Aihe: Kuulokkeet musiikin tekemiseen?
1
Quu
12.04.2008 12:57:29

Sellaisen kuvan olen saanut, että miksaus/masterointihommat kannattaa hoitaa monitoreilla. Ok, ei siinä mitään, mutta en viitsisi ruveta häiritsemään naapureita :)

Eli kysymys on siis, että löytyykö sellaisia (mieluusti kohtuuhintaisia) kuulokkeita jotka soveltuisivat miksaus-/masterointihommiin ja yleensäkin musiikin tekemseen?

Vai pitääkö mun hankkia jotkin pikkumonitorit (tämäkin on kyllä käyny mielessä)?
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
Kalmo
12.04.2008 14:23:07
Kun lähdet googlettamaan vaikkapa BeyerDynamics tai AKG -nimillä niin eteen tulee paljon kuulokkeita eri hintaluokissa. Siitä vain arvioita lukemaan jne.

Jos äänittelet myös laulua ja akustisia soittimia, niin valitse suljetut kuulokkeet, ettei ääni vuoda kuulokkeista mikrofoniin. Itselläni on AKG DT 770 Pro't. Niitä kehuttiin niin kovasti että ostin (n. 140 €). Nyt on tosin käynyt ilmi, että niiden matalien äänien toistokäyrä ei ole niin tasainen kuin olisi suotavaa.
On minulla myös Sony MDR-780 (aikanaan noin 1200 mk/200 €), mutta niiden sointi liian täyteläinen ja "hi-fi" miksaamiseen. Kaikki kuulostaa liian hyvältä.

Yleensä kyllä käytän kaiuttimia.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
anapena
12.04.2008 15:16:56
Jotkut kehuneet Ultrasonen kuulokkeita, itselläni MBQuartin 805set, joita ei saa rikki millään...tosin soundi ei ole ihmoinen, mutta kaikkeen tottuu...
Klezberg
13.04.2008 13:07:05 (muokattu 13.04.2008 13:51:19)

Väittäisin, että kuulokkeiden äänenlaatu/hintasuhde on erittäin hyvä verrattuna kaiuttimiin. Itse sen paremmin asiaa tuntematta tai kuulokkeita vertailematta menisin kuulokekauppaan ja ostaisin AKG:n 240-kuulokkeet. Malli taitaa olla ikivanha, ja myös paljon käytetty. Itselläni on AKG:n 140-kuulokkeet 80-luvun alusta, ja toisto on mielestäni aika mainio. 140-malli ovat pienemmät, puolisuljetut, kun taas 240-luurit ovat suljetut.

Minulla on AKG:n 240 ja olen tyytyväinen, mutta ne on kyllä avoimet (EDIT: tai puoliavoimet, en ole koskaan sisäistänyt avoimen ja puoliavoimen eroa). 270 on sitten suljettu, nekin löytyy.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
axelsson
13.04.2008 13:46:37
Väittäisin, että kuulokkeiden äänenlaatu/hintasuhde on erittäin hyvä verrattuna kaiuttimiin.

Toikin on nykyään kyllä muuttunut. Parilla-kolmella sadalla saa ihan hyvät kuulokkeet tai melko suoravasteiset aktiivimonitorit. Akustiikka vaan pitää olla kaiuttimien kanssa kunnossa ja ihan alimmista bassoista joutuu vähän tinkimään.

Itse sen paremmin asiaa tuntematta tai kuulokkeita vertailematta menisin kuulokekauppaan ja ostaisin AKG:n 240-kuulokkeet. Malli taitaa olla ikivanha, ja myös paljon käytetty.

Jep, K240M -malli on vanha ja paljon käytetty - soittokuuloke. Niitä on käytetty maailman sivu soittajien äänityskuulokkeina, jossa käytössä ratkaisevat aivan eri ominaisuudet kuin miksatessa. Nuo K240M:t ovatkin mukavat ja kevyet päässä. Tuota samaa toimivaa rakennetta AKG käyttää nykyäänkin kaupasta saatavassa K240S -mallissa, joka taas on loundnessmainen hifikuuntelukuuloke. Lähinnä ehkä teknokaman kuuntelussa omimmillaan +7db bassokorostuksen takia.

Itselläni on AKG:n 140-kuulokkeet 80-luvun alusta, ja toisto on mielestäni aika mainio. 140-malli ovat pienemmät, puolisuljetut, kun taas 240-luurit ovat suljetut.

240:t ovat "puolisuljetut".
samulirask
13.04.2008 19:11:46

Toikin on nykyään kyllä muuttunut. Parilla-kolmella sadalla saa ihan hyvät kuulokkeet tai melko suoravasteiset aktiivimonitorit. Akustiikka vaan pitää olla kaiuttimien kanssa kunnossa ja ihan alimmista bassoista joutuu vähän tinkimään.

Jep, K240M -malli on vanha ja paljon käytetty - soittokuuloke. Niitä on käytetty maailman sivu soittajien äänityskuulokkeina, jossa käytössä ratkaisevat aivan eri ominaisuudet kuin miksatessa. Nuo K240M:t ovatkin mukavat ja kevyet päässä. Tuota samaa toimivaa rakennetta AKG käyttää nykyäänkin kaupasta saatavassa K240S -mallissa, joka taas on loundnessmainen hifikuuntelukuuloke. Lähinnä ehkä teknokaman kuuntelussa omimmillaan +7db bassokorostuksen takia.

240:t ovat "puolisuljetut".

Kiitos oikaisuista. Pitäähän tänne kirjoitella vaikka ei mitään tiedäkään.
Samulin sivut
Quu
13.04.2008 20:22:40

Tietty senkin olisi aloitusviestiin lisätä, että tällä hetkellä mulla on käytössä AKG:n K-44 jotka ostin sikana säkissä joskus vuonna kivi kun satuin kuulokkeita tarvitsemaan, niillä olen tehnyt biisit alusta loppuun.
Nyt vasta tässä on ruvennut heräilemään siihen, että varmaan parempia tuloksia saisi (ehkä) jos olisi vähän paremmat luurit.

Kun tuppaa se lopputulos kuulostamaan aika erilaiselta sit aina kun kuuntelee jossain muualla ja muilla kamoilla.
Yleensä se on niin, että ei biisi toimi läheskään niin hyvin kuin noilla kuulokkeilla kuunnellessa.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
teppomies
14.04.2008 02:55:48
Kun tuppaa se lopputulos kuulostamaan aika erilaiselta sit aina kun kuuntelee jossain muualla ja muilla kamoilla.
Yleensä se on niin, että ei biisi toimi läheskään niin hyvin kuin noilla kuulokkeilla kuunnellessa.

Biisit saat kuulostamaan samalta eri vehkeillä mielestäni enempi kokemuksen kautta kuin kuulokkeita vaihtamalla. Olettaen nyt että nuo sun kuulokkeet on edes kohtuulliset eikä anttilasta 5e:llä ostetut :)

Kannattaa myös laittaa mieleen miltä biisit kuulostaa jossain muualla. Eli mikä korostuu jne ja miettiä näitä seuraavilla kerroilla miksatessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)