Aihe: Neuvoja Pop/jazziin pyrkivälle?
1 2 3 4
kippendaal
07.04.2008 20:34:29
Milloinkohan ennakkotehtävien tulokset saa tietää?
Velli
08.04.2008 17:24:42
Tulipa vaan tällainen mieleen, että itsellä ei ole tallella peruskoulun todistusta. Lukion päättötodistus ja YO-todistus kyllä löytyvät. Tämä ei varmaankaan haittaa koska lukion käyneenä olen käynyt automaattisesti peruskoulun?

Off topic: Miten ei voi olla tallessa peruskoulun päättötodistusta?
opaa
11.04.2008 12:15:53
Ammattikorkeassa lähdetään siitä että pyrkijät ovat nk. opistotasolla, eli I-kurssit ois tehty soittimessa ja teoria-aineissa. AMK:iin ei tietääkseni enää vaadita välttämättä todistusta I-kurssien suorittamisesta, vaan vastaava taso riittää. Korjatkaa jos olen väärässä.

Mä oon pyrkimässä metropoliaan pop/jazzille ja netissä kerrottiin, että siellä vaaditaan juuri nuo soitin- ja teoriaopinnot TAI niitä vastaava osaaminen, joka testataan kokeissa. Periaatteessa siis ei pitäisi haitata vaikka mitään teoriaopintoja ei olisi suoritettu, jos on vaikka kotona opiskellut asiat haltuun? Tietysti siinä on sekin riski, että raati ei päästä edes kokeisiin asti, jos papereissa on tyhjää suoritusten ja opintojen kohdalla. Ja harva kai kotiopiskelee itsensä opistotasolle..
opaa
13.04.2008 13:52:45
Mulla on muuten myös kysymys liittyen pyrkimisiin, eli pitäisi kerrata ja palautella mieleen perus- ja opistoasteen teoriaopintoja, mutta kaikki vuosien takaiset materiaalit ovat hävinneet hyvän aikaa sitten. Eli osaatteko suositella jotain hyvää kertausmateriaalia, vihkoja yms?
Epämuusikko
13.04.2008 16:08:16
Mulla on muuten myös kysymys liittyen pyrkimisiin, eli pitäisi kerrata ja palautella mieleen perus- ja opistoasteen teoriaopintoja, mutta kaikki vuosien takaiset materiaalit ovat hävinneet hyvän aikaa sitten. Eli osaatteko suositella jotain hyvää kertausmateriaalia, vihkoja yms?

Piano ja vapariopettaja.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
Penta
15.05.2008 20:43:46
Älkäähän stressatko siitä teoriakokeesta, itse en ole käynyt päivääkään minkäänlaista teoriaa, ja ovet aukenivat konservatoriolle ensi syksyksi. Lähinnä siellä todella katsotaan sitä, oletko lahjakas omassa instrumentissäsi.
baron
15.05.2008 20:48:31

Älkäähän stressatko siitä teoriakokeesta, itse en ole käynyt päivääkään minkäänlaista teoriaa, ja ovet aukenivat konservatoriolle ensi syksyksi. Lähinnä siellä todella katsotaan sitä, oletko lahjakas omassa instrumentissäsi.

Tyhmä kysymys: Eiks sinne mennä opiskelemaan/oppimaan eikä esittämään kuinka hyvä mä oon?
Meegs86
16.05.2008 10:33:41

Kutsu tuli musaopiston pop/jazz-linjan pääsykokeeseen, olis parin viikon päästä. Sähköbassoon pyrin ja nyt pitäisi keksiä joku näytebiisi, minkä vetää siellä. Tai oikeastaan mainittiin vain, että enintään 3min pitkä näyte, eli ei välttämättä tartte olla mikään kokonainen biisi? Onko kellään antaa vinkkiä, mitä sähköbassolla kannattaisi soittaa? Pitääkö vetää hirmuista progee ja tiluttelua vakuuttaakseen "tuomarit", vai mitä asioita siinä arvostetaan?
"One step forward, two steps back..."
komppaaja
16.05.2008 14:23:13
YYZ tietenkin !
Bitti-Hiisi
16.05.2008 15:10:09
Kutsu tuli musaopiston pop/jazz-linjan pääsykokeeseen, olis parin viikon päästä. Sähköbassoon pyrin ja nyt pitäisi keksiä joku näytebiisi, minkä vetää siellä. Tai oikeastaan mainittiin vain, että enintään 3min pitkä näyte, eli ei välttämättä tartte olla mikään kokonainen biisi? Onko kellään antaa vinkkiä, mitä sähköbassolla kannattaisi soittaa? Pitääkö vetää hirmuista progee ja tiluttelua vakuuttaakseen "tuomarit", vai mitä asioita siinä arvostetaan?

Mun mielestä kannattaa soittaa mielummin vähän simppelimpää kamaa hyvällä "taimilla" ja asenteella, kun lähteä tiluttamaan riskillä.

Jos esittää biisin mikä on aivan oman soittotaidon äärirajoilla, se luultavasti menee jännityksen takia puihin. Raadin pitää sitten arvailla, että olisikohan tämä hakija kyennyt soittamaan kunnolla peruskomppejakaan? Jos perusasioiden hallinta tulee monipuolisesti esiin soittonäytteestä, voi niitä erikoistiluja ihmetellä sitten myöhemmin soittotunneilla.

Kannattaa myös miettiä mihin on pyrkimässä. Pop/jazz-oppilaitoksissa opettajat halunnevat luultavasti mielummin opettaa sellaisia oppilaita, jotka ovat kiinnostuneita pop- ja jazzmusiikista. Grindgore-taitoja voi sitten esitellä jossain aivan muualla... :)
By your command!
Meegs86
16.05.2008 15:17:49

Kannattaa myös miettiä mihin on pyrkimässä. Pop/jazz-oppilaitoksissa opettajat halunnevat luultavasti mielummin opettaa sellaisia oppilaita, jotka ovat kiinnostuneita pop- ja jazzmusiikista. Grindgore-taitoja voi sitten esitellä jossain aivan muualla... :)

Hyvä pointti. Varmaan joku jazz-standardi toimisi hyvin, mutta toisaalta ne "tuomarit" näkee varmaan punaista, jos soitan vaikkapa Autumn Leavesin, koska kyseinen kipale taitaa olla soitetuimpia biisejä noissa pääsykokeissa.
"One step forward, two steps back..."
Bitti-Hiisi
16.05.2008 15:24:22
Hyvä pointti. Varmaan joku jazz-standardi toimisi hyvin, mutta toisaalta ne "tuomarit" näkee varmaan punaista, jos soitan vaikkapa Autumn Leavesin, koska kyseinen kipale taitaa olla soitetuimpia biisejä noissa pääsykokeissa.

Ei näe, jos soitat sen hyvin! :)

Bassolla voit esitellä vaikka version, jossa komppaat ensin puolinuotein, sitten neljäsosin (walking bass), ja vedät vielä vaikka pätkän melodiaa tai jopa improvisoidun soolon.
By your command!
Miuq
19.05.2008 13:15:24 (muokattu 19.05.2008 13:27:14)

hetkinen... kuinkas tuo on mahdollista, käsittääkseni ainakin helsingin hudalinjan pruuvit ovat vielä edessä?

e: kyselevätkös ne muuten moodejakin p/j-pääsykokeissa nykyään vai mennäänkö ihan tavan duuri/molli-pohjalta? tai jos ei kirkkosävellajeja, niin saattaako eteen tulla esim jonkun blues-mollipentatonisen kirjoittaminen tms vai vai pyydetäänkö enemmänkin harmonista d-mollia, F#-duuria tms?

toinen asia joka tässä jäi hieman hämäräksi; löytyykö kokeista sointukuunteluja nykyään vai onko siellä vain tuo jonkun jo mainitsema reaalisointumerkkien nuotintaminen?

ja vielä nuista melodiadiktaateista: miten tämä pariin otteeseen mainittu blues(tms)-diktaatti pyydettiin kirjoittamaan, ts ihan suorina neljäs-/kahdeksasosina vai ränttä-tänttänä, noin niinko rytmin puolesta?

ei, emmie utelias ole, muuten vaan haluan tietää kaiken. :) lähinnä kiinnostaa nuo erot klassisen puolen pruuveihin, erityisesti nyt konsan puolen suhteen.
pyörä pyörii mutta orava on kuollut.
Arand
26.09.2008 14:33:44
Nosto hyvälle aiheelle!
Kkalle
10.12.2008 23:05:53
Kertokaa Mitä kaikkea rumpalin pitää osata?Kiitos.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)