Lärvätsalo 04.04.2008 09:05:34 | |
---|
Niinkuin joku tuossa jo ehti kertomaankin niin Sabbathissa niistä riffeistä saa selvää.Ei mulla ainakaan ole ongelmia erottaa Sabbathin kohdalla bassoa ja kitaraa.Iommihan laski virettä vammautuneiden sormiensa takia.Oli helpompi soittaa. Anyway pointti oli se ,että Iommin soitosta saa selvää.Nykyhevin kohdalla näin ei aina ole. Tottumiskysymys. Youtube your shred or it didn't happen! |
Marshallga 04.04.2008 13:44:33 (muokattu 04.04.2008 13:45:05) | |
---|
Eikös Iommi laskenut virettä lähinnä sen takia, että hän yritti hakea raskaampaa sointia ja soundia matalimpien vireiden avulla, kun se ei perusvireellä ollut mahdollista. Saati sitten sen ajan vahvistinkamojen avulla toteutettuna. Olipahan selkokielistä tekstiä taas vaihteeksi... Edit: OT:n puolelle alkaa menemään |
Musta Arkipyhä 04.04.2008 13:50:38 | |
---|
Eikös Iommi laskenut virettä lähinnä sen takia, että hän yritti hakea raskaampaa sointia ja soundia matalimpien vireiden avulla, kun se ei perusvireellä ollut mahdollista. Saati sitten sen ajan vahvistinkamojen avulla toteutettuna. Teeman BBC:n rocksarjassa syyksi mainittiin nimenomaan tuo onnettomuus ja sormenpäiden irtileikkautuminen.Raskaampi soundi tuli sitten "bonuksena". "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" |
Musta Arkipyhä 04.04.2008 13:51:00 | |
---|
Tottumiskysymys. Tuskin.Lähinnä mielipidekysymys. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" |
Lärvätsalo 04.04.2008 13:59:59 | |
---|
Youtube your shred or it didn't happen! |
jackdaniels 04.04.2008 20:22:17 | |
---|
Mun mielestä soittoa vaan pitäs pystyä ajattelemaan kokonaisuutena: sellainen kaveri, jolla on kitaransoitto hanskassa, se on hanskassa sekä kompatessa, sooloillessa että "välifillailuissa" jne. Jos jokin noista osa-alueista tökkii, tökkii yleensä kaikki osa-alueet lopulta: samoja ääniä ja samoja rytmillisiä sääntöjä soitossa kuitenkin hyödynnetään, olipa kyseessä komppaus tai sooloilu. Soittamisen jakaminen keinotekoisesti kahtia (tai kolmia) eri osa-alueisiin ei palvele oikein mitään tarkoitusta. Hyvä kitaristi osaa kompata, sooloilla, kompata solistisesti ja sooloilla kompaten jne. Raja-aidat on tehty tässä suhteessa rikottaviksi. Jo Hendrix oivalsi tämän aikanaan todella hienosti: mies oli nimenomaan kitaristi: ei soolokitaristi tai komppikitaristi vaan kitaristi. Alekxi Laiho (kitarasankari) on kyllä todennut että kannattais löytää se oma juttu ja toteuttaa sitä.... |
IJarro 04.04.2008 20:48:21 (muokattu 04.04.2008 20:51:44) | |
---|
Alekxi Laiho (kitarasankari) on kyllä todennut että kannattais löytää se oma juttu ja toteuttaa sitä.... vrt. "mä oon huono, mut se on oikeesti ihan kivaa olla huono. kannattais teijänkin olla huonoja" EDIT: ettei nyt kukaan ymmärrä väärin, ni siis jokanen "huippumies" varmaan neuvoo kaikkia soittamaan ja tekemään kuin itse aikanaan. Esim Laiho pitää itseään ja omaa genreään parhaana ja kehuu ja suosittelee sitä muille. Myös jampat, jotaka taitaa joka genren kehuu, et tää on se juttu johon kannattaa panostaa. Ja joka bluesheppu sanoo, et soittakaa pojat bluesia. Kaikki ovat silti yhtä oikeassa. Let's do some living after we die... |
Mirk0 04.04.2008 20:58:12 | |
---|
vrt. "mä oon huono, mut se on oikeesti ihan kivaa olla huono. kannattais teijänkin olla huonoja" Juuri näin. Kuse tuubaas vai mitä sä soititkaan? |
atimoc 04.04.2008 21:30:23 | |
---|
En viitsi uutta ketjua avata tämän takia, mutta kun tämäkin ketju on mennyt sellaiseksi genrejen taisteluksi, niin mieleeni pompsahti seuraavaa: Ovatko ihmiset täällä panneet merkille, että jos joku kitarakamapuolella etsii itelleen uutta "keppiä" hevanderin vääntämiseen, niin sen tulisi myös soveltua sattunnaiseen jazzin ja bluesin soittamiseen:) Jotenkin vaan tuntuu, että tarkoitus on ilmeisesti jotenkin selitellä omaa soittamistaan tyylin, kyllä mä muutakin vedän kuin metallia:) Tätä ei nyt pidä mennä yleistämään kaikkiin soittajiin, mutta tuli vaan mieleen. Eli kokeeko siis osa metallimiehistä kuitenkin, että itsensä edustama genre ei ole kuitenkaan tapeeksi katu-uskottava, jos ei samalla kerro, että kyllämä aina sillon tällön veivaan jaskaakin... Ehkä, mutta taustalla on varmaan myös se, että kirjoittaja on huomannut, että mnetissä niskaan tulee armotonta kommenttia, jos viestiä ei pohjusta viimeisen päälle hiotuilla sanavalinnoilla. Vähän sama kuin jos sä olisitkin tehnyt tästä uuden aiheen, silloin joku olisi tullut huutamaan pää punaisena "Tästä on keskusteltu aiemmin muualla!" Ratkaisu: laitoit viestin tänne ja pohjustit viestin sanomalla "En viitsi uutta ketjua avata tämän takia". Tää on vaan selviytymistaistelua intterwebin vihamielisessä maailmassa, sosiaalidarwinismia parhaimmillaan tai pahimmillaan :) "I think that technique is the tool to express what you have to say, just like vocabulary and grammar. If all you have to say is 'fuck you, blah blah', well, you don't need a lot of words." -Stéphan Forté |
Vähän sama kuin jos sä olisitkin tehnyt tästä uuden aiheen, silloin joku olisi tullut huutamaan pää punaisena "Tästä on keskusteltu aiemmin muualla!" Ja ei mene kauaa, ni joku alkaa syyttää täällä OTsta. Minkäs teet. Ihmisillä on vaan niin kova tarve vittuilla ja päteä toisille. Etenkin internetissä =) Ja ehkä vielä eniten täällä Mnetissä... =P Let's do some living after we die... |
jackdaniels 05.04.2008 12:09:46 | |
---|
vrt. "mä oon huono, mut se on oikeesti ihan kivaa olla huono. kannattais teijänkin olla huonoja" EDIT: ettei nyt kukaan ymmärrä väärin, ni siis jokanen "huippumies" varmaan neuvoo kaikkia soittamaan ja tekemään kuin itse aikanaan. Esim Laiho pitää itseään ja omaa genreään parhaana ja kehuu ja suosittelee sitä muille. Myös jampat, jotaka taitaa joka genren kehuu, et tää on se juttu johon kannattaa panostaa. Ja joka bluesheppu sanoo, et soittakaa pojat bluesia. Kaikki ovat silti yhtä oikeassa. Ja mitä vikaa alexissa on soittajana? |
hapan 05.04.2008 12:12:36 | |
---|
Ja mitä vikaa alexissa on soittajana? Taidettiinpa siinä Luihua sitten ihan vitusti arvostella. |
Musta Arkipyhä 05.04.2008 18:40:16 | |
---|
Heh, eiköhän se ole korvista kiinni, mitä pystyy erottamaan, jos sitä ei harjoita niin ei varmaan onnistu. tämä kaveri vetää esim. korvakuulolta Meshuggahia: http://www.youtube.com/watch?v=ilD8b4P2100&feature=related Vire taitaa olla...F. Kyse on nyt lähinnä siitä ,että koko kielisoitinosasto on pelkkää matalaa puuroa.Minusta. Tuntuu olevan vaikea suvaita erilaisia mielipiteitä.No ei ole mun ongelma. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" |
kunnasja 05.04.2008 20:57:10 | |
---|
Kompatakin voi niin monella lailla. On 2 eri asiaa soittaa jotain Metallican vanhempaa tuotantoa sinne päin tai just-eikä-melkein. Aika harvassa ovat ne jampat jotka soittavat Puppetsin komppiraidan virheettömästi alusta loppuun, ja vieläpä taimissa jämäkästi. Hevikomppauksen taito on jalo ja vaativa. Älkää milloinkaan aliarvioiko sitä. Plektratekniikka ja pikkauskäden toiminta vaikuttavat ylenmääräisen paljon tuohon tatsiin. Monilla kun ei tuo downstroke toimi Hetfield-nopeuksilla, niin alkaa korostua hyvän edestakaisen ja yhdistelmä-suuntaisen pikkauksen osaaminen. Asiaa hieman sivuten: myös oppimisnopeus ja oppimisprosessi on täysin henkilökohtainen juttu. Jotkut oppivat korvakuulolta nopeasti, jotkut taas vaativat pätkän henkkoht opettamista, joillakin tietyt aisat menevät nopeammin kaaliin ku toiset. Tunnen kavereita joilla jonkun riffin oppiminen ottaa aikaa reilustikin, mutta sitten ne soittavat keikoilla sen saman jutun 1:yhteen oikein joka kerta, kun ovat sen kerran oppineet. Jotkut oppivat tosi nopeasti, ja mikäs siinä sitten, good for them. |
IJarro 05.04.2008 23:24:19 | |
---|
Ja mitä vikaa alexissa on soittajana? Vitsi et pitää rautalangasta vääntää. Siinä editissä aika selvästi sen kai ilmaisin. Laiho on ehkä paras esimerkki soittajasta, joka on löytänyt oman juttunsa ja sitä menestyksekkäästi toteuttaa. Eli, hän kehottaa muitakin löytämään sen oman juttunsa. Bluesmiehet sanovat, että pitää soittaa bluesia. Monipuoliset soittajat sanovat, että soittakaa monipuolisesti. Jazzarit kehottavat soittamaan jazzia. Eli joka mestari kehottaa tekemään asiat omalla tavallaan. Mielestäni on tyhmää kuunnella siis neuvoja vaan Laiholta, koska ei hän sen parempi ole kuin kukaan muukaan eikä hänen mielipiteensä ole yhtään sen suurempia kuin muidenkaan. Hänen neuvonsa on vaan yksi muiden joukossa. Let's do some living after we die... |