![]() 19.03.2008 16:03:52 | |
---|---|
...halusin vaan puuttua tohon "Kiskoo korkeita ääniä ihannointiin"... Siihen sais puuttua laajemmaltikin. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 09.04.2008 17:52:45 | |
Juu - siinähän se taito sit harrastusporukassa onkin ottaa esille vaan sellaset asiat, jonka tietää olevan yleensä sektiokavereille mahdollista. -"Soitetaas toi fraasi näin..." -"Toi paikka ei oikein soi, mikä ääni sulla on?" -"Kattos, pitäsköhän tässä kohtaan käyttää tämmösiä vetoja?" -"Hei kapu, viittitsä solfata ton tahdin, kun me ollaan siinä ihan pihalla..." Toki parhautta on, kun koko sektio on kiinnostunut supsuttamaan treeneissä just soittoasioita - eikä esim kastikereseptejä. Harrastajaorkesterissa kaikkein parhainta olisi se että kaikki keskittyisivät kuuntelemaan toisiaan, ei niin että kuuntelee omaa soittoaan ja sitten sen kautta peilaa muiden soittoa. Yhteisharjoituksessa menee aikaa hukkaan jos keskustellaan liikaa, eikä harrastajamuusikon saati ammattimuusikon kapasiteetti omaksua asioita per kerta ole kovin iso. Mikrojohtamisen (kaikilla elämänaloilla varsin turhauttavaa) sijaan pitäisi kapellimestarin pitää huolta ja harjoittaa orkesteria niin että haluttu tulos saavutetaan. Sektioiden äänenjohtajien kannattaa keskittyä soittamaan mahdollisimman hyvin korvat auki pitäen. Mikäli stemmaharjoituksia järjestetään (hyvin harvinaista ja usein myös hyvin turhaa harrastajaorkassa) niin silloin voi vähän tarkemmin äänenjohtaja käydä läpi asioita, mutta HYVIN tarkkaan sanansa harkiten koska harrastaja ei välttämättä suhtaudu asioiden asialliseen tarkasteluun suopeasti (itsetunto, omaksumiskyky yms. asiat) vaikka tarkoitus olisi kuinka hyvä. Harjoitusten aluksi olisi hyvä vetää vaikka parit skaalat niin että kapu erikseen muistuttaa (joka ainoa kerta) että jokainen soittaja keskittyy kuuntelemaan toista soittajaa, esim. vieruskaveria. Auttaa valtavasti yhteisen intonaation ja yhteisen rytmin löytymiseen, sekä yhteisten artikulaatioiden löytymiseen. Säästää valtavasti aikaa ja puhetta. Tää "puhevastaisuus" tulee jo siitä että puhetta ymmärtää tosi helposti väärin, ja ihmiset on erilaisia ja ymmärtää asiat eri lailla. Toista on paljon vaikempi loukata vahingossa soittamalla. Konsertti, mikä ihana tekosyy oluenjuonnille... | |
![]() 11.04.2008 11:47:04 | |
Tää "puhevastaisuus" tulee jo siitä että puhetta ymmärtää tosi helposti väärin, ja ihmiset on erilaisia ja ymmärtää asiat eri lailla. Toista on paljon vaikempi loukata vahingossa soittamalla. Mää vasta älysin, että mew puhutaan nyt ihan eri asioista. Mä oon käsitelly bigband-soittamista - mistä alun perin oli puhekin, kun taas sä oot ymmärtääkseni käsitelly enemmänkin klassisemman puolen musisointia. Kieltämättä klasaripuolella ollaan - älä nyt ota tätä henkilökohtasesti - sen verran nättinokkasempia, että siellä on munkin kokemukseni mukaan paree pitää turpansa kiinni, mutta ainakin kaikissa niissä bigbandeissä, missä mä oon vetäny, on sektioissa tehty välillä kovastikin duunia. Mutta kulttuuri on kovin toinen - jo soittokunnissakin. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 11.04.2008 15:50:54 | |
Mää vasta älysin, että mew puhutaan nyt ihan eri asioista. Mä oon käsitelly bigband-soittamista - mistä alun perin oli puhekin, kun taas sä oot ymmärtääkseni käsitelly enemmänkin klassisemman puolen musisointia. Musiikista täällä kait puhuttiin... Ihan samalla lailla pitää korvien olla auki oli musiikinlaji mikä tahansa, ja ihan samalla lailla amatööripoppoossa kannattaa tarkkaan harkita mitä sanoo ja ammattipoppoossa taas ei tarvitse. Sellainen jatkuva nysvääminen treeneissä vie aikaa, paitsi sitten jos ollaan ihan sektion kesken omissa reeneissä. Paljon nopeampaa on jos soittajilla on ne korvat on höröllään joka puolelle (niin big bandissa kuin missä tahansa muussa orkesterissa/yhtyeessä), ja kippari antaa lyhyitä mutta informatiivisia ohjeita. Kesäkurssit tms. on sitten asia erikseen, niissä touhu on paljon hektisempää kun koitetaan viikossa saada jotain kasaan. Kieltämättä klasaripuolella ollaan - älä nyt ota tätä henkilökohtasesti - sen verran nättinokkasempia, että siellä on munkin kokemukseni mukaan paree pitää turpansa kiinni, mutta ainakin kaikissa niissä bigbandeissä, missä mä oon vetäny, on sektioissa tehty välillä kovastikin duunia. Tästä olisi ihan kiva saada käytännön esimerkkejä. Klasaripuolella palautteenanto on raakaa mutta rehellistä. Kun on jopa sata ihmistä paikalla niin silloin ei jää aikaa pukea sanoja mihinkään nätteihin sananmuotoihin joka kaikille sopisi. Pointti on se että kaikki kyllä kestää oikein hyvin sitä suoraan sanomista. Ei kai nyt tarvitse kaivaa kaapista tähänkin keskusteluun jotain klasari/poppari-vertauksia? Ihan samalla lailla molemmat käy pytyllä ja molemmat juo kaljaa keikan jälkeen. Konsertti, mikä ihana tekosyy oluenjuonnille... | |
![]() 11.04.2008 16:46:05 (muokattu 11.04.2008 16:47:53) | |
...Ei kai nyt tarvitse kaivaa kaapista tähänkin keskusteluun jotain klasari/poppari-vertauksia... Juu - ei helvetissä. Mut kultturi on ihan erilainen jo ihan ollaanko soittokunnassa tai bb:ssä. Bändityyppikohtasesti sektioliiderien rooleissa on kulttuurieroja. Ja ihan omaan kokemukseeni mä tän perustan - monessa bb:ssä on pikkuasiat suputettu sekion kesken kuntoon. Edelleen oon sitä mieltä, että sektioliiderillä nimenomaan kuuluu olla aktiivinen rooli. Edit: Sektion ulkopuolelle ei sitten paljon kannata mennä kommentoimaan - varsinkaan volyymiä. Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 15.04.2008 22:05:36 | |
Bändityyppikohtasesti sektioliiderien rooleissa on kulttuurieroja. Kyllä se on ihan sektiokohtaista riippumatta genrestä. Ja ihan omaan kokemukseeni mä tän perustan - monessa bb:ssä on pikkuasiat suputettu sekion kesken kuntoon. Edelleen oon sitä mieltä, että sektioliiderillä nimenomaan kuuluu olla aktiivinen rooli. Niinhän se kuuluukin olla, palautteen tulee olla sopivan lyhyttä ja nopeaa ja asiallista. On oma taitonsa pitää se palaute niin vähäisenä ettei tule sanoneeksi vain sanomisen takia. Jos soittajilla on korvat päässä niin ei tarvi sanoa ja jos ei oo niin ei mikään sanominen auta. Äänenjohtajan tärkein tehtävä on herätellä ihmisiä kuuntelemaan, soittamalla tai sanomalla. IL 15.4. Kärppien mestaruusjuhlista: "...Ulko-ohjelma jouduttiin kuitenkin perumaan olemattoman mielenkiinnon takia fanien juhliessa sisätiloissa.
Kärppien mestaruusjuhlissa esiintyi jo viidettä kertaa Sakari Kuosmanen. " | |
![]() 16.04.2008 01:15:05 (muokattu 16.04.2008 01:15:19) | |
No huh - onpa turski sektio "They might be giants":lla Conanissa: Bassosaksofoni ja kaks barskaa. Meisseliä!!! Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 16.04.2008 01:50:04 | |
Edit: Sektion ulkopuolelle ei sitten paljon kannata mennä kommentoimaan - varsinkaan volyymiä. Täytyy ja pitää, jos on syytä. Möllisty | |
![]() 16.04.2008 02:14:21 | |
Täytyy ja pitää, jos on syytä. Juu mutta ei paljon - ja varsinkin volasta varovasti. Tai no - jos pyydät vetään kovempaa, niin sitte: "JEAH - ANNA TULLA VAAN - OU JEES!!" Mutta siis mä oon kans tota puheen kantaa. Vittu - jos joku on niin nättinokkanen, ettei kestä täydellisyytensä murenemista, niin painukoon.... No joo - paino sanalla rakentava... Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa | |
![]() 15.05.2008 00:55:03 | |
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa Turun puolesta! Kalsarikännien kirvoittamana kirjauduin sisään tovin jälkeen ja kommentoinkin. Tuosta Big Band -problematiikasta: minä diggaan kaikista eniten juuri tuosta Steelyn mainostamasta Snooky Young & Co. -osastosta, missä saadaan vaikeat jutut kuulostamaan helpolta. Todella kovat lead-jätkät palvevat musiikkia ja biisejä, jolloin vasta nuotit eteen saatuaan tajuaa, kuinka hankalista jutuista on kysymys. Toisilla sankareilla on tarve saada itseään esiin sellaisella "OMG kuinka SAIRAAN korkealta tuo jätkä vetää LOL!!!!" -efektillä, ja valitettavan usein siinä kokonaisvaltainen musiikillinen vaikutelma saa väistyä sankariliidimentaliteetin tieltä. Musiikki on pääosin joukkue- eikä yksilölaji, ja jos ego ei kestä aiheellista kritiikkiä, on syytä miettiä alan vaihtoa. Steelyllä on mahtava kuvio kun saa vetää tuommoisten Lindbergien Terojen kanssa ja Funkylordilla on varmaan mahtavaa vetää Saarasen ja Kososen hellässä syleilyssä. Siinä kaikille kotoisia esimerkkejä upeista lead-äijistä. Kateeks käy, s**tana. Pittää koittaa yrittää. | |
![]() 15.05.2008 00:59:42 | |
Nyt loppu Larsenin konjakki, korkkaan Calvadoksen. Löysin muuten paikallisesta divarista (Alfa-antikva) hienon "The World Of Count Basie" -nimisen teoksen, jota oon tässä muutamana iltana lueskellu. Basien bändissä soittaneet turinoivat niitä näitä. Hieno kirja, 7 € maksoin. Jos joku haluaa lainata niin sopii kyllä, opettavaista tekstiä. Pittää koittaa yrittää. | |
![]() 09.06.2008 22:51:06 | |
Hiljaista on ollut näköjään......... Onko kukaan tullut soittaneeksi Leif Segerstamin sinfonioita? Sinfoniaorkesteri Vivon ylihuomisessa konsertissa kantaesitetään nro 107. Sitä on kiva soitella bassopasuunalla, kun kerrankin saa ihan luvan kanssa soittaa täysillä (ffff poss. poco vibrato con horrore). Tänään treeneissä oli itse säveltäjä paikalla, aika mielenkiintoinen tapaus. Perkjärveltä saatavana junalautoja | |
![]() 10.06.2008 13:50:38 | |
Nyt loppu Larsenin konjakki, korkkaan Calvadoksen. Löysin muuten paikallisesta divarista (Alfa-antikva) hienon "The World Of Count Basie" -nimisen teoksen, jota oon tässä muutamana iltana lueskellu. Basien bändissä soittaneet turinoivat niitä näitä. Hieno kirja, 7 € maksoin. Jos joku haluaa lainata niin sopii kyllä, opettavaista tekstiä. Tuon haluaisin itsekkin ostaa! Möllisty | |
![]() 08.07.2008 11:30:30 | |
Hiljaista on ollut näköjään......... Onko kukaan tullut soittaneeksi Leif Segerstamin sinfonioita? Sinfoniaorkesteri Vivon ylihuomisessa konsertissa kantaesitetään nro 107. Sitä on kiva soitella bassopasuunalla, kun kerrankin saa ihan luvan kanssa soittaa täysillä (ffff poss. poco vibrato con horrore). Tänään treeneissä oli itse säveltäjä paikalla, aika mielenkiintoinen tapaus. Muutama herran sinfonia on tullut soitettua. Äkkiseltään tuosta volumemerkinnästä tulee mieleen Lasse Eerolan sarja puhallinorkesterille, jossa oli muistaakseni merkintä fffffff. Olin aika nuori kun sitä soitin ja stemma oli niin korkea että fiilis oli lähinnä voihan fffffff*ck! Lopuksi uutisia Porin Jazzeilta, jossa vissiin on Vip-alueella tapahtunut jotain outoa: Poliisi sai karanneet aasit kiinni Porissa 8.7.2008 10:17 Lisää aiheesta Satakunnan Kansan verkkosivuilla: SK24.fi Porin Kirjurinluodolla majailevat aasit karkasivat maanantain ja tiistain välisenä yönä, kertoo Satakunnan Kansa verkkosivuillaan. SK24.fi:n mukaan aasien aitaus oli rikottu ja aaseja oli mahdollisesti häiritty. Lehden mukaan poliisit vahtivat kiinni saatuja karkulaisia hoitajien saapumiseen asti. Mmmmm, unexplained bacon... | |
![]() 08.07.2008 23:56:53 | |
Ai ne oli oikeita aaseja - eikä niitä perkeleen antennipipopäitä.... "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner | |
![]() 14.07.2008 21:59:25 | |
ffff poss. poco vibrato con horrore Tästä vaan tuli mieleen, että ootteko törmänneet esim. tällasiin: "play if possible" "play as fast as possible" ? Varmastikin olette.. Mut itelle jos tollasia tulee vastaan niin kyl ne aina jonkin verran hilpeyttä herättää. Ja sit sektiokavereiden kaa pakko naureskella sillai coolisti, jeah. | |
![]() 14.07.2008 22:53:34 | |
Juuh taas on imatra koluttu, ja rankimman mukaan tietenkin. (Maksa kiittää maksan ystävää). Yhteenvetona leiristä tuli huomattua kaksi asiaa. Että Rissas Antti johtaa muuten ihan pirun hyvin bigbandia, ja että lenny sai minut taas uskomaan, että sanbornia voi vetää tenorillakin hyvin tyylipuhtaasti. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista 2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita | |
![]() 14.07.2008 23:17:24 | |
Juuh taas on imatra koluttu, ja rankimman mukaan tietenkin. (Maksa kiittää maksan ystävää). Yhteenvetona leiristä tuli huomattua kaksi asiaa. Että Rissas Antti johtaa muuten ihan pirun hyvin bigbandia, ja että lenny sai minut taas uskomaan, että sanbornia voi vetää tenorillakin hyvin tyylipuhtaasti. Niin ja Tappi soittaa sairaan kovaa ja sairaan korkeelle. Harmi muuten, että ei enää jaksanu Lennyn soittoa kuunnella perjantaina teltassa niinkään ku oli sitä jo koko viikon kuullu.. vieläkin ihmettelen miten se sitä klaraa paukuttelee. Ois hauska kuulla jotain äänitettä siitä B-bändin keikasta.. "kiks kiks duu daa da kiks daa". | |
![]() 15.07.2008 00:18:43 | |
Niin ja Tappi soittaa sairaan kovaa ja sairaan korkeelle. Harmi muuten, että ei enää jaksanu Lennyn soittoa kuunnella perjantaina teltassa niinkään ku oli sitä jo koko viikon kuullu.. vieläkin ihmettelen miten se sitä klaraa paukuttelee. Ois hauska kuulla jotain äänitettä siitä B-bändin keikasta.. "kiks kiks duu daa da kiks daa". Juu vetää. Ja vielä suhteellisen cool jätkä. Ei huono. Fonisektio oli aikasen yllättävän kova tänä vuonna. ihan ihmetyttää. En oo ollu koskaan aikasemmin soittamassa, mutta oon ollu kuuntelemassa. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista 2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita | |
![]() 15.07.2008 10:11:40 | |
Juuh taas on imatra koluttu Sinne tars taas joskus.... Rissas Antti johtaa muuten ihan pirun hyvin bigbandia Ehdottomasti! "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)