Aihe: Teemalliset pikkusetit duolle?
1 2 3
turhala
13.04.2008 11:00:18
Laula vaikka viikonpäivistä, ota erilainen lähtökohta, lauantaista ja sunnuntaista on laulut, useampikin, samoin maanantaista, Baarikärpäsestä saa useamman päivän kerrallalla (tosin siinä juodaan viinaa, hyi), vähän keksliäisyyttä niin viikko on kasassa, siihen vaan sitten tarina ja spiikit ympärille. Ja laajenna sitten kuukausiin ja kolmas setti sitten vuodenajoista:)

Anteeksi, haen takkini.
Panin elämän risaiseksi, sain risaisen elämän.
jannu79
13.04.2008 12:08:02

Teema riippuu mun mielestä ihan siitä missä esiinnytään. Ryyppyteemakin toimii baarissa sen jälkeen kun porukka on kännissä ja ehkä muullonkin. Kokemusta on.

Vanhainkodissa se ei varmasti toimi, vaan siellä kannattaa melkeen unohtaa kaikki uusimmat biisit ja laulella vaikka elämästä juoksuhaudoissa.

Oikeastan tätä pitää kysyä ihmisiltä, jotka ei ite soita musiikkia. Useita kertoja olen ollut tilanteessa kun itse musiikkia harrastavat ovat naama vitulla kattoneet kun olen soittanu ihmisille vaikka syksyn säveltä. Kyllähän soittaja on sen kuullut miljoona kertaa, mutta kohdeyleisö tykkää varmasti. Populismia niin sanotusti.

Mutta tottakai kannatta kehittyä ja uudistua ja miettiä uusia teemoja duuolle. Tenacious D on esimerkiksi esimerkillinne ulkomainen duo jolla on hommassa tietynlainen lähestymiskulma.

Mä varmaan tällä hetkellä lähtisin jollekkin Tapio Rautavaara linjalle. Tapsalla biisit on sellasia tarinoita, että jos yleisön saa niitä kuuntelemaan niin varmasti toimii. Jos ihan yks teema pitää keksiä, niin sitten isoisän olkihatun ympärille sen vois rakentaa.
Kun olet vasara - lyö kovaa. Kun olet alasin - ole kärsivällinen.
Coelhinho21
13.04.2008 12:12:45

Tenacious D on esimerkiksi esimerkillinne ulkomainen duo jolla on hommassa tietynlainen lähestymiskulma.

Ollaan jonkun verran vedetty. Alkuun hirvitti kokeilla, mutta hyvä vastaanotto ollut joka kerta. Hauskoja vielä vetääkin :-)
Parempi pitää suunsa kiinni ja vaikuttaa typerältä kuin avata se ja poistaa kaikki epäilykset :-)
isojussi
13.04.2008 12:40:10
Nythän tähän alkaa tulla hyvää juttua.

Teema riippuu mun mielestä ihan siitä missä esiinnytään. Ryyppyteemakin toimii baarissa sen jälkeen kun porukka on kännissä ja ehkä muullonkin. Kokemusta on.

Toki sen myönnän, että tietylle jengille pitää ne ryyppylaulutkin vetää - ei sioinä mitn.

Vanhainkodissa se ei varmasti toimi, vaan siellä kannattaa melkeen unohtaa kaikki uusimmat biisit ja laulella vaikka elämästä juoksuhaudoissa.

Ehdottomasti juuri noin, mutta kyllä sielläkin kannattaa uittaa sekaan muutakin - mutta ei mitään viinaa tai kaksimielisyyksiä. Vaikka Innasen ei hävytöntä osastoo tai joku repäsevä lastenlaulu.

...itse musiikkia harrastavat ovat naama vitulla kattoneet kun olen soittanu ihmisille vaikka syksyn säveltä. Kyllähän soittaja on sen kuullut miljoona kertaa, mutta kohdeyleisö tykkää varmasti. Populismia niin sanotusti.

Joo ... minusta tommonen biisien ylenpalttinen kusenpolttamaks leimaaminen vaan sen takia, että jengi tykkää niistä, osoittaa kypsymättömyyttä - iästä riippumatta.

...Tenacious D on esimerkiksi...

Rupes kanssa kiinnostamaan.

Mä varmaan tällä hetkellä lähtisin jollekkin Tapio Rautavaara linjalle. Tapsalla biisit on sellasia tarinoita, että jos yleisön saa niitä kuuntelemaan niin varmasti toimii. Jos ihan yks teema pitää keksiä, niin sitten isoisän olkihatun ympärille sen vois rakentaa.

Mainio idea minusta.

FB:kin jo tossa otti esille tärkeen asian: Draaman kaaren.

Tapsastahan päästään näpeesti Repeen, jonka teksteissä tarinoita piisaa.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
C7
13.04.2008 13:16:49
En mä sanonut, että ainoo

Et suoraan sanonutkaan, mutta näin kuitenkin ajattelit ...hahaha... tämän vuoksi määrättyihin kysymyksiin kannattaakin laittaa maininta, että "Ei Iso-J:lle"

Miksi tuo mies on aina huonolla tuulella?
vanha, mutta elossa!
isojussi
13.04.2008 13:30:15
...mutta näin kuitenkin ajattelit ...hahaha...

HOHO!

tämän vuoksi määrättyihin kysymyksiin kannattaakin laittaa maininta, että "Ei saa olla eri mieltä"

Miksi tuo mies on aina huonolla tuulella?

Jaa mää vai - no huh-huh.....
C7
13.04.2008 13:40:45
Jaa mää vai - no huh-huh.....

No kukapa muukaan?
vanha, mutta elossa!
isojussi
13.04.2008 13:46:34
No kukapa muukaan?

Varmaan äkkinäinen saa se käsityksen, koska

- Sanon aina aika suoraan oman mielipiteeni
- En homostele hymiöiden kanssa
- En anna helpolla peruteetta ja omaa näkökulmaani perustelematta periksi.

Toinen asia sitten on se, että moni on muodostanut käsityksensä minusta sen perusteella, kun on lukenut minun puolustautumisiani erästä nimeltämainitsematonta ammattipaskanheittäjää vastaan. Siinä myönnän syyllistyneeni reilusti ylilyönteihin. Sitä on saanut, mitä on tilannut.

Mutta tää ei kuulu tänne - että pysytääs asiassa.
Pula-Aho
13.04.2008 13:49:58
Itsekehulaulut sopisivat ainakin mun vaatimattomaan luonteeseen. Esim. Juicen Panomies, Alatalon Mä olen kaunis mies ja Junnulta Tulta Päin (mul on kylän suurin kypärä ja letku letkeä).

-G-
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
C7
13.04.2008 13:54:41
En homostele hymiöiden kanssa

No hitto... nyt selvis hymiöidenkin tarkoitus.
vanha, mutta elossa!
Sertzo S
13.04.2008 13:56:26
Itsekehulaulut sopisivat ainakin mun vaatimattomaan luonteeseen. Esim. Juicen Panomies, Alatalon Mä olen kaunis mies ja Junnulta Tulta Päin (mul on kylän suurin kypärä ja letku letkeä).

-G-

Muuten siinä mun sulle tulevassa demopaketissa on mukana kolme ralliani, joita ei ehkä ole syytä soittaa koko perheelle.
Pula-Aho
13.04.2008 13:56:54
Urheiluteema sopii suomalaisille siinä missä ryyppääminenkin
Mitä niitä olisi:

Formulat: Pelonpään Rosberg laulu (kekekekekekekeke....)
Futis: Junnun ehoton Terveisiä Kotkasta
Mäkihyppy: Lennä Nykäsen Matti

Epuilta tietty Urheiluhullu.

Ai niin, omat polttarini järjestettiin aikoinaan Terveisiä Kotkasta tarinan mukaisesti. Kotkasta lähdettiin, kuskia vaihdettiin Loviisassa, KTP:n matsi käytiin katsomassa, krakakin katkesi ja messuravintolassa ryypättiin.

-G-
Pula-Aho
13.04.2008 13:57:40
Muuten siinä mun sulle tulevassa demopaketissa on mukana kolme ralliani, joita ei ehkä ole syytä soittaa koko perheelle.

Odotan mielenkiinnolla.

-G-
R.Syke
13.04.2008 15:44:02

Rallipaketti-Sertzo. Mielenkiintoista olis kuulla.
Sertzo S
13.04.2008 17:32:39
Rallipaketti-Sertzo. Mielenkiintoista olis kuulla.

Varastin ja laiton oitis tuonne Mikä pändin nimeksi-palstalle. ;)
isojussi
13.04.2008 19:07:58 (muokattu 13.04.2008 19:11:43)
...Mitään pitempää draaman kaarta, tai koko illan kattavaa teemaa en välttämäti ainakaan tässä vaiheessa edes kaipaa....

Ei toki, mutta lyhyetkin setit ovat aina sitä tehokkaampia ja toimivampia, mitä loogisemmin biisit liittyvät toisiinsa ja minkälaisen "jännitekaaren" setti muodostaa. Tähän voisi esimerkiksi ottaa vaikka improvisoidun soolon, joka ei saa sekään olla alusta loppuun samaa tykitystä, vaan hyvä soolo kehitetään pikku hiljaa kohti lopullista "kliimaksia". Tää ei oo mun ajatus, vaan olen antanut alan arvostettujen esojen mulle näin opettaa.

Oikein jos haluais viilata, ottaisin huomioon tekstien muodostaman loogisen jatkumon, sävellajit ja tempot.
Juupe
13.04.2008 20:25:00
Bändissä, jossa soittelin vajaa 10v sitten, kosketintaiteilija kasaili alkuiltaan useampia instrumentaalisikermiä jonkin teeman pohjalta. Mieleen muistuu ainakin James Bond (olikohan jokin muukin elokuvateema), ja Topi Kärki.
TiVe
14.04.2008 14:35:38
Bändissä, jossa soittelin vajaa 10v sitten, kosketintaiteilija kasaili alkuiltaan useampia instrumentaalisikermiä jonkin teeman pohjalta. Mieleen muistuu ainakin James Bond (olikohan jokin muukin elokuvateema), ja Topi Kärki.

Mun mielestä tuollainen intrumenttaali alku on tosi paha juttu asiakkaan
kannalta. ALku pitää olla "räväkkä" ja saada porukat liikkeelle. Intsru-alku
on tosi masentavaa....
Ilo ilman viinaa on käyskentelyä selvinpäin.
rintapek
14.04.2008 14:58:25

ALku pitää olla "räväkkä" ja saada porukat liikkeelle. Intsru-alku
on tosi masentavaa....

Tuohan riippuu ihan keikasta. Meikäläinen ny ei kaikkien mahdollisten keikkojen päälle ymmärrä, mutta meikäläisen keikoista häät alkaa häävalssilla, eikä siinä ole mitään "räväkkää". Pikkujouluissa taas on hyvä herättää porukka het kättelyssä.
Näissä duojutuissa mitä meille on tarjolla taas mennään ihan tilanteen mukaan.

Silläpä näitä "teemaideoita" kyselenkin. Joku valmiiksi hiottu pikkupaketti minust lähtökohtaisesti toimis paremmin, ko että:" mennään ny sit tohon rakoon heittämään muutama biisi".

Niinko IsoJussi sanoi, niin toi ryyppäys- ja naistenjahtausteema ei ole joka paikkaan, eikä varsinkaan jokaiseen kellonaikaan sopiva. Toi urheiluteema täytyy kattoa ihan ajan kanssa, siitä saa hyvän. Noita "harmittomampia" juttuja sit on hankalampi keksiä. Tosa itellä juolahti mieleen muksuvartti peikkoteemalla, noitahan on ainakin muumipeikko, röllipeikko ja mörrimöykky... ja sitten kaksi pahinta peikkoa soittamassa.
One kind of music only - the good kind
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)