Aihe: yanagisawa
1 2 3 4 5
Klezberg
15.04.2008 14:33:47

Itse olen vain lukenut hopeasta kirkkaasta ja rikassoinnisesta. Mutta sekin on sellainen ikävä tosiasia.. Käyttäjä kuulee sen mitä se haluaa kuulla.. Jos on jo varma käteenottaessa että soitin on huono, niin silloin se on huono.. Ymärrät varmaan mitä tarkoitan..

On ihan mahdollista että muistan väärin.

Ja olen ihan tyytyväinen noihin soittimiini.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
ZaGaali
15.04.2008 14:38:04
Lakataanko nuo putken sisäpinnaltakin? Ja onko tuo hapettuminen ulkonäkökysymys vai haittaisiko se sointia?

Sitäkin olemme tässä pohtineet ja mielipiteet on siitä täysin jakautuneet..
Itse olen sitä mieltä että se vaikuttaa, suuntaa jos toiseen.. Hyvään tai huonoon..
Mutta ei sillä suurta merkitystä ole. Ja saahan sen pois, jos haluaa.. Minusta jos sitä on niin antaa olla..

Ja olen ihan tyytyväinen noihin soittimiini.

Ja eikös se olekkin se pääasia.. Ei sillä ole väliä mitä muut sanoo..
Jos ei muuten, niin sitten fiiliksellä..
Klezberg
15.04.2008 14:52:57

Täältä http://www.phys.unsw.edu.au/jw/pipes.html löytyy havainnollinen kuva miten seisovat aallot sijoittuvat:

- avoimeen tasapaksuun putkeen (huilu)
- toisesta päästään suljettuun tasapaksuun putkeen (klarinetti)
- toisesta päästään suljettuun kartiomaiseen putkeen (foni)
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
NeliX4
15.04.2008 14:53:55 (muokattu 15.04.2008 14:55:09)
Lakataanko nuo putken sisäpinnaltakin? Ja onko tuo hapettuminen ulkonäkökysymys vai haittaisiko se sointia? Jotkut vanhat sateessa soitetut torvet ovat ruostuneet pilalle. Myydäänhän niitä kokonaan lakkaamattomiakin torvia. Lakka on ulkopinnalla ja kellon sisäpinnassa.

Taitaa olla pojilla jääneet fysiikan tunnit väliin, kun tuollaisia ahaa elämyksiä Murgo aiheutti ;) Murgon kirjoitus oli kyllä tosi informatiivinen ja helposti lähestyttävä. Tekniikan Maailman parhaiden juttujen tasoa :D Ei ole silti tullut mitään uutta asiaa itselleni. Pidän kiinni väitteistäni.

Tämän linkin takaa löytyy paljon juttua vanhoista foneista (loppupuolella) kokeneen ammattisoittajan näkökulmasta.
http://www.saxophone.org/buyersguide/5.html

p.s. Ornette Coleman oli muovifonin kuuluisin käyttäjä. Hänen soittonsa on kuitenkin sen verran erikoista muutenkin, että soundista on turha yrittää vetää johtopäätöksiä.
Klezberg
15.04.2008 14:57:19

Lakka on ulkopinnalla ja kellon sisäpinnassa.

Tätä mä arvelinkin... Silloin sen vaikutus soundiin on kyllä enintään psykologinen...
popoing
15.04.2008 14:58:05
Tuohon en osaa sanoa kun ei ole käytännän kokemusta..
Mutta jotenkin minulla on sellainen mututuntuma että messinki vaatii lakan jotta se ei hapettuisi, mutta hopea ei? ainoastaan vain jonkin käsittelyn. Eli voisiko se messingin lakkakerros olla se joka on ratkaiseva asia?

Ensinnäkin nykyään lakalla ei ole silti niin suurta merkitysta kuin ennen.. Olen ymmärtänyt niin että lakka on elektrolyyttilakka, joka on minimaalisen ohut ja hyvin kova.

Juu, hopea hapettuu heikommin ilman ja ihon epäpuhtauksista kuin messinki tahi pronssi. Kulta olis siinä mielessä oiva valinta :) Sitä en tosin tiedä kuinka puhdasta hopeaa soittimissa käytetään, vai onko kyseessä vaan pinnoite/seos tms. Siltikin tarpeen lienee joku käsittely, kun pitäähän ne sukukalleudetkin aina välillä kiillottaa :O

Lakat on kyllä kehittyneet paljon aikojen saatossa, mutta saapa nähdä miten käy nyt kun nähdään vesiohenteisen lakkojen pitkän aikavälin kestävyys...
ZaGaali
15.04.2008 14:59:22
p.s. Ornette Coleman oli muovifonin kuuluisin käyttäjä. Hänen soittonsa on kuitenkin sen verran erikoista muutenkin, että soundista on turha yrittää vetää johtopäätöksiä.

Tuohon kyllä vaitän vastaan.. :)
Entäpä Charlie Parker grafton foninsa kanssa?
ZaGaali
15.04.2008 15:07:11
NeliX4

Taitaa olla pojilla jääneet fysiikan tunnit väliin, kun tuollaisia ahaa elämyksiä Murgo aiheutti ;) Murgon kirjoitus oli kyllä tosi informatiivinen ja helposti lähestyttävä. Tekniikan Maailman parhaiden juttujen tasoa :D Ei ole silti tullut mitään uutta asiaa itselleni. Pidän kiinni väitteistäni.

Se on hyvä että pidät kiinni ja olet sitä mieltä mitä olet.
Mutta yksi juttu minua häiritsee.. Esineellistät soittimen.. Kuin sillä ei olisi mitään virkaa..
popoing
15.04.2008 15:11:06 (muokattu 15.04.2008 15:11:35)
Täältä http://www.phys.unsw.edu.au/jw/pipes.html löytyy havainnollinen kuva miten seisovat aallot sijoittuvat:

Oon kyllä sen verran nörtti, että tuo sivu oli mulle kyllä ihan namu. Kiitos!
NeliX4
15.04.2008 15:31:46
NeliX4, Se on hyvä että pidät kiinni ja olet sitä mieltä mitä olet.
Mutta yksi juttu minua häiritsee.. Esineellistät soittimen.. Kuin sillä ei olisi mitään virkaa..
Kiitti. Tässä taitaa olla juuri se jutun yksi ydin. Lähimmäisiään on mahdoton arvioida objektiivisesti. Ihmekös, jos tämä keskustelu on täynnä "ei fonisteja", kun fonistit eivät uskalla edes alkaa arvioida läheistään.

Tuohon kyllä vaitän vastaan.. :) Entäpä Charlie Parker grafton foninsa kanssa? Juu, onhan noita muitakin ;) Jotenkin vaan Colemaniin tuo muovifoni (altto) profiloituu paremmin. Parkerilla oli paljon muitakin vähitään yhtä kuuluisia yksilöitä.
ZaGaali
15.04.2008 15:34:47
Kiitti. Tässä taitaa olla juuri se jutun yksi ydin. Lähimmäisiään on mahdoton arvioida objektiivisesti. Ihmekös, jos tämä keskustelu on täynnä "ei fonisteja", kun fonistit eivät uskalla edes alkaa arvioida läheistään.

Repesin.. Kyllä se sittenkai näin on.. :D Mutta en siltikään ole/enkä varmaan tulisikaan olemaan sinun kanssasi täysin samaa mieltä.. Ja vastauskin taitaa olla tuossa yläpuolella miksi.. :) Vaimohan se soitin on.. Ainakin tällä hetkellä.. :D
Klezberg
15.04.2008 15:42:05

En tiedä keitä lasket ei-fonisteiksi. Mulla on altto- ja tenorifoni, vaikka niiden harjoittelu onkin jäänyt aika vähälle. Tenori soikin tuolla tämänhetkisenä ääninäytteenä olevassa räpellyksessä. Mutta totta on että mulle foni ei mene ylitse muiden, ei välttämättä klarinettikaan. Ja usean soittimen kanssa puuhailu luonnostaan innostaa tämmöiseen vertailevaan lähestymistapaan.
Murgo
15.04.2008 15:47:05

Lakka on ulkopinnalla ja kellon sisäpinnassa.

Jossain mainittiin fonien viimeistelyssä elektroforeettinen lakkaus, jossa kappale upotetaan veteen jossa on lakkapartikkeleita ja kappaleen ja veden kautta johdetaan sähkövirta jolloin patrikkelit hakeutuvat kappaleen pinnalle.

Jos tällaista menetelmää käytetään perinteisen ruiskutuksen sijaan, niin silloin lakkaa lienee myös sisäpuolella, meneehän se vesi sinnekin, eikä liene mitään syytä tukkia aukkoja sen estämiseksi. Eri juttu taas voiko ko. hyvin ohut ja kova lakkakerros merkittävästi muuttaa eri taajuuksien suodatusomonaisuuksia kuuluvasti.

Muuten soittimen "esineellistämisestä", onhan sillä virkaa vaikka siihen suhtautisikin pelkkänä työkaluna ja teknisenä laitteena ilman sen kummempaa mystifiointia, se on väline jolla soittaja ilmaisee itseään. Ei kai taidemaalarillakaan mitään suuria tunteita ole pensseleitään kohtaan? (sen sijaan hänellä kyllä voi olla hyvinkin vahva mielipide siitä mikä on juuri se paras pensseli juuri hänelle ;)
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
NeliX4
15.04.2008 15:56:03 (muokattu 15.04.2008 15:58:14)
Muuten soittimen "esineellistämisestä", onhan sillä virkaa vaikka siihen suhtautisikin pelkkänä työkaluna ja teknisenä laitteena ilman sen kummempaa mystifiointia, se on väline jolla soittaja ilmaisee itseään. Ei kai taidemaalarillakaan mitään suuria tunteita ole pensseleitään kohtaan? (sen sijaan hänellä kyllä voi olla hyvinkin vahva mielipide siitä mikä on juuri se paras pensseli juuri hänelle ;)

Ei saksofonistillekaan jokin tietty lehti ole minkään arvoinen. Kuten pensseli, se kestää vain pienen hetken. Se on eri asia kuin foni. Taiteilijan työhuonetta (ateljee) voisi ehkä verrata saksofoniin.
NeliX4
16.04.2008 01:56:21 (muokattu 16.04.2008 14:42:39)
Otetaan nyt kevennykseksi tähän väliin..

http://www.eppelsheim.com/tubax_bb.php?lang=en

Kuunnelkaapas tuo Kölner Saxophon Mafian klippi.. Tuo subcontrabassosaksofonin saundi on mitä mainioin.. :D

Muistakaa katsoa tänään klo 11.10 uusinta yöllisestä Conanista. Lopussa oli Laulu+2xbarskafoni+bassofoni+basso+rummut bändi. ROKROK!

edit They might be giants
http://www.youtube.com/watch?v=KMqpNzvTS5w
Klezberg
16.04.2008 20:25:25

Ja muuten.. Onko klarinetin "rekisteriläppä" verrattavissa fonin "oktaaviläppään"?

Nehän ovat periaatteeltaankin ihan erillaisia.

Nyt rupesin ihmettelemään mitä mahdoit tarkoittaa tuolla "periaatteeltaankin ihan erilaisia". Luulin että tarkoitit konstruktiota, mutta nyt fonia kuivatessa katselin sen sisään ja ihan samanlainen putki siinä on rekisterireiässä kuin klarassakin.

Klarassa reiän aukaisemalla toki äänenkorkeus nousee oktaavin+kvintin, mutta se ei johdu "periaatteellisista eroista" reiässä tai läpässä, vaan siitä että klarinetin muusta rakenteesta johtuen (toisesta päästä suljettu tasapaksu putki) parilliset ylä-äänet puuttuvat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)