Aihe: Ärhäkkyyttä komppisoundiin?
1 2 3 4
Antti1
12.04.2008 01:00:22
Ketju käsittelee jälleen metallisoundeja, varoituksen sanana tämä muille hemmoille.

Laitteisto:
-Diezel Einstein 50W
-omatekoinen 2x12" V30 & G12H (pääasiallinen vekotin toistaiseksi)
-Orange PPC112 V30 (kotisoittoon yms.)

Ongelma: hitusen liian pyöreä, paksu (=kermainen, lämmin, mitälie adjektiivia haluatkaan käyttää..) ja perinnehenkinen soundi. Ei mitenkään merkittävä haitta ja tuon kanssakin voisi elää ilomielin hautaan asti. Siltikin tekisi vielä mieli vähän viilata paremmaksi ja kohti sitä äärimmäistä unelmasoundia, kun se on ihan varmasti kuitenkin toteutettavissa. Hakusessa vähän agressiivisempaa purentaa, hitusen selkeämpää soundia (joojoo, se soittotatsi vaikuttaa kyllä) isoilla gaineilla ja pikkusen ryhdikkäämpi alapää. Tykkään keskiäänistä, enkä halua tinkiä alapään toistosta. Itseasiassa ei se bassojen leikkaaminen edes auta, kun soundin luonne on jossain määrin pikkusen löysähkö. Ei mitään alavirejunttausta tällä kertaa, kun en niistä hirveästi välitä ja vaan tuntuvat huonontavan soundia mun meiningeissä. Matalimmillaan d-vireestä mennään.

Kysymys kuuluukin vain, että miten sitä graalin maljaa lähtisin lähestymään? Tässäpä mun ajatuksia: parempi kaappi (budjettikysymys, Diezel 4x12" mielessä sit joskus), jokin poljin antamaan särmää (ehdoton ei kurjille kohinageneraattoreille), räkki-eq leikkamaan kakkia pois signaalista, sonic maximizer tuomaan vähän hifimeininkiä ja siistimään soundia, uudet ja erilaiset putket päättäriin (nyt Rubyn EL34:t, huomisen jälkeen Svetlanat). Onko jotain konkreettisia ehdotuksia vaihtoehdoiksi, tai jotain muuta mielessä? Mites esim. KT88 tuubit käyttäytyisivät noiden EL34:n tilalla? Sopivat ihan heittämällä kyllä, siinä ei mitään ongelmia ton laitteen kanssa.

Mitä vähempi ylimääräisiä purkkeja, niin sitä parempi. Periaatteessa siis putkien, elementtien ja kaappien vaihtelulla olisi hyvä selvitä. Jos ei riitä, niin muut konstit kelpaavat myös kuitenkin.
Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/
Deranged
12.04.2008 08:04:38
Ongelma: hitusen liian pyöreä, paksu (=kermainen, lämmin, mitälie adjektiivia haluatkaan käyttää..) ja perinnehenkinen soundi.

Mites vanhat kielet sulla on kitaroissa? Kielimerkin vaihto johonkin kirkkaampaan voi tehdä ihmeitä myös. Seuraavaksi tsekkaisin kitaroiden mikit, ne on monesti syy varsinkin jos on vakiomikit sisässä.

Etuasteputkien vaihto jytäkämpiin muuttaa aika radikaalisti soundia, esim Ruby vs. Tung-Sol eron higain-vahvarissa kuulee olmikin.

Sitten räkkieq luuppiin ja pedaalieq vahvarin eteen. Pedaalista ylösalaisin oleva V asetus jossa korkein kohta on jossain 650-800Hz kohdalla. Räkkieq:lla sitten leikkaat kaiken ylimääräisen pois.

Ranne tiukkana pikatessa, löysyys soitossa löysentää soundia.

Vahvarin liiallinen dynamiikka hankaloittaa modernia lytättyä soundia, joten kannattaa joku laadukas overdrive esim. laittaa vahvarin eteen. Ei siitä paljoa gainia tarvii ottaa, mutta kummasti se vaan auttaa ollessaan päällä.

Tämmösiä tuli mieleen.
JHL
12.04.2008 10:33:45

minkälaisella plekulla soitat?

olen testaillut aikojen kuluessa hopeaa, terästä, piiiiitkään sitä perinteistä dunlop jazz III:sta (punainen!!), viime kuukaudet olen soitellut kivellä. noissa ei-muovi-plekuissa on tosi erilainen sointi, riippuen muodosta ja materiaalista. kivipleku tuntuu pitävän muotonsa vaikka miten runttaisi, eli kärki pysyy terävänä = napakka soundi. vertailun vuoksi ultex jazz III kesti yhdet 2 h bänditreenit jonka jälkeen olisi pitänyt hioa teräväksi tai vaihtaa uuteen. muutenkin kivessä ja metalleissa on napakampi ätäkki kuin muovissa (henk koht mielipide), munsta metalli napsuu korkeammalta kuin kivi.

kokeilu ei tässä tapauksessa maksa kovinkaan paljon, suosittelen.
Insane Kane
12.04.2008 10:39:47
EQ:lla helpoin / paras parantaa soundia.
Jos liian pyöreä, pahvilaatikkomainen. Kapealla Q:lla eti jostain 200-500 hertsin paikkeilta ja leikkaa.
Ei näin! >=)
Antti1
12.04.2008 12:21:02 (muokattu 12.04.2008 12:24:19)
Mites vanhat kielet sulla on kitaroissa?

Uudet ja niitä löytyy n. 20 pakettia vielä laatikosta, monen eri merkkisiä.

Seuraavaksi tsekkaisin kitaroiden mikit, ne on monesti syy varsinkin jos on vakiomikit sisässä.

Ei oo mikeistäkään kiinni. Duncania yms. löytyy.

Etuasteputkien vaihto jytäkämpiin muuttaa aika radikaalisti soundia, esim Ruby vs. Tung-Sol eron higain-vahvarissa kuulee olmikin.

Kokeiltu on Ruby, TAD (paras tähän mennessä), JJ, Svetlana ja Ei. Tungsolit oli kopasta loppu tällä kertaa, EH:n ja Sovtekin puikulat vielä kokeilematta.

Tämmösiä tuli mieleen.

Jepjep. Ihan hyviä ehdotuksia, mutta sanoisinko, että aika "itsestäänselvyyksiä" suurin osa kuitenkin.

EDIT: Mitä taas tulee plekuihin, niin niitä oli lootassa viime laskun perusteella 137 kappaletta ja vähintään 50 erilaista mallia. Löytyy hopeisesta ohkasiin nylonplekuihin kaikenlaista. Pääasiallisesti mä olen käyttänyt nyt viimeisen viisi vuotta millin paksuisia tortexeja, enkä ihan heti ole niistä mihinkään vaihtamassa.

Insane Kanen ehdotus muuten hyvä, mutta parametriset eq:t maksavat aivan perkeleen paljon. Harkinnassa on kyllä ollut.

Lisää ehdotuksia ja pohdiskelua kiitos.
Henkka370
12.04.2008 12:32:41
viime kuukaudet olen soitellut kivellä.

Mistä näitä kiviplekuja saa?

Vai pitääkö mennä ettimää sopivaa luonnosta? =)
Kitara on työkalu
Antti1
12.04.2008 12:35:58
Mistä näitä kiviplekuja saa?

Thomann ainakin myy, en muista nähneeni Suomessa myytävänä missään. Tosin en mä nyt oo aikoihin enää kaupoissa ravannutkaan, kun ton Diezelin hommasin viime vuonna. :)
Jazkaa
12.04.2008 13:16:23
Halpa tapa koittaa tiukentuisiko saundi buustilla olis Bad Monkey. Levelit täysiin ja gainit nollille, jos kiristyy hyvin, hommaamaan jotain laadukkaampa. Jos ei skuulaa, saa sen helposti kyllä myydyksi
Antti1
12.04.2008 13:18:18 (muokattu 12.04.2008 13:19:13)
Ei oikein apina kiinnosta, kun mulla on ollut sellainen jo. Niin ja ei tuo BM kauheasti soundia muuta tiukemmaksi, kun ei ole järin tiukkasoundinen itsessäänkään.
Jazkaa
12.04.2008 13:21:50
Janne19691
12.04.2008 13:32:06

Tässä muutama ehdotus:

Vaihda G12H pois ja laita tilalle toinen vintage 30, tuo selkeyttä ja ylämiddleä lisää. About sama bassotoisto kummallakin.

Jos middlestä tykkäät niin EL34 on enimmäkseen just semmoinen. KT88 tuo alapäätä lisää ja on tasaisempi taajuusvasteeltaan kuin EL34.

EQ pedaali looppiin ja säätöä.
Rule #1: There are no rules.
pekurides
12.04.2008 13:42:10

Mulla olis lääke täs käsillä....
BBE sonicmaximizer poistaa löysyyden kodista ja puutarhasta:)

..mutta tuokin on ylimääränen palikka vaikkakin looppiin saa kätevästi, kirkastaa ja tiukentaa sekä saa botnea kaivettua esiin jne.

KT88 on meikän suosikkiputkia mutta ne on sitten ihan helvetinjytkyjä eli sitä alapäätä piisaa koko kylälle ja yläpää pehmeä ja hiukan tunkkainen... melkeimpä hiukan tunkkainen kuvastaa aika hyvin KT88 putkia mutta hirvittävällä jytkeellä:=)

Toinen mitä nyt olen ite käyttäny niin KT66 , mulla on tungsolin versiot kiinnj framuksessa ja el34 verrattuna tuli agressiivisempi,ärhäkämpi ja tiukempi saundi ja nämä kt66 eroaa juurikin 6l6gc ettää niissä on enempi keskisiä ja vähän muutakin sekä aika pirskatin jykevä alakerta botnen muodossa.... sanoisin että rässiputket, vailla verta!

KT88 edelleen tylyimmät mutta niissä himpun tylsempi saundi valtavan voiman kustannuksella! .... ihan mutu makuasioita tietenkin mutta toivottavasta hiukan samanlaiset korvat muiltakin löytynee:)
Tunteella päin vittua.
Antti1
12.04.2008 13:45:18 (muokattu 12.04.2008 13:47:38)
Vaihda G12H pois ja laita tilalle toinen vintage 30, tuo selkeyttä ja ylämiddleä lisää. About sama bassotoisto kummallakin.

Ollut kyllä ajatuksena, muttei oo päässyt vielä kokeilemaan. Jokatapauksessa siis kaappi menee ennemmin tai myöhemmin vaihtoon.

Jos middlestä tykkäät niin EL34 on enimmäkseen just semmoinen. KT88 tuo alapäätä lisää ja on tasaisempi taajuusvasteeltaan kuin EL34.

Tiedossa on KT88:n taajuusvasteen luonne, mutta miten se soundi eroaa muuten? Onko löysempi, tiukempi, hifimpi vai mitä ihmettä?

EDIT: Jaa no, Pekurides yllätti taas ja tuli jauhamaan noista KT-sarjalaisista. :) Sinänsä pyöreämpää yläpäätä ja tunkkaisuutta ei kyllä välttämättä enää kaipaile ton kaveriksi...
Janne19691
12.04.2008 14:21:23

Tiedossa on KT88:n taajuusvasteen luonne, mutta miten se soundi eroaa muuten? Onko löysempi, tiukempi, hifimpi vai mitä ihmettä?

No noista adjektiiveista sanoisin että hifimpi olis oikea. Myös headroomia piisaa enemmän (kuin EL34) mutta meneekö uusissa high gain vahvistimissa pääte ikinä kauheesti ruvelle on eri juttu. En sanoisi että mikään putken vaihto vaikuttaa löysyyteen tai tiukkuuteen hirveästi (taajuusvasteeseen ja headroomiin kyllä), se on vahvistimen kytkennästä kiinni ja lähinnä kuinka paljon vahvistimella on negatiivista takaisinkytkentää (NFB).
Janne19691
12.04.2008 14:29:17 (muokattu 12.04.2008 14:43:03)

KT88 on meikän suosikkiputkia mutta ne on sitten ihan helvetinjytkyjä eli sitä alapäätä piisaa koko kylälle ja yläpää pehmeä ja hiukan tunkkainen... melkeimpä hiukan tunkkainen kuvastaa aika hyvin KT88 putkia mutta hirvittävällä jytkeellä:=)

Toinen mitä nyt olen ite käyttäny niin KT66 , mulla on tungsolin versiot kiinnj framuksessa ja el34 verrattuna tuli agressiivisempi,ärhäkämpi ja tiukempi saundi ja nämä kt66 eroaa juurikin 6l6gc ettää niissä on enempi keskisiä ja vähän muutakin sekä aika pirskatin jykevä alakerta botnen muodossa.... sanoisin että rässiputket, vailla verta!

KT88 edelleen tylyimmät mutta niissä himpun tylsempi saundi valtavan voiman kustannuksella! .... ihan mutu makuasioita tietenkin mutta toivottavasta hiukan samanlaiset korvat muiltakin löytynee:)

Jos haluaa KT88 ärhäkämpää meninkiä niin 6550 on sitä (ainakin SED 6550C verrattuna JJ KT88 ja Shuguang KT88). About sama alapää mutta ärhäkämpi yläpää.

Riippuu myös KT66 valmistajasta toi soundi hieman. Kokemukseni mukaan Shuguang KT66:ssa on vähemmän keskinääniä kuin JJ 6L6GC putkessä. JJ KT66:ssa on keskiääniä taas ennemmän kuin Shuguang KT66:ssa.

Ei kandee ihan heti suoralta kädeltä yleistää jonkun putkimallin soundia. Soundi riippuu vähän myös valmistajasta.

Edit: asiavirhe
Antti1
12.04.2008 16:26:01
En sanoisi että mikään putken vaihto vaikuttaa löysyyteen tai tiukkuuteen hirveästi

Ei hirveästi, sehän on selvä tietenkin. Ota kuitenkin huomioon, etten mä haekaan suuria eroja aiempaan soundiin. Haluan nyt vain hioa ne pienet huomauttamisen aiheet soundista pois ja jokaikinen parannus, olkoon pienikin, on kotiinpäin.
Detox
12.04.2008 17:12:26

http://www.thomann.de/fi/maxon_od808.htm

Tuommone sit.

Saattas jopa toimia ;)
Mesa 4 Life!
Antti1
12.04.2008 17:14:12
Torilta Klon Centaur kiinnostais enempi. :)

Kuinka lähellä alkuperäistä tuo Maxon on? Meinaankun alkuperäinen ts-808 menee aika hienosti tuohon kohinageneraattori-osastoon. Vaatimuksia on, tiedetään... :)
Mirk0
12.04.2008 19:02:11
Ei sitä millään pedaalilla.
Konehuoneesta se komppisoundi lähtee.
Kuse tuubaas vai mitä sä soititkaan?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)