Aihe: Ideoita guitar suite vst-pluginin käyttöön
1 2
Vanalkar
06.02.2004 14:00:29
Hyvä kikkakonsti jos ei suoraan pysty soittamaan. Tosin itsellänikin on kuppainen SB Live ja kyllä sillä latenssit pysyy aisoissa vaikka ihan normaalit ajurit onkin.

Jos omistaa SB-äänikortin ja Windows XP:n, niin kannattaa kokeilla Kx Project -ajureita. Parantaa latenssia huomattavasti. Käyttäisin itsekin, mutta pelit tahtoo kaatua noilla.

http://kxproject.lugosoft.com/index.php?skip=1
Kuka haluaa tulla meille keinumaan? / Kuopiossa kitaristi vailla bändiä! Tee kontaktia jos kiinnostaa.
bliikki
06.02.2004 15:15:47
Hyvä kikkakonsti jos ei suoraan pysty soittamaan. Tosin itsellänikin on kuppainen SB Live ja kyllä sillä latenssit pysyy aisoissa vaikka ihan normaalit ajurit onkin.

Jos omistaa SB-äänikortin ja Windows XP:n, niin kannattaa kokeilla Kx Project -ajureita. Parantaa latenssia huomattavasti. Käyttäisin itsekin, mutta pelit tahtoo kaatua noilla.

http://kxproject.lugosoft.com/index.php?skip=1

Tietty suoraan pystyy nauhottaan, mutta ei tuon pluginin kanssa kun ei ole tuota monitorointia livessä. Live ittelläkin. Ja tollasta rässisoundia ei oikein muuten saa :)

Noita Kx:n ajureita kokeilin, mutta ne ei vieläkään ole saaneet niihin oikeaa crossfeediä aikaseks kuulokkeille. Ja pääosin kun kuulokkeilla kuuntelen niin ei kuulosta täys kanavajako kivalta. Varmaan sais tohon kikkailtua ittekin, mutta kun ei osaa.
Soppe
08.02.2004 01:39:16
Ite kun olen tehnyt kitaroita guitar suiten avulla, oon yleensä jonkun pienen tai vähän isommankin särön iskenyt jo pohjalle. Pedaalista tai multiefektistä siis. Särö ei vain saa jo nauhoittaessa olla "vahvistinmainen" vaan enemmän "pedaalimainen".
Valitettavasti ei ole mitään näytettä, ainakaan ennen kuin saan kaverilta luvan pastata tämän pluggaritekosia nettiin.
Ne ovat nimittäin paljon parempia kuin omani :)

Jos pluggarikitaroita nauhoittaessa se kuuntelu on edelleenkin ongelma, niin sitten hommaa semmoisen jakoboxin, josta toinen piuha sitten äänikorttiin ja toinen johonkin 10w vahvarintapaiseen, josta lähtee jonkinlaista ääntä. Kätevää.
I will choose a path that's clear, I will choose freewill.
Vanalkar
08.02.2004 20:10:14
Jos pluggarikitaroita nauhoittaessa se kuuntelu on edelleenkin ongelma, niin sitten hommaa semmoisen jakoboxin, josta toinen piuha sitten äänikorttiin ja toinen johonkin 10w vahvarintapaiseen, josta lähtee jonkinlaista ääntä. Kätevää.

Ei ollenkaan huono idea. Varsinkaan jos latenssit ovat mitä ovat.
Oppi Fjellet
PJS
15.02.2004 11:07:25

Niin ja saa aikaan feedbäkkiä mikä on aina hauskaa. näillä plugareilla tota ilmiötä on nimittäin aika turha lähteä tavotteleen.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Fortune
15.02.2004 15:39:43
Kx:n ajureihin ei tarvitse XP:ta, toimii W2K:lla ainakin mainiosti, ei latenssia.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Rige
18.02.2004 23:26:45
Voikos tuota Guitar Suitea käyttää jotenkin myös "vahvistimena", jolloin soundin kuulisi itse heti? Jos tämä on mahdollista niin mitä kaikkea siihen sitten tarvitaan tuon Guitar Suiten lisäksi? Joku VST host nyt ainakin, mutta mikä olisi hyvä ohjelma tähän?
Vanalkar
19.02.2004 08:13:48
Voikos tuota Guitar Suitea käyttää jotenkin myös "vahvistimena", jolloin soundin kuulisi itse heti? Jos tämä on mahdollista niin mitä kaikkea siihen sitten tarvitaan tuon Guitar Suiten lisäksi? Joku VST host nyt ainakin, mutta mikä olisi hyvä ohjelma tähän?

Kyllä voi. Esim. N-track Studio soveltuu tuohon Guitar Suiten pyörittämiseen. Piuha äänikortin line-iniin ja menoksi.
Oppi Fjellet
Rige
19.02.2004 12:46:48
Kyllä voi. Esim. N-track Studio soveltuu tuohon Guitar Suiten pyörittämiseen. Piuha äänikortin line-iniin ja menoksi.

Pitää varmaan tuotakin kokeilla kun ainakin Kristallin kanssa ääni tuli hieman jäljessä. Ei taida tämä Audigy ihan kunnolla soveltua tähän?
Vanalkar
19.02.2004 13:37:56
Pitää varmaan tuotakin kokeilla kun ainakin Kristallin kanssa ääni tuli hieman jäljessä. Ei taida tämä Audigy ihan kunnolla soveltua tähän?

Kyllä pitäisi Audigyn pelata ihan hyvin. Latenssit kuriin joko säätämällä tai sitten KX-Projectin ajurit koneeseen (ja lisää säätöä).

Jos sinulla on vanha Win98 (siis ei 2nd edition), niin silloin KX-ajurit ei käy.
Oppi Fjellet
Rige
19.02.2004 15:49:56 (muokattu 19.02.2004 15:50:54)
Kyllä pitäisi Audigyn pelata ihan hyvin. Latenssit kuriin joko säätämällä tai sitten KX-Projectin ajurit koneeseen (ja lisää säätöä).

Jos sinulla on vanha Win98 (siis ei 2nd edition), niin silloin KX-ajurit ei käy.

Mitäköhän minä olen tehnyt nyt väärin? Tuossa on edelleen ehkä n. puolen sekunnin viive ja mukana on vielä ärsyttämässä kaiku. Otin kX-mikseristä kaikki reverbit ja chorukset pois, mutta siltikin Kristallilla nauhoitettaessa/kuunnellessa mukana on kaiku. Voisiko tuo johtua siitä, että Kristal nauhoittaa kaiken mitä kone päästää itsestään ulos? Siihen ainakin viittaisi metronomin kaiku, mutta toisaalta taas ääni kaikuu myös silloin kun kaiuttimista ei tule suoraan ääntä ulos vaan se tulee viiveellä Kristallin kautta.
Vanalkar
19.02.2004 18:40:11 (muokattu 19.02.2004 18:41:53)
Jaa-a, hankala sanoa kun en ole tuohon Kristaliin perehtynyt. Kokeilepa N-trackia ja kerro onko yhä samoja ongelmia.

Kokeile myös laittaa KX:n mikseristä Recording-osiosta kaikki muut pois päältä (nollille), paitsi master ja AC97. Ei pitäisi nauhoittaa enää mitään muuta paitsi minkä olet valinnut sieltä AC97-valikosta.

EDIT: itselläni on nyt sellainen ongelma, etten saa metronomin ääntä (midinä) ulos. :)
On vähän säätämistä tuossa KX:ssä.
Oppi Fjellet
SirElwood
20.02.2004 10:14:31
On vähän säätämistä tuossa KX:ssä.

Itse kamppailen myös KX ajureiden kanssa... Latenssi tipahti kivasti, mutta muut ongelmat on lisääntyny huomattavasti. Just esim. nuo nauhoitus/kuuntelu ja reititys ongelmat.

Kävin netistä penkomassa ohjeita, mutta en niistä tullut hullua hurskaammaksi. Jotain esimerkkeijä ja sceenshotteja siellä oli, mutta ei ne ainakaan mulla mitään ratkaisevaa parannusta tehnyt. Tai sitten olen vaan urvelo. :)

Kertokaa KX ajureiden käyttäjät millaisia DSP ja ROUTER asetuksia teillä on.
Vanalkar
20.02.2004 10:24:33

Ihan defaultit. :)
Kun en niitä säätää osaa, eikä ole tarvettakaan. Itse kun käytän konettani vain ja ainoastaan kitaran nauhoitukseen, MIDI:n kanssa en ole tekemisissä muuten kun joskus tökkään MIDI-koskettimet äänikortin persuuksiin kiinni. Eli enpä voi pahemmin auttaa sinua tuossa toisessa topikissakaan.

Niin ja tuon MIDI-metronomin sain kuuluviin kun älysin tökätä MIDI:n äänet Master-valikosta kuuluviin. Olinpa jossain vaiheessa älynnyt laittaa sen mutella. Ei perkele, kyllä sitä ihminen osaa olla urvelo... :)
Oppi Fjellet
Fortune
20.02.2004 11:07:59
Minulla on W2K, Kristal, KX-ajurit ja SB Live 1024 (joo joo, koko ajan säästetään :).

Ei korvinkuultavan häiritsevää latenssia, perusasetukset.

Ota kaikki ylimääräiset prosessit ja ohjelmat pyörimästä, tee karsittu laitteistoprofiili, priorisoi muistinkäyttö taustatoiminnoille.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Sanchez
15.06.2004 17:39:39
Tuohon on kuitenkin olemassa jonkinlainen ratkaisu, joka toimii ihan mukavasti. Esim. ilmaisella GuitarFX 2.18:lla (http://guitarfx.net) saa vähän kikkailemalla kohtuullisen särösoundin. Eli homman nimi on se, että ohjelma muodostaa särön kliinin päälle, mutta kun kitaran nauhottaa normaalisti esim. Cool Edit Prolla, n-trackillä tai vastaavalla, niin se nauhottaa vain sen puhtaan soundin. Itselle on kuitenkin mukavampi kun tulee särösoundi korvaan. Latenssia pystyy heikommallakin koneella säätämään niin mukavasti, että sen saa käytännössä nollaan.

Seuraavassa samplea millaisen soundin noin about kuulin, kun nauhottelin (otin vielä tuon soundinkin talteen). Tuon kohinan saa kyllä pois soundin kustannuksella, mutta ei se soittaessa haittaa. Ja se soundi on soittaessa hivenen parempi.

http://koti.mbnet.fi/mika_j/music/guitarfx.mp3

Nauhoitin siis parit kliinit kitarat käyttäen tuota säröä kuuntelussa kaveriksi, vein ne Cubaseen ja lisäsin ensin guitarsuiten tubescreameriä ja perään jcm900:aa. Sitten pannasin toisen raidan vasuriin ja toisen oikeaan ja exporttasin wav-filun ja lisäsin rummut. Tässä tulos:

http://koti.mbnet.fi/mika_j/music/vst-rummut.mp3

Saahan tuosta soundista paremmankin jos jaksaa säätää.

Minun on pakko kysyä, että millä ohjelma nauhoitit nuo raitasi?

Kun yritän pitää n-trackkiä ja guitar fx:ää samaan aikaa auki, niin valittavaa jompikumpi ohjelmista ettei pysty käyttämään äänikorttia.
Peter Gunn
15.06.2004 19:31:57

Minun on pakko kysyä, että millä ohjelma nauhoitit nuo raitasi?

Kun yritän pitää n-trackkiä ja guitar fx:ää samaan aikaa auki, niin valittavaa jompikumpi ohjelmista ettei pysty käyttämään äänikorttia.

Joo ei niitä varmaan saa pyörimään yhtäaikaa, mutta mitä ideaa tuossa edes olisi? Ota monitorointi n-trackistä tai vahvistimesta.
wilho
16.06.2004 20:42:32 (muokattu 16.06.2004 20:49:35)
tuplat
wilho
16.06.2004 20:45:39 (muokattu 16.06.2004 22:05:27)
Käyttäisin itsekin, mutta pelit tahtoo kaatua noilla.
Oletko varma että kyse on näistä ajureista, ja oletko kekeillut minkä aukuisia versioita? Ainoa minulle ilmennyt pelifiba on EAX - tai se että ajureissa ei sitä ole, ja tätäkään en pidä ongelmana ensinkään.

Mitäköhän minä olen tehnyt nyt väärin? Tuossa on edelleen ehkä n. puolen sekunnin viive ja mukana on vielä ärsyttämässä kaiku. Otin kX-mikseristä kaikki reverbit ja chorukset pois, mutta siltikin Kristallilla nauhoitettaessa/kuunnellessa mukana on kaiku. Voisiko tuo johtua siitä, että Kristal nauhoittaa kaiken mitä kone päästää itsestään ulos? Siihen ainakin viittaisi metronomin kaiku, mutta toisaalta taas ääni kaikuu myös silloin kun kaiuttimista ei tule suoraan ääntä ulos vaan se tulee viiveellä Kristallin kautta.
Luultavasti et ole valinnut KX:n asioajuria kristalista.

Noita Kx:n ajureita kokeilin, mutta ne ei vieläkään ole saaneet niihin oikeaa crossfeediä aikaseks kuulokkeille.
Kyllä ovat, vai onko tässä jotain vikaa:
http://members.home.nl/nahutec/kxplugins/crossfeed.da ?
Foorumin threadi aiheesta:
http://www.driverheaven.net/showthr … 581&perpage=15&pagenumber=1

Tässä on kitaran nauhoitukseen perussetti noisegatella ja kompressorilla:
http://kotisivu.mtv3.fi/aw_k/basic.kx
ja tässä taas CS:n pelaamiseen, 3D efekti kuulokkeille, auttaa suunnan kuulemissa, ja kitaralle kaiku, että voi delanneena odotellessa soitella :)
http://kotisivu.mtv3.fi/aw_k/gaming.kx

Olen joskus tehnyt vähän monimutkaisempiakin setuppeja efekteineen ja miksereineen, mutta niissä on kaikkia plugareita noilta foorumeilta jne, ja loppujen lopuksi vst:llä pääsee helpommalla. Tosin nuo emullla ajettavat ei vie prossutehoa eikä tule latenssia, jos siis efekti ei vaadi bufferointia. Myös noiden efektien jälki on kyllä hyvää varsinkin kun ovat ilmaisia.

Nuo raudalla ajetut efektit pitää joko suoraan nauhoittaa sisään, tai sitten vetää vst-hostin kautta ensin, routatataan takaisin kortille. Sitten jos ne vielä haluaa nauhoittaa, niin takaisin asiohostille, ja tästä tulee tuplalatenssi, mikä ei kylläkään haittaa kuin 'livenä'. Tosin homma menee kyllä aika säätämiseksi, automaatioon pitää käyttää kx:n vst kikkaretta, jolla ohjataan kxplugareita jne.

Kuitenkin kyseessä on erittäin monipuoliset ajurit - en tiedä yhtään edes pro korttia, jolla voi mm. tehdä itse efektejä (dane assemblyllä) joita ajaa raudalla sekä vapaasti routata signaalit. Ehkä jokunen _kallis_ löytyy... Kannattaa ihan oikeasti tutustua siihen DSP manageriin, varsinkin jos prossuteho alkaa olla kortilla.

EDIT:
Tein nyt vielä tuommoisen efektihässäkän kitaralle, jossa ei ole kuin build-in plugareita. Itsellä on tosin Tubeman ennen äänikorttia, ja tuossa on vähän kaikkea mahdollista ikään kuin 'näytin vuoksi', joten käytä mikserislaideja ennenkuin ahdistut.
http://kotisivu.mtv3.fi/aw_k/jamming.kx
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)