.

Kaikilla soittajilla (ainakin klasareilla) on vähintään 3/3, useimmilla 1 (vastaa D-kurssia) ja joillakin jopa C suoritettuna. Itselläni musiikkiopistotaso tehtynä. Kuitenkin käytännön soittotaito painaa enemmän kuin suoritukset, ja prima vista on ratkaiseva tekijä. Omaan biisiin tuskin voi kaatua koska sen luulisi jokaisen osaavan todella hyvin. Kaikki pudonneet joiden kanssa juttelin sanoivat että prima vistaan kaatui. Ei hätää, se ei ole vaikea, mutta nuotinluku pitää hallita. Mielellään hyvin. Prima vistana heittivät fonisteille Lacourin etydeitä taitotason mukaan, mulle antoivat sellasen jossa oli muistaakseni jotain 120 tempo ja 1/16 mattoa, eli aika perusjuttua. Eihän tota nyt voinu tempossa ja virheettömästi vetää, ne haluaakin varmaan testata missä raja menee.
Don_Boutti
25.03.2008 08:22:03
Itse olin 1/07 erässä Panssarisoittokunnassa. Soittokokeen suoritin Lahdessa muiden hakijoiden kanssa. Soittimenani oli rummut.
Kyllä ne siellä sanoo sitten, että menikl ko. koe edes lävitse. Ja vaikka kokeen suorittaisi hyväksytyksi ei välttämättä soittokuntaan pääse vaan se riippuu paljonkin siitä, että kuinka paljon ko. soittimen palveluspaikkoja on vapaana.
Ensisijaisesti soittajat valitaan Lahteen ja muut sitten jaetaan ympäri Suomea tarpeen mukaan.
ZaGaali
15.04.2008 14:48:04
Kaikilla soittajilla (ainakin klasareilla) on vähintään 3/3, useimmilla 1 (vastaa D-kurssia) ja joillakin jopa C suoritettuna. Itselläni musiikkiopistotaso tehtynä. Kuitenkin käytännön soittotaito painaa enemmän kuin suoritukset, ja prima vista on ratkaiseva tekijä. Omaan biisiin tuskin voi kaatua koska sen luulisi jokaisen osaavan todella hyvin.

Pyh.. I/07:ssa oli jopa yksi kaveri joka ei ollut suorittanut ikinä mitään ja ihan hyvin muuten soittikin.. Ja yksi joka oli suorittanut vasta 1/3, mutta se ei kyllä osannut soittaakaan.. Riippuu ihan täysin siitä millaista porukkaa sinne on hakemassa, jos taso on kova niin se on kova.. Jos ei, niin siltikin soittokunta on pakko saada kasaan.. Olkoon soittajat millaisia vain.. Ikävä tosiasia on että juuri suurin tunku on Rumpaleilla, Lyömäsoittajilla, Kitaristeilla ja pianistella.. Paljon hakioita paikkamäärään verrattuna..
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
Cliffies
15.04.2008 18:14:08
Jos ammattisoittajaksi hakee, niin kannattaa unohtaa samoin tein kaikki muut soittokunnat kuin Lahden. Sieltä saa ehdottomasti parhaan kontaktiverkoston.

Paljon sieltä saa kavereita oman ikäluokan hyvistä soittajista. Toisaalta alalle pyrkivän kannattaa harkita myös intin ammattisoittokuntia, huomattavasti paremmin aikaa treenaamiseen koska työmäärien ja aikojen on oltava järkeviä jo ihan rahallisista syistä.
NeliX4
15.04.2008 18:49:49 (muokattu 15.04.2008 19:41:49)
Paljon sieltä saa kavereita oman ikäluokan hyvistä soittajista. Toisaalta alalle pyrkivän kannattaa harkita myös intin ammattisoittokuntia, huomattavasti paremmin aikaa treenaamiseen koska työmäärien ja aikojen on oltava järkeviä jo ihan rahallisista syistä.

Ei intissä tuu treenattua juuri yhtään vaikka olisi missä. Tämän vahvistaa noin 95% intin soittokunnassa käyneistä kavereista. Jos luulee kuuluvansa siihen 5% jotka treenaa, niin ei kuulu - usko pois.
Cliffies
15.04.2008 18:57:30
Ei intissä tuu treenattua juuri yhtään vaikka olisi missä. Tämän vahvistaa noin 95% intin soittokunnassa käyneistä kavereista. Jos luulet kuuluvasi siihen 5% jotka treenaa, niin et ole - usko pois.

Been there, kiitos isoveljellisestä huolenpidosta... ;D
NeliX4
15.04.2008 19:40:42 (muokattu 15.04.2008 19:42:22)
nop. Korjasin hieman kirjoitusta.
Cliffies
15.04.2008 20:17:33
Sanamuotoni oli siis alalle pyrkivien. 95% joka tapauksessa ei ole pyrkimässä alalle.

Eli siis jos on ammattilaiseksi aikomassa niin silloin siinä treenimotivaatiossa ei pitäisi olla mitään vikaa, tärkeintä on löytää se aika ja energia. Ammattisotilassoittokunnassa molempia jää enemmän, ihan henk.koht.mielipide.

Itse olin Pvvmsk:ssa, plussina todella mukava kaveriporukka ja kivat ulkomaankeikat, miinuksina törkeän iso soittomäärä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)