Aihe: Acerin formatointi ilman xp-levyä?
1
xege
08.04.2008 01:54:29
Kone on acer aspire 5112, reilu vuosi sitten verkkokauppa.comista ostettu. Käyttöjärjestelmä on windows xp media center edition. Koneella on yksi 120GB kiintolevy ja siinä c- ja d-asemat, windows c-asemalla. Koneen mukana ei tullut xp-asennuslevyä.

En ole löytänyt tyhjentävää ohjetta kiintolevyn formatoimiseksi ilman xp-asennuslevyä. Koneen ensikäytön yhteydessä poltin 2 cd:lle ruudulle tulleiden ohjeiden mukaisesti palautuslevyt, joilla pitäisi kai pystyä palauttamaan kone tehdasasetuksille, minkä juuri haluaisin tehdä. Eli siis kiintolevy täysin tyhjäksi ja kone sellaiseksi kuin se oli ostettaessa. Jostain vain olen lukenut että näillä palautuslevyillä ei kiintolevyn formatointi onnistu.

Mikä siis on järkevin tapa kiintolevyn formatointiin?
Johann Onn
08.04.2008 03:39:41 (muokattu 08.04.2008 03:47:33)
Mikä siis on järkevin tapa kiintolevyn formatointiin?

Bootdiskin avulla ne tyhjennettiin, jo 15 vuotta sitten, ennen käyttöjärjestelmän asennusta. DOS:in käynnitysrivit oli lähinnä jo taideteoksia, joilla koitettiin saada maksimäärä, 640 kilosta käyttöön. Oi niitä aikoja = toivottavasti eivät koskaan enää palaa.

http://freepctech.com/pc/002/files010.shtml

"MS Windows XP System setup disk"

Boottaa tolla ja sitten "Format C: / Format D: / Format E: / jne.".

Taitaa olla sama, jonka saa tehtyä XP:ssä, jotain kohtaa. Se vaan tekee sen niin piukkaan, että ei aina välttämättä onnistu. Ilmeisesti kukaan ei viittynyt testata MikkiSoftalla ensin, saako sen diskin tehtyä vai ei.

Toinen paikka, jossa noita bootidiskejä on myös: http://www.bootdisk.com/
moscowian
08.04.2008 08:33:17

Katsoppa ettei koneellasi ole moista back-uppia valmiina? Acereiden mukana tulevista empowering -ohjelmistoista löytyy se system recovery -osio, josta sellaisen löytää jos vain olemassa on.

Itsekin olen yhdestä Acerista moisella palautuksen tehdasasetuksille tehnyt. Se vain ei varsinaisesti taida kiintolevyjä formatoida, eli en tiedä jääkö rekisterit ym. tukkoon (jos ovat olleet). Mutta koneen saa perusasetuksiin ainakin.
Aluksi Jumala loi Maan ja lepäsi, seuraavaksi Jumala loi Miehen ja lepäsi, sitten hän loi Naisen... Ja tämän jälkeen ei ole levännyt Jumala, eikä Mies. Sekalaista sähellystä: http://www.mikseri.net/artists/deadmanshand.49299.php
Twinkle
08.04.2008 14:53:10 (muokattu 08.04.2008 14:54:21)
Jostain vain olen lukenut että näillä palautuslevyillä ei kiintolevyn formatointi onnistu.

Riippuu koneesta. Mutta hyvin todennäköisesti nuo levyt sisältävät imagen ensiasennuksesta, jonka voi siis heittää C-asemalle sellaisenaan. Levyt saattavat olla itseboottaavia, joten mitään erillisiä käynnistystoiminpiteitä ei tarvita boottilevyjen tapaan. Kiekko koneeseen, uudelleenkäynnistys ja näytön ohjeita seuraten, ohjelma ei siis asenna konetta uudestaan vaan hävittää vanhan osion ja kopioi palautuslevylle tallennetun toimivan C-aseman ohjelmineen kaikkineen takaisin paikalleen. Koneesta tulee siis rekistereitä, tiedostoja ja muita arvoja myöten täsmälleen samanlainen kuin ensimmäisellä käynnistyksellä.

Riippuen valmistajasta, tuo palauttaa siis kovalevyn täysin alkuperäiseen jamaan, joten jos sitä on osioitu niin nekin nollautuvat ja kaikki osiot tyhjenevät. Tarpeellisista tiedoista kannattaa tehdä siis varmuuskopiot.
xege
08.04.2008 18:04:18
Tämä asia on ilmeisesti väännettävä minulle rautalangasta.

http://freepctech.com/pc/002/files010.shtml

"MS Windows XP System setup disk"

Boottaa tolla ja sitten "Format C: / Format D: / Format E: / jne.".

Mulla siis ei ole XP-asennuslevyä, palautuslevyt vain. Kun olen ohjeiden mukaan formatoinut C- ja D-asemat, mitä sitten? Asennanko Windowsin uudestaan palautuslevyillä? En ole aikaisemmin koneita formatoinut.

Tarkoitus on siis tyhjentää koko kiintolevy eli C- ja D-asemat ja saada kone siihen tilaan jossa se oli ostettaessa.
xege
08.04.2008 18:55:15
Noniin, kiitos neuvoista ja vaivannäöstä. Huomeillalla kokeilen miten koneen putsaus onnistuu.
lindo
08.04.2008 21:21:15 (muokattu 08.04.2008 22:37:48)
Muistaakseni Acerissa oli vaan että painaa F10 Windowsin ollessa normaalisti käynnissä, ja seuraa ohjeita. Siinä oli muistaakseni vaihtoehtoina Windoussin uudelleen asennus, ja tehtaan asetuksien palautus, eli formatointi + Windoussin uudelleen asennus.
Rok rok
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)