Aihe: Laptop -hankintakysymys
1
KaljaMaha
10.04.2008 12:24:32
Tällainen olisi Verkkokaupassa hintaan 399,-

HP 530 Celeron 520 15.4"/1.5GB/120GB/DVDRW/Vista Home Basic - kannettava tietokone.

Onko tästä äänityskäyttöön? Vai onko siitä mihinkään?
On sitä mopoimmillakin koneilla tosin äänitelty, oma
HP:n työjuhta vaan on jo 4v. vanha ja pitää pirunmoista
mekkalaa lämmetessään. Hyvin on Cubase pyörinyt.
Uudelle matkakoneelle ois kúitenkin tarvetta.

Toinen asia, ajattelin asentaa kyseiseen koneenrähjään
Linux Ubuntun. Onko linuxille mitään käyttökelpoista
äänityssoftaa vielä tarjolla?
Et sillee...
lxi
10.04.2008 13:27:27
Linuxille on pari softaa ainakin, en nyt lennosta muista nimiä. Eiköhän google auta jos kokeilee esim. hakusanoja "Linux sequencer" tai vastaavaa.

Ardour taitaa olla kilpailukykyisin.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
KaljaMaha
10.04.2008 14:34:53
Joo olisihan tämän asian voinu jo alkuun selittää paremmin =)

Ajaattelin ihan tuota prosessorin jaksamista ja esim.
koneen metelitasoa. Tää mun oma kun huutaa joskus niin ettei
oikein kärsisi äänittää ainakaan samassa huoneessa.
Liekö näissä uudemmissa koneissa lämmöntuottoa saatu alemmas
vai olisiko halvan hinnan takana sitten vanhaa tekniikkaa?

Firewireähän tuossa mallissa ei oo mutta näyttää olevan korttipaikka
johon saa erillisen kortin ängettyä.

Oon äänitelly lähinnä yhtä tai kahta raitaa kerrallaan, mutta
oishan se tietenkin kiva ettei kone kyykähdä jos firewiren kautta
pukkaisi enemmänkin raitoja narulle.

Pitää tsekata toi Ardour...
Et sillee...
Kalmo
10.04.2008 14:55:29
Äkkiseltään pessimistinä oletan, että kun oikein budjettihintaluokan konetta hakee, niin ei se varmaan sieltä hiljaisemmasta päästä ole. Tai sitten toisinpäin: On hiljainen, mutta jäähdytysteho ei riitä vaan rankasti prossua hikoiluttaessa alkaa tulla black outteja.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
KaljaMaha
10.04.2008 16:43:47
Olisikohan mahdollisesti jossain joku foorumi jossa näitä asioita
testaillaan? Itse en ainakaan nyt äkkiseltään googlella löydä muuta kuin
keskusteluja joissa ollaan yleensä sillä kannalla että halpa ei ole hiljainen.

Uskon sen kyllä =)
Et sillee...
Kalmo
10.04.2008 20:59:29
Yleiset testailut kokonaisuutena ovat melko hankaia, kun härpättimiä/yhdistelmiä on niin monenlaisia. Varsinaisia workbench-testejäkin tehdään enemmänkin prossujen ja näytönohjainten välillä. Budjettiläppäreistä en ole sellaisia nähnyt.

Tuosta PC-korttipaikasta: Minulla ei ole mitään hajua kuinka yleisiä ovat ko. liitäntään sopivat audio-interfacet. En itse asiassa vähän aikaa sitten edes tiennyt, että niitä voi käyttää audiolle.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Jaava
10.04.2008 21:07:46
Tuosta PC-korttipaikasta: Minulla ei ole mitään hajua kuinka yleisiä ovat ko. liitäntään sopivat audio-interfacet. En itse asiassa vähän aikaa sitten edes tiennyt, että niitä voi käyttää audiolle.

Verrattain harvinaisia ovat, mutta esimerkiksi rme:llä on sekä vanhempaan cardbus-, että uudempaan expresscardpaikkaan sopivia audiointerfaceja. Periaatteessa noiden pointti on toimia tavallaan ulkoisena pci(e)-paikkana.

Mutta mä luulen, että pointti oli, että niihin saa erillisen firewiresovittimen. Pitäisi toimia hyvin.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
KaljaMaha
10.04.2008 21:52:33
Mutta mä luulen, että pointti oli, että niihin saa erillisen firewiresovittimen

Just näin.

Mulla on vanhassa läppärissä PCMCIA -korttipaikka jossa on ECHO AUDION
äänikortti. Mutta firewirellä varmaan pitäisi tulevaisuudessa pärjätä.
Et sillee...
LaXu
11.04.2008 16:54:57 (muokattu 11.04.2008 16:57:24)
Ardour taitaa olla kilpailukykyisin.

Ainakin OSX:lla se oli minusta vähän möhkö verrattuna vaikkapa Reaperin OSX previkka buildeihin. Ominaisuuksia tuntui kyllä riittävän, mutta mietityttää miten hyvin se loppupeleissä pyörisi koska mulla on kuitenkin täällä 3.2 GHz tuplaydinprossa ja neljä gigaa muistia. Kokeilu on toki ilmaista, mutta ainakin minä varmaan pitäytyisin Vistassa ja Reaperissa ennemminkin.
JPQ
11.04.2008 18:34:04

Ja yksi muu minua hieman uteloittava linux musa softa on Rosegarden.
Kalmo
12.04.2008 14:13:02
EnergyXT2 (kevytversio 19 euroa, täysversio 49 euroa osoitt. www.energy-xt.com)
on kaikissa käyttöjärjestelmissä toimiva audio/midi/VST sekvensserisofta.
Pacifig
13.04.2008 10:26:09

Ite en kyllä enää ostaisi läppäriä missä on Celeron prossu. Super hitaita meinaan kun väylät on vuodelta kolme ja kaks. Panosta muutama satanen lisää ja osta joko AMD64 tai sitte centrino/centrino duo / core2 tai core2duo (uudemmat taitaa mennä jo liian kalliiksi. Näin saat akunkestoakin vähän lisää. HP:n halpiskoneissa on kuulemma ollut jonkinverran ongelmia kuten myös Acerin vehkeissä.
Laittaiskohan kamat myyntiin.
samulirask
13.04.2008 10:50:48 (muokattu 13.04.2008 11:01:20)

Ite en kyllä enää ostaisi läppäriä missä on Celeron prossu. Super hitaita meinaan kun väylät on vuodelta kolme ja kaks. Panosta muutama satanen lisää ja osta joko AMD64 tai sitte centrino/centrino duo / core2 tai core2duo (uudemmat taitaa mennä jo liian kalliiksi. Näin saat akunkestoakin vähän lisää. HP:n halpiskoneissa on kuulemma ollut jonkinverran ongelmia kuten myös Acerin vehkeissä.

En tosiaan itsekään ostaisi nykyään Celeronilla varustettua konetta, mutta onhan se niinkin, että niiden prosessoreiden tehot on aina vähän suhteellisia. Audiokäyttöhän ei nyt välttämättä sitä raskainta koneenkäyttöä ole, varsinkaan jos välttelee raskaimpia plugareita. Oikea studiotyöskentely onkin sitten täysin eri asia, mutta se jo vaatii paljon enemmän panostusta kaikkeen muuhunkin kuin siihen itse koneeseen. Ja "elettiin sitä ennenkin", eli tehokkaampia nämä uudet Celeron-koneet ovat varmaan kuin peruskoneet vain muutama vuosi sitten. (Sivumennen sanoen en ole itse keksinyt sellaista projektia, millä olisin saanut Acerin halvan läppärini, jossa on Sempron 1,8 gHz:n prossu, kyykkyyn. Itse itseäni mainostaen, tässä soiva esimerkki tuolla koneella tehdystä musasta: www.elisanet.fi/samuli.rask/dragmetolife.mp3 )

Eli itse ymmärrän hyvin, jos joku haluaa käyttää hyväkseen läppäreitten hintakehitystä ja ostaa halvimman mitä löytyy. Kaikki eivät välttämättä halua/pysty sijoittamaan koneeseen yhtään enempää rahaa. Saahan tuossa aika paljon kamaa aika halvalla - kun suhteutta sen hinnan esim. kännyköiden tai muun elektroniikan hintoihin. Sehän on selvä, että jos 400 euroa käyttää koneeseen, ei voi hirveästi odottaa designilta, näytöltä, akkukestolta, jäähdyttimen äänettömyydeltä tms. asioilta. Mutta tottumuskysymyksiähän monet tuollaisistakin ovat.

Ai niin, ja Vistaa en menisi aivan kokeilematta hylkäämään. Paljon huonoahan siitä on kuulunut, mutta paljon on myös tullut viestejä, joiden mukaan kaikki toimii yhtä hyvin (jotkut väittävät että jopa paremmin!) kuin XP:llä. Linuxista en osaa sanoa paljon muuta kuin että tarjonta sille musiikkipuolella on aika paljon kapeampaa kuin Windowsilla. Onhan sielläkin tietysti tekijänsä ja kehittäjänsä, eli toisaalta mikäs siinä jos on kiinnostusta.
Samulin sivut
KaljaMaha
13.04.2008 11:58:17 (muokattu 13.04.2008 11:59:00)
Mulla on kyllä sit normaali pöytäkone jossa on muskelia
enemmänkin. Mutta sitä ei vaan viitsi oikein roudailla treenikselle
tms. äänityksiin.

Kyllähän se taitaa niin olla että ei alle kahdeksansadan saa
sellaista laitetta joka ei häiritsisi silmää ja korvaa.

Eli nuo halpiskoneet voi unohtaa suosiolla...

edit: taidanpa pistää ne muutamat sataset pöytäkoneen trimmaukseen.
Et sillee...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)