Aihe: "Soundistressi"
1 2 3 4
Alphie
11.04.2008 23:45:10
Miten olisi ihan kevyt kääntö tone-potikasta? Ei siis tarkoita on-off-vaihtoehtoja.

Kuulostaisi ihan fiksulta. Tosiaan se ei ole koskaan ollut laitteista kiinni tuo terävyys. Samaa on ilmennyt ihan 6505:ssa ja POD XT:ssä.
jussimus
11.04.2008 23:46:54
Tässä samassa threadissa voisin kysäistä ihan lyhykäisen kysymyksen. Onko mitenkään mahdollista saada kovalla soitettaessa pehmeyttä hi-gain demppaukseen? Minulla ainakin on omien vahvistimien kanssa ollut sitä ongelmaa, että aina kuuluu päällimmäisenä se kova "täk täk", eikä niinkään semmoista pehmeää ja mukavan kuuloista saundia.

Onko siis vahvistin aina jossain määrin riipivä kovalla volumella ja suurella määrällä säröä? Voisiko tähän mahdollisesti hakea ratkaisua EQ:lla esimerkiksi?

Napakka demppi sen olla pitää eikä mitään piereskelyä ;)
kimurantti1
12.04.2008 00:02:35 (muokattu 12.04.2008 00:04:23)
Tässä samassa threadissa voisin kysäistä ihan lyhykäisen kysymyksen. Onko mitenkään mahdollista saada kovalla soitettaessa pehmeyttä hi-gain demppaukseen? Minulla ainakin on omien vahvistimien kanssa ollut sitä ongelmaa, että aina kuuluu päällimmäisenä se kova "täk täk", eikä niinkään semmoista pehmeää ja mukavan kuuloista saundia.

Kantsii myös miettiä sitä, että ongelma saattaisi olla pikkauksessa eikä kamoissa. Mä tiedän että monia tämä mun kirjoitukseni varmasti ärsyttää, mutta niin se vaan on, että plektratekniikka vaikuttaa soundiin ja nimenomaan siihen attackiin tasan yhtä paljon kuin vahvistin. Myös ketjun aloittajan juttua mun on sen verran kysyttävä, että onko kyse oikeasti soundistressistä vai soittostressistä?
Marzi
12.04.2008 00:24:12

plektratekniikka vaikuttaa soundiin ja nimenomaan siihen attackiin tasan yhtä paljon kuin vahvistin.

Yks kerta studiossa komppiraitaa soittaessa äänittäjä kysyi multa kääntymättä katsomaan, et mitä teit ku soundi muuttui paskaksi. Soitin siis sen selän takana. Vastasin, että istuin alas. Eli aika pienestä on kiinni välillä. :D

Mut kysyjälle: koita eri kaappeja, v30 tai greenback-komero vois toimia.
No yhyy.
Alphie
12.04.2008 00:25:23
Mut kysyjälle: koita eri kaappeja, v30 tai greenback-komero vois toimia.

Jep, tuo V30 on mahollista kokeilla ihan kämpällä, kun kaverilla löytyy sellainen.
Jackie
12.04.2008 01:40:08
Kärsin tästä samasta paskasta monia kertoja. Välillä kaikki oli perfect ja välillä ihan samoilla asetuksilla saundi oli ihan hirveää. Mutta sitten hankin Mesan Dualin ja Mesan 4x12 kaapin. En tiedä että oliko se ihan niiden kamojen takia vai onko se jotain pään sisällä, mutta nyt ei ole ollut ongelmia tämän asian kanssa. Voi se olla ehkä ihan päässäkin.. "Okei nyt on kalliit ja arvostetut vehkeet. Nää on pakko olla ihan parhaat" En tiedä.. Toivottavasti ei tule tätä soundistressiä enää ikinä.
PappaSF
12.04.2008 11:53:39 (muokattu 12.04.2008 12:05:15)
Joo kyllähän tuosta "soundistressistä" on tullu myös kärsittyä.

Päivät on vähän erillaisia ja joskus tuntuu ettei soundit olekkaan sitten hyvät (tiedä sitten mistä tämäkin johtuu).

Nyt justiinsa kokeilin täysin uutta juttua kotona ja täytyy sanoa, että soundit on aika makeet ;-)

Sähkis (Fenkun Deluxe HSS sillä swithcillä) -> VOX AD50VT inputtiin ->Voxista suoraan Line/Phone:sta Boss GT-8:n inputtiin -> Bossista L/Mono outputista Roland Cube 30X Input (Cubessa JC-Clean kanava). VOXista ei efektejä vaan pelkästään niitä mallinnoksia käytän ja perusäänen säätimiä tässä kokoonpanossa.

Bossista olen vaan ottanu muistipaikan vahvarin mallinnukset pois käytöstä kyseisessä muistipaikassa ja käyttelen sitten bossin Delay, Reverb ym. efektejä.

Soundi on kyllä tällä hetkellä makea. (ääninäytettä tällä kokoonpanolla ei ole antaa, toisissa kirjoituksissani löytyy jotain ääninäytettä eri kokoonpanolla)

Vähän sitä ehkä liikaa aina säätelee, kaippa se on sitä vaihtelun halua tai jotain.

Aloittajan mainitsemaa H&K Switchblade kuolasin ja testailin (tosin Combo 50) ja hieno soundinen tuo on, mutta kotisoitossa liian kovaääninen niin en hankkinutkaan.
jussimus
12.04.2008 11:53:42
Kaikista tähän asti omistamistani vahvareista Engl Thunder-combo on aiheuttanut ylivoimaisesti vähiten soundistressiä. Oisko jopa vain yks tai kaks pänditreeniä jolloin oon vähän miettiny että "onkohan toi soundi nyt kuiteskaan ihan kohdallaan". Silti missään vaiheessa ei oo tuntunu että nyt on ihan paskat soundit.

Aiempien vahvareiden kanssa fiilikset vaihtelivat pahimmillaan joka toisissa pänditreeneissä.
sepisti
13.04.2008 11:35:45
Mä olen huomannut että pändin seassa esim menee semmoinen riipivä ja leikkaava soundi ihan täydestä, mitä taas kotona yksin soitellessa ei pysty kuuntelemaan sekuntiakaan, ja niin poispäin. Ehkä on parasta vaan väännellä ne nappulat niin että kamat kuulostaa edes jotakuinkin siedettävältä ja sitten keskittyä muihin osa-alueisiin.

Tässä ollaan mun mielestä asian ytimessä. Kärsin itsekkin ajoittain soundistressistä, ja voiton puolella aletaan olemaan. Ketjun aloittaja sanoi kuuntelevansa ja vertalevansa omaa soundiaan paljon muiden soundeihin. Tärkeä kysymys tässä kohtaa on se, että mistä ne vertailukohdat ottaa. Jos käy klubikeikalla kuuntelemassa lavan edessä idolinsa soundia, voi jotain vertailua tehdäkin. Mutta jos kuuntelee levyjä, ei mielestäni kannata lähteä vertailemaan. Paitsi tietysti jollain podilla voi sitten yrittää saada himassa just sellaista soundia kun levyltä tulee ulos. Nämä "levysoundit" eivät vaan toimi sen bändin kanssa soitettaessa ja niitä ei kannata lähteä edes tavoittelemaan.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Tympee Huttunen
13.04.2008 11:58:01 (muokattu 13.04.2008 12:08:56)
Näin. Itse koin tämän asian keskiviikkona, kun hommasin ton marsukaapin tilalle Framuksen med V30 elementit. Muuttu soundi ihan toden teolla, sopii Trilogyn kanssa naurettavan hyvin yhteen.

Minä en taas pitänyt Trilogyn kanssa tuosta Framuksen 4x12" kaapista V30-elementeillä juuri ollenkaan. Vaihdoin kaappiin Greenbackit ja soundi alkoi löytymään. Myöhemmin vaihdoin myös etuasteputket tung-soliin ja soundi parani jälleen. Saattaa olla, että joku putkista teki aiemminkin jotain kränää soundiin ja kenties ne V30-elementit eivät päässeet oikeuksiinsa.

Gibsonin LP Studiollakaan ei muuten komppisoundia saanut millään sellaseksi chunka-menoksi, vaikka soundia ruuvaili ja gainia tarjoili naurettavuuksiin. Syy oli luultavasti ainakin osittain mikeissä, sillä komppisoundi (hi-gain-menoon) parani selvästi vanhalla CMI-flying V:llä. Eli siltä osin voisin suositella koittamaan eri mikkejä kitarassa. Itse laitoin LP:n mikit vaihtoon ja tilalle tuli edullista Teslaa. Tulokseen olen varsin tyytyväinen.

En ole vielä päässyt testamaan Trilogya Teslojen kanssa, sillä ykkösnupin paikan vei nyt Laney Supergroup, josta jotenkin tuli henkilökohtainen vehje, kun niin monta tuntia tuli sitä korjattua. Henkilökohtainen soundistressi on ainakin väliaikaisesti poissa, kun ostin Laneyn kaveriksi Ibanezin Tubekingin.

Se on kyllä totta, ettei tätäkään autuutta kauan kestä. Kohta taas miettii uusia juttuja vaikka pitäisi keskittyä siihen soittamiseen ennemmin.
Crimsomnia
17.04.2008 21:18:23
Uusi kaappi olisi vissiin paikallaan. Peaveyn rotiskon otin mukaan vain siksi kun en nuppia ostaessa saanut oikein muuta. Marsun kaappeja oli tarjolla, mutta kaupan setä sanoi että eivät kestä ko. nupin kanssa kovin pitkään.

http://www.thomann.de/fi/framus_fr_412_dragon_an.htm

Framus em. V30:lla varustettuna eikä hintakaan päätä huimaa. Ostanko sorkkaeläimen juuttikangassäkissä, vai onko porukalla sanoa jotain vehkeen puolesta/vastaan?

Voisin joutessani uppia johonkin näyteklippejä tuosta puhumastani kuminasta paksummilla kielillä. Säröstä ikäänkuin katoaa terä ja karkeus, ja ulos tuuttautuu ympäripyöreää, pehmeää kuminaa.

Ran Guitarsin keppiä med kunnon mikit odotellessa...
Ziggy Bubba
17.04.2008 21:34:30

Voisin joutessani uppia johonkin näyteklippejä tuosta puhumastani kuminasta paksummilla kielillä. Säröstä ikäänkuin katoaa terä ja karkeus, ja ulos tuuttautuu ympäripyöreää, pehmeää kuminaa.

Samanlaisia oireita olin havaitsevinani LP Studiossani ennen ku vaihdoin tallamikin 498T:stä Duncanin JB:seen. Jos kunnon chuggaa haluaa, niin EMG:t ovat kieltämättä myös kovia.
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
Johann Onn
17.04.2008 22:36:22 (muokattu 18.04.2008 13:55:01)
Joo kyllähän tuosta "soundistressistä" on tullu myös kärsittyä

Joskus itte huomasin tätä samaa, kunnes muistui, että kieletkin pitäis vaihtaa välillä. No, aikoinaan trankkumarsun omistamisen aikaan, tämä tauti oli pahimillaan. Ei siitä kyllä kukaan mukaan, saanut kunnollista soundia irti.
Insane Kane
17.04.2008 22:49:42 (muokattu 17.04.2008 23:07:32)
Soundstressi, on ja aika kova.
Juuri kun setuppi oli apaut kasassa niin tuli kauhee krapulaähky kamojen suhteen ja romut myyntiin.
Tuon Carvin V-3 kerkesin laittaan myyntiin.
Onneksi ei tullut varteenotettavia tarjouksi kun nukuin yön yli.
En tiedä voisko mulle edes olla parempaa nuppia. Ei tarvi pedaaleita boostaileen, puhtaat on erittäin hyvät ja hevyt lähtee kuin vettä vaan.
Ja nyrjäyttelee korvia bänditreeneissä mutta kotona osaa käyttäytyä...
Koskahan osais olla tyytyväinen...
Mullon soundikrapula, osta romua?
JarnoH
17.04.2008 23:00:49

Kaikista tähän asti omistamistani vahvareista Engl Thunder-combo on aiheuttanut ylivoimaisesti vähiten soundistressiä. Oisko jopa vain yks tai kaks pänditreeniä jolloin oon vähän miettiny että "onkohan toi soundi nyt kuiteskaan ihan kohdallaan". Silti missään vaiheessa ei oo tuntunu että nyt on ihan paskat soundit.

Aiempien vahvareiden kanssa fiilikset vaihtelivat pahimmillaan joka toisissa pänditreeneissä.

Juuri kun olin kirjoittamassa ketjuun, että kyllä sitä voi sellaiseen mukavaan ainakin lähes "soundistressittömään" tilaan päästä, kun tarpeeksi jaksaa kamoja vatvoa. Omistan siis ENGLin Thunder -combon.
Röytäen eteenpäin.
jussimus
17.04.2008 23:48:07
Juuri kun olin kirjoittamassa ketjuun, että kyllä sitä voi sellaiseen mukavaan ainakin lähes "soundistressittömään" tilaan päästä, kun tarpeeksi jaksaa kamoja vatvoa. Omistan siis ENGLin Thunder -combon.

Noni, siellä on toinen onnellinen ja soundistressitön Thunder-mies :)
PuNkKi
17.04.2008 23:50:36
ei varsinaista "soundistressiä" ole.. mutta..
kyllä kieltämättä toisinaan vituttaa kochin twintonen säröt
joka toinen päivä niistä tykkää.. joka toinen päivä sitten ei.

no, onneksi on ehx.. :D
Se mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
Kivijalka
17.04.2008 23:58:34
Noni, siellä on toinen onnellinen ja soundistressitön Thunder-mies :)

Saanko minäkin olla soundistressitön, vaikken Thunder-mies olekaan? Olen huomannut että mitä oranssimpien kamojen läpi soittelen, sitä täsmällisemmin pään sisällä kaikuva ääni toistuu vahvistimesta. Tiedä sitten kuinka pitkään tätä kestää, mutta tällä haavaa kyllä on aika naurettavan tyytyväinen olo saundin suhteen.
I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy.
Numb
18.04.2008 10:58:09

Olen huomannut että mitä oranssimpien kamojen läpi soittelen, sitä täsmällisemmin pään sisällä kaikuva ääni toistuu vahvistimesta. Tiedä sitten kuinka pitkään tätä kestää, mutta tällä haavaa kyllä on aika naurettavan tyytyväinen olo saundin suhteen.

Joo. Kyl. Mutta hienosäätö ei lopu koskaan. Esim. Barberin Barb E.Q. on Rockerin kanssa aivan ässä, siitä saa juuri sen pikkiriikkisen lisää yläpäätä, jonka Les Paulin kanssa joskus kaipaa. Ja erityisesti puhtaalla kanavalla erit. mainio, saa siihenkin sävysäätimet. :)
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)