Aihe: Ibanez Lo-pro edge ja vireongelmat
1 2 3 4
Invader
04.04.2008 22:20:56
Onko niissä sisällä muka ne lukitusruuvit? Ainakin kun viimeksi kyselin, niin tarjottiin EO:ta :(

http://www.thomann.de/fi/ibanez_2le2_b.htm

Tuolla osanumerolla (2LE2-B) kun tilaa niin pitäisi tulla oikeat tolpat.
Tai sitten ei..
oiva tumpeloinen
05.04.2008 01:21:59
Voikohan se vaikuttaa vireongelmaan jos laittaa ne satularuuvit käsin kiinni, ettei ole tarpeeks kireellä vai pitäskö ihan sillä avaimella vääntää aina?

Niin kuin tuossa sanottiin, avaimella ne lukot kiinni. Sormilla niitä ei saa tarpeeksi tiukalle.
Shredator
05.04.2008 01:26:11

http://www.thomann.de/fi/ibanez_2le2_b.htm

Tuolla osanumerolla (2LE2-B) kun tilaa niin pitäisi tulla oikeat tolpat.

Oletko varma? Nuo on kyllä Edge Pron tolpat mitä tuossa Tompan sivuilla mainostetaan. Eipä siinä, miun Lo-Prossa on kyllä hyvät tolpat, mutta niistä puuttuu jostain syystä ne pikkuruuvit sisältä...
Progemetallia: http://www.myspace.com/dominantchain
oiva tumpeloinen
05.04.2008 01:28:54
Oletko varma? Nuo on kyllä Edge Pron tolpat mitä tuossa Tompan sivuilla mainostetaan. Eipä siinä, miun Lo-Prossa on kyllä hyvät tolpat, mutta niistä puuttuu jostain syystä ne pikkuruuvit sisältä...

Edgenähän noitä mainostetaan. Onko noissa tolpissa muuta eroa kuin se läpimenevä ruuvi?
Shredator
05.04.2008 01:30:33

Edgenähän noitä mainostetaan. Onko noissa tolpissa muuta eroa kuin se läpimenevä ruuvi?

On. Lo-Pron tolppien rakenne on massiivisempi. Siihen tarvii myös erikoisen kokoisen kuusioavaimen, että pystyy säätämään.
oiva tumpeloinen
05.04.2008 01:32:48
On. Lo-Pron tolppien rakenne on massiivisempi. Siihen tarvii myös erikoisen kokoisen kuusioavaimen, että pystyy säätämään.

Lisäkysymys. Onko Edgen ja lo-pron tolpissa eroja?

Mä olen kyllä saanut Edgen tolpista tarjouksen Levytukusta, enkä osaa oikein ymmärtää, mikä ongelma siinä on. Ei sen puoleen, mun mielestä ne ruuvit on aika yliarvostettu ominaisuus.
McNulty
05.04.2008 09:13:11
Mun mielestä niillä tolpan sisällä olevilla lukitusruuveilla ei ole mitään virkaa. Ei ne tolpat itsestään ala pyörimään.

...Etenkin kun niihin kohdistuu muutaman kilon force ja purevat kierteisiinsä, toisin kuin vaikkapa Tune-O-Maticeissa joissa voima vaikuttaa enempi vain "alaspäin" työntävänä voimana ja talla saattaa heilua tapeissaan sivuttaissuunnassa. Tästä syystä tuo Tonepros onkin suosittu T-O-M maailmassa.

Mutta tosiaan, liian moni unohtaa floikkatalloissa jousien merkityksen. Halvemmat jouset kulahtavat suht nopeasti ja yleensä se tarkoittaa sitä ettei vire enää palaudu kampeamisen jälkeen. Jopa kuluneilla "veitsenterillä" pärjää jos vain jouset ja tallan säädöt ovat muuten kunnossa.
Vse prodano!
Shredator
05.04.2008 11:12:08

Mutta tosiaan, liian moni unohtaa floikkatalloissa jousien merkityksen. Halvemmat jouset kulahtavat suht nopeasti ja yleensä se tarkoittaa sitä ettei vire enää palaudu kampeamisen jälkeen. Jopa kuluneilla "veitsenterillä" pärjää jos vain jouset ja tallan säädöt ovat muuten kunnossa.

Juuri näin! Itse käytän 7-kielisille tehtyjä erikoisvahvoja jousia. Vaatii muuten oikeesti habaa kun vedät divebombia...

Mutta mitä niihin pikkuruuveihin tulee, niin käytännössä ne vaan jämäköittävät sitä paalujen "pitoa". Kyllä se pysyy vireessä ilmankin, ainakin jonkin aikaa :/
oiva tumpeloinen
05.04.2008 11:17:45
Mä kyllä ihmettelen, miten te saatte ne jouset kulumaan. Mulla on ollut samat jouset kepeissä vuositolkulla, eikä vireongelmat kyllä niistä ole johtunut. Toki ne joskus saattaa kulahtaa loppuun, mutta kyllä niin kovin usein viat löytyy jostain ihan muualta.

Semmoisen homman olen huomannut monen säädöissä, että niillä jousilla saadaan talla palautumaan oikein kivasti kahden viikon ajan, ja sitten palautuminen on taas entisensä. Kuluuko ne jouset sitten niin nopeasti?
McNulty
05.04.2008 11:25:49
Mä kyllä ihmettelen, miten te saatte ne jouset kulumaan. Mulla on ollut samat jouset kepeissä vuositolkulla, eikä vireongelmat kyllä niistä ole johtunut. Toki ne joskus saattaa kulahtaa loppuun, mutta kyllä niin kovin usein viat löytyy jostain ihan muualta.

Nehän ovat jatkuvassa jännityksessä. Jousiin kohdistuu useiden kilojen veto 24/7. Sama homma kun autoissa jousien ja iskarien kanssa. Tiettyyn ikään tultua ne vain menettävät terävimmän huippunsa. Itse tsekkailen aina floikallisissa kitaroissa vireen pitoa viritysmittarin kanssa ja kampeilemalla. Kyllä sen aika nopeasti huomaa kun väsyneet jouset eivät enää jaksa palauttaa kampelaa ihan jetsulleen siihen mistä lähdettiin (joutuu tekemään korjausliikkeen "ylöspäin").

Kuluuko ne jouset sitten niin nopeasti?

En tiedä. Tämähän on muutenkin kiinni käyttäjistä ja käytön määrästä. Jos sitä soittaa 8h päivässä ja 90% tästä on divebomb-harmonic squeal kikkailua, niin aivan varmasti halvimmat jouset simahtavat nopeammin, kuin perinteisellä stratomiehellä kevyesti kampeloiden :)
Vse prodano!
oiva tumpeloinen
05.04.2008 11:34:45
Jepjep. Onhan se selvä, että ne pitkällä ajalla kuluu.

Mä vain itse huomasin jokunen vuosi sitten, ettei ne jouset ole kovin usein ongelmana. Tai itseasiassa Oesch sen mulle opetti vähän niinkuin käytännönkokemuksena. Käytin keppiä siellä nauhahionnassa ja pyysin samalla vaihtamaan jousia, kun talla ei palautunut kohdilleen kampeamisen jäljiltä. Sanoipa setä siinä, että aika harvoin ongelmat loppupeleissä on jousissa. Lupasi toki ne jouset vaihtaa, jos oikein haluamalla olisin halunnut uudet jouset siihen laittaa. Luotin sitten hänen sanaansa ja jätin jouset vaihtamatta. Nauhahionnan ja trimmauksen jälkeen ei ollut mitään ongelmia kammen kanssa, vaikka niitä jousia ei vaihdettukaan. Tältä pohjalta mä vähän tätä ajattelin......
Shredator
05.04.2008 11:34:48

joutuu tekemään korjausliikkeen "ylöspäin").

Hehe...Tää on legendaarinen kikka. Jotenkin se aina vaan maagisesti palaa vireeseen pienen "dipin" avulla. Olen huomannut, että parhaiten floikka-kitaran saa pysymään totaalisessa vireessä kun virittää ennen lukkojen kiinnilaittoa aavistuksen verran ylävireiseksi. Kun lukot on kiinni tuo vire "normalisoituu" ja pysyy pitkään vireessä aina kielien väsymiseen asti. Sama kikka on toiminut niin orig. Floydissa kuin Edge-talloissakin.
Metallikitaristi
05.04.2008 12:03:51
Toistan tuon kysymyksen, että ostanko nyt ihan ensimmäisenä ne tolpat ja koitan jos vire pitäisi niiden avulla? Toinen mahdollisuus on, että vien kitaran levytukkuun kunnostettavaksi ja annan niiden hoitaa. Mielelläni kuitenkin tekisin itse niin paljon kun pystyn kun pyytävät aika kovia hintoja korjauksista liikkeissä
Petri-helena: "Mielestäni jokaisen kitaristin joka on soittanut muutaman vuoden pitäisi pystyä soittamaan improvisaatiosooloa e:stä 10 minuuttia...jos ei pysty, on paska!"
McNulty
05.04.2008 12:34:25
Mä vain itse huomasin jokunen vuosi sitten, ettei ne jouset ole kovin usein ongelmana. Tai itseasiassa Oesch sen mulle opetti vähän niinkuin käytännönkokemuksena. Käytin keppiä siellä nauhahionnassa ja pyysin samalla vaihtamaan jousia, kun talla ei palautunut kohdilleen kampeamisen jäljiltä. Sanoipa setä siinä, että aika harvoin ongelmat loppupeleissä on jousissa.

Niin, ainahan sitä jousien pidikettä (spring claw) voi ruuveista kiristää jolloin jousille tulee lisäaikaa. Siinä vaiheessa vaan jouset alkavat olemaan "finito". Mikäli jouset eivät palauta tallaa lähtöpisteeseen, niin ongelma on nimenomaan jousissa. Korjaustapoja vaan on monia, eikä jousien vaihtaminen ole aina välttämätöntä. Suosittelen kuitenkin jousien tarkistelua ja vaihtamista suht säännöllisesti. Aivan kuten kielten kanssa (jotka ovat myös 24/7 rasituksen kohteena, soitti tai ei).

Lupasi toki ne jouset vaihtaa, jos oikein haluamalla olisin halunnut uudet jouset siihen laittaa. Luotin sitten hänen sanaansa ja jätin jouset vaihtamatta. Nauhahionnan ja trimmauksen jälkeen ei ollut mitään ongelmia kammen kanssa, vaikka niitä jousia ei vaihdettukaan. Tältä pohjalta mä vähän tätä ajattelin......

Juu. Mikäli nauhat ovat kuluneet niin epävireisyyttä alkaa ilmaantumaan vaikka ei kampeen edes koskisi. Trimmauskin on niin laaja termi, että siinä voi olla kyse koko kitaran huoltamisesta tai sitten pienestä kaularaudan säätämisestä. Tähän se kuuluisa myhiö perään.
Vse prodano!
P-man
05.04.2008 12:45:43
Osta ne tolpat.
oiva tumpeloinen
05.04.2008 13:14:37
Mikäli jouset eivät palauta tallaa lähtöpisteeseen, niin ongelma on nimenomaan jousissa. Korjaustapoja vaan on monia, eikä jousien vaihtaminen ole aina välttämätöntä.

Tää oli varmaan se kohta, missä meidän mielipiteet kohtasivat. Ja tätä hain takaa kaiken aikaa.
Invader
05.04.2008 15:17:06

Olen. 110% varma. Tilasin itse juuri nuo kyseiset tolpat, ja lukitusruuvit löytyy. Ja osanumeron voi tarkistaa vaikka täältä:
http://www.jemsite.com/tech/ibzjemparts.htm
Tai sitten ei..
Jaqqi1991
07.04.2008 13:55:02
Itsellä ollut vähän samanlaisia ongelmia samaisella tallalla. Mitä nuo tolpat käytännössä tekee? Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että noilla tolpilla voisi olla suurikin vaikutus vireenpitoon
We may be humans, but we're still animals
oiva tumpeloinen
07.04.2008 14:29:58
Itsellä ollut vähän samanlaisia ongelmia samaisella tallalla. Mitä nuo tolpat käytännössä tekee? Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että noilla tolpilla voisi olla suurikin vaikutus vireenpitoon

Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Jos ajattelet sen homman siten, että sulla on terävä veitsi, ja sen vastapinta (eli se tolppa) Nyt kun sitä veistä käännellään ja annetaan palautua itsekseen paikoilleen, niin tottakai se palaa sunniteltuun kohtaansa paremmin, jos siinä ei ole mitään kulumaa estämässä liikettä. Sama ongelma luonnollisesti, jos siinä veitsessä on kulumaa.

Jos taas kyselet Edgen ja Edge Pron tolppien eroa, niin käytännöntasolla en osaa siihen mitään sanoa. Molemmat piti mulla ihan hyvin vireen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)