Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 537 38 39 40 4163 64 65 66 67
S3k7u
09.03.2008 12:59:59 (muokattu 09.03.2008 13:32:28)

lakanat:D okei..

mietin täs et mitenkä ihmeessä Chuck Schuldiner vetää murinansa tarkoitan niitä ensimmäisiä levyjä esim Scream Bloody Gore.
Tuntuu ettei Chuck särötä perinteisesti kurkun päätä vaan tukkii suurimman osan ilmasta, joka tulee keuhkoista ulos, onko se näin?
Hipelius
09.03.2008 14:33:47
lakanat:D okei..

mietin täs et mitenkä ihmeessä Chuck Schuldiner vetää murinansa tarkoitan niitä ensimmäisiä levyjä esim Scream Bloody Gore.
Tuntuu ettei Chuck särötä perinteisesti kurkun päätä vaan tukkii suurimman osan ilmasta, joka tulee keuhkoista ulos, onko se näin?

No munsta Chuck oppi laulamaan vasta Symbolicilla, mutta teoriasi voi hyvinkin pitää paikkansa. Jätkä kuuloti siltä että se tukehtuisi :D
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Tervesin foorumi polisi
Exhausted
10.03.2008 17:43:56 (muokattu 10.03.2008 17:47:45)

Tässä rääkymistä varten säännöllisesti äänenavauksia tehdessä on huomannut että puhdas laulukin lähtee helpommin ja ääniala on kasvanut ainakin sävelaskeleella ylöspäin :). Toisaalta on tullut nyt treenattua vaikeita stemmalaulujakin enemmän.

Pitäis oppia vielä oikeanlainen rokkibelttaus, eli sellainen särötetty puhdas. Tuntuu että siinä välillä löytää oikean tavan mutta välillä sitten tulee tehtyä väärin ja sattuu. Siihen en ole oikein löytänyt minkäänlaisia ohjeita.
S3k7u
10.03.2008 19:14:56 (muokattu 12.03.2008 16:40:44)

Toi on muuten totta! pääsin kuulemma Isosta G:stä H:on asti! Tuntuu helpommalta laulaa ja se näkyy!

Ei voi olla totta! Miten voi revetä itse omalle "biisille"
laitoin itse myspace sivustolle oman bändin sivut.. vaikkei demoa edes ole tullut...
Nyt piti laittaa huonosti nauhoitettu (intro) ja repesin itselleni.. mites on teidän laita?

http://www.myspace.com/sekhtrenil

PS. miksi ei levy voi alkaa pienellä naurulla:D tää on niinku.. no quality! tän jätän kyl näin, sit ku ne muut biisit valmistuu!
Diego
14.03.2008 14:59:16
Kaipaisin korkeasta rääkymisestäni kommentteja ja neuvoja sen parantamiseen.

http://www.mikseri.net/player/playe … n=1&type=1&parameter=322734

Eli tuon minuutin pätkän lopussa on jotain kiljumista, älä kuuntele jos et voi sietää konemusiikkia missään muodossa.

Kiitos jos joku jaksaisi neuvoa, miten saisin tohon vähän munukkelia lisää. Omaan korvaan kuulostaa vähän ohkaselta.
"Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi
south_of_heaven
14.03.2008 22:59:27

Eli tuon minuutin pätkän lopussa on jotain kiljumista, älä kuuntele jos et voi sietää konemusiikkia missään muodossa.

Kiitos jos joku jaksaisi neuvoa, miten saisin tohon vähän munukkelia lisää. Omaan korvaan kuulostaa vähän ohkaselta.

Hyvinhän tuo meni, kuin Deathin Chuck konsanaan. Suosittelen vaihtamaan musan tyyliä toiseksi, voi tuoda kummasti lisää niitä boolseja. Esim. Vähän nopeampaa ja vähän riipivämmät soundit. Esimerkiksi breakcoreen voisi hyvin sopia rääkyminen.

En sitten tiedä oliko tuo vain rääyn näyttämiseksi tarkoitettu taustamusa vai mitä. Hyvin sä vedät munsta.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Mazah
15.03.2008 14:24:46

Olipas jännän kuuloista musaa! Jos tosta saisi vielä jotenkin agressiivisempaa niin toi toimisi hienosti! Vähän tempoja kovemmaksi ja säröttää joitakin soundeja ehkä. Soundi oli itseasiassa aika jees, ohkaisuus lienee enemmän miksaustekninen asia. Hyvältä kuulosti!
www.myspace.com/themetalmonk www.myspace.com/avenie www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
Diego
15.03.2008 19:28:27
Olipas jännän kuuloista musaa! Jos tosta saisi vielä jotenkin agressiivisempaa niin toi toimisi hienosti! Vähän tempoja kovemmaksi ja säröttää joitakin soundeja ehkä. Soundi oli itseasiassa aika jees, ohkaisuus lienee enemmän miksaustekninen asia. Hyvältä kuulosti!

Joo, tossa pätkässä ei ole sampleille oikein mitään tehtykään. Juuri tuota säröä ajattelin lisäillä niihin, että saisi sitä agressiivisuutta mukaan lisää.

Kiitti kommenteista, ehkä mun "paskaseula" on liian tiukalle säädetty muutenkin, kun kaikki omat jutut kuullostaa paskalle. :)
"Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi
donmiigel
15.03.2008 22:54:49
Oon miettiny, että kyllä näitten rääkymis-äänien pitää tulla rennosti. Voimalla mutta rennosti. Death/Black vokalistien ääni ei vaan yksinkertaisesti ole niin stabiili, kuin normi laulajilla. Mun itse pitää harrastaa rääkymistä harva se päivä,että kurkku pysyy huutokunnossa. Mutta oon ehdottomasti sitä mieltä,että joka äänelle ON oma tekniikkansa,ja se juuri on se haaste näissä jutuissa. Se on uskomatonta minkälaisia ääniä itsestään voi saada ulos jos vaan on tarpeeks tahtoa. Sellanen yksityiskohta mihin oon rääkyessäni törmänny on, että en pysty tekemään mitään, jos kurkussa on yhtään limaa. Monesti kun olen aloittanu möykkäsessiot, ni eka vartti menee limaa yskiessä. Mut sitten kun äänen saa oikeesti auki ni sen kyllä tuntee, ei tarvii pinnistää.
Rääkyy vaan,tai örisee. Kannattaa molempia harrastaa...
Exhausted
16.03.2008 04:29:12

Yskiminen ja rykiminen tekee äänelle pahaa, samoin kuiskaaminen. Äänenavaukset ja säännöllinen harjoittelu tekevät hyvää. Rentous on hyvä sana kuvaamaan sitä, miltä oikean tekniikan tulisi tuntua, ja lopulta kaikki sitten löytyy melko itsestään.
Exhausted
17.03.2008 16:26:58 (muokattu 17.03.2008 16:27:09)

Eilen oli eka keikka tällä ilmaisutyylillä. Jännitti aivan sikana, tuntui että kaikki tekniikat oli vähän hukassa ja tuli puskettua adrenaliineilla liikaa. Ääni ei mennyt mutta tänään on sattunut kurkkuun. Melkein toivon, että se on flunssa joka varoittelee tulostaan yleensä vastaavasti...
Shimou
18.03.2008 22:09:19
Morjens

Semmosta tässä pohdin, että kun itse olen aika keltanokka tässä örisemisessä niin on tullut tämmösiä asioita eteen kuin: Itselleni oli muutaman kokeilun jälkeen muodostunut luonnollisimmaksi laulutyyliksi vähän tämmösen Chris Barnesin tyylinen örinä ja sitä harjoittanut tässä viime aikoina, en siis todellakaan yritä yhtä matalalta vetää, mutta lähempänä örinäni on Barnesin, kuin Shagrathin tain Fisherin laulua.

Mutta asiaan jo viimein eli tuossa kun örisen joitain biisejä niin itse örisemisen aikana ei satu eikä tunnu kurkussa, tietysti hetkittäin, kun aika alkupoluilla olen tässä hommassa, mutta pystyn korjaamaan tuon hetkittäisen kivun nopeasti taas keskittymällä lauluun, mutta jo yhden biisin jälkeen kurkku tuntuu vähä ärsyyntyneeltä, puheääni ei muutu mihinkään suuntaan, mutta pieni ärsytys siellä tuntuu joka yleensä lähtee juomalla vettä ja ihan muutaman minuutin tauolla. Olen kuullut jostain että kurkku voi totutella tämmöiseen rankempaan rasitukseen kurkussa ja tuo pieni ärsytys lähtee ajan myötä pois, onko muilla tämmöistä "totuttautumis ärsytystä?"

Niin ja toinen näille vähän harjaantuneimmille laulajille eli kun sanotaan että vatsasta se ääni lähtee ja lukee kuinka se sitten sieltä puserretaan niin eihän kirjotuksista ikinä saa sitä oikeaa kuvaa miltä tuntuu ja miten tehdään, niin kysmys kuuluu, että kun laulaa vatsan kautta, tuntuuko se varsinaisesti vatsassa että sieltä se ilmamassa lähtee?

Ei nopealta silmäykseltä iskenyt silmään suoria vastauksia kysmyksiini, sori jos näitä on jo vatvottu täällä puhki.
Exxecuttorr
22.03.2008 16:54:47
Jes, nyt on melko pitkällisen treenauksen jälkeen inhale-tekniikat melkoisen kondiksessa soundinsa puolesta :) Vielä on hengitystekniikoissa vaikeuksia, mutta luulenpa asian korjaantuvan kokemuksen ja lisätreenin myötä. Itse en kyllä noita exhale-tekniikoita osaa ainuttakaan (paitsi jotain murinaa, jonka epäilen olevan teknisesti aika metsässä) jostain syystä, ja on ollut harkinnassa hankkia tuo Zen of Screaming 2 kun ykkösosa on jo tsekattu. Muilla kokemuksia kys. videosta?
Örr.
Exhausted
23.03.2008 12:59:19

Eräs aiheeseen perehtynyt tuttavani sanoi, ettei sisäänpäin vetämällä voi huutaa vahingoittamattaan ääntä :(
marx
25.03.2008 15:23:23 (muokattu 26.03.2008 23:03:12)
--------------
Persettä seinään
Sickness
05.04.2008 15:31:03
Onko tämmöiseen rääkymis/örinä black/death tekniikkaan olemassa mitään opetusdvd tai videoita netissä? Ne mitä nyt youtubesta olen kahtonu on ollu tyyliin "Avaa suusi ja sitten tee näin ja sitten keikalle". Itse saan kyllä aika mukavan ja matalan örinän mutta noin 15min jälkeen se alkaa sattumaan.. Ja se myös kiinnostaisi miten saisi semmosen korkeamman black metal henkisen rääynnän, satuttamatta ketään.. Ja Ultra ûber brutal death sammakko örinä?
Hipelius
05.04.2008 15:48:00
Onko tämmöiseen rääkymis/örinä black/death tekniikkaan olemassa mitään opetusdvd tai videoita netissä? Ne mitä nyt youtubesta olen kahtonu on ollu tyyliin "Avaa suusi ja sitten tee näin ja sitten keikalle". Itse saan kyllä aika mukavan ja matalan örinän mutta noin 15min jälkeen se alkaa sattumaan.. Ja se myös kiinnostaisi miten saisi semmosen korkeamman black metal henkisen rääynnän, satuttamatta ketään.. Ja Ultra ûber brutal death sammakko örinä?

Zen of Screamingista on puhuttu täällä sivutolkulla. Kannattaa lukea koko ketju läpi.
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Pendragon
08.04.2008 16:05:47
Mistähän johtuu että sellainen "sentencedmäinen" särö laulussa ei oikein ole kurkulle/äänihuulille mieleen, vaikka deathmetalmurina ei tunnu missään?

Vähän pohjustusta:
"Cleania" laulua pystyn laulamaan mielestäni yllättävänkin korkealta (nuotissakin alkaa sillointällöin pysymään :D). Tässä nyt ei loppupeleissä ihmeitä ole.

Tosiaan muriseminen sujuu aivan kivutta ja mielestäni olen alkanut sitäkin oppimaan. Kunhan aloitan aina laulelun parilla "puhtaalla" biisillä, käytän palleaa ja aloitan menemättä heti liian matalaan tai korkeaan murinaan, ei tule ongelmia. Tovin kuluttua saa kivutta korkeat ja matalatkin karjaukset irtoamaan. Ainoa ongelmani onkin, että tekniikkani kuluttaa vielä ilmat keuhkoista suht nopeasti. Siinäkin olen kyllä petrannut.

Lähdinkin oikeastaan melko suoraan murisemaan, opettelematta juuri puhdasta laulua, mikä olisi ainakin sävelkorvalle, hengitystekniikalle ja yleiselle laulutaidolle ollut hyväksi. Murinasaundin löysin oikeastaan heti, olinhan imitoinut aivan riittämiin Kummelin Keinosta ja Östermalmia ;), vaan sen saaminen kestäväksi lauluääneksi oli ongelmallisempaa. Sekin löytyi sitten pian. Ehdin tosin muutaman kerran tyhmyyttäni kurkun kipeyttää.

Nyt on tullut innostuttua puhtaaseenkin lauluun ja biisien mukana tulee lauleltua. Kuitenkin kun tavoittelen tätä säröä ääneen, minun on vaikea löytää sitä. Kovin helposti se käy kurkkuun tai sitten vain kuulostan Hynyseltä. Korkeammalla laulaessa säröä ei tahdo pystyä muodostamaan yhtä helposti, tosin silloin se harvemmin on vihamielistä kurkulle. Joskus ääni tuntuu "karkaavan" helpomman ja mielyttävämmän murinan puolelle. Outoa, eikö?

Tänään se särö taas löytyi ja tuntui toimivalta. Sitten se alkoi "häviämään" ja tuli kurkkuun sellainen tunne, että nyt kannattaa lopettaa.

Mahdollisesti vinkkejä miten särön lisääminen kannattaisi aloittaa? Kummalta puolelta muuten, murinasta pehmeämpään säröön vaiko puhtaaseen lauluun lisäsäröä??
Exhausted
08.04.2008 20:33:01

Jos tarkoitat sellaista nuotissa menevään lauluun lisättyä säröä, niin se tuntuu itsellekin olevan vaikein löytää. Joskus sain äänityksissä maagisesti örinääni sävelkorkeuden, vieläpä tuplasin tämän osuuden kuuntelematta edellistä ja osuin samoihin säveliin. Treeneissä sama ei ole sitten enää onnistunut :/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)