Aihe: Plektra ei pysy soittaessa oikeassa asennossa
1 2
TsiksFaks
28.03.2008 01:31:06
Olen soitellut kitaraa kohta vuoden ajan ja yhä vain painiskelen saman ongelman kanssa: soittaessa en saa millään pidettyä plektraa oikeassa asennossa. Peukalo liukuu liian kauas ja plektra alkaa kääntymään niin, että lopulta kärki osoittaa sivulle. Luonnollisesti se haittaa soittamista. Plektran asetan käteen kaikkien oppien mukaan, mutta tuota kääntymistä en ymmärrä ja en ole itse saanut ratkaistua tätä millään.

Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa vai olenko ainoa? Olen yrittänyt löytää solidia tapaa fiksata plektran asentoa soittaessa, mutta kunnolla se ei onnistu vieläkään. Ja onko se edes normaalia, että sitä joutu jatkuvasti kääntämään takaisin oikeaan asentoon?

What to do?
oiva tumpeloinen
28.03.2008 01:45:37
Ei ihan kolahtanut vauriokuvaus perille, mutta siis liukuuko peukalo plektran pinnalla? Jos näin, niin vaihda plektra pitävämpään tai vedä vaikka puukolla viiltoja pintaan, jotta pito olisi parempi. Kyllä sitä plektran asentoa tulee vielä reilummallakin soittoiällä korjailtua kesken soiton tarpeen mukaan, se liike on vain enemmän autonominen.
discominister
28.03.2008 09:51:47
Jos nyt minäkin ymmärsin oikein, pyörii plektra sinun sormiesi välissä ympäri? Minulla oli aloittelija-aikoina samoja ongelmia. Plektraan voi esim. mattoveitsellä tai muulla terävällä tehdä useita pieniä X:än muotoisia viiltoja molemmille puolille, että pito kasvaa (älä kuitenkaan plektran terävään kohtaan, että ei tartu kieliin).
Ongelma korjaantui sitten myöhemmin ilman mitään kummempaa harjoittelua.
Sir_Rymylys
28.03.2008 13:12:20
Jep, eli meikäläiselläkin tuli tässä kuussa tasan vuosi täyteen. Minulla oli sama ongelma vielä pari kuukautta sitten, mutta sitten marssin musiikkikauppaan. Eli käyt hakemassa kasan eri mallisia ja paksuisia plektroja, maksaa muutaman euron. Niiden ei tarvitse olla mitään kalliita, mutta ihan vaan että saat tuntumaa. Oma suosikkini on tällä hetkellä Fire Stone:n 1.2mm, mutta sekään ei ole ihan täydellinen. Etsintöjä jatkaessa...
Lennu
28.03.2008 14:00:12

Ei mitään kikkakolmosia. Kyllä sen oppii pitämään ajan kanssa. Saa samalla vähän herkkyyttä siihen hommaan. Jos nyt ei suunnittele uraa punkmuusikkona. Silloin voi soittaa vaikka akkuporaan laitetulla räpättimellä.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
TsiksFaks
28.03.2008 17:50:36 (muokattu 28.03.2008 17:51:05)
Kiitoksia vastauksista. Ajattelinkin jo, että olenko mä todella yksin tän kanssa. Ja tosiaan siis se pyörii sormien välissä niin, että lopulta kärki osoittaa sivulle ja sormet alkavat osua kieliin ja plektra ei niinkään.

Ehkä ongelmakuvaus selviää kaikille seuraavasta kuvasta. Plektra siis kääntyy nuolen osoittamaan suuntaan.

http://i14.photobucket.com/albums/a … e_FIN/Sekalaisia/howtoholdapick.jpg

Plektroja mulla on iso kasa erilaisia, mutta kyllä käytännössä soittoplektraksi on valikoitunut Dunlopin Jazz III XL-series. Pienemmälläkin Dunlopin Jazz III:lla on tullut jonkin verran soiteltua, mutta ei se nyt ihan oikealta vielä tuntunut.
ankkiz
28.03.2008 17:59:23 (muokattu 28.03.2008 18:00:08)

Lähti tuo ongelma siirryttäessä JazzIII XL -plekuihin. Tekstit tuottavat mukavan gripin ollessaan niin paljon koholla.

EDIT: Nykyjään kyllä onnistuu melkein millä vaan, mutta alussa tuo oli the ratkaisu
HALPA kakkos-/projektiskepa haussa.
Jamzku
28.03.2008 18:50:42 (muokattu 28.03.2008 18:51:06)
Itsekin painiskelin pitkään kyseisen ongelman kanssa, mutta pikkuhiljaa siitäkin on päässyt eroon. Sen verran kuitenkin olen huomannut, että ainakin itsellä ohuet plekut pysyvät paremmin sormissa. Onhan tämä periaattessa ihan loogistakin, sillä ohut plektra taipuu pikatessa ennemmin kuin kääntyy sormissa. Toisaalta jos ei pidä ohuen plekun soundista tai tatsista niin plekun vaihto ei ole hyvä ratkaisu.
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
Miikathebest
28.03.2008 21:15:56

Kyllä mullakin kääntyisi, jos pitäisin tuon kuvan esittämättä tavalla plektraa.
Ota plektra sormien väliin ihan vaan niin miten sitä normaalistikin pitelisit sormien välissä. Jos sillä otteella on hankala soittaa, alat vasta sitten fiksaamaan. Kättä ei ole pakko pitää nyrkissä soittaessa.

Olet varmaan googlettanut "how to hold pick". Löytyy useita kuvia ja tekstiä erilaisista otteista. Jotkut oppaat voi "kieltää" jotain täysin käypiä tapoja.
Liikaa säröä!
JCM
29.03.2008 03:13:32

What to do?

Älä tee minkään oppien mukaan yhtään mitään vaan pidä se pleku kädessä siinä asennossa kuin se tuntuu hyvälle.
JCM
29.03.2008 03:15:31 (muokattu 29.03.2008 03:16:43)

Siis sä pidät plekua nyrkissä?

Ota Dunlopin vihreä .88 - ei se pyöreäperäinen vaan kolmio, ja soita sillä.

E: niin ja tietty, peukun ja etusormen / nimettömän väliin kiitos.
Seba
03.04.2008 00:13:29

Miten hitossa tuossa kuvassa pidetään plekua??

Eihän tuollai voi soittaa, tai sitten en itse ole koskaan osannut pitää oikein :)

Peukun, etusormen ja keskarin päillä pidän itse kiinni, peukku päälle ja etu ja keskisormi alle ja eiku vetämään.

JCM:nkin kuvaus tuntui mulle aika oudolta? Näytätkö finkkua samalla kun etusormella ja nimettömällä pidät? :)

Tai sitten en vaan ite osaa, mutta ainakin kädessä pysyy eikä kääntyile.
oiva tumpeloinen
03.04.2008 11:05:09 (muokattu 03.04.2008 14:24:54)
Miten hitossa tuossa kuvassa pidetään plekua??

Eihän tuollai voi soittaa, tai sitten en itse ole koskaan osannut pitää oikein :)

Peukun, etusormen ja keskarin päillä pidän itse kiinni, peukku päälle ja etu ja keskisormi alle ja eiku vetämään.

Tuo kuva on kyllä oppikirjaote. Tapahtuu siis siten, että laitetaan etusormi koukkuun, laitetaan plärä siihen ja peukalo päälle. Etsitään jeälkeen se luonnollisin asento noille kahdelle sormelle ja laitetaan loppu käsi nyrkkiin. Sillä ne "opistonjätkät" soittaa. =)

Tai sitten en vaan ite osaa, mutta ainakin kädessä pysyy eikä kääntyile.

Kyl nyt taitaa olla EVO. =)

Tai sitten sillä ei loppupeleissä ole loputonta merkitystä, jos vain hommat hoituu ilman ongelmia. Noi "oppikirja"-tekniikat on mietitty siten, että ne rajoittaisi mahdollisimman vähän ja pitää lihasoireet poissa.

Kevyt editointi.
JCM
03.04.2008 13:04:09 (muokattu 03.04.2008 13:05:54)

JCM:nkin kuvaus tuntui mulle aika oudolta? Näytätkö finkkua samalla kun etusormella ja nimettömällä pidät? :)

No se vähän riippuu. Joskus peukku + etusormi ja keskisormi, joskus peukku + keskisormi ja nimetön. Joskus peukku + etusormi tai keskisormi tai nimetön. Se vähän riippuu mitä soittaa. Ei kaikkea tosiaan samalla tavalla tarvi soittaa, eikä voikaan. Tai ainakin itse joudun vähän varioimaan otetta riippuen siitä mitä soittaa. Aika luonnostaan se tulee, ei näitä tuu mietittyä.
Veepee
03.04.2008 14:16:14
No se vähän riippuu. Joskus peukku + etusormi ja keskisormi, joskus peukku + keskisormi ja nimetön. Joskus peukku + etusormi tai keskisormi tai nimetön. Se vähän riippuu mitä soittaa. Ei kaikkea tosiaan samalla tavalla tarvi soittaa, eikä voikaan. Tai ainakin itse joudun vähän varioimaan otetta riippuen siitä mitä soittaa. Aika luonnostaan se tulee, ei näitä tuu mietittyä.

Mä en varmaan koskaan ole käyttänyt plekulla soittoon muuta kuin peukkua ja etusormea. Kyllähän se siinä välissä jo pysyy... En kyllä ole ikinä kuullutkaan, että joku käyttäisi useampaa sormea plekun pitämiseen. No, aina oppii jotain uutta... :D
K: Suden sukulaisia? V: Supikoira, konootti ja pingo. K: Kukan osat? V: Verhiö, teriö, hetiö, emiö, kukio ja sikiö.
peteihis
03.04.2008 15:36:00 (muokattu 03.04.2008 15:42:30)
Ehkä ongelmakuvaus selviää kaikille seuraavasta kuvasta. Plektra siis kääntyy nuolen osoittamaan suuntaan.

Tuo kuvassa oleva on kyllä jonkun kolukunnan mukainen "oppikirjaote", mutta valitettavan käyttökelvoton, jos se on AINOA ote plektrasta.

Ko. Tekniikassa sellanen vika, että plektran asentoa ei pysty mitenkään korjaamaan, kun se alkaa liukua eikä asentoa pysty myöskään juurikaan muuttamaan, jos haluaa saada vähän eriväristä sointia aikaiseksi.

Todellisudessa Plektran asentoa (tai siis otetta plektrasta) joutuu aina muuttamaan, kun vaihtaa vaikka dempatusta kompista avoimeen tai kompista melodiaan/sooloon ...tai jos vaan tykkää otta väliin kevyemmän arpeggion ja vaihtaa takaisin raskaampaan komppiin.

Tässä on kuvauksia siitä, mitä on motoriikkaan kertynyt 28 soittovuoden aikana.

http://www.kuukahvila.com/kitara/plektratekniikka/

Otteet sattaa tietysti tuntua omituisilta, jos yrittää asetella käden kuvan mukaiseen asentoon. --> Kuvat on otettu kuitenkin niin, että ensin on soitettu ja kuvat on näpätty sitten kesken soittamisen pysäytetyn liikkeen.

Itse muuten käytän tollasta halpis Dunloppia, jossa on kirjaimen kohokuvioina. Ei se varsinaisesti pysy kädessä yhtään paremmin, mutta sen tuntee paremmin ja oikean käden motoriikka hoitaa sitten loput ihan mun itseni tietämättä. (Tottakai asentoa joutuu korjaaman koko ajan, mutta sormet tekee sen ihan itse)
oiva tumpeloinen
03.04.2008 15:55:45
Tuo kuvassa oleva on kyllä jonkun kolukunnan mukainen "oppikirjaote", mutta valitettavan käyttökelvoton, jos se on AINOA ote plektrasta.

Ko. Tekniikassa sellanen vika, että plektran asentoa ei pysty mitenkään korjaamaan, kun se alkaa liukua eikä asentoa pysty myöskään juurikaan muuttamaan, jos haluaa saada vähän eriväristä sointia aikaiseksi.

Tuosta sun linkin ensimmäisestä kuvasta, jos unohdetaan käden nyrkissä pitäminen on eroa tuohon "oppikirjaotteeseen" vain se, miten koukussa etusormi on. Sitä mä koitin sanoa, että jokaisen pitää hakea itselleen sopivalta tuntuva asento. Mutta tuo etusormi koukkuun, plärä päälle ja peukalo perään on kuitenkin se perusasento plektrasta. Mulla on käsi usein nyrkissä (kovin usein se aukeaa vain volumea räveltämään tai tappingilla leikkiessä. Ja kyllä mä pystyn plärän asentoa korjaamaan lennosta, jos tarvetta tulee. Tuo kuva on kuitenkin vain perusote, ei sillä pystyy jokaista milliliikevariaatiota näyttämään.

Todellisudessa Plektran asentoa (tai siis otetta plektrasta) joutuu aina muuttamaan, kun vaihtaa vaikka dempatusta kompista avoimeen tai kompista melodiaan/sooloon ...tai jos vaan tykkää otta väliin kevyemmän arpeggion ja vaihtaa takaisin raskaampaan komppiin.

Tästä mä en taas oikein ymmärtänyt. Kyllä mulla ainakin tuppaa avoimen ja dempin ero lähtemään ranteesta, ei sormista. Plärän kulmaa kieliin voi toki vaihtaa sormillakin, mutta en mä ymmärrä, miten se tekee tuosta perusotteesta huonon. Kyllä siinä plärä pyörii tarpeen mukaan.

http://gtridol.com/matias-kupiainen

Tuosta voi esimerkiksi seurata sitä pläränpitoa. Kyllä se ainakin mun silmään näyttäisi olevan nyrkki koko vedon aika samassa asennossa (joo, tapping ja kammella leikkiminen muuttaa sitä). Joissain kohti sitä asentoa korjataan vähän, mutta ei sitä plärän asentoa siinä otteessa muuteta ollenkaan.
peteihis
03.04.2008 16:51:54 (muokattu 03.04.2008 18:09:03)
Tuosta sun linkin ensimmäisestä kuvasta, jos unohdetaan käden nyrkissä pitäminen on eroa tuohon "oppikirjaotteeseen" vain se, miten koukussa etusormi on.

Aivan. Valitettavasti sivuilla ei tainnu nyt näkyä ne kuvat, joissa yritän esittää asennon muuttumista soiton aikana. --> Ote taipuu tollaseen "ässäarvanraaputusasentoon" tarvittaessa. Tarttee kohennella sivua kunhan pääsen omalle koneelle.

Sitä mä koitin sanoa, että jokaisen pitää hakea itselleen sopivalta tuntuva asento.

Jep. Se on perusviesti noissa munkin kuvissa.

Mulla on käsi usein nyrkissä (kovin usein se aukeaa vain volumea räveltämään tai tappingilla leikkiessä.

Mulla sormet on oppineet pysymään poissa tieltä niin, etten itsekkään huomaa käden asentoa. Volalle ja vibrakammelle yltää ihan mainiosti. Tappikia vähempi tulee harrastettua. Nuorempana käsi tuuppasi hermostuksissaa menemään nyrkkiin mutta asento on rentotunut iän mukana. ... Ja on mukavampaa kun kämmenessä tuuletus pelaa.

Tuo kuva on kuitenkin vain perusote, ei sillä pystyy jokaista milliliikevariaatiota näyttämään.

Niinpä. Monet vaan kuvaa katsoessaa ymmärtää niin, että asennon/otetteen pitäisi pysyä koko ajan samana. Siitä ongelmastahan tässä ketjussa kai alunperinkin oli kysymys. (OK. Arvasin että toi mun avausvirke herättää tuntoja, mutta tarkoitus olikin säikyttää lukijat miettimään asjaa itse :D)

Tästä mä en taas oikein ymmärtänyt. Kyllä mulla ainakin tuppaa avoimen ja dempin ero lähtemään ranteesta, ei sormista. Plärän kulmaa kieliin voi toki vaihtaa sormillakin

No kyllä mulla sormet työntää plekua enempi ulos silloin kun käsi liikkuu reippaammin ja taas ottaa tukevampaa otetta, kun tarvitaan tarkempaa työskentelyä.

mutta en mä ymmärrä, miten se tekee tuosta perusotteesta huonon. Kyllä siinä plärä pyörii tarpeen mukaan.

Ei muuten kuin juuri niinkuin sanoin: Jos ajattelee, että otteen on aina pysyttävä samana. (Edit: Niin onhan toi lähtökohtana aika jäykkä. On ehkä luotenvampaa ottaa avoimempi ote ja kiristää soitamista varten kuin ottaa jäykkä perusote ja sitten löysentää ....)

http://gtridol.com/matias-kupiainen

Joissain kohti sitä asentoa korjataan vähän, mutta ei sitä plärän asentoa siinä otteessa muuteta ollenkaan.

Vähän on pimiössä tuo plektrakäsi, että enpä menisi vannomaan. :) Itseasiassahan kaveri heittää 0:09 kohdalla plektran peukalonniveltä vasten ja komppaa hetken peukalolla ja parilla muulla sormella. Perusote kyllä pysyy samana koko ajan, mutta sitäpä juuri käytetään sillä tavalla, mikä on tyypillistä luontevalle soittamiselle, että sormet toimivat "ranteen jatkona" ... ja katoppa vaikka 2:00 ja 2:08 väliä. Kyllä plektra sormet tekee töitä.

Luontevaa on homma äijällä kyllä.
oiva tumpeloinen
03.04.2008 19:41:19
Tuollaisella oppikirjaotteella en ainakaan, enkä moista nyrkissäpitoa ole koskaan edes nähnyt kenenkään käyttävän?

http://www.paulgilbert.com/

Riittääkö toi? Ei luulis jäävän plärätekniikasta kiinni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)