Aihe: Vintagebassosoundia NYT!
1 2 3 4
Lou
05.04.2008 12:28:12
Sen minkä vokaaleissa menettää niin antaa konsonanteissa runsain mitoin takaisin.

Bassosoundithan on mitä muikeimmat kautta koko äänitteen. Mukavaa vaihtelevaa. Semmonen pointti tohon kliinisyyteen kun puhutaan vintagebassosoundeista. Ei silloin 1970-luvulla useimmiten pyritty vastien mihinkään tumppuun tai säröön sen kummemmin kuin nykyäänkään. Suurin osa kuitenkin yritti saada ihan puhdasta ja mahdollisimman "hifiä" soundia. Semmosta toimivaa. Nykyään vaan ajatellaan että vintage tarkoittaisi automaattisesti mahdollisimman rupuista ja värittynyttä soundia. Se on lopulta aika moderni tapa ajatella, musta. Tää Jukin tapa tehdä vintagea on musta paljon aidompi. Tehdään niin kuin olisi tehty silloinkin. Noilla vanhoilla kamoilla, mutta pyrkimys niin "hyvään" soundiin kuin mahdollista. Tykkäsin.

Mutta uskon kuitenkin että jos nykyään koittaa nimenomaan sellaista _autenttista_ vintage-sundia (siis sellaista että kuulostaa juuri siltä vanhalta, eikä vintage-henkiseltä) ettiä niin kyllä siihen täytyy ihan määrätietoisesti pyrkiä ja ehkä sitä rupuisuus-potikkaakin hieman vääntää. Kyllä sen true vintage vahvistimenkin saa nykyajan studiossa kuulostamaan aivan hifiltä.
www.jermaine-rocks.com
Teijo K.
05.04.2008 12:31:41 (muokattu 05.04.2008 12:38:12)

Mutta uskon kuitenkin että jos nykyään koittaa nimenomaan sellaista _autenttista_ vintage-sundia (siis sellaista että kuulostaa juuri siltä vanhalta, eikä vintage-henkiseltä) ettiä niin kyllä siihen täytyy ihan määrätietoisesti pyrkiä ja ehkä sitä rupuisuus-potikkaakin hieman vääntää. Kyllä sen true vintage vahvistimenkin saa nykyajan studiossa kuulostamaan aivan hifiltä.

Missasit pointin. Tässä tapauksessa myös studio on truu vintagea. Ei pelkästään vahvarit ja soittimet.

Buah, taitaa olla soittajia ja äänittäjää myöten koko remmi truu vintagea. (Sori Juki, oli pakko)

Siis oikeasti, jos vintage kelanauhureilla ja muilla kamoilla äänitetty vintagesoittimilla soitettu musa ei kuulosta vintagelta niin mikäs siinä on? Kyse on tietenkin mielikuvista.
Lou
05.04.2008 12:40:32 (muokattu 05.04.2008 12:41:14)
Missasit pointin. Tässä tapauksessa myös studio on truu vintagea. Ei pelkästään vahvarit ja soittimet.

Buah, taitaa olla soittajia ja äänittäjää myöten koko remmi truu vintagea. (Sori Juki, oli pakko)

No sitten missasin myös jotain muutakin koska kyllä tuo minusta aika kliiniseltä kuulostaa verrattuna niihin vanhoihin "oikeisiin" levyihin. Jossain vaiheessa se oikea vintage on sitten siitä hävinnyt.

En tällä tarkoita että tämä kuulostaisi huonolta, en ollenkaan. Mutta juuri sitä että vaikka laitteet on ollu ajannmukaiset niin ei tämä vaan siltä vanhalta teknisesti kuitenkaan kuulosta. Minun mielestäni. Jos nykyään nimenomaan sellaista autenttista hakee niin uskon että siinä täytyy vähän plugareita yms. käyttää sen soundin saadakseen.

Toivottavasti kukaan nyt ei loukkaannu näistä sanomisista, se ei ole tarkoitukseni.
www.jermaine-rocks.com
kallefuture
05.04.2008 12:43:08

Hyvää musaa. Ei mua haittaa ääntäminen. Tais olla kaks eri solistia? Onks ite Juki se vahvempiääninen laulaja? Munakasta hyvää soittoa.
Onks se noi koskettimet vai mikä ilmavuus ja erottelevuus, josta tuo JJ-soundi tulee? Ite oon yhden pvän siel saanu soittanu (-85) silloin sain vetää Acousticilla ja linjaan.

Linjasta tulee oma soundi ja mun kohdalla se ohessa on toiminu. Riippuu kai mitä hakee. Ite hain vintagesoundeja MPU:n tekemällä hollowbody Guild M 85 kopiolla ja Line 6 toneportin mallinnuksilla ja sen DI:llä. www.arizonatrain.net (music:demo 1, 2, 3)
Ite oon aatellu näin:Pelkkä linja on transparenssi l. vahvistaa soittimen äänialueen, mutta on löysä, ei dynaaminen. Siihen oheen sopiva korostus (vahvari, mikitetty kaappi tms.)Tuo sen mitä halutaan.
Kalle
Teijo K.
05.04.2008 12:43:39

No sitten missasin myös jotain muutakin koska kyllä tuo minusta aika kliiniseltä kuulostaa verrattuna niihin vanhoihin "oikeisiin" levyihin. Jossain vaiheessa se oikea vintage on sitten siitä hävinnyt.

En tällä tarkoita että tämä kuulostaisi huonolta, en ollenkaan. Mutta juuri sitä että vaikka laitteet on ollu ajannmukaiset niin ei tämä vaan siltä vanhalta teknisesti kuitenkaan kuulosta. Minun mielestäni. Jos nykyään nimenomaan sellaista autenttista hakee niin uskon että siinä täytyy vähän plugareita yms. käyttää sen soundin saadakseen.

Toivottavasti kukaan nyt ei loukkaannu näistä sanomisista, se ei ole tarkoitukseni.

Eli sun mielestä autenttisilla vintage kamoilla ei saa autenttista vintage soundia, vaan siihen autenttiseen soundiin tarvitaan tietokoneohjelma avuksi. :)

Eihän tosta nyt voi kukaan loukkaantua. :)
Pirkka
05.04.2008 13:03:15
Muutaman biisin ehdin vasta kuunteleen. Hyvä meininki. Jos jotain vertailua hakee välttämättä niin mulla tulis mieleen Steely Dan ja ehkä toisaalta sen ekan biisin osalta Wigwam. Mutta toi Deaf-mute cleaner.... on kyllä ihan Steely Dan-osastoo. Iso syy siihen on sanoitukset mitä ehdin kuunteleen ja biisien nimet. Paremmalla ajalla lisää....
Pirkka
05.04.2008 13:07:22 (muokattu 05.04.2008 13:09:21)

Mitäköhän sä pidät referenssinä? Testaapa vaikka Steely Danin levyä "Aja". Saattaa kuulostaa yllättävän kliiniseltä vuosilukuun nähden.

Mä en millään keksi mitään perustetta tälle. Tulis nyt joku studiovelho ja kertois.
J.Hollström
05.04.2008 13:17:34
Tais olla kaks eri solistia? Onks ite Juki se vahvempiääninen laulaja?

Joo, kappale nro 7 on minun laulama. Oli tarkoitus soittaa yksi progempi pläjäys ton oikeen laulajan laulamana, mutta kun soitto ei mennyt heti nappiin, niin otettiin tommonen helpompi ja tyhjäpäisempi (sisällöllisesti) jumputus studioajan säästämiseksi.
Point-to-point ripuliranne
Seba
05.04.2008 13:24:24 (muokattu 05.04.2008 13:26:33)

Onhan tuo soundi nyt hyvälaatuista vintagea.

Plugareita vintagen saamiseksi pitäisi käyttää kun oikeilla vintagevehkeillä on tehty koko platta? Hah :)

Musa on ihan hyvää settiä, Shes something different kolahti ihan kivasti.

Tosin tuo jo usein mainittu ääntäminen aluksi pikkaisen harasi korvaan, mutta äkkiä siihen tottuu, ja harvoin sitä täydellistä ääntämistä kotimaisissa kuuleekaan.

Ei ainakaan meidän treeneissä varsinkaan silloin kun mä joudun laulamaan :)

Ben and Jill song of hope asti mennään, ja tää on hyvä.

Loistavat sanoitukset :)
kallefuture
05.04.2008 13:45:54

Laula Juki lisää. Sulla on myös rock-ääni!
Kalle
hollstro
05.04.2008 17:27:27

Mikähän siinä on kun suomalaiset vierastaa suomalaista englannin ääntämistä. Jos joku ranskalainen vetää ihan söteemiä tai rastamaari sellasta diibadaabaa ettei mistään saa selvää niin se on hyvää, mut kunnon "car vas kuut pat reis vas kuut"-touhusta ei osata olla ylpeitä. Eikä tää Jukin bändin laulaja ole ollenkaan huono ääntämään. Kelpo Englantia josta saa hyvin selvää, joka sanasta.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Antti K.
05.04.2008 21:01:33
Mikähän siinä on kun suomalaiset vierastaa suomalaista englannin ääntämistä. Jos joku ranskalainen vetää ihan söteemiä tai rastamaari sellasta diibadaabaa ettei mistään saa selvää niin se on hyvää, mut kunnon "car vas kuut pat reis vas kuut"-touhusta ei osata olla ylpeitä. Eikä tää Jukin bändin laulaja ole ollenkaan huono ääntämään. Kelpo Englantia josta saa hyvin selvää, joka sanasta.

patricia kaas yritti tässä enklantia sönköttää jollakin levyllään. Aiwwan kauheeta! Ei sitä kestä selevin päin... Ja siis, mulla on Patrician levyjä monta, ja tykkään mahottomasti vaikken ymmärrä kielestä mitään.
Kauneus on katsojan silmissä ja soundi on soittajan korvissa!
willie
05.04.2008 21:30:16
Mighty Shaden studioäänitykset..

Ni mitä sitten..? Mua kiinnostaa huomattavasti enemmän oma perusbassosaundini, kuin nää tekniikan maailman penkkitestit.

Jukille plussaa, vaikka olenkin eri mieltä.
Bassoa vuodesta 1972.
J.Hollström
05.04.2008 21:34:05
Ni mitä sitten..? Mua kiinnostaa huomattavasti enemmän oma perusbassosaundini, kuin nää tekniikan maailman penkkitestit.

Jukille plussaa, vaikka olenkin eri mieltä.

Siis mistä oot eri mieltä?
willie
05.04.2008 21:44:21
Siis mistä oot eri mieltä?

Kaikesta.. kun oon ihan doku tänään, keppana ei törise eikä muutakaan ole. aina ei voi voittaa. Öitä..
Bassoa vuodesta 1972.
toivajar16
05.04.2008 21:53:38
Jep, Steely Dania on kuunneltu.
Kokonaisuus ja soundit toimivat mun korvaan. Soitto myös rullaa vaivatta.
www.myspace.com/rollcageband
Lou
06.04.2008 19:27:26 (muokattu 06.04.2008 19:28:35)
Eli sun mielestä autenttisilla vintage kamoilla ei saa autenttista vintage soundia, vaan siihen autenttiseen soundiin tarvitaan tietokoneohjelma avuksi. :)

Eihän tosta nyt voi kukaan loukkaantua. :)

No siis jostain se on oltava sitten kiinni koska kyllä tämä selvästi uudemmalta kuulostaa kuin vanha musiikki, vaikka kamat olisi mitkä ja kuinka vintage. :)

Mutta siis joo, turha tässä nyt on jauhaa. Varmaa osoititte oikein ja minä hävisin. :) Kivaa musaa kaikesta huolimati.
www.jermaine-rocks.com
J.Hollström
07.04.2008 10:11:58
No siis jostain se on oltava sitten kiinni koska kyllä tämä selvästi uudemmalta kuulostaa kuin vanha musiikki, vaikka kamat olisi mitkä ja kuinka vintage.

Ihan varteenotettava huomio. Homman idis ei ollut tehdä vanhan kuuloista soundia, vaan tallentaa bändin ominaissoundia mahdollisimman laadukkaasti. Vintagekamojen käyttö ei ollut itseisarvo, vaan niillä mentiin mitä oli tarjolla. Musta tässä on nyt tavoitettu se oleellinen juttu, mitä olikin halunnut täällä otettavan esiin, eli vanhoilla metodeilla voi tehdä nykypäivänäkin ihan relevanttia ääntä, eikä tarvitse niitä plugareita kaivella mallintamaan mitään ajankuvaa. Samoin kompressointia on haluttu mahdollisimman paljon välttää, joka tuonee sitä ilmavuutta kokonaisuuteen. Periaatteessa kaikki tuotetut äänet on toteutettu analogisesti (muutamaa keyboardjuttua lukuunottamatta). Studion tiskissäkään ei hirveästi minun asiantuntemuksella digitaalitekniikkaa ollut. Esim. nauhakaiku tehtiin kelamankalla jne. Itselleni nuo sessiot oli erittäin mielenkiintoiset ja antoisat. Usko vanhaan teknologiaan senkun vankistui, vaikka omat vaikeutensa siinäkin on, esim. se että pitäisi osata soittaa ja laulaa ihan oikeasti. Samalla kunnioitus vanhoihin pre-protools aikaisiin tuotoksiin nosti arvoaan. Vaikka ei se toteutustapa olekaan mikään itseisarvo. Kyllähän analogitekniikallakin voidaan kokonaisuus kasata vaikka kuinka pienistä palasista. Tällä kertaa siihen ei menty, vaan soitto ja laulu on sitä mitä suunnilleen muutamalla otolla on saatu kerralla aikaiseksi.
PJS
07.04.2008 12:13:18

Sitäpaitsi kaikki vanhat levyt ei kuulosta tunkkaisilta ja paskoilta, ainakaan jos ei ole tarkoitus kuulostaa tunkkaiselta. Kuunnelkaa vaikka Dark Side of the Moon...
Halataanko?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)