Aihe: konkkien purku niksit.
1 2
pekurides
01.04.2008 00:20:45

Mikäs olis mielestänne nokkelin keino purkaa konkat ennekuin alkaa enempi ropaamaan henkenkaupallansa konehuoneessa?

.meisselillä maahan tökkiä? ei.. vai ruveta vastuksen kanssa nysväämään ,työlästää.. eiku joku selitti että virta ja standby kytkimellä saa kikkailtua konkat tyhjiksi.. jotenkin? anybody!

Varppina joku tietää..
Tunteella päin vittua.
koponen
01.04.2008 00:30:41 (muokattu 01.04.2008 00:31:18)
Jos siinä ei ole purkuvastusta, niin sitten navat yhteen.
If it says Marshall on the front, you're good to go
ReBeat
01.04.2008 00:35:53 (muokattu 01.04.2008 00:44:54)

En ole asiantuntija, mutta tuota oikkaria en kyllä suosittelisi. Tuolla on kolme tapaa:
http://studentweb.eku.edu/justin_holton/caps.html

Rungosta putken pinniin on yksi vaihtoehto jos ei ole sopivaa vastusta saatavilla.

edit: Tuolla oli todettu myös, että konkat eivät tyhjene vaikka ns. vetäisi raakasti töpselin seinästä kun vahvistin on soittoasennossa.
pekurides
01.04.2008 00:58:58

Hmm. onkohan tuo nyt sama kun ottaa yhden pääteputken vaikka irti ja tökkää siihen kantaan 3.pinniin vaikka ensin mittarilla ja jos toteaa että jerkkua sieltä löytyy niin hyppynaru maahan vaan..... ja salamoinnin jälkeen uusi mittaus:)

..tai sitten etusputken se 1. tai 6. , no samantien tökkii joka reikään.... niinkuin yleensäkin:)
Tunteella päin vittua.
wilo
01.04.2008 10:49:09
Ei millään pahalla, mutta kuulostaa ihan kuin niiltä kuuluisilta viimeisiltä sanoilta...
Itte en menis sörkkimään laitetta, jossa on noinkin suuria jännitteitä.

01.04.2008 11:00:18 (muokattu 01.04.2008 11:05:47)

Sarjassamme parhaita neuvoja... Riippuen varautuneen energian / jännitteen määrästä jollain 100ohm-2kohm vastuksella itse tyhjentelisin.

Hmm. onkohan tuo nyt sama kun ottaa yhden pääteputken vaikka irti ja tökkää siihen kantaan 3.pinniin vaikka ensin mittarilla ja jos toteaa että jerkkua sieltä löytyy niin hyppynaru maahan vaan..... ja salamoinnin jälkeen uusi mittaus:)

..tai sitten etusputken se 1. tai 6. , no samantien tökkii joka reikään.... niinkuin yleensäkin:)

Ymmärräthän sen, että purkaessa esim. 450V suoraan maihin, kaikki väliin jäävä elektroniikka kokee aikamoisen virtapiikin? Siinä sitten saattaa palaa yhtä jos toistakin komponenttia matkalla. Yleensä nuo suurjännitteisemmät elkot tyhjenevät itsekseen varsin nopeasti sellaiselle jännitetasolle ettei asiasta tarvitse olla huolissaan, kunhan ei sörki nakkisormilla aivan jokapuolelle.
blaekie
01.04.2008 12:23:10

Sarjassamme parhaita neuvoja... Riippuen varautuneen energian / jännitteen määrästä jollain 100ohm-2kohm vastuksella itse tyhjentelisin.9

Tarkoitit kai vähemmän hyviä neuvoja :-)? mitä tulee siis tuohon navat yhteen asiaan.
Koskaan ei ole konkkia suositeltu, varsinkaan suuressa potentiaalissa olevia
oikosulkemaan suoraan navat yhteen tai maihin. pahimmassa tapauksessa virtapiikki aiheuttaa sisäisen oikosulun ja eikun vaihtamaan konkkaa.
Tuo 1-2 kohmin vastus napojen yli lienee turvallisin vaihtoehto. mitä ehdotettu.
Nii onkii ...
Twinkle
01.04.2008 12:45:23
Konkka puretaan leikkaamalla se irti ja heittämällä huoneen toisessa päässä olevalle. Ihminen kun ottaa vaistomaisesti lähes aina kopin.

Ammattikoulun aikaista kivaa siis tuo, en suosittele että kukaan tekee noin koska sillä voi olla ikävätkin seuraukset.
päänahka
01.04.2008 18:12:02
eiku joku selitti että virta ja standby kytkimellä saa kikkailtua konkat tyhjiksi.. jotenkin? anybody!

Mä ainakin väitin joskus siinä Thunderin/Screamerin biasointi -ketjussa että näin voisi tyhjentää. Ei se siinä ainakaan mitään tee, mutta siellä on purkuvastus konkan rinnalla, eli odottamalla tyhjenee.
Up and down, that's how energy stays alive.
pekurides
02.04.2008 18:52:15

Mä ainakin väitin joskus siinä Thunderin/Screamerin biasointi -ketjussa että näin voisi tyhjentää. Ei se siinä ainakaan mitään tee, mutta siellä on purkuvastus konkan rinnalla, eli odottamalla tyhjenee.

hmm.- Eli Framus Cobra vaffarina ja purkuvastuksisita ei tietoa... Minkäskokosia ne tuppaavat yleensä oleman, 1-40Kohm? Jos sattuisi sellanen osumaan silmään...

Pientä simmpeliä modia ajattelin tehdä ja kun viime kerralla en saanut sätkyä niin varmaan tällä kjertaa se sitten napsahtaa....

Mites jos mittarilla yrittää mittailla nuita putkikannan pinnireikiä niin mahtaako se samalla tyhjentää suht kivuttomasti konkat jos sattuu oikeat reiät? Näin joku kertoili...

. noop pitänee varmaan kaivella jonkun kilon vastus esiin ja viritellä joku zydeemi:)

Aikasemmin olen juurikin törkkinyt meisseliä vähän joka paikkaan ja runkoon samanaikaisesti..... en kyllä ole mitään purkauksia tai salamoita näkynyt:)

Tuossa maadoitushommelissa vaan häiritsee jos töpseli ei ole kiinni niin... ei se jännite piikki oikeasti mihkään maa potentiaaliin mene.... vaan pelkkiin kuoriin.
Tunteella päin vittua.
päänahka
02.04.2008 19:03:43
hmm.- Eli Framus Cobra vaffarina ja purkuvastuksisita ei tietoa... Minkäskokosia ne tuppaavat yleensä oleman, 1-40Kohm? Jos sattuisi sellanen osumaan silmään...

Tossa Thunderissa näyttäis olevan muutama sata k.

Mites jos mittarilla yrittää mittailla nuita putkikannan pinnireikiä niin mahtaako se samalla tyhjentää suht kivuttomasti konkat jos sattuu oikeat reiät? Näin joku kertoili...

Jos mittaat suoraan siitä konkasta tasajännitettä, niin tyhjenee se sitäkin kautta. Melko hitaasti vaan.

Aikasemmin olen juurikin törkkinyt meisseliä vähän joka paikkaan ja runkoon samanaikaisesti..... en kyllä ole mitään purkauksia tai salamoita näkynyt:)

Tuossa maadoitushommelissa vaan häiritsee jos töpseli ei ole kiinni niin... ei se jännite piikki oikeasti mihkään maa potentiaaliin mene.... vaan pelkkiin kuoriin.

Kuori on maapotentiaalissa. Mutta mä olen käsittänyt että se konkka ei tykkää niin nopeasta tyhjenemisestä. Eihän siihen virtatielle periaatteessa mitään jää jos yhdistää konkan oikariin.
Up and down, that's how energy stays alive.
pekurides
02.04.2008 19:17:02

T

Kuori on maapotentiaalissa. Mutta mä olen käsittänyt että se konkka ei tykkää niin nopeasta tyhjenemisestä. Eihän siihen virtatielle periaatteessa mitään jää jos yhdistää konkan oikariin.

Noku, jos virtapiuha ei ole maadoitetussa pistorasiassa kiinni niin ei se nupin kuori ole silloin millään tavoin yhteydessä maahan, ellei sitten sitä pidellä kädessä ja toisella handulla puristellaan lämpöpatteria:=) Tosin sydän jää silloin kulkureitille...

Kun piuha isketään kiinni niin silloin kuori yhdistyy pitorasian maa koskettimeen ja sitä kautta sähkökeskuksen maadoituskiskoon ja sieltä edelleen maadoituskaapeliin joka on levitetty 20metrin lenkille talon ympärille ja noin puolen metrin syvyyteen...

.. oon sähkäri.... niin ja kerrostalokämpässämme ei ole maadoitettuja pistorasioita....
Tunteella päin vittua.
Porky
02.04.2008 19:21:30
Ei järjellä, vaan tuurilla. :)
Porky
02.04.2008 19:47:19 (muokattu 02.04.2008 19:49:50)

Tai sitte pylly vasten pyllyä ja pum pum!
pekurides
02.04.2008 19:48:39 (muokattu 02.04.2008 19:55:49)

tuolta sivu 5. http://www.framus.de/media/manuals/Amps/Cobra/Cobra_V5.pdf

Löytyy piirikuva jossa kolme konkkaa ja niiden vieressä pari 220ohmin (R87&R86) vastusta ja niiden alla joku 50K komponentti? TR1 (transistor?).... voisiko joku näistä olla purkuvastus ?

Katos joo R82 ja R83 kummatkin 22kilonvastuksia myös siinä vieressä.... mitäs luulisitte? No nyt löyty r84 ,r85 220Kohm!!!

No eipä tuonne kyllä kovin helposti näppejä edes väliin saa.....

Löytyy omaskuvasta valokuva sisuksista myös..... jonkinmoinen.... sekä kuva mun vahvistinmekaanikosta:)
Tunteella päin vittua.
blaekie
02.04.2008 20:05:43 (muokattu 02.04.2008 20:06:49)

tuolta sivu 5. http://www.framus.de/media/manuals/Amps/Cobra/Cobra_V5.pdf

Löytyy piirikuva jossa kolme konkkaa ja niiden vieressä pari 220ohmin (R87&R86) vastusta ja niiden alla joku 50K komponentti? TR1 (transistor?).... voisiko joku näistä olla purkuvastus ?

Katos joo R82 ja R83 kummatkin 22kilonvastuksia myös siinä vieressä.... mitäs luulisitte? No nyt löyty r84 ,r85 220Kohm!!!

No eipä tuonne kyllä kovin helposti näppejä edes väliin saa.....

Löytyy omaskuvasta valokuva sisuksista myös..... jonkinmoinen.... sekä kuva mun vahvistinmekaanikosta:)

Minä sanoisin että vastukset R84/R85 toimivat tuossa kytkennässä purkuvastuksina.
(Tosin niillä ei pelkästään ole ilmeisesti se tarkoitus, vaan niistä muodostuva jännitteenjakokytkentä tasaa sarjaan kytkettyjen konkkien yli vaikuttavat jännitteet, jottei jännitteenkesto ylittyisi)

Lisäksi tuossa aiemmassa keskustelussa puhutulla "maapotentiaaliilla" ole mitään tekemistä suojamaan kanssa, vaan ainahan näissä kytkennöissä verrataan ja kutsutaan "maaksi" laitteen runkoa, johon (yleensä) suotokonkkien miinusnavat on kytketty.

EDIt jahas en ehtinyt
Nii onkii ...
pekurides
02.04.2008 20:16:26

Minä sanoisin että vastukset R84/R85 toimivat tuossa kytkennässä purkuvastuksina.
(Tosin niillä ei pelkästään ole ilmeisesti se tarkoitus, vaan niistä muodostuva jännitteenjakokytkentä tasaa sarjaan kytkettyjen konkkien yli vaikuttavat jännitteet, jottei jännitteenkesto ylittyisi)

Sama epäilys mullekkin heräsi kun useammasta sadasta kilosta oli aiemmin puhetta ja tämä kuitenkin aika moderni vaffari peräti saksanmaalta niin luulisi että tässä hintaluokassa olisi hiukan panostettukkin......
tosin mitäänhän en tiedä, musta tuntuu vaan:)

No, pitääpä kuitenkin sitä flukea tökkiä ihan uteliaisuudesta sinnni pinnien reikiin jospa jotain näkyisi:)

Niin ,ja ihan toiselle piirilevylle olisi tarkotuis mennä näpräämään, sormet kaukana konkista......

Jos joku uskaltais vielä vahvistaaR84/R85 purkuvastusepäilyjä! niin kummasti helpottaisi... ja kiitos kaikille! T:peku
Tunteella päin vittua.
dbv
03.04.2008 01:07:02
Niin siis , vahvistan täten että nuo ovat purkuvastuksia, tuossa kytkennässä :-)

Ne ovat kuitenkin sen verran isoja arvoiltaan 220k+220k = 440k , että saattaa kestää tovin, (ainakin useita sekunteja, jossei peräti minuutteja) , ennenkuin jännitteet on turvalliselle tasolle laskenut. Nuo samat vastukset purkavat kaikki muutkin anodijännite linjaan kytketyt konkat.

Mutta elä usko minua, vaan hyvä elektoroniikka miäs MITTAA ensin flukellansa, onko siellä niitä jännitteitä, ennenkuin tökkäilee pinneihin näppejään, mutta tämänhän sinä tiesitkin, kun kerran sähkäri olet :-)

Juu, kyllä nuo 220kiloset purkavat konkat. Muutamassa minuutissa pitäis olla konkat kohtuullisen hyvin puretut. Sitäpaitsi sähkärinä tiedät ettei se 230V valtakunnan vaihtuvaa kovin pahalta tunnu, ja tuommoinen konkan purku kirpaisee vain kerran ;)
Murgo
03.04.2008 05:43:09

Juu, kyllä nuo 220kiloset purkavat konkat. Muutamassa minuutissa pitäis olla konkat kohtuullisen hyvin puretut. Sitäpaitsi sähkärinä tiedät ettei se 230V valtakunnan vaihtuvaa kovin pahalta tunnu, ja tuommoinen konkan purku kirpaisee vain kerran ;)

Ihan makaaberista mielenkiinnosta: Onko todellista faktatietoa että montako joulea energiaa vähintään tarvitaan että terveestä aikuisesta henki pakenee, eli kuinka iso konkka on jo teoreettisesti hengenvaarallinen muutaman sadan voltin jännitteeseen ladattuna? Sähköiskun vaarallisuushan tietysti riippuu kovin monista tekijöistä kuten virran kulkureitistä ja sydämen rytmin vaiheesta iskun tullessa jne, mutta kai näillekin jotain ohjearvoja löytyy?

Tuli vain mieleen tuosta 230V kommentista kun aika moni on noita tällejä verkkovirrasta saanut ja yleensä selvinnyt säikähdyksellä, mutta vaara kuitenkin on olemassa. Konkan purkautuessahan virta on ilmeisesti aika suuri mutta lyhytaikainen, joten ajoituksen (eli tuurin) merkitys varmaan korostuu?

Esim. sähköpaimenhan antaa aika kivan paukun ja kipinöi iloisesti sopivalla ilmavälillä mutta ei kuitenkaan ole hengenvaarallinen tervesydämiselle ihmiselle (kivulias tosin).

Entä onko dokumentoituja tapauksia putkivahvistimen suotokonkkien aiheuttamista vakavista tapaturmista? Nämä ihan mielenkiinnosta, ei todellakaan kannata ruveta kokeilemaan että "miltäköhän se oikeasti tuntuu" vaan varmistaa että konkat ovat purkautuneet ennen kuin sörkkii :)
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)