Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Toimiva mikki naislaulajalle?
1 2
iba68nez
26.03.2008 07:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hep! En löytäny tai osannu löytää aiempaa topicia tästä aiheesta.
 
Mikä olis kokemustenne perusteella toimiva ja kohtuuhintainen mikki naislaulajalle? Meillä on bändissä kaksi laulavaa naisihmistä, ja tällä hetkellä käytössä Shure SM58 mikit. Ongelmana tuppaa olemaan ettei meinata saada neitojen ääntä aina kuuluville, tai sitten törmätään kiertämisongelmaan.
 
Kun minä maailmaa syleilevine tulkintoineni asetun saman shuren taakse niin kuuluu oikein hyvin. Onkohan tässä joku herkkyysasia liittyen mikkiin? Naisten tuottama äänenpaine on varmaankin erilainen, ja lisäksi heillä on vielä erilaiset äänet. Toisella puhdas, heleä ja korkea (ehkä vähän ohutkin), ja toisella vähän matalampi, tummempi ja "räkäisempi".
 
Välillä tyttöjä täytyy muistuttaa siitäkin että mikki pitää olla kohtisuoraan laulajaa kohden, se auttaa vähän, mutta jotain neuvoa tässä tarvitaan että saadaan äänet kuulumaan kunnolla. PA:t on ihan ok, en usko että siellä on ongelmaa.
 
Teijo K.
26.03.2008 18:59:41 (muokattu 26.03.2008 19:06:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.thomann.de/fi/shure_beta_58_a.htm
 
Tämä taitaa olla sellainen patenttiratkaisu naislaulajille. Patenttiratkaisut ei välttämättä kuitenkaan aina toimi, jotenka fiksumpi homma olisi käydä testailemassa eri malleja ja hakea omalle äänelle silleen paras vaihtoehto.
 
58 en ole kyllä koskaan tykännyt naislaulajilla. Mutta eipä tässä ole koskaan oikein ollut valinnanvaraakaan. Joskus oli Audix OM5 ja se toimi silloisen naislaulajan kanssa ihan ok. Avovaimolla on AKG pantamikki, muistaakseni joku C 500 jotain. Siinä on phantom virtalähde lisätty itse kiinteästi perään. Aina on toiminut.
 
Ja siis 58 korostaa nimenomaan mieslaulajille otollista aluetta.
Mäyrä
26.03.2008 20:34:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on itselläni käytössä AKG:n D3800. Mulla ainakin toimii todella hvyin, ja ei tarvitse hirveästi kaivaa mikserilä muiden äänien alta. Suosittelen.
 
kalamies#48 >-)))> "Veisaamisessa into on tärkeintä."
iba68nez
27.03.2008 08:58:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja siis 58 korostaa nimenomaan mieslaulajille otollista aluetta.
 
No niin. Ilmankos SM58 toistaa mun kauniin ääneni ongelmitta. Toi AKG D3800 näyttäis olevan ihan asiallisissa hinnoissa myös, joten sitäkin voidaan tarvittaessa harkita. Audix OM5 pikkasen kalliimpi muttei merkittävästi.
 
Mieleen putkahti myös että vois testata tällaista hommaa. Meillä on kämpillä yksi behringerin kompura joka ei oo käytössä ollenkaan tällä hetkellä. Jos tuuppais ne naisväen mikkipiuhat kompuran läpi tiskiin? Kattois onko sillä jotain vaikutusta tilanteeseen. Ne niiden SM58:t on kuitenkin ihan brand new ja ei viittis heti lähtee kokeilemaan/ostamaan uusia. Onko kellään kokemusta tollasesta tai vastaavasta kombinaatiosta (naislaulaja -> Shure SM58 -> kompuran läpi)?
 
Tai sit ihan joku mikkietuaste molempiin laulukanaviin?
Taidan kuitenki kokeilla ensin tota kompurajuttua kun kaikki tarvittavat vermeet on jo olemassa.
 
Teijo K.
27.03.2008 09:23:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin. Ilmankos SM58 toistaa mun kauniin ääneni ongelmitta. Toi AKG D3800 näyttäis olevan ihan asiallisissa hinnoissa myös, joten sitäkin voidaan tarvittaessa harkita. Audix OM5 pikkasen kalliimpi muttei merkittävästi.
 
Mieleen putkahti myös että vois testata tällaista hommaa. Meillä on kämpillä yksi behringerin kompura joka ei oo käytössä ollenkaan tällä hetkellä. Jos tuuppais ne naisväen mikkipiuhat kompuran läpi tiskiin? Kattois onko sillä jotain vaikutusta tilanteeseen. Ne niiden SM58:t on kuitenkin ihan brand new ja ei viittis heti lähtee kokeilemaan/ostamaan uusia. Onko kellään kokemusta tollasesta tai vastaavasta kombinaatiosta (naislaulaja -> Shure SM58 -> kompuran läpi)?
 
Tai sit ihan joku mikkietuaste molempiin laulukanaviin?
Taidan kuitenki kokeilla ensin tota kompurajuttua kun kaikki tarvittavat vermeet on jo olemassa.

 
Veikkaan että sun kierto-ongelmat vaan lisääntyy tommosella väärin valitulla mikillä + ei niin laadukkaalla kompuralla. Mutta kokeileminenhan ei maksa mitään tuossa tapauksessa.
iba68nez
27.03.2008 09:30:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Veikkaan että sun kierto-ongelmat vaan lisääntyy tommosella väärin valitulla mikillä + ei niin laadukkaalla kompuralla. Mutta kokeileminenhan ei maksa mitään tuossa tapauksessa.
 
Sen takia aionkin kokeilla. Ku ei maksa mitään. Ja kun ne SM58:tkin saatiin niin halvalla. No mutta, jos loppujen lopuksi todetaan ettei niiden mikkien kanssa tuu mitään niin niille löytyy muutaki käyttöä. Sit kokeillaan audixia tai akg:ta tai vastaavia. Kivahan noiden vempeleiden kanssa on testailla ja kokeilla. "Viis soittamisesta, tärkeintä on säätäminen"
 
iba68nez
27.03.2008 11:58:16 (muokattu 27.03.2008 13:34:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh, otin vinkistä vaarin ja kävin kaiken varalta hakemassa paikallisesta liikkeestä testiin Audixin OM5:n sekä AKG D5:n ja D3700S:n (3800 ei löytyny liiteristä). Kokeillaan nyt sit kunnolla kun kerran kokeilemaan lähdetään.
 
Käytin työaikaa hyväkseni myös vähän tutkimalla näiden mikkien herkkyyksiä ja taajuusvasteita. Noi Shuret joita meillä on nyt käytössä ei tosiaankaan taida olla sopivia neitojen käyttöön. Niissä herkkyys on 1.85 mV/Pa ja vaste 50-15.000Hz. Sitten noi AKG:n mallit on 70-20.000Hz ja herkkyys 2.5 ja 2.6 mV/Pa. Eli jo speksien mukaan eroa on "likimain jonkin verran", mielenkiinnolla oottelen että kuinka noi numeeriset arvot sitten kristallisoituu käytännön tasolla treenikämpällä. Onhan siinä monta juttua otettava huomioon, tietysti herkempi mikki sit poimii herkemmin myös muuta ääntä kuin sitä mitä on tarkoitus. Täytyy kattoa sijoittelua ja kokonaisvolumeakin sit eri tavalla.
 
Teijo K.
28.03.2008 09:50:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh, otin vinkistä vaarin ja kävin kaiken varalta hakemassa paikallisesta liikkeestä testiin Audixin OM5:n sekä AKG D5:n ja D3700S:n (3800 ei löytyny liiteristä). Kokeillaan nyt sit kunnolla kun kerran kokeilemaan lähdetään.
 
Käytin työaikaa hyväkseni myös vähän tutkimalla näiden mikkien herkkyyksiä ja taajuusvasteita. Noi Shuret joita meillä on nyt käytössä ei tosiaankaan taida olla sopivia neitojen käyttöön. Niissä herkkyys on 1.85 mV/Pa ja vaste 50-15.000Hz. Sitten noi AKG:n mallit on 70-20.000Hz ja herkkyys 2.5 ja 2.6 mV/Pa. Eli jo speksien mukaan eroa on "likimain jonkin verran", mielenkiinnolla oottelen että kuinka noi numeeriset arvot sitten kristallisoituu käytännön tasolla treenikämpällä. Onhan siinä monta juttua otettava huomioon, tietysti herkempi mikki sit poimii herkemmin myös muuta ääntä kuin sitä mitä on tarkoitus. Täytyy kattoa sijoittelua ja kokonaisvolumeakin sit eri tavalla.

 
Joo, ja noi speksitkin on vain osatotuus. Melkein enemmän kuin herkkyys vaikuttaa musta se misääs kohdissa eri mikeissä on korostumia tai kuoppia toistossa. Shurelta kannattaa testata kyllä toi beta 58 jos saat jostain käsiin. Monien naislaulajien kanssa toiminut.
steelysam
28.03.2008 22:24:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Neumann KMS 105.
Toimii parhaiten.
 
Möllisty
Teijo K.
29.03.2008 11:59:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Neumann KMS 105.
Toimii parhaiten.

 
Keikoillakin jos on hevibändi taustalla?
iba68nez
02.04.2008 09:32:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh, otin vinkistä vaarin ja kävin kaiken varalta hakemassa paikallisesta liikkeestä testiin Audixin OM5:n sekä AKG D5:n ja D3700S:n (3800 ei löytyny liiteristä). Kokeillaan nyt sit kunnolla kun kerran kokeilemaan lähdetään.
 
Eilen treeneissä suoritettiin kliinisiä testejä, ja noista käyttöön jää AKG D5. Se toimi noista parhaiten ja on puolet halvempi kuin Audix. Ei ollu vaikea valinta. Kun mikit oli vierekkäin ja tiskissä samoilla säädöillä, ja tyttö vaihtoi biisin puolivälissä Shure 58:n taakse, niin ero oli kuin yöllä ja päivällä. Joten tää asia on tällä erää tällä erää selvä. Päätän raporttini tähän.
 
puusormi
02.04.2008 11:51:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AKGllä on ihan naisille suunniteltu konkkamikki, http://www.akg.com/site/products/po … pid,1040,nodeid,2,_language,EN.html
 
Ei ole kokemusta kuin AKG C5:sta, josta tykkään.
 
Saapiko lähettää terveisiä?
hannakatriina
02.04.2008 22:09:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa miettiä ostaako konkkamikin vai dynaamisen. Jos bändi metelöi, niin sellainen mikki, joka ottaa äänen lähempää eikä kierrä on luonnollisesti parempi vaihtoehto. Kyllä sitä volumea saa sitten sieltä pöydästä ruuvattua lisää, vaikka ois laulajalla luonnostaan vähän hennompikin ääni.
 
Kaverien kanssa testailtiin neljä mikkiä:
- Beyerdynamic TGX80, tosi herkkä... tähän varmaan ois hienoa laulaa jazzia tai bosista jos osais... kuuluu kaikki pienetkin hengähdykset ja maiskutukset, suorastaan pelottavan helposti
- Beyerdynamic TGX60, herkkä... mut vois toimiakin ihan hyvin pop- ja rock-hommiin, itselleni liian herkkä
- Sennheiser e 935, tiukka suuntakuvio ja epäherkkä kiertämään, silti erottelee selkeästi, rock-ja hevimikki
- Shure SM58, kukaan ei halunnut tätä...
 
iba68nez
03.04.2008 10:09:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- Shure SM58, kukaan ei halunnut tätä...
 
Heh, tää tuli tosiaan meilläkin naislaulajalla todettua.
No nyt on löydetty sopiva (AKG D5) ja tuntuu todellakin toimivan etenkin hentoäänisemmän laulajan äänen kanssa.
 
Mulla SM58 toimii ihan hyvin kun kiekaisen siihen Rebel Yellin. Siis nimenomaan mikki toimii.
 
Teijo K.
03.04.2008 10:20:15 (muokattu 03.04.2008 10:22:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, tää tuli tosiaan meilläkin naislaulajalla todettua.
No nyt on löydetty sopiva (AKG D5) ja tuntuu todellakin toimivan etenkin hentoäänisemmän laulajan äänen kanssa.
 
Mulla SM58 toimii ihan hyvin kun kiekaisen siihen Rebel Yellin. Siis nimenomaan mikki toimii.

 
Hienoa että lääkkeet soundiin löytyi. Mä olen aina pitänyt 58 nimenomaan miesten mikkinä ja ymmärtääkseni tähän on kohtuu laaja konsensus olemassa. Itsekin pidän 58 soundista omassa laulussa.
 
Musta on jopa epäreilua käyttää nimenomaan 58 naislaulajilla referenssimikkinä jos puhutaan Shuresta kun niilläkin on kuitenkin huomattavasti paremmin tähän käyttöön soveltuva mikki eli se beta 58.
iba68nez
03.04.2008 10:36:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa että lääkkeet soundiin löytyi. Mä olen aina pitänyt 58 nimenomaan miesten mikkinä ja ymmärtääkseni tähän on kohtuu laaja konsensus olemassa. Itsekin pidän 58 soundista omassa laulussa.
 
Musta on jopa epäreilua käyttää nimenomaan 58 naislaulajilla referenssimikkinä jos puhutaan Shuresta kun niilläkin on kuitenkin huomattavasti paremmin tähän käyttöön soveltuva mikki eli se beta 58.

 
Beta 58 tullaan varmasti jossain vaiheessa testaamaan, käyttäen sit referenssimikkinä tota AKG:ta. Nyt oli vaan käytännön sanelema juttu ja paikallinen musaliike vaihtoi SM58:n päikseen tohon uuteen AKG:hen. Eli päästiin helpolla, ja sehän on meille laiskoille soittajille kaiken a ja o.
 
puusormi
03.04.2008 11:06:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa miettiä ostaako konkkamikin vai dynaamisen. Jos bändi metelöi, niin sellainen mikki, joka ottaa äänen lähempää eikä kierrä on luonnollisesti parempi vaihtoehto.
 
Itsellä oli dynaamisten e835:n ja e845:n kanssa enemmän kierto-ongelmia kuin tuon konkka C5:n. Olisiko syynä se, että C5:sta ei tarvitse ruuvata yläpäätä lisää.
 
Saapiko lähettää terveisiä?
hannakatriina
03.04.2008 11:43:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musta on jopa epäreilua käyttää nimenomaan 58 naislaulajilla referenssimikkinä jos puhutaan Shuresta kun niilläkin on kuitenkin huomattavasti paremmin tähän käyttöön soveltuva mikki eli se beta 58.
 
Ei se nyt ihan välttämättä niinkään mene. Omalle äänelle tuo beta ei käy sitten yhtään, perus-shure on itse asiassa paljon parempi kuin beta. SM58:an olin ihan tyytyväinen ennen uutta Sennheiseria, kun opettelin vaan säätämään shuren kans soundin kohdilleen. Mutta niin kuin on todettu jo tsiljoona kertaa, niin onhan se ääni- ja laulajakohtaista että mikä on kenellekin hyvä. Tuskin mitään yleistyksiä voi tehdä. Riippuu myös paljon mitä musaa vetää.
 
Teijo K.
03.04.2008 17:29:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se nyt ihan välttämättä niinkään mene. Omalle äänelle tuo beta ei käy sitten yhtään, perus-shure on itse asiassa paljon parempi kuin beta. SM58:an olin ihan tyytyväinen ennen uutta Sennheiseria, kun opettelin vaan säätämään shuren kans soundin kohdilleen. Mutta niin kuin on todettu jo tsiljoona kertaa, niin onhan se ääni- ja laulajakohtaista että mikä on kenellekin hyvä. Tuskin mitään yleistyksiä voi tehdä. Riippuu myös paljon mitä musaa vetää.
 
Kuten tämän ketjun tokassa viestissä totesin "Tämä taitaa olla sellainen patenttiratkaisu naislaulajille. Patenttiratkaisut ei välttämättä kuitenkaan aina toimi, jotenka fiksumpi homma olisi käydä testailemassa eri malleja ja hakea omalle äänelle silleen paras vaihtoehto."
 
Mutta kyllä yleistyksiä voi tehdä suuntaa antavasti jos nyt voi todeta vaikka että 9 kertaa kymmenestä tää on toiminut naislaulajilla, niin kokeilu on varmaan fiksumpi aloittaa sillä kuin sillä versiolla missä on todettu että 9 kertaa kymmenestä tää ei ole toiminut naislaulajilla. Vaikka itsestäänselvää pitäisi tietenkin olla, että se kulloinkin toimivin mikki pitää hakea laulajan mukaan. Jos on niin ylellinen tilanne että laulaja on vaikka suostuvainen oman mikin ostamaan.
Dj.Dumbass
03.04.2008 22:50:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AKG:n Elle C -olisi tähän myös yksi ratkaisumalli. Se on lanseerattu nimen omaan naisten mikkinä, kokemuksia minulla ei siitä ole.
 
But what would Musamies do?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «