Aihe: Bassolla äänitystä..
1 2
Heikki L.
08.04.2008 12:54:37

Noiden kanssa kikkailu on vaan aina vähän ööö...no, kikkailua. On kyllä tapauksia, jotka laseretäisysymittarin kanssa laskeskelevat eri mikkien etäisyyksiä ja mahdollisia vaihevirheitä. Ihan kiva, mutta tulee mieleen, että varmaan helpommallakin pääsis.

Vaiheen kääntöhän onnistuu yhtä nappia painamalla.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Cornflake
08.04.2008 16:06:23
rijopu:
Ja vissiin matalien äänien equttaminen pois muista bassoäänilähteistä, kuin päälähteestä taitaa auttaa vaihevirheisiin.

Jesh.

Itse olen pistänyt hpf:n tohon mikkikanavaan. Eli alapäät linjasta.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
mr.bungle
08.04.2008 16:10:25

Noiden kanssa kikkailu on vaan aina vähän ööö...no, kikkailua. On kyllä tapauksia, jotka laseretäisysymittarin kanssa laskeskelevat eri mikkien etäisyyksiä ja mahdollisia vaihevirheitä. Ihan kiva, mutta tulee mieleen, että varmaan helpommallakin pääsis.

Esim. kattomalla aaltoja raiturissa ja siirtämällä niin että ovat saman suuntaiset :)
bassolla hanuriin
mr.bungle
08.04.2008 16:13:02 (muokattu 08.04.2008 16:13:41)

Ja vissiin matalien äänien equttaminen pois muista bassoäänilähteistä, kuin päälähteestä taitaa auttaa vaihevirheisiin.

Juu, esim. kitarasta kantsii leikata alataajuuksia hyvinkin kovalla kädellä (itse saatan pistää hyllyn jonnekin 250Hz korvillekin asti). Kitaristille ei kantsi kertoa mitään, antaa niiden hekumoida näin syntyvästä mahtavan jykevästä "kitara"saundista, kun alakerran interferenssit häviävät.

Edit: vastaavasti myös bassoa kannattaa hyllyttää alhaalta jotta basarille tulee tilaa.
bassolla hanuriin
Teijo K.
08.04.2008 17:05:07

Jep, analogistudiossa varsinkin. Joskus täällä oli samansuuntaista hommaa jopa kahden mikin käytöstä itse bassossa, jota pyritään välttämään.

http://muusikoiden.net/dyn/users/38038.jpg

Ai niinku tälleen? Tossa ei se toinen mikki kyllä näy. :(
Karlsson
08.04.2008 17:17:07
Äänittää vain yhdellä mikillä niin pääsee helpolla. Tai pelkällä linjasondilla.

Nimenomaan.

Tolleen just viimeks:

http://muusikoiden.net/dyn/users/39644.jpg
..but somehow, someway, I keep on coming with funky-ass shit. Like every single day.
Kallekorvola
09.04.2008 18:23:13
yhdellä mikillä pääsee helpoimmalla... jos vaihtoehtoi haluaa, tai eri mikitysten kombinaatiota, niin sit useampi mikki. ja tietty lisäks DI-linja.

äänittäessä pidetään huoli, ettei kumpikaan signaali syö toiselta sitä vahvinta puolta, ja äänityksen jälkeen voi DAW-maailmassa siirrellä raidat "kohdalleen", jos äärimmäinen vaiheisuus on haussa...

itse otan useimmiten (ei siis aina) alapään DI-linjasta, ja yläpään mikillä. mikkinä usein esim. sennheiser 421 tai esim. Audix D4, tai sit joku isokalvokonkka, vaikkapa AKG414 tai AT4040...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)