Aihe: Basso studiossa
1 2
kettu77
11.04.2008 11:15:02

Help!
Elämäni ensimmäinen studiosessio alkaa muutaman tunnin sisällä.
Onko viime hetken vinkkejä basson SOITON suhteen studiossa, tai muuta käytännön juttuja mitä kannattaa pitää mielessä?
Vedän boksin kautta suoraan pöytään..

Kiitos ja kumarrus näin etukäteen
Teijo K.
11.04.2008 11:21:42

Help!
Onko viime hetken vinkkejä basson SOITON suhteen studiossa, tai muuta käytännön juttuja mitä kannattaa pitää mielessä?

Käy pissalla ennen kuin alatte soittamaan, muista pestä kädet. Yritä muistaa hengittää kun soitatte biisejänne.
Johnny Buzz
11.04.2008 11:31:38

Help!

Otat rauhassa vaan ja koita soittaa rennolla otteella. Mikäli pääset soittamaan samaan aikaan rumpalin kanssa ja vielä samaan tilaan, niin aina parempi. Luo paljon rennomman ja luonnollisemman soittotilanteen sillä tavalla.
www.soulstab.com www.myspace.com/soulstab
Soulstabin debyyttialbumi Primitive Communication kaupoissa 30.4. Levyjulkkarit 2.5. @ Texas Co., Helsinki.
Tana
11.04.2008 11:34:40

Älä dokaa ihan hirveästi, ennenkuin olet soittanut omat osuutesi narulle. =)
Teijo K.
11.04.2008 11:37:46

Yksi mikä auttaa jos tuntee olonsa epävarmaksi on, että ei lähde turhia kikkailemaan. sellainen perusvarma soitto on kivempaa kuunnella jälkeenpäin kuin ne vähän sinnepäin fiiliksissä kehitellyt uudet ideat.
kettu77
11.04.2008 11:37:47

Huomenna vasta korkkaan =)
Pitääkö "tatsiin" kiinnittää huomiota? Mä kun innostun ja pääsen vauhtiin niin alan soittamaan vähän rankemmalla kädellä... Kai soiton pitäisi olla mahdollisimman tasaista?
kettu77
11.04.2008 11:39:52

Yksi mikä auttaa jos tuntee olonsa epävarmaksi on, että ei lähde turhia kikkailemaan. sellainen perusvarma soitto on kivempaa kuunnella jälkeenpäin kuin ne vähän sinnepäin fiiliksissä kehitellyt uudet ideat.

Joo näin oon itsekin suunnitellut...
Jos nyt ensin saisi jonkinnäköiset peruskompit remmille niin voi sitten katella kikkailua jos on aikaa/tarvetta. Kovin epävarma fiuis nimittäin...
toivajar16
11.04.2008 11:40:55
Huomenna vasta korkkaan =)
Pitääkö "tatsiin" kiinnittää huomiota? Mä kun innostun ja pääsen vauhtiin niin alan soittamaan vähän rankemmalla kädellä... Kai soiton pitäisi olla mahdollisimman tasaista?

Tärkeintä on saada hyvä luonnollinen fiilis ja rento groove, joka sopii biisiin.
Tasaisuutta ym. voi korjailla studiokikkailulla. Esim. kompuralla.
www.myspace.com/rollcageband
Visakoivu
11.04.2008 11:44:27
Älä yritä soittaa mitään mitä et osaa. Sillon ei tartte jännittää.
70% ajasta ihminen, 30% ajasta basisti
kettu77
11.04.2008 11:57:50

Oolrait, kiitos pojat!
Ei muuta kun nokka kohti etelää ja rokkia vääntämään!
kallefuture
11.04.2008 12:26:15

Joskus mua neuvottiin (JJ) testaillessa. Soita ylempää! en tajunnu ja siirryin ylärekisteriin. Tarkotti: älä klompota sormia siinä mikin päällä (presari). Jäi kyllä vau-vau pedaali kassiin. Pyydä hyvä DI-poksi siihe pöydän väliin.
Kalle
Cockscene
11.04.2008 13:15:46
Ite tein virheen siinä että soitin suoraan pöytään. Soundia kun on vähän hankala muokata jälkeenpäin(mutta yllä onnistuu myös niinkin, mielipidekysymys miten haluaa tehdä). onnistuuhan se, mutta monet kohdat joissa soitat lujaa, jää se kielien klangi varmasti pintaan vaikka kuinka matalaksi yritätte pistää soundia, tai sitten siitä tulee tumppu(makuasia tämäkin!).

Oman kahden kokemuksen perusteella seuraavan kerran pistän basson kaapista mikitettynä ja samalla toiselle identtiselle raidalle samaan aikaan sitten suoraan vahvistimen takapuolesta suoraan pöytään. Näitä kahta raitaa voi sitten muokailla mieleisekseen yhdistelmäksi.

Esimerkiksi vahvistimen perästä tummemmaksi soundia ja mikitetystä enemmän diskanttia ja mahdollisesti säröä vain toiseen raitaan jolloin mahdolliset matalien äänien häviämiset saadaan korjattua käyttämällä samaan aikaan toista raitaa tukena taustalla(edellisen raidan voi myös tuplata, mutta itse tykkään kahdesta erisoundisesta raidasta koska siitä saa "isomman" kuuloisen koska soudit eivät ole tismalleen samat alkutekijöissäänkään). Aikavirheitä ei pitäisi tulla ja jos jostain syystä tulee niin se on jotain mikrosekunnin luokkaa jota ei korvalla kuule kuitenkaan.

Itse en ole käytännössä päässyt kokeilemaan vielä, mutta kaiken järjen mukaan myös edellisen session nauhoittajakin sanoi että pitäisi toimia. Toinen vaihtoehto on pistää DI-boksi siihen vahvistimen takaa otetun signaalin tilalle jos löytyy sellainen ja haluaa kokeilla eri kokoonpanoja ja/tai soveltaa tarvittaessa.

Toivon mukaan seuraavissa sessioissa on myös käytössä POD X3 jolla pääsee sitten luomaan kaiutin- ja vahvistinmallinnukset siitä suoraan.

Mutta hei, keinoja on monia! Meni ehkä vähän enemmän tähän tekniikkapuoleen kuin perus soittoneuvoihin, mutta perus neuvona sanoisin että ei jännitä liikaa, jos tulee virhe niin samantien uusiksi eikä ajattele että "jos se vaikka ei kuulukaan" koska virheiden peittämiseen menee enemmän aikaa kuin uusintaottoon suurimmassa osassa tapauksista ja näin säästää sessioiden ajankäytössä.
Basisti on lyömäsoitin.
Leeni
11.04.2008 13:40:09 (muokattu 12.04.2008 17:25:49)
Help!

poistettu
"one day when someone comes up to you asking for advice you realize that it's never been the equipment at all." - Ken Rockwell
Leeni
11.04.2008 13:40:50 (muokattu 12.04.2008 17:26:24)
Itse oon tän viikon nauhotellu. Oon ottanu nupin (Carvin B1500) Di:stä -> Presonus TubePrehen ja siitä pöytään, sekä mikittäny kaapin.

Ja kuten muut sano, keskity tekemään sitä minkä osaat ja koita saada siihen fiiwistä.
Hyvin se menee.
"one day when someone comes up to you asking for advice you realize that it's never been the equipment at all." - Ken Rockwell
Kallekorvola
11.04.2008 14:55:54
oma soittoa helpottanee myös se, että pyydät mieleisesi kuuntelun. omassa tapauksessani haluan kuulla ainakin rummut tosi hyvin, eli bassari/snare/haitsu -akselin. helpottaa groovea...

monesti olen huomannut, että röytämisen rajoittaminen (eli soittaminen vähän hiljempaa kuin live-tilanteessa) auttaa dynamiikan kasassapitämisessä, ja tuottaa parempaa soundia. estää myös käsien väsymistä, eli jaksaa sen kuudennen oton (joka tarvitaan koska kitaristit mokaa edelliset : ) )...
mr.bungle
11.04.2008 15:43:57

monesti olen huomannut, että röytämisen rajoittaminen (eli soittaminen vähän hiljempaa kuin live-tilanteessa) auttaa dynamiikan kasassapitämisessä, ja tuottaa parempaa soundia. estää myös käsien väsymistä, eli jaksaa sen kuudennen oton (joka tarvitaan koska kitaristit mokaa edelliset : ) )...

Mun mielestä röytämisen määrä on suoraan verrannollinen saundin hyvyyteen :) ... tosin pitää olla tatsia sen verran että voimaa käytettäessä soitto pysyy kasassa ja tasaisena.
bassolla hanuriin
Basismi
12.04.2008 00:43:24 (muokattu 12.04.2008 00:44:12)

Ei mitään munatonta varman päälle himmailua. Kunnon rokkimeininkillä ja isolla riskillä. Syteen tai saveen. :)
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Leeni
12.04.2008 05:09:46
Ei mitään munatonta varman päälle himmailua. Kunnon rokkimeininkillä ja isolla riskillä. Syteen tai saveen. :)

los kusenut demo/promo
Johannes_t
12.04.2008 11:12:25

Samaa mieltä, paitsi tosta riskistä ;) Kyllä siinä soitossa pitää kuulua soittaja, semmonen tasasen tappava bassottelu lähtee tod.näk. vaikka siltä studioisännältä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)