Aihe: Uusi kitara !! :P
1
Susi
31.03.2008 21:18:30
Jees, uutta kitaraa hankinnassa, niinku varmaan aika monella on näillä palstoilla. :)

Elikkä todellakin kaipaisin neuvoa; oon soitellu Jaakko Warriorilla nyt jokusen puolitoista vuotta ja tulin siihen tulokseen että mikit on iha jees, kaula sopii käteen tietty parhaiten ja lisenssifloikka on melko hyvä peli aloittelijalle.

Ajan kuluessa kuitenkin taitoja karttuu ainakin jonkun verran ja tehokaampi keppi tulee äärimmäisen tarpeelliseksi. Sustainia tarvitsis reippaasti enemmän, mikit sais olla astetta parempaa laatua ja lisenssifloikka sais vaihtua väh. originelliin. Ainoastaan kaula sais pysyä samana tai ainakin samalaisena. Budjettia kitaran ostoon on 1100-1800 e melko tarkasti. Tyyli on egoistille tärkee ja hevikitara ei mielestäni voi olla värikäs eikä pyöreähkönmuotoinen :D

Etukäteen oon kattellu Jaakko rr24 valkeeta, ESP Horizon FR:ä ja Deanin Razorback V:tä. Kahdesta viimeisimmästä olis kiva tietää enemmän, lähinnä soundista, laadusta, soitettavuudesta ja varsinkin soitettavuuden (kaulan) eroista Jaakkoihin verrattuna. Rhoadsia oon päässy jo kokeilemaan, mutta muuta en käsiini ole saanut kun korvessa asustelen enkä testireissuille kerkeä.

Eniten uutta kitaraa tarvitsis sooloja varten: omat sävellykset eikä harjoitellut soolot oikeen kesyynny warriorilla. sweep-soitto, proge-rock soolojen bend-värkkäilyt, huiluäänivinguttelu, ja järjetön tilutus ynnä kampivärkkäys on jaskalle melko pahaa lääkettä, eikä se todellakaan tunne sanaa sustain. perus riffittely kyllä onnistuu ja monimutkaisempikin, mutta prioriteetiksi nousee nyt kyllä soolot.

Kaikki neuvot, mielipiteet ja ehdotukset (budjetin rajoissa :D) otetaan avoimesti vastaan. Horizon ja Jackson on tällä hetkellä etusijalla, mutta ei sitä tiedä vaikka mieli muuttuis ku tilanne on mikä on; muiden sanaan on pakko luottaa. :)
Painajaismainen
31.03.2008 21:22:16
Jaakko rr24

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=227936

Uskoisin että on paaaljon kovempi peli. Heveimmät kitarat muuten ovat värikkäitä. ;)
"Jos Jumala olisi savolainen, meillä ei olisi kymmentä käskyä, vaan viistoesta ehotusta." - Markku Pölönen || "Plagiointi on helpoin tapa tehdä jotain uutta."
Sam Hotman
31.03.2008 21:25:37
Eikös ESP Horizon ole pyöreä? :) Mutta tosiaankin tuo Painajaismaisen ehdottama Jaska on todella hyvä.
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir
Painajaismainen
31.03.2008 21:29:40
Eikös ESP Horizon ole pyöreä? :)

http://www.woodbrass.com/images/woo … ESP+HORIZON+FR+II+STBC+S.DUNCAN.JPG

Olen pieni ESP Horizon vain, pullea. ;)
"Jos Jumala olisi savolainen, meillä ei olisi kymmentä käskyä, vaan viistoesta ehotusta." - Markku Pölönen || "Plagiointi on helpoin tapa tehdä jotain uutta."
lärviapina
31.03.2008 23:34:49
http://www.woodbrass.com/images/woo … ESP+HORIZON+FR+II+STBC+S.DUNCAN.JPG

Tommonen lähtee kesän jälkeen tilaukseen.....pirun kauan gassitelly!
Ihan sydän itkee verta, kun tuommosia tai vastaavanlaisia valuu sormien läpi tuolla torilla:)
business in the front, party in the back.
Susi
01.04.2008 12:42:50

no okei, puhuin kyllä tässä ohi suuni :DD
Skebaristi
01.04.2008 21:18:51

Esp Horizonia voin kyllä suositella. Sustainia löytyy ja soitettavuus on erinomainen. Kaulaprofiilia en hirveästi osaa vertailla noihin muihin. RR24:stä joskus nopeasti kokeilin, ettei vain olisi ollut vähän samantapainen kaula kuin horizonissa.
Möö
McNulty
01.04.2008 21:35:10
Esp Horizonia voin kyllä suositella. Sustainia löytyy ja soitettavuus on erinomainen. Kaulaprofiilia en hirveästi osaa vertailla noihin muihin. RR24:stä joskus nopeasti kokeilin, ettei vain olisi ollut vähän samantapainen kaula kuin horizonissa.

Aika perinteistä C-shape osastoahan se Horizonin kaula onpi. Ei niin ohut kuin Ibanez RG-sarjassa, mutta ei myöskään niin paksu kuin Gibsonin tai Fenderin tuotteissa. Tosiaankin hyvin lähellä Jacksonia. Oikeastaan aika hyvä "kompromissikaula", sillä se sopii kaikkien käteen. Hekin, jotka ohuimpia kauloja vierastavat, pystyvät Horizonilla vetämään.
Susi
03.04.2008 17:55:09
joo kaulaprofiili on varmaan Horizonissa aika samanlainen ku jaskassa, miksipä ei olis? Sellastaki juttua luin, että horizon ei clean-soundilla oo mikään uraauurtava jos vertaa jacksoneihin. onkohan siinä mitään perää?
Askorbiinihappo
03.04.2008 18:23:09 (muokattu 03.04.2008 18:26:14)

Mun mielestä Horizonin kaula on yhtä paksu kuin Stratossa. Joskus sain alkeellisella mittauksella tulokseksi 42mm. Kaula on joo perus C-shape. Myös sustain on suhteellisen pitkä ja kitara miellyttää ehdottomasti silmää. Mikäli näät myytävän, osta pois ;)

Itse tykkään Horizonin kliineistä soundeista. Tosin omaani on vaihdettu tallaan DiMarzion Steve´s Special(ko?). Kitara soi musta ainakin erittäin kirkkaasti. Jos nyt jotain valitettavaa on, niin ainakin, etteivät alkuperäismikit ole oikeen mistään kotosin. Lisäksi volumepotikka on häiritsevän lähellä kieliä, kun taas switch on potikoiden takana, josta sitä ei voi kovin nopeasti vaihtaa.
"Ja maailmassa on paljon erilaista musiikkia esim. Trash metallissa ei aina hidas soittaja pärjää... Ja "täydellisen" kitaristin pitäisi soittaa mitä tahansa... Likki oli se vaikka kuinka nopea. No tiedän mitä tuon lauseen perään yleensä tulee mut..."
Susi
04.04.2008 13:38:47
ikävä kyllä torilla oleva rhoads tais jo mennä. harmittaa kyllä vähä :D

suunnitelmat on nyt sitte vähä selkeytyny. horizon olisi muuten loistava vaihtoehto, mutta mikkien vaihto tulisi liian kalliiksi (kitara 1600e + mikit 200 e + mikiasennus 100e) kun kuitenkin mikit siihen vaihtaisin. tälläinen ajatus kypsenee nyt että:

- Jackson rr24 (700e - 1200 e). plussana käteen soppeli kaula ja neckthru, orig. FR ja 24 fret jumbo
- siihen tallaan SD 13 dimebucker (satanen plus asennus) -> tartten soundia ja harmoja varten, ja se ON hyvä mikki. :)
- ja ehkä myöhemmin porauttaisin siihen kaulamikille paikan ja laittaisin siihen jonkun sopivan saman sarjan mikin. (jopa 500 e juttu :S) -> sais hyvät pehmeä leadit, mut pelottaa vähän se poraustyö: saattaa vaikuttaa soundiin huonolla tavalla :SSS onneksi ajatus on kuitenkin "ehkä"-tasolla vielä :)

kertokaahan mitä olette mieltä! parempia ehdotuksia otetaan edelleen vastaan :)
Jesmies
04.04.2008 13:44:11
Mikkiasennus maksaa enimmillään kolvin ja tinalangan verran ;)
Se mikä ei tapa - sattuu vitusti.
Bookkeeper
04.04.2008 14:01:26
En sitten alkuunkaan ymmärrä 1200-1600 euron kitaran hankkimista mikkien perusteella. Ne on helppo vaihtaa, toisin kuin puut yms. Sama kun ostaisi 30.000 euron auton sillä perusteella että siinä on Nokian renkaat :-) Horizoniin se Dimebucker - kolvaat itse, myyt alkuperäisen. Kustantaa about 50-70e. Miksi kuluttaa 100e uuteen kaulamikkiin jos kerran olet valmis tyytymään pelkällä tallamikillä varustettuun kepukkaan (RR24)?
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
tommiot
04.04.2008 14:05:01
- ja ehkä myöhemmin porauttaisin siihen kaulamikille paikan ja laittaisin siihen jonkun sopivan saman sarjan mikin. (jopa 500 e juttu :S)

N. 100 euroa + mikki + mikkivalitsin.
Uto
04.04.2008 14:21:34
joo kaulaprofiili on varmaan Horizonissa aika samanlainen ku jaskassa, miksipä ei olis? Sellastaki juttua luin, että horizon ei clean-soundilla oo mikään uraauurtava jos vertaa jacksoneihin. onkohan siinä mitään perää?

Mulla on tämä: http://www.woodbrass.com/images/woo … ESP+HORIZON+FR+II+STBC+S.DUNCAN.JPG

Ihmettelen kyllä mistä tuo huhu on peräisin, ettäkö kliinit olisivat huonot. Siinä nimittäin saa pull-pull kytkimellä puolitettua mikit, mikä tuo kivan twängin. Ei nyt ihan strato- mutta aika lähellä. Eli monipuolinen tuo kitara nimenomaan on, sopii moneen tyyliin.
Maailma muuttuu, Iron Maiden ei.
Susi
04.04.2008 16:39:31
Mikkiasennus maksaa enimmillään kolvin ja tinalangan verran ;)

--> ok ;D

Ihmettelen kyllä mistä tuo huhu on peräisin, ettäkö kliinit olisivat huonot.

kaveri pääsi kokeilemaan FR2 horizonia Italiassa kun oli vaihdossa. sanoinkin hälle, että saatto olla vahvarissaki vikaa, ku testivahviksena tais olla ikivanha yamaha. ei sillä että jamahoissa mitään vikaa olis muuten :D myöskin joltain keskustelupalstalta täältä luin jotain, mutta en muista mikä kirjoitus oli kyseessä.
Maalipintojen paksuutta siinä valiteltiin, mutta suoraan sanottuna luulenpa että Jacksoneissa on useissa vähintääkin yhtä paksu maalipinta, että soundieroa ei voi kovin paljoa kyllä kliineissä olla. :)

En sitten alkuunkaan ymmärrä 1200-1600 euron kitaran hankkimista mikkien
perusteella.

Aivan, korjaan: ollaan ostamassa 700-1200 e kitaraa kaulan, originaali floikan ja neckthrurakenteen perusteella. ei 1200-1600 e kitaraa mikkien perusteella.

Horizoniin se Dimebucker - kolvaat itse, myyt alkuperäisen. Kustantaa about
50-70e.

Horizonin mikit vaihtaisin molemmat varmaan samantien, Dime tallaan tilalle ainakin. alkuperäiset mikit siirtäisin Jackson Warrioriin.

MUTTA

ESP:n kitaroissa, myös muissakin ku LTD:issä *voi* olla puuosavikoja, ja niitäpä onkin sitten vaikea vaihtaa niinkuin itse sanoit. Jacksoneissa on vähintään luotettavat puuosat, vaikka hintaa tulee kepeille satanen lisää pelkästä nimestä. ESP:n kuitenkin laskisin tässä vaiheessa pois kun en sitä pääse kokeilemaankaan. hintakin nousisi liian korkealle :( joskus myöhemmin voisi olla hyvä ainakin harkita Horizonia, mutta näillä näkymin ei oikein taida sellainen auttaa.

Miksi kuluttaa 100e uuteen kaulamikkiin jos kerran olet valmis tyytymään
pelkällä tallamikillä varustettuun kepukkaan (RR24)?

rr24 olisi loistava itsessään, oon kauan jo haaveillu sellasta, mutta kaulamikki puuttuu. jos haluaisin rr24:n kaulamikillä, se pitäisi jyrsiä siihen. Ei mikään järkevin vaihtoehto myönnän, mutta mahdollinen. :D

Korjataan siis vielä vähän.

Jackson rr24
- neckthu-rakenne, kaula vaahteraa, bodi leppää
- originaali Floyd Rose talla
- 24 J-frettiä
- riittävä sustain

Seymour Duncan SH13 (BLK) Dimebucker EMG-81 tilalle. Lasketaan nyt tässä vaiheessa vielä lattianrajaan se rungonjyrsimisidea.

kokonaishinnaksi tulisi kokeintaan n. 900-1000 e jos hyvän vähän käytetyn rr24:n löydän jostain. eräältä tutulta soitinmyyjältä saisin neuvoteltua ehkä uuden alle tuhannella, jolloin hintaa tulisi kork. 1150e

Mitäpä luulette, millainen soundi sellaisesta lähtisi? :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)