Aihe: Kokemuksia Vaneista
1 2 3
sepisti
09.04.2008 22:20:32
Siis Chevy Vaneista.

G20:nen 6,2:lla dieselillä olis jossain vaiheessa haaveissa, kun taitaa 209:ssä olla kohta mulle liian isot kätten voiteet edessä. Hitsaustaitoinen saa jossain vaiheessa kevättä siitä varmatoimisen rojektin HALVALLA!

Mutta asiaan - minkälaisia kokemuksia jengillä on tommosista vaneista?

Siis wtf onko tää joku autoilupalsta? Liekö eksynyt väärään paikkaan.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
musamies
09.04.2008 23:44:39 (muokattu 09.04.2008 23:57:37)
Meikäläinen vois kommentoida noita autojuttuja, mutta saattaapi olla, että niistä menee porot kuiteski nokkaan ku ei oo mukamas tarpeeks musa-aiheista vaikka ammattimuusikot viettää piiitkii aikoja autossa.

Hitsaustaitoinen saa jossain vaiheessa kevättä siitä varmatoimisen rojektin HALVALLA!

Ruostehommat sieltä halvimmasta päästä jos voi omatoimisesti tehdä. Ittelläkin olis menossa yksi ruosteprojekti ihan vaan huvin vuoksi.

Jenkkikulkupeleistä vois todeta, että vaikka niissä hyviäkin puolia, myös kummallisia kömmähdyksiä. Eikös noista hajoile esim. startit aika helposti. Startin pultit ei mitkään vahvat ja kannattas vissiin uusia aina kun starttikin. Viimekesänä tuli probleemia Suburbanin startin kanssa, sillä kertaa vika oli piuhassa. Pultti meni poikki kun starttia laitto paikalleen.

Kaikissa pakettiauton mallisissa autoissa tuppaa olee mosa korjaamisnäkökulmasta aika kypsässä paikkaa. Sen takia arvostaisin melkeempä nokallista mallia enempi kun konehuoneeseen pääsee helpommin käsiksi.

Jos heittää työkseen keikkaan, kattelisin ehkä jotain joka menee pienemmällä sopalla jos tollanen söiskö ehkä 12 litraa satkulla riippuen mm. siitä onko lukkiutuva momentinmuunnin. Miksei kuitenkin hyvä vaihtoehto edullisessa hintaluokassa.

Automaatti on muutes mukava, mutta tuppaa lisäämään sopan kulutusta manuaaliin verrattuna ja jos tulee vikaa, on hankalampi kun ei passaa hinta ja hankala käynnistää jos vaikka akku loppu.
kivi
09.04.2008 23:58:19
Siis Chevy Vaneista.

G20:nen 6,2:lla dieselillä olis jossain vaiheessa haaveissa, kun taitaa 209:ssä olla kohta mulle liian isot kätten voiteet edessä. Hitsaustaitoinen saa jossain vaiheessa kevättä siitä varmatoimisen rojektin HALVALLA!

No mulla on nyt Chevroletin 6,2l diesel G30, kuorma-autorekisterissä siis, ja täytyy sanoa, ettei oo Mersua ikävä. Tilaa on ehkä selkeästi vähemmän kuin entisessä MB309:ssä, mutta toisaalta kulutus on sama tai jopa alempi (!), vero pienempi ja matkanopeus jo ihan matkustusmukavuussyistäkin reilusti parempi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
musamies
10.04.2008 00:10:14
Tilaa on ehkä selkeästi vähemmän kuin entisessä MB309:ssä, mutta toisaalta kulutus on sama tai jopa alempi (!)

Ei mikään ihme jos voi olettaa, että 309:sissä kuitenkin aika lyhyet välitykset, koneen ominaiskulutus nousee kun kierroksetkin. Tossa koneena taitaapi olla Mersun OM 617 kolmelitranen vitosdiesel. Ittellä on sellanen kone sedan Mersussa ja siinä perävälitys 3,07 ja nelosvaihe suora. Kulutus ei paha. Ilmanvastus paljon pienempi kuin pakussa.

6,2 litranen kone jaksaa viedä pakua paljon pitemmällä välityksellä ja pienemmin kierroksin.

Vielä paremmin vääntää Fordin 7,3 litranen turbodiesel tai Dodgessa oleva Cummins 5,9 litranen turbokutonen.
kivi
10.04.2008 00:17:09 (muokattu 10.04.2008 00:19:03)
Ei mikään ihme jos voi olettaa, että 309:sissä kuitenkin aika lyhyet välitykset, koneen ominaiskulutus nousee kun kierroksetkin. Tossa koneena taitaapi olla Mersun OM 617 kolmelitranen vitosdiesel. Ittellä on sellanen kone sedan Mersussa ja siinä perävälitys 3,07 ja nelosvaihe suora. Kulutus ei paha. Ilmanvastus paljon pienempi kuin pakussa.

Mulla oli kyllä se "maantieperä" eli tarvittaessa pystyi ihan toista sataa ajelemaan
;-)
Mersun kone tosiaankin oli 3 litran diesel.

Nykyisessä Vanissa tuntuu, että loikkarivaihteistolla säästää sen minkä automaatilla häviää, ja tietysti kun kone on iso, sitä ei tarvitse paljon polkea.

Mut eipä siirretä keskustelua perheautojen puolelle (viittaan sedaniisi). Harva asia on yhtä tylsä kuin perheautot, se topikki pilasi Tekniikan Maailmankin. Perheautot on joka suhteessa amatööreille (edit: ja sitä ei mikään "tuunaus" muuta - vaikka ikkunoita nostetaan ja helmoja lasketaan ja kone vaihdetaan, perheauto on aina perheauto eikä siinä oo mitään coolia).
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
musamies
10.04.2008 00:24:36 (muokattu 10.04.2008 00:37:12)
Muistatko Kivi minkälainen on tänäpäivänä kuorma-autojen verotus kun yritin netistä asiaa katsoa, niin se tuntui aika monimutkaiselta, tuli akselimääriä, kokonaispainorajoja ja vedetäänkö perävaunua...

Paljos vero tossa teikäläisen pirssissä ja mitä on merkattu kokonaispainoks?

Nykyisessä Vanissa tuntuu, että loikkarivaihteistolla säästää sen minkä automaatilla häviää, ja tietysti kun kone on iso, sitä ei tarvitse paljon polkea.

Luulis jos momentinmuunnin lukkiutuu ja ajaa pitkiä matkoja turbiini lukkiutuneena, ei eroa manuaalin olis siinä tilanteessa.

Mut eipä siirretä keskustelua perheautojen puolelle (viittaan sedaniisi). Harva asia on yhtä tylsä kuin perheautot, se topikki pilasi Tekniikan Maailmankin. Perheautot on joka suhteessa amatööreille.

Meikäläisen sedani on ainakin tällä hetkellä melkosen katu-uskottavassa kunnossa ainakin jos soittaa jotain bluesia tai muuta synkkää... Mallia ei jupeille tai silkkiperseille.

Itte olen todennut myös peräkärryn hyväksi kapineeksi. Jos siinä on lehtijouset ja keinuteli, kulku on tasaista. Jarrut auttaa pysähtymiseen. Veturiksi vaikka BMW 530 diesel farmari manuaalilla niin pysyy kulutukset aisoissa. Hinnat ei käytettynä ole mahottomia, mutta ei saavuta tietenkään sen kaltaista uskottavuutta mitä tolla meikäläisen Mersulla...

Jos voisin menopelin valita tunneperäsesti eikä ois rahasta pulaa, ni ehkä joku tän näkönen perheauto olis lähinnä sydäntäni :D
http://www.pieldetoro.net/z/pieldet … o/Otras/Mercedes/W100/i1b22l6xl.jpg

Palatakseni pakuihin, niin vaikka Mersu muuten tukeavia pakuja on tehnykin, jostain syystä koneet ollut vähän alakanttiin. Aika isoksi menee jo ennen kuin tulee mukaan Mersun 5,7 kutosdiesel. 508:sinkin 3,7 diesel taitaa olla ilman turboo aika lussu.
welho
10.04.2008 01:34:28

Olipas poltteleva aihe:) Mulla on kiikarissa viislitranen V8 bensa vani. Kaveripiirissä muutama alan harrastaja, mutta ovat niin fanaattisia ettei niiltä kannata mitään kysellä:)

Kohta voi olla siis kaupan ford transistori 1+8 jota saa ruuvata b- kortilla:)
www.welhodrum.com, www.myspace.com/welhodrum
Marzi
10.04.2008 01:42:18 (muokattu 10.04.2008 01:42:49)

Tähän liittyen yhden tutun kommentti "Vaneista oon oppinu sen verran, että pysyn niistä kaukana". :D

Eihän noilla saa enää kohta varmaan edes ajaa. Julmettuja löpösyöppöjä.
No yhyy.
aimotuska
10.04.2008 07:25:53 (muokattu 10.04.2008 07:29:06)
Siis wtf onko tää joku autoilupalsta? Liekö eksynyt väärään paikkaan.

Erään sepistin sanoin:
Vittu mitä paskaa... Sori et kiroilin.

Niiden, jotka musasta saa elantonsa, tarttee yleensä myöskin kuljettaa niitä romujaan jonnekin. Ei mulla muuta, jatkakaa.

Ja musamiehelle: kun pysytään *otsikossa* mainitussa aiheessa, niin ei pitäis kellään olla nokan koputtamista. Tällä kertaa minä olin se suurin mätämuna offtopicin suurella saralla. -> takkia ja pois..
Paenu sinä helevettihin siitä!
rintapek
10.04.2008 11:33:09

Meikä sanoisi, että niistä löytyy tasan kaksi "ison auton" ominaisuutta. Kääntösäde ja polttoaineen kulutus.
Vanit on tietty, niinko Kivi sanoi, coolimpia, mutta sinullahan vissiin suuri osa keikoista on OMB:a. Kalustoahan sinulla yhdelle miehelle on reilusti, mutta mies+kamat pitäisi mahtua farkkuun. Jos on bändiä mukana, niin miehet autoon ja kamat kärryyn. Kamasi mahtuu heittämällä kolmemetriseen kuomukärryyn.

Ite tuli aikanaan heivattua pikkubussi pois ja siirryttiin tuohon "tylsään" perheautoperäkärry-yhdistelmään. Enkä takaisinpäin vaihtaisi.
One kind of music only - the good kind
isojussi
10.04.2008 13:01:32
Joo - auton tars täyttää sekä keikkabussin että perheauton vaatimukset.

Perheen puolesta neljä paikkaa ja tilaa pitkille ihmisille.

Keikkakalustoo on keikoista riippuen vaihtelevasti Jos mennään triokeikalle koko setillä, ei farkku tuu kysymykseenkään - enkä tiä miten enää noitten valojen kanssa edes yksin muutenkaan.

Vasikkaa oon aikani raahannu perässä, eikä kyllä kiinnosta pätkääkään

209:n myötä oon tykästyny vähän wokkipannuja isommilla autoilla liikkumisesta, eikä se Mesen kulutus ainakaan tolla perävälityksellä nyt mikään järin pieni ole.

Pakuun on aina mukava lastata, verrattuna tavaroiden farkkuunänkeemiseen - varsinkin tällä selällä.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
markotetri
10.04.2008 13:47:52
Olipas poltteleva aihe:) Mulla on kiikarissa viislitranen V8 bensa vani. Kaveripiirissä muutama alan harrastaja, mutta ovat niin fanaattisia ettei niiltä kannata mitään kysellä:)

Kohta voi olla siis kaupan ford transistori 1+8 jota saa ruuvata b- kortilla:)

No sehän kuulostaa hyvältä! Kaverilla oli aikanaan (melkein parikymmentä vuotta sitten, ei vaikuta perustekniikkaan) '76 vanissa hienot maalaukset kyljissä - ja pikkusen laiteltu bensakäyttöinen pikkulohkokasi. Tehoa löytyi sen verran, että sillä kiusasi helposti japanian pikkuGTI-osastoa ja huippunopeutta ei saanut pelin omalla mittarilla tarkistettua.

Ihan kiva siis.

Ai niin, se kulutti about 35-40 litraa satasella, riippumatta siitä ollaanko kaupungissa vai maantiellä. Eli vaikkapa perus Hki-Tre-Hki maksaisi nykyään sellaiset liki 200e, pelkät bensat.
Artificiality is normal to the medium.
v_m_kangas
10.04.2008 13:48:30

Mulla oli -90 vuoden mallia G20 Starcraft Vani 302 (n.5,7l) bensakoneella. Ei mitään isompia vikoja. Tankkaus oli kallista 120 litran tankkiin. Keskimäärin 15l/100km meni polttoainetta.

Viat oli pieniä sähkisvikoja esim valojen kanssa. Maahantuoja oli tehnyt jotkin rautalankaviritykset suomivaloille. Kerran lähti laturista siipipyörä ja mennessään katkoi öljyletkuja.

Vuosi sitten minulla oli Chevy Transport, jonka laitoin vähän äkkiä kiertoon kaikenlaisten ongelmien vuoksi.

Ite taitaisin hommata vaikka jonkun uudehkon Transitin keikkahommiin, jos tarvetta olisi. Automaattivaihteilla tai niillä "formula" läpyköillä varustettuna :)
Humppaa tai soita humppaa
sepisti
10.04.2008 15:08:50
Erään sepistin sanoin:
Vittu mitä paskaa... Sori et kiroilin.

Niiden, jotka musasta saa elantonsa, tarttee yleensä myöskin kuljettaa niitä romujaan jonnekin. Ei mulla muuta, jatkakaa.

Ja musamiehelle: kun pysytään *otsikossa* mainitussa aiheessa, niin ei pitäis kellään olla nokan koputtamista. Tällä kertaa minä olin se suurin mätämuna offtopicin suurella saralla. -> takkia ja pois..

OT:

Mulle on ihan sama vaikka täällä keskusteltaisiin tavarajunista keikkabusseina. Mutta mulle selvis tossa reilu kuukausi sitten, että M.Netissä voi keskustella asiantuntevasti myös Salatuista Elämistä. Tämän takia olin valmis uskomaan, että myös autohommille oma paikkansa voisi löytyä.
Ei muutakun passorummun napsetta vaan kaikille:) Jatkakaa...
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
musamies
10.04.2008 21:18:00 (muokattu 10.04.2008 21:36:02)
Jos tollaselle vanille joku järkevä käyttötarkoitus on, niin ehkä juuri tuon suuntaisena keikka-autona siinä jotain järkeä.

En tiiä miten hyvät tulot muusikoilla on nykyjään, mutta ittee kyllä hirvittää nykyisin jonkin verta polttoainekulut vaikkei mulla edes tollasta vania ole. Dieselfarmarilla voi päästä puoleen tollasen vanin kulutuksesta, mutta siinä puolestaan veroa pukkaa enemmän jos vani on rekisteröity pakuks tai kuorma-autoks ja farmari henkilöautoks.

Kumpis muuten on parempi peli Fordin Econoline vai Chevyn paku jos dieselkoneisista puhutaan?
v_m_kangas
11.04.2008 08:50:48

Kumpis muuten on parempi peli Fordin Econoline vai Chevyn paku jos dieselkoneisista puhutaan?

Econosta en hyvää sanaa ole kuullut. Ei omakohtaisia kokemuksia, sori.
Humppaa tai soita humppaa
Roberto
11.04.2008 11:05:53

Econosta en hyvää sanaa ole kuullut. Ei omakohtaisia kokemuksia, sori.

Bruce Berry was a working man. He used to load that Econoline Van.

Ei muuta.

t. F150-kuski
Lennu
11.04.2008 11:27:26

En tiiä miten hyvät tulot muusikoilla on nykyjään, mutta ittee kyllä hirvittää nykyisin jonkin verta polttoainekulut vaikkei mulla edes tollasta vania ole.

No se tilaajahan ne löpöt maksaa. Ei Jussi mitään hyväntekeväisyyskeikkaa tee. Hinnat kohilleen, jos löpöt maksaa.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
Dj.Dumbass
11.04.2008 11:49:46
Oli auto mitä tarkoitusta varten tahansa, sen täytyy olla sellainen että sitä tankkaa mielellään. Jos tuntuu että bensa tai diesel on liian kallista, vika on autossa jolla ajat... ;-)
But what would Musamies do?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)