Aihe: Miten nopeutta soittamiseen..?
1 2 3 4
kimurantti1
01.04.2008 10:54:26
Emmä jaksanut nyt ettiä tän ihmeempiä, toi on just se kasaripätkän intro ja huonossa synkassa vielä:

http://www.youtube.com/watch?v=ljZlhTNkPSE

Vaikka toi pikkaus nyt ei mitään jumalaista tossa ole niin ei Howea kovin huonoksi soittajaksi voi kutsua vilpittömästi kukaan. Levyillä oon kuullu aika kovaakin sahaamista, livestä en osaa sanoa muuta kuin että ei paljon itkettäis jos osaisin vetää samalla tavalla, kyllä mä Justin Timberlaken kanssa kiertueelle lähtisin:)

http://www.youtube.com/watch?v=mjTmTfaC43s

Hahah, joo, mä törmäsin kanssa joskus tohon videoon YouTubessa. Pistää oikein hävettämään Timberlaken puolesta tossa battlessa. Voi jeesus sentään.

Mutta niin, enkä mäkään missään nimessä sano Howea huonoksi soittajaksi, päinvastoin, hieno kitaristi se on. Mutta nyt oli kyse siitä pikkauksesta, ja mä olen kyllä sitä mieltä, että jos se ei kuulosta hyvältä, niin se on sama asia kuin että se ei toimi. Pitäis saada jotain pätkää mistä sen selkeästi näkis, mutta tosiaan niissä pätkissä sen omilla sivuilla mennään kyllä koko ajan hybridipikkauksella, en mä huomannut sen puhtaita alternateshredauksia soittavan yhtäkään. Veikkaan että sille on syynsä.
John Titor
01.04.2008 13:03:43 (muokattu 01.04.2008 13:05:57)

Hahah, joo, mä törmäsin kanssa joskus tohon videoon YouTubessa. Pistää oikein hävettämään Timberlaken puolesta tossa battlessa. Voi jeesus sentään.

Mutta niin, enkä mäkään missään nimessä sano Howea huonoksi soittajaksi, päinvastoin, hieno kitaristi se on. Mutta nyt oli kyse siitä pikkauksesta, ja mä olen kyllä sitä mieltä, että jos se ei kuulosta hyvältä, niin se on sama asia kuin että se ei toimi. Pitäis saada jotain pätkää mistä sen selkeästi näkis, mutta tosiaan niissä pätkissä sen omilla sivuilla mennään kyllä koko ajan hybridipikkauksella, en mä huomannut sen puhtaita alternateshredauksia soittavan yhtäkään. Veikkaan että sille on syynsä.

Joo, siis mies itsehän aina sanoo kuinka "on niin paska pikkaaja että täytyy soittaa eri tavalla tietyt jutut", mutta kyllä esmes sen soololevyillä, varsinkin Vitalij Kuprijin kanssa tehdyllä Ascend -albumilla ja Kuprijin High Definition -levyllä on varsin pahaa sahaamistakin. Esmes Tales Told, Abrupt Terminal ja Direct Injection sisältää ihan puhdasveristä pikattua Gilbert -henkistä kolme ääntä per kieli -tilulilua.

Mut ihan oikeessa oot, ei se niin kova pikkaaja oo ku jotkut muut. Eipä tosin toi Vinnie Moorekaan mun tietojen mukaan oo ihan niin elastinen oo ku joku Petrucci, Govan, Romeo tai... vaikka Ambitus:) Joka tapauksessa Howe sahaa koko kyynärvarrella ja saa lähtemään ihan himmeetä shittiä, joten eiköhän se tähän aiheeseen sovi. Kovin montaa muuta ei tuu mieleen, ellei Timo Tolkutonta lasketa. On se Stradivariuskin muutamaa soittajaa innoittanut.
Ai niin ja Marzi Nyman sahaa koko kädellä ku pitää mennä nopeesti, mutta se onkin niin pimee että sais varmaan varpaillaankin lähtiessä tarvittaessa, musiikki vaan haluu tulla ulos kyseisestä herrasta vaikka perseen kautta jos ei muuten.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Johann Onn
01.04.2008 14:00:00
Meikäläinen ei kyllä huomannut (noissa YouTube pätkissä) herrojen Howe ja Lukather, soitossa / pikkauksessa mitään outoa tai "väärää". Tulokset ratkaisee, ei se miten ne saavutetaan. Muuten menee äkkiä samaks, kun menis jollekin keihäänheittäjälle sanomaan:

"No joo, voitit sää kyllä taas olympiakullan, mutta todella surkeella tekniikalla. En mää käsitä, miten sää yleensä edes kehtaat, tulla ihmisten eteen heittämään tota keppiä. Mee kotiis häpeämään ja tuu sitten takasin, kun osaatkin jotain."
Mazah
01.04.2008 14:06:50

Meikäläinen ei kyllä huomannut (noissa YouTube pätkissä) herrojen Howe ja Lukather, soitossa / pikkauksessa mitään outoa tai "väärää". Tulokset ratkaisee, ei se miten ne saavutetaan. Muuten menee äkkiä samaks, kun menis jollekin keihäänheittäjälle sanomaan:

"No joo, voitit sää kyllä taas olympiakullan, mutta todella surkeella tekniikalla. En mää käsitä, miten sää yleensä edes kehtaat, tulla ihmisten eteen heittämään tota keppiä. Mee kotiis häpeämään ja tuu sitten takasin, kun osaatkin jotain."

Eikös tämä ole juurikin se asia mistä tässä on nyt puhuttu jo kolme sivua? Lähinnä asia on ollut esillä siinä valossa, että pääseekö suuremmallakin liikkeellä yhtä helposti yhtä pitkälle mitä nopeuteen/ketteryyteen/tarkkuuteen tulee. Ei kai kukaan täällä ole sitä kiistänyt, etteikö nuo jampat hyvältä kuulostaisi?
www.myspace.com/themetalmonk www.myspace.com/avenie www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
John Titor
01.04.2008 14:16:54 (muokattu 01.04.2008 14:19:03)

Jos et oo vielä huomannut, niin tämänkaltainen kritisointi ei ole mitenkään kovin harvinaista - tervetuloa maailmaan:)

Kuten sanottua, itse diggailen ihan älyttömästi sekä Howen että Luken soittoa. Ja myös Marzin, ja sanotaan nyt ääneen, silläkin uhalla että muusikoiden.netin kanonisaatio ei koske herraa ja leimaudun kerettiläiseksi, että jopa Timo Tolkin soitosta diggaan.
kimurantti1
02.04.2008 00:17:56 (muokattu 02.04.2008 00:19:59)
--jopa Timo Tolkin soitosta diggaan.

http://www.youtube.com/watch?v=1UOISH311Bo

Voi tätä musiikin ja ennen kaikkea tarkan pikkauksen riemujuhlaa!

Eh, no joo. Onhan Tolkillakin omat meriittinsä, joita tuskin kukaan voi kiistää.
Johann Onn
02.04.2008 13:23:13
Jos et oo vielä huomannut, niin tämänkaltainen kritisointi ei ole mitenkään kovin harvinaista

Ollaan huomattu. Valitettavasti.

Ja nopeuteen takaisin: Kannattaa koittaa myös ilman plekua.

Ainakin ittellä menee "1-2-2-3-1-2-2-3...." ja "1-3-2-3-2-4-3-4...." tyyliset, kieleltä toiseen hyppimiset, peukalo + etusormi yhdistelmällä paljon helpommin ja suuremmalla nopeudella kuin plekulla. Ja varsinkin, jos noita soitetaan 50 kertaa peräkkäin.
Mazah
02.04.2008 13:53:37 (muokattu 02.04.2008 14:02:50)

http://www.youtube.com/watch?v=1UOISH311Bo

Voi tätä musiikin ja ennen kaikkea tarkan pikkauksen riemujuhlaa!

Eh, no joo. Onhan Tolkillakin omat meriittinsä, joita tuskin kukaan voi kiistää.

Tuo on kyllä harmi. Tolkilla oli siistejä sooloja aikanaan esim. tässä biisissä:
http://www.youtube.com/watch?v=E_ipquEYkq8

(taisi olla muuten leikattu video, soolo loppui hassusti)

Tai tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=oaXxOWR5K6Q

Olin jo ehtinyt unohtaa että Stratolla oli oikeasti hyviä biisejä aikanaan.
Muutenkin oli koko touhussa enemmän järkeä. Kuten sanoit Tolkilla on omat meriittinsä ja ne turhan usein unohtuu kun miehen nykykuntoa aletaan arvostelemaan (olen itsekin syyllistynyt useasti, kiusaus on suuri). Jätkä on kuitenkin säveltänyt useita kulta-/platinalevyjä.
www.myspace.com/themetalmonk www.myspace.com/avenie www.crimsonlotus.org http://www.farmakonband.com/media/ReconditeFinal.mp3
-J.-
02.04.2008 18:20:45
Tuli tuossa muuten uus ongelma.

Oon nyt yrittäny kelata jotain D be-pop (Guitar pro nimes) skaalaa.

D |- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -14-15-17- - - - - - -15-17-19- - - - - 17-19-20- - - - - - -19-20-22-24~
A |- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 13-15-17- - - - - - -15-17-19 - - - - - - 17-19-20- - - - - - -19-20-22- - - - - - - - -
F |- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 12-14-16 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
C |- - - - - - - - - - - - - 12-14-16- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
G |- - - - - - -12-14-15- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
D |-12-14-15- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ongelmana on kun siirrytään F kieleltä A kielelle niin käteen tulee jäykkyyttä. Väkisin painamista. Ei ollenkaan rentoa hommaa... Miten käden asento pitäisi olla vai onko jäykkyys/jännitys korjattavissa muuten.

Laitan vielä kuvan käteni asennosta jos jaksan.
C'est moi....
John Titor
03.04.2008 13:41:40 (muokattu 03.04.2008 13:42:23)

Tuli tuossa muuten uus ongelma.

Oon nyt yrittäny kelata jotain D be-pop (Guitar pro nimes) skaalaa.

Ongelmana on kun siirrytään F kieleltä A kielelle niin käteen tulee jäykkyyttä. Väkisin painamista. Ei ollenkaan rentoa hommaa... Miten käden asento pitäisi olla vai onko jäykkyys/jännitys korjattavissa muuten.

Laitan vielä kuvan käteni asennosta jos jaksan.

Mikä D be bop? Vittu ihan luonnollinen soiva d-mollihan toi on. Bebop-skaalat on vähän erilaisia.

Kysymykseen: elä jännitä! Jos sujuu muilla kielillä ni testaa soittaa vähän iisimmässä tempossa enste muutama kerta niiltä kieliltä joilta tuntuu helpommalta ja koita sen jälkeen siirtää sama fiilis ongelmakohtaan. Pidä käden asento ja kaikki ihan samana ku niillä kielillä joilla tuntuu helpommalta (siis älä naulitse kättä johonkin yhteen kohtaan, vaan siirrä se samaan asentoon ongelmakielipariin nähden). Sit ku alkaa taittua niin pikku hiljaa ottaa useemman kielen mukaan, kunnes saa koko pätkän menemään sujuvasti. Ja sit, jos ongelma on jännitykset, niin pyri vaan olemaan rentona, kyllä se pikku hiljaa alkaa sujua rennostikin.
-J.-
03.04.2008 20:33:25
Mikä D be bop? Vittu ihan luonnollinen soiva d-mollihan toi on. Bebop-skaalat on vähän erilaisia.

No enpä osaa noita skaaloja tunnistaa.... Ei oo mun vika jos guitar pro kusettaa niiku yleensä näköjään tekee.....
C'est moi....
InYourFace90
03.04.2008 20:47:26
No enpä osaa noita skaaloja tunnistaa.... Ei oo mun vika jos guitar pro kusettaa niiku yleensä näköjään tekee.....

Öö tsekkasin guitar prosta Be-Bop skaalan ja ei siitä kyllä tota luonnollista mollia tullut, vaan sävelaskeleina: 1-1-½-1-1-½-½
Luonnollinen molli on siis: 1-½-1-1-½-1-1
Muusikoiden.Net - Haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
kimurantti1
03.04.2008 21:23:13 (muokattu 03.04.2008 21:53:52)
Tehdäänpä nuo bebop-asteikot nyt kerralla selviksi. On olemassa järkyttävä määrä erilaisia bebop-asteikoita, jotka voidaan jakaa kahteen alalajiin, toonika-bebopiin ja dominantti-bebopiin.

Bebop-asteikko tarkoittaa asteikkoa (yleensä tavan duurista, eli joonisesta moodista tai dominantti-bebopissa miksolyydisestä moodista johdettua), johon on lisätty kahden asteen väliin kromaattinen läpikulkusävel niin, että päästään soittamaan tahdin vahvoille iskuille nimenomaan sointusäveliä. Tehdään siis kromaattisen läpikulkusävelen avulla seitsemän äänisestä skaalasta kahdeksan ääninen. Asteikko on toonika-tyyppinen, jos tahdin vahvalle iskulle soitetaan suuri septimi. Vastaavasti jos vahvalle iskulle soitetaan pieni septimi, on asteikko dominantti-tyyppinen. Subdominantti-tyyppistä bebop-asteikkoa ei tietääkseni ole olemassakaan.

Ei siis ole olemassa mitään yhtä bebop-asteikkoa. Mä itse en edes tykkää mieltää bebop-asteikkoja asteikoiksi, koska kyse on oikeasti vain kromaattisesta läpikulkuäänestä.

Tällainen on tyypillinen dominantti-bebop asteikko:

G7
e|-----------------|------
H|-8-7-6-5---------|------
G|---------7-5-4---|------
D|---------------7-|-5----
A|-----------------|------
E|-----------------|------

Huomaatteko mitä tuossa tapahtuu? Tahdin toiselle kahdeksasosalle, eli heikolle iskulle, on lisätty perusäänen ja pienen septimin väliin läpikulkuääni, tässä tapauksessa suuri septimi, jolloin saadaan vahvalle iskulle, eli kakkoselle (tahdin kolmas kahdeksasosa) soitettua pieni septimi, mikä tekee asteikosta dominanttityyppisen ja ilmentää alla olevaa sointua paremmin. Asteikko on keinotekoinen, ja nimi on keksitty vasta jälkeenpäin. Kromatiikkaa käytettiin bebopissa paljon enemmän kuin jazzissa koskaan aiemmin, ja erittäin olennaista ko. tyylissä on myös se, että solisti merkkaa alla olevia sointuja, eli soittaa sointuääniä tahdin vahvoille iskuille.

Jotta saadaan jokin aasinsilta bebop-asteikoista otsikkoon, niin kuunnelkaa Charlie Parkeria ja plokkailkaa sen sooloista juttuja. Siellä on sellaista kamaa, että jos joku kitaristi niitä pystyy soittamaan hyvin fraseeraten, on sitten aivan mielettömän kova tyyppi. Etenkin bebopissa mennään nimittäin aivan käsittämättömissä tempoissa välillä, ja Parkerin monet jutut on todella epäkitaristisia. Ne kun pystyy pikkaamaan ja järkevästi sormittamaan, niin pikkaa ja sormittaa kyllä ihan mitä tahansa mitä kevyessä musiikissa ikinä tarvitsee, mukaanlukien kinkkisimmätkin progehevisekoilut ja bläkkissahaukset.
Jonttu90
10.07.2008 17:17:35
Hyviä biisejä nopeuden harjoittamiseen on Iron Maidenin Wasted Years ja eritoten Sonata Arctican 8th Commandment
slinger
21.07.2008 12:01:38
Meikeläisen kohdalla bodom:in fillit ja soolot on auttanu tohon nopeuteen paljon. No se varmaan johtuu vaan siitä että tykkään niistä melodioista ym. Muilla voi toimia paremmin joku muu tiluttelu... Jokatapauksessa tärkeintä on että soittaa vaan niin hitaasti että varmasti kerkiää mukaan... Oikeestaan itellä kaikki nopee sahaaminen eri tahtilajeissa soitettuna on auttanu pleku käden nopeuteen... Ja se nopeus kasvaa sillai salakavalasti ainaki mulla että kun oon treenannu tosi paljon ni sit joskus viikon parin tauon jälkeen vasta huomaa että tää juttuhan menee huomattavasti nopeemmin ku viimeks ku soitin... Oma mielipiteeni on kuitenki et harjottelis sellasia juttuja mitkä itestä kuullostaa hyvältä muuten menee helposti motivaatio... Ja kannattaa vaihtaa niitä harjoituksia aina välillä ni tulee monipuolisempaa treeniä... Ei mutta ku tilu-lilu ja sitä rataa. Hyvää kesää kaikille!
Werde
21.07.2008 13:56:13
Mutta toisaalta soittajilla, joilla on paikoin raju tatsi, kyynärvarsi tuo soittoon aikamoista atakkia jos tarkkuus on kunnossa. Eli oisko kyseessä haitan sijasta tuökalu tai taktiikka tai tekniikka, joka oikein tehtynä tuo soittoon rikkautta?

Minä allekirjoitan tuon. Sooloilusta en ymmärrä mitään muutenkaan, mutta kun tosissaan aletaan demppaamaan niin kyynärvarrella voi hyvin avittaa hieman kohdissa joissa tarvitaan tymäkkää tatsia. Taloudellisin tapa soittaa ei ainakaan hevikomppaus-hommissa johda soundin kannalta parhaaseen lopputulokseen, myös "voimalle" on toisinaan tilausta.
Dead men tell no tales.
Ambitus
21.07.2008 15:39:56

Minä allekirjoitan tuon. Sooloilusta en ymmärrä mitään muutenkaan, mutta kun tosissaan aletaan demppaamaan niin kyynärvarrella voi hyvin avittaa hieman kohdissa joissa tarvitaan tymäkkää tatsia. Taloudellisin tapa soittaa ei ainakaan hevikomppaus-hommissa johda soundin kannalta parhaaseen lopputulokseen, myös "voimalle" on toisinaan tilausta.

Ei se kyynärvarsi mitään atakkia lisää. Se lisää vain käden liikerataa isommaksi. Atakki tulee siitä, et plektra on syvemmällä kielien välissä. Saman soundin saa ilman et alkaa heiluttelee kyynärvarttaan. Se on vaan lähinnä oikean käden kontrollista kiinni. Mä en ymmärrä miksi iso liike ja "tymäkkä tatsi" sekoitetaan toisiinsa?!? Näyttääkö se sit hevimmältä? Voiman käyttö soitossa on sama kuin tekniikan puute.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
BigPapa
21.07.2008 17:02:02 (muokattu 21.07.2008 17:02:46)

Ei se kyynärvarsi mitään atakkia lisää. Se lisää vain käden liikerataa isommaksi. Atakki tulee siitä, et plektra on syvemmällä kielien välissä. Saman soundin saa ilman et alkaa heiluttelee kyynärvarttaan. Se on vaan lähinnä oikean käden kontrollista kiinni. Mä en ymmärrä miksi iso liike ja "tymäkkä tatsi" sekoitetaan toisiinsa?!? Näyttääkö se sit hevimmältä? Voiman käyttö soitossa on sama kuin tekniikan puute.

Unohtakaa se kyynärvarsi....mun mielestä vaihteleva voimankäyttö on soitossa sallittua...sit on myös nää hammeronit ja pulloffit joilla saa myös kyytiä lisää....se mikä kenellekin riittää on taas ihan henk.koht. asia.....et on se vähän vasuristakin kiinni...
Would you hold my hand If I saw you in heaven, Would you help me stand If I saw you in heaven, I'll find my way, through night and day Cause I know I just can't stay Here in heaven
blackorwhite
10.08.2008 22:22:01
Juuri näin. Hämmentävän hienosti irtoaa noin vammaisen näköisellä pikkauskädellä. Hyvän kuuloista pikkausta.

Minusta tuo ei ole lainkaan vammaisen näköistä pikkausta :) Ihan nättiä =)
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)