Aihe: mihin musiikkilajiin tän vois liittää??
1 2
soihtu55
06.04.2008 10:40:03
(muokkasin vanhaa runoani, vielä vähän lisää muokkaamalla voisi tästä laulelman saada?)

Hileiden virta

Käy syliini ja taivu kehtooni
tuuditan sinut, vien lehtooni

kivillä odottavat muuttolinnut
kaunis on jälleen ilta.
Souda vene, kiirehdi
kiirehdi matkaan

virran yli taipuvat puut
hento kätesi vedessä
niin kauniisti kaartuu

käy syliini ja taivu kehtooni

sä tunnetko kuusen tuoksun
näetkö puiden kaarisillan
vielä nukkuvan niittyvillan

kivillä odottavat muuttolinnut
kaunis on jälleen ilta.
Souda vene, kiirehdi
kiirehdi matkaan

yöhön hiljenee rastaan laulu
rauhoittuu kevään iltaan,
ruuhta vie, jäähileiden virta

käy syliini ja taivu kehtooni
soihtu55
06.04.2008 21:44:03
(sorry, minä taas täällä sanoineni. Kuuntelin bluesia ja improvisoin sanoja, siis täysin tajunnan
virtaa!! laiskan bluesin tahdissa. Oli ihana kirjoittaa mutta
tais mennä ihan ketuiks)

VAALEANPUNAISIA POLKUANTUROITA

kisu raapii kuumaa kattoa
selkä kaarella mirri kehrää
se naukuu pitkään, se raapii pintaa_

kis, kis, mis mä olen pihalla
tuu jo alas katolta

onks huopa kuumaa, polttaaks pelti
sun vaaleanpunaisia, mis, polkuanturoita

kis, kis, mis mä olen pihalla
tuu jo alas katolta

tääl on mies, keskikesän keikari
mä otan happee sun pihassa

kis, kis, mis mä seison nurmella
tuu jo alas pitkin portaita

sul on seitsemän henkee
kis kis, mis sä putoot jaloilles
mut mä pysyn heikosti, vertikaalissa

kis, kis, mis mä seison helteessä
tuu jo alas katolta

merja ritala
Himpi
07.04.2008 13:22:57
Kai välillä täytyy myöntää sekin, että joku soihtu ei niin nappaa. :o) Kissimirribiisi pitäis kuulla sävelin, ihan tälleen tekstinä se ei lämmitä ainaskaan mua.

Hileiden virta on pienestä vanhahtavuudestaan huolimatta kaunis biisi. Mummielestäni sukua oo-opin lohdulle, jotenkin samankaltainen surumielifiilis tuli.
Lehmä on turvallinen valinta.
soihtu55
07.04.2008 16:43:10
Hei Himpi kiitos, rehellinen palaute paras palaute. Se on kehittymisen lähtökohta.
Kirjoitan paljon. ja joukkoon tulee silloin paljon myös "lantaa", mutta lannasta voi kasvaa jotain uutta, tai joskus jää kasvamatta. Näin se vain on.

Usein laitan tänne hiomattomia juttuja, eil prosessin tietyssä vaiheessa. Joskus sitten olen jaksanut tehdä valmiimmaksi.

Noista sanoista, mitä sanot kis, kis jutusta. Laitoin sen yhdelle pitkän linjan blues-ihmiselle. Sanoi, että saisi sävelen, mutta kaipaa muutoksia. Olen sitä mieltä, että
ensimmäisen säkeistö on liian raskas. Muutenkin kepoista juttua..
muuta sitä oli hauska kirjoittaa....
Himpi
07.04.2008 17:38:16
Tiedän ilmiön, soihtu. Kun viitisen vuotta sitten aloitin sanoittamisen, tekstiä tuli ihan hillittömän paljon. Sitä vain tulvi ja tulvi. En malttanut kaikkia niitä hioa loppuun, osaks koska inhoan sitä työvaihetta, osaks siks että uutta tekstiä vain tuli ja tuli ja tuli. En halunnut laittaa hanaa kiinni, koska se ekan kerran elämässäni oli ylipäätään avautunut.

Eräs palautteenantaja oli tyytymätön tuotoksiini ja sanoi, että kirjoita vähemmän, mutta parempia. Mä koin sen kommentin tosi loukkaavana ja pöhkönäkin. Ihan sama kuin jollekin orastavalle picassolle sanois, että älä maalaa niin paljon, maalaa parempia. Hitto vie, lajia on harjoiteltava! Ja millä muulla sä harjoittelet kuin tekemällä!

Sittemmin kirjoitussuoneni ehtyi. Kahteen vuoteen en ole kirjoittanut about yhtään mitään. Nyt kun olen pitkän tauon jälkeen palailemassa harrastukseni pariin, tuntuu tosi hyvältä, että arkistossa on paljon tekstejä jemmassa. Huonoimmat osaan jo raakata roskikseen, joistain kelpaa talteen ajatus tai idea, joistain saa pienillä muutoksilla kelvollisia - ja joitain kai täytyisi vähän hartaamminkin hioa, huoh...

Ja nyt alkaa olla aika myös kirjoittaa uusia biisejä. Kutkuttaa jo kirjoitussormea ja ideoita ja kertsiraakiksia on jo jemmassa. Ja nyt näyttää hyvältä siinäkin mielessä, että saatan löytää uusia yhteistyökumppaneitakin. Toivossa on hyvä elää...

Sitä siis tässä yritän lyhykäisesti :o) sanoa, että anna palaa vaan. Anna tulla niin helmet kuin lannat ja sonnatkin. Liian aikaisin ei kannata kritikoida tekemisiään. Jos kritikoi liian aikaisin, ei saa paperille ainuttakaan riviä. - Ainaskin mun pitäis oppia löyhentämään otettani ja antaa tekstin vain tulla. Jälkikäteen sit voi päättää, miten pitkään sitä hioo ja mihin kuntoon.

Ja sonnasta puheenollen, sekin on aika suhteellinen käsite. Kärpäsen suurinta herkkuahan se.
soihtu55
07.04.2008 17:59:07
Niin Himpi. ihmiset on erilaisia tuossa tekstin tuottamisessa. Olen jo runoudesa oppinut sen, että kuulun ihmisiin, että melkein runo tuli kirjoitettua päivässä. Nyt on runous tauolla.

Olen sitä mieltä kuitenkin, että vain kirjoittamalla, ja taas kirjoittamalla oppii. Se on sitten persoonasta kiinni syytääkö kaiken maailmalle. Mutta jos ei käy vuoropuhelua muiden harrastajien kanssa. On vaikea tietää, missä liikkuu osaamisessaan. On vain uskallettava laittaa itsensä liikoon, ja kestettävä palautetta huonoakin, ja ainakin minulle juuri se kova/tarkka/haastava krittiikki, mitä olen saanut muutamilta runoystäviltä. On ollut kehityksen alku, ei jarru.

Sitten mielestäni pitää uskaltaa kokeilla erilaisia juttuja. Vain niin voi tietää, missä kenties on omat vahvuudet.

Ja koska olemme erilaisia, onneksi. Joillekin sopii tyyli kirjoittaa vain muutamia tekstejä ja aina silloin viimiesteltyjä, hiottuja. Niin sekin on oikea tapa.

Eli annettaan erilaisen viljan kasvaa!!
Himpi
07.04.2008 18:35:18
Samaa mieltä!

Mulle on onneksi vuosien myötä kehittynyt hyvä kritiikkipiiri, sellaisia lempeitä ja kannustavia mutta myös teräviä ja analyyttisiä kriitikoita, joilta saatu tuki ja apu on ollut ihan korvaamatonta. Heidän ainoa puutteensa on se, etteivät he ole sanoittajia. Mutta onneks meillä on mnet ja salon hessu.

Just tuota alttiiksi laittamisen rohkeutta tää harrastus vaatii. Mitä rehellisemmin pystyy kirjoittamaan, sitä parempaa tekstiä tulee. Ja rohkeutta vaatii sekin, että kokeilee kokonaan uusia tyylilajeja.

Mun tekstit oli alkuunsa huumoripläjäyksiä, sit yritin saada mukaan herkkyyttä eli tein myös slovaritekstejä ja englanninkielisiä ja vähitellen tuli mukaan lastenlaulutkin. Koska en onnistunut saamaan niitä eteenpäin, ajattelin kirjoittaa iskelmiä. Ohoh, olipas vaikea laji!

Ensimmäisestä rakkauslaulustani tuli silkkaa parodiaa. Muutaman kerran yritettyäni tuli vähän uskottavampaa rakkautta, mutta muuten niistä tuli, erästä satunnaista kriitikkoa siteeratakseni, keskinkertaista huttua. Ei sellaisiakaan lauluja kukaan huolisi.

Ajattelin sit hylätä koko lajikkeen, mutta ans kattoo ny. Tajuttuani iskelmän niin vaikeaksi lajiksi olen kuunnellut niitä vähän suuremmalla kunnioituksella kuin ennen. Ja kyllähän sieltä löytyy ihan loistaviakin hommia. Perutaan häät on kokonaisuutena mun lempparini. Yksinäisten miesten kanjoni on kielikuvana aivan loistava.

Eli kirjoittaakseen hyvän iskelmätekstin pitäis kai ensin lakata halveksumasta iskelmää. :o)
soihtu55
07.04.2008 19:13:10
Näin on, mitään lajia ei pidä halveksia. Kaikki taidolla ja intohimolla tehty on nautittavaa. Minusta iskelmissä on paljon hyviä tekstejä, ja etenkin kun siihen liitetän musiikki. Sävel+sanat=elämysmatka

..............................................................................

Harmittaa kun usein jää hyviä tekstejä piiloon sanoittajilta. Kun radiossakin soitetaan vain heidän tiettyjä kappaleita.

Nyt tulee heti mieleen esim. Hectorin:
Muistinko kertoa, aivan ihana kappale, kaunis rakkauslaulu !! en ole koskaan kuullut sitä radioista. Pave Maijasen ikävä myös erittäin kaunis. Paulin tangotaistelussa on sitä jotain äijää!!

Säv & san: Hector
-------------------------------

Muistinko kertoa,
että mä pelkään korkeita paikkoja,
kun mä vein sut maailmanpyörään pyörimään?

Muistinko kertoa,
että mä inhoan syviä lampia,
kun mä kuutamouinnille pyysin sua lähtemään?

Muistinko kertoa,
että unissani usein painun pohjaan pimeään?
Muistinko kertoa,
että rakkaus sinuun saa mut mitä vaan tekemään?

jne....

.........................................................

Paului Hanhinimen: Tangotaisteluni

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Pave Maijanen: ikävä

Onko sulla joskus ikävä ollut jotain jota ei ehkä olekaan?
Onko sulla koskaan ikävä tullut, vaikket tiedä mitä edes kaipaatkaan?
Niinkuin pieni satu johon lapsena uskoit, menettänyt hohteen on kokonaan
tai niinkuin kaunis maisema jota ei koskaan, ole edes ollut olemassakaan

Ootko omaa elämääsi ikävöinyt, joka ohi kulkee, et huomaakaan?
Päiviä lyhyitä tai pitkiä joista, et koskaan saanut otettakaan?
Minulla on suunnaton ikävä sinne, mistä en koskaan oo kuullutkaan
minä olen kauan jo sinua kaivannut, sinua ei varmasti olekaan

jne...
Himpi
08.04.2008 11:20:41
Hienoja sanoja, todella. Tuota hectorin biisiä en ole edes kuullut.

Tuntuu, että monasti radiosoittoon ei päädy levyn paras biisi. Lauri tähkän ja elonkerjuun viimeisellä paras biisi ainakin sanoiltaan on Älä sinä vanha mun äitee sure. No ei sitä missään soiteta, kuten ei soiteta myöskään Anna Erikssonin Toisesta huoneesta -biisiä. Siinä on tosi koskettavat sanat ja koko biisi repii sydänalaa. Kertsin alku muistinvaraisesti:

Kuulin sen toisesta huoneesta
että et enää rakasta minua
Lasin läpi kaikki näki
kuinka vahva nainen voi hetkessä hajota...

Hitto että hytisyttää! Anna Eriksson on muutenkin tosi kiinnostava tapaus. Loistava laulaja, joka ensin uskaltautui sanoittamaan ja nyt myös säveltämään. Ja esmes toi toisesta huoneesta on sen kokonaan oma biisi. Nostan hattua siis naiselle, joka nousee tahdottomasta (?) iskelmälaulajasta täysipainoiseksi biisintekijäksi.
Himpi
08.04.2008 11:23:34
Sanoittajat jäävät sivuun silläkin tavalla, että radiossa ei taideta enää koskaan kertoa biisin tekijöitä. Jos jotain mainitaan, niin artisti. Mutta eipä juuri kertoilla, kuka sen hittibiisin takana on.
Janie Jones
09.04.2008 23:05:55

Nanukista: tässä on ideaa ja hyviä pätkiä. Tekisin tästä kuitenkin joiltain osin hieman epäsuoremman - että sanoma ei olisi niin päsmäävä. Esim. nimi vaihtoon (tuo on osoitteleva, parempi olisi mielestäni pelkkä "Nanukit"). "maan rakoon meni pieni elämä" ei ole hyvä, miten niin maan rakoon, kun kyse on veden nousemisesta, ja "juoksin pakoon" ja etenkin "pienen elämän" sureminen on kulunutta ilmaisua. Rytmitys on eka säkeistössä hankala (3. säe on ylipitkä).

Ehkä voisit ajatella niin, että ulkopuolisen silmien sijaan tekstin kertoja katsoisi hieman enemmän sen nanukin silmin?

Tällä kertaa siis vähän kriittisempää palautetta, mutta vain siksi, että yleisotteesi on niin hemmetin hyvä.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
Janie Jones
09.04.2008 23:14:21

Kisubiisi taas voisi mielestäni olla melkein tuollaisenaan. Ei kuulu henk.koht. suosikkigenreeni, mutta ihan hyvin voisin kuvitella tuon popiskelmänä. Tulee jostain syystä mieleen Mari Rantasilan aikoinaan esittämä, Yarin sanoittama "Auringossa".

Yari muuten on mitä suositeltavin sanoittajatuttavuus. Tsekatkaa Se-yhtyeen 1980-luvun alussa ilmestyneet levyt "Ja me tehtiin rakkautta" ja "Pahaa unta" (ellei muuta, niin a-puolen vitonen "Varjot"). Suomalaisista sanoittajista näiden levyjen Yari on minulle epäilemättä top3:ssa.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
soihtu55
09.04.2008 23:28:16
kiitos kommenteista,, minä nautin kritiikistä. Se laittaa aina koneiston uuteen käyntiin sulattelun jälkeen. Syydän tekstiä välillä vauhdilla. Eli laitan tekstejä prosessin monissa vaiheissa, ja usein hiomattomia. Sitten taas voi joskus hioa jotain tosi kauan, kúten yhtä runoa pari kuukautta. No ei siitä hyvä tullut.

Mutta kyllä hionnalla, etenkin laulunsanoissa on tärkeä paikka. Täytyy keskittyä sisältöön, ja lukea ääneen miten teksti soljuu. Koska en muuten osaa päätellä säveltämiseen liityviä juttuja.

Nyt olen pari päivää lomalla, joten voi jäädä aika hiomiseen, tai uusiin juttuihin
soihtu55
09.04.2008 23:49:16
Nämä sanat olen antanut jo eteenpäin, ehkä sävelletään, ei varma?
Mutta haluaisin vielä kommentteja
1-versio se alkuperäinen,
ja pari muuta versioita, minusta huutaa (3-veriso)
on ehkä liian voimakas sana tähän lauluun, en tiedä?
Mestaa tai tappaa en tiedä kumpi toimii paremmin.
Tunteiden arkku huono ilmaisu, mietin vielä?

NÄHTY VEDEN VÄRI

1- alkuperäinen versio

Thames virtaa vesi liikkuu
puiden takaa palaa muisto
nainen kiikkuu

varoen
varoen pala

mä lopetan
tähän en ala lainkaan__

vesi sammuttaa syttyneen
se liian hehkun mestaa__
nainen kiikkuu
mun yllä yhä ahneutta

varoen
varoen pala

mä lopetan
tähän en ala lainkaan__

Thames parkuu
Thames itkee
kulkee kohti itää
mä avaan tunteiden arkun

varoen
varoen pala

mä lopetan
tähän en ala lainkaan__

NÄHTY VEDEN VÄRI

versio 2

Thames virtaa vesi kulkee
nainen liikkuu
mun yllä yhä kauneutta

varoen
varoen pala

mä lopetan
tähän en palaa lainkaan_(tähän en ala lainkaan)

vesi sammuttaa syttyneen
se liian hehkun tappaa_(mestaa)_
mun yllä yhä ahneutta

varoen
varoen pala

mä lopetan
tähän en palaa lainkaan__
Thames parkuu
Thames itkee
kulkee kohti itää
mä avaan tunteiden arkun

varoen
varoen pala

mä lopetan

NÄHTY VEDEN VÄRI

versio 3

Thames virtaa vesi liikkuu
nainen huutaa__ ( ei ehkä hyvä)
mun yllä yhä kauneutta

varoen
varoen pala

mä lopetan
tähän en palaa lainkaan_(tähän en ala lainkaan)

vesi sammuttaa syttyneen
se liaan hehkun tappaa_(mestaa)_
mun yllä yhä ahneutta

varoen
varoen pala

mä lopetan
Thames parkuu
Thames itkee
kulkee kohti itää
mä avaan tunteiden arkun

varoen
varoen pala

mä lopetan
tähän en palaa lainkaan
soihtu55
10.04.2008 00:13:52
Janie Jonesille erityisesti. Nanuki idean sain ydestä kokeellisesta runostani vuoden vanha runo. Joka ei tasoiltaan ole kummallinen, mutta yritin tehdä rikottua riimirunoa ensimmäinen semmoinen ja toisaalta lunnonsuojeluun viittaavaa. Runon taso ei hääppöinen.
ulkoasultaan myös ehkä vaikealukuinen. Ei minun kirjoittamaa runotyyliäni.
Enkä yleensä nimeä runojani. Mutta se runo tässä kuitenkin.
......................................................................................................

KUOLLEIDEN KALOJEN SEURA

Kuolleiden kalojen seurassa nuokkuu norppa
kalman haju vedessä, yllä ja alla

jäi Nanukille pala mannerjäätä,
__napamantereen Ghetto

mustissa puvuissa kravatit kastikkeessa, Kiotossa hallitsee tahto
__puita arkeiksi, raporteissa kompuroi näätä

Amerikan lipun päällä istuu lemmikki, pedikyyrissä, terapiassa, avioliittoleirillä
harmaa hiirulaiselle viimeinen niitti,
maailma on paha, elo siellä korvamerkitty raha
kalmankukka kukkii,
seuraa hiljaisuuden riitti,
paljaiden varpaiden alla ruokaa, kaatopaikka
__hei lapset, sieltä syökää ja juokaa!

Valtion miehet, businesstaikurit piilorakkaineen laitetaan kiertoon kuuhun,
teettäkää mittatilauksena avaruuspuvut, nauttikaa pillillä rasvaimu
sullokaa sukkulaan silikonipimu,
jättäkää testamentti: kaupunki muuttaa maalle__

uskon itseeni, poliitikkoihin, lehtiin ja herra Huuhun.
soihtu55
10.04.2008 11:37:31
( Piti tehdä lomapäivänä kaikkea, mutta mitäpä teen
_kuuntelen bluesia (Eddie Boyd),
ja improvisoin laulunsanoja, sanoilla ei ole kyllä mitään
tekemistä Boydin sanoitusten kanssa, tunnelmoin ihan omia juttujani,
annan musiikin taustalla viedä. Ehkä nyt kohta imuroin,
_kuten syvässä keski-iässä olevan naisen tulee tehdä,
_vai tuleeko?) Mukava olo siitäkin joskus tulee,
_kun on siivonnut. Eiks niin?

TYÖMIEHEN BLUES (10.4.2008)

Työmiehen blues soi haalareissa
ne roikkuu mun peltikaapissa
pelkään pitkiä naisia
ne notkuu mun ohi

pidän silmällä, mitä mulle tapahtuu
keväästä kesään, kuluu aikaa
linnut tekee pesää, mut mä mietin

naista joka pyörittää vannetta
vyötärö keinuu, pyörii, sä hyörit mun päässä

sä kiskot mun pintaa, kaivaudut mun ytimeen
saatana huutaa, älä maksa kovaa hintaa
mut haalareissa soi blues

naisia notkuu mun ohi
antaa mennä vaan, mä jatkan pohdintaa

mun haalareissa soi blues, jotain,

sangen ihmeellistä mun sisään

taas ajautuu

se on blues,
se on blues

-mr-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)